Avalance diode - Uitleg en Toepassing

fred101 zit goed in zijn spullen zo te zien.

Bevalt die Hameg een beetje? Ik heb begrepen dat er voorheen sprake was van een common mode storing die veroorzaakt werd door de voeding. Is dat probleem reeds verholpen?

This is the world we know best, the world of madness
flash2b

Special Member

Morgen ga ik een DUT houder maken zodat ik onderstaande setup kan gebruiken met mijn eigen pulser en spulletjes. Sorry Fred, vandaag geen tijd gehad voor meetexpirimenten.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_2923-1024x680.jpg

fred101

Golden Member

Die Hameg bevalt heel goed. Ik heb zefs geen ruzie met de menus. Hij is terug naar Hameg geweest , dat was voor een hard en software upgrade. Ik weet alleen niet waarom maar ze stuurde zelfs en nieuwe doos om hem in te pakken, darna werd hij opgehaald en hij kwam terug met een nieuw manual ivm de nieuwe functies. ( oa meer automatische meetparameters, zelfcalibratie en nog een aantal dingen meer.

Voeger gebruikte ik hoofdzakelijk mijn analoge scopen, de Rigol alleen in die situaties waar een DSO makkelijker was. Sinds die Hameg gebruik ik deze voor bijna alles. De analoge voornamelijk ivm de plugins en soms als controlle als ik een resultaat niet vertrouw, tot nu toe onterecht, het zal nog wel even duren voor mijn vertrouwen in de betrouwbaarheid van DSO metingen weer terug is ;-)

Ik heb voor de upgrade geen problemen gehad, nu nog steeds niet.

Flash, die opzet niet 1:1 nabouwen. Das was alleen achteraf nog even voor de foto weer opnieuw in elkaar gestoken om de componenten te laten zien. De volgorde klopt ook niet. Ik gebruik nu een Radial dummyload. Ik zal die oude nog eens proberen, kijken of al die uitschieters/ringing daar vandaan komen. ( hoewel die dummy het op 2 meter nog goed doet)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Mijn DUT houder is klaar. De klemmetjes zijn van een oude kroonsteen van messing. Ik heb deze ingezaagd en met een slijpschijfje de inkeping iets breder gemaakt. De print heb ik uit het handje gefreesd met de print boormachine. Al met al goed gelukt. Uiteindelijke heb ik diverse RRT metingen uitgevoerd met mijn nieuwe pulse generator. Dit ging makkelijk. Ik heb getest op de Rigol en mijn Tek2246.

DUT houder boven:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc05077_cleaned.jpg
DUT houder onder:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc05079_cleaned.jpg
RRