twijfel instelling 220 of 240 volt.

maartenbakker

Golden Member

Dus in Den Haag lag een tweefasenet en in Voorburg een driefasenet? Of interpreteer ik de getalletjes verkeerd?

Hoe dan ook lijkt het oorspronkelijke probleem me vrij simpel. Neem wat steekproefmetingen. Als het gemiddelde boven 230V komt dan zet je de versterker op 240, als het gemiddelde onder 230V komt zet je hem op 220.

Verder zit er een forse overlap in die bereiken zodat het (voor een transistorversterker) eigenlijk niet veel uitmaakt. Zonder te meten kan je vele vuistregels gebruiken, zoals: Zitten er gloeilampjes in (voor schaal of indicatie), zet hem dan op 240.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn delen in Brussel waar nog steeds 110V is (alle hebben ze mij toch wijs gemaakt een paar jaar geleden), de draden naar de woningen en de woningen zelf zouden allemaal moeten vernieuwd worden.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tidak Ada

Golden Member

@mb :
Geen idee, dáár was ik nog te jong voor ;) Den Haag was een uitzondering in NL, voor zover ik weet (mij is wijsgemaakt).
Het feit dat er nog nergens 220V in NL was kan misschien iets duidelijk maken ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@maartenbakker het indicatielampje om te kijken of hij aan staat of niet is kapot. Mss komt dit door de 220 v instelling. Ik ga hem alleszins gebruiken op 240.

110 V in Brussel? Nog nooit van gehoord, maar in brussel kan alles natuurlijk

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Toch lees je dat het verzetten van de schakelaar niet altijd goed gaat.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/89258

Ik heb het ook meegemaakt met mijn scoop. (niet deze) Nu gaat dit niet over een versterker, maar toch. waarom dat zo is weet ik niet.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

@stefbef, Geen verschil te horen tussen 220 en 240? ben wel benieuwd.

Niet direct een duidelijk verschil te horen eigenlijk. ben tevreden van het geluid op 240 dus ik ga het zo maar laten

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
bprosman

Golden Member

een oud groninger die een fries gelijk moet geven

//Offtopic, is dat niet het zelfde ? , is toch allebei in "Het Noorden" ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Op 7 augustus 2012 13:44:26 schreef bprosman:
[...]
//Offtopic, is dat niet het zelfde ? , is toch allebei in "Het Noorden" ? :+

We gaan nu niet vloeken he:P

Anoniem

Op 7 augustus 2012 13:53:23 schreef Row_:
[...]

We gaan nu niet vloeken he:P

Helemaal mee eens. Een Fries is geen Groninger!

Tidak Ada

Golden Member

Omgekeerd gelukkig ook niet >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 7 augustus 2012 13:30:22 schreef mebora:
@stefbef, Geen verschil te horen tussen 220 en 240? ben wel benieuwd.

Allicht is er normaalgesproken geen verschil te horen als je de voedingsspanning iets verlaagt. Alleen bij volle uitsturing zou de versterker kunnen vastlopen met vervorming tot gevolg en/of wat minder vermogen leveren.

P.S. Maar een Oostfries is wel een soort Groninger *wegduikt*

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ach vroeger, woonden we op het bijna op het einde van een niet te dikke kabel, als de vacuumpomp voor het melken aanging dan werd het beeld van de tv even kleiner. Als de buurman de koeling ook nag aan had dan bleef het beeld ca 2 cm kleiner.

Later toen ik al dacht er meer verstand van te hebben bleek dat we soms tussen de 190-200 Volt zaten. In rustige perioden zat het dan op 235 volt.

Schijnbaar hadden ze al rekeing gehouden met wat verliezen. Een paar jaar later toen er nog meer belasting op kwam hebben ze nog halverwege een relo geplaatst.
Later toen ik stage liep bij het energie bedrijf werd het begrip relo mij duidelijk. Dit was een kleine regeltrafo in buitenopsetlling met boven in wat elektronica die de volgens mij de ijzerkern bediende.

Nu had ik zelf mijn eerste versterker gemaakt, en bij 190 volt en lage volume klonk het geluid beroerd, oorzaak was de te lage ruststroom.

Dus toch niet zo vreemd gedacht...190 0f 220...scheelt 30...220 of 240 scheelt ook nog 20...nogmaals de Denon klonk ook niet helemaal tof. Maar ja, Theorie en praktijk.....en..ook heel belangrijk, hoe kritisch luister je en hoe hoogwaardig zijn je speakers om het ook te kunnen waarnemen.

[Bericht gewijzigd door mebora op dinsdag 7 augustus 2012 22:07:05 (25%)

Henry S.

Moderator

En hoe erg houden je oren je voor de gek... Als je het echt wilt weten moet je apparatuur aan hangen. Begin maar met sparen voor een Audio Precision ;)

Of bespaar je gewoon de moeite, die paar voltjes headroom meer of minder maakt voor het geluid totaal niets uit. Het heeft ook geen enkele invloed op de ruststroom van de versterker van de TS.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 augustus 2012 22:30:42 (39%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Respecteer je mening, maar zie en hoor vooral audio toch iets anders als alleen maar meten.

Anoniem

Dat klopt maar een meetinstrument liegt niet en oren zijn toch iets minder betrouwbaar. Dat is ook de reden dat de mens een zesde zintuig heeft ontwikkeld: het meetinstrument.

Tidak Ada

Golden Member

Alleen de combinatie van beiden kan inzicht geven.

