Hi, blackdog. Leuk toch zo'n wapper meter? Meer cap. kan voor de demping wel, maar dit is ook leuk.
Op 10 maart 2013 20:05:43 schreef blackdog:...Uhm wat voor AM zender eigenlijk, vertel dat deze oude mg piraat eens...
80 mtr. CW/AM zender met een 807 en sturing uit een 6AG7. Anodespanning 807 is 600V bij 100mA. In CW komt er dik 40W uit. Osc. kristalgestuurd maar er kan ook een VFO aan gekoppeld worden. Onderdrukking 2e harmonische is 40dB.
Kristal is momenteel zo'n BC669 stoeptegel op 3705kHz (heb ik even geleend van Hugo) foto's: voorkant, binnenkant
AM modulatie op het schermrooster met een clamp-tube (de ECC82 onder het chassis). De clamp-tube wordt gestuurd uit een microfoonversterker met EF86 en ECC82. Ik kan hiermee bijna 100% moduleren. In theorie heb je hiermee in AM 10W carrier (halve schermroosterspanning) in de praktijk regel ik de drive zo dat er 50mA anodestroom loopt en heb dan zo'n 15W carrier. Bij 60% modulatie geeft dat 40W PEP. foto: onderkant
Schema. De ECC staat met beide helften parallel. Een eventueel VFO mag zowel 160mtr. (verdubbeling in stuurtrap) of direct 80mtr. zijn. Spanning +1 is 600V direct na de gelijkrichter, spanning +2 wordt afgenomen na een filter met 2x50uF en 10H smoorspoel.
Ik maak hiermee QSO'tjes in o.a. het SRS-net op 3705kHz zondagochtend, als ontvanger gebruik ik de AR88. Rapporten zijn prima, modulatie van deze zender klinkt uitstekend. In CW kun je er heel Europa mee werken. Foto: shack
Ik zit er steeds nog aan te sleutelen, wil b.v. de clamp-tube ook nog gaan gebruiken als beveiliging bij wegvallen sturing.