Meting van vervorming geeft alleen het fysische deel weer.
Apreciatie van de soort vervorming (even of oneven harmonischen, intermodulatie, crossover-, dopplervervorming, vervorming door fouthoek van een PU-element compliantie en nog veel meer) is meer een psychofysische en psychische zaak en in het laatste geval volledig persoonsafhankelijk. Het een stoort de een meer dan de ander en vice versa.

Daarbij komen dan nog een aantal (vermeende) fenomenen voor als bijvoorbeeld "het betere hoog geproduceerd door cryogeen getempreerde triodes" voorbij. Dat is net zoiets als "de effectiviteit van de molecuulafdrukken in een oplossing" zoals die door sommige psuedowetenschappelijke genezerikken worden geponeerd.

Anderszins moet een netspanningsafwijking van 5 à 10 procent gemakkelijk door een gestabiliseerde voeding van een installatie kunnen worden opgevangen en heeft daarom geen enkele invloed op de weergavekwalitiet. Is die invloed er wel, dan is het versterker ontwerp de boosdoener.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 7 augustus 2012 23:17:00 schreef mebora:
Respecteer je mening, maar zie en hoor vooral audio toch iets anders als alleen maar meten.

Het is een feit dat pseudoaccoustiek een niet te onderbouwen mening is.

Mijn menig is gestoeld op exacte wetenschap, en persoonlijk de werking van (eind)versterkers waar ik nog naar luister ;), het eerste kan je van pseudowetenschappen al niet zeggen, laat staan het tweede.

Op 7 augustus 2012 23:41:26 schreef Tidak Ada:
Anderszins een netspannings afwijking van 5 à 10 procent moet gemakkelijk door de gestabiliseerde voeding van een installatie kunnen worden opgevangen en heeft geen enkele invleod op de weergave kwalitiet. In die invloed er wel, dan is het versterker ontwerp de boosdoener.

En de eindversterker heeft niet eens een gestabiliseerde voeding. Verder kan een gemiddelde versterker tegen ±10% netspanningsvariatie, dit staat vaak in de specs beschreven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn echt wel versterkers, die ook de voeding van de eindtrap stabiliseren. Mijn QUAD 303 in ieder geval.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Dat geldt ook voor mijn JLH, en bijv Nelson Pass versterkers, maar dat zijn uitzonderingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 7 augustus 2012 22:02:46 schreef mebora:
Dus toch niet zo vreemd gedacht...190 0f 220...scheelt 30...220 of 240 scheelt ook nog 20...nogmaals de Denon klonk ook niet helemaal tof. Maar ja, Theorie en praktijk.....en..ook heel belangrijk, hoe kritisch luister je en hoe hoogwaardig zijn je speakers om het ook te kunnen waarnemen.

De oorzaak dat het bij 190V misging werd er netjes bijgeschreven. De ruststroom was te laag. Wat er misging was ook prima te meten, daar heb je geen speculaties of respect voor meningen bij nodig, vermoed ik.

Bij mijn weten is bij moderne eindtrappen de ruststroom erg stabiel, dus tegen die fout zal je niet snel meer aanlopen. Bovendien is de apparatuur doorgaans gespecificeerd voor +-10% zodat je ervan uit mag gaan dat de geluidskwaliteit binnen dat spanningsbereik ook daadwerkelijk constant blijft.

En is dat onverhoopt toch niet het geval, of ga je buiten die 10% dan geef ik het de meeste kans dat je bij een lage voedingsspanning en volledige uitsturing naar keus een te laag vermogen haalt of een vervorming introduceert. Ook uitstekend meetbaar trouwens. Zolang de spanning van de voortrappen (lager en gestabiliseerd) in orde is en de ruststroom niet belangrijk afwijkt, is het bij lagere uitsturingsniveau's extreem onwaarschijnlijk dat er verschil te horen of te meten is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vind ik ook. De uitgangsspanning is een constante maal de ingangsspanning, en de voedingsspanning legt daarbij alleen een maximum op: harder gaat niet, daaronder mag het niet uitmaken.
Voorbeeld: als je je versterker 25W laat leveren in een 8 ohm luidspreker, dan moet hij daarvoor 20V piek maken.
Dus als de voedingsspanning op de eindtrap van 2x 40V tot, zeg, 2x 36V zakt, zou dat absoluut on'zicht'baar moeten blijven. Hij heeft dan nog steeds minimaal 16V om weg te smijten in de koelplaten.
(Vandaar ook dat je een eindtrap niet uit een gestabiliseerde voeding hoeft te voeden. Het ding is zèlf een gestabiliseerde voeding voor de luidspreker.)

Wat niet wegneemt dat bij een véél te lage netspanning andere dingen zouden kunnen gebeuren, zoals inderdaad een ruststroominstelling die het niet meer redt. Maar met de spanning binnen de specificaties mag dat niet kunnen gebeuren - anders zouden het de specificaties niet zijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

[semi-OT]
Even die nieuwste uit de audiowereld:

"Opletten dat je geen kabel koopt uit het zuidelijk halfrond als je op het noordelijk woont. De elektronenspin in die kabel is namelijk tegengesteld aan kabel van hier. Het verschil is duidelijk waarmembaar voor het geoefende oor.
Let er daarom op dat je 'Elektronspin stabilized emission audio cable' koopt !"

Zo, die kan weer >:)
[/semi-OT]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Oeh, dat brengt me op een idee! Linksom gerolde condensatoren en spoelen, en ook rechtsom gerolde condensatoren en soepel. Voor elk halfrond wat wils.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 8 augustus 2012 22:44:52 (64%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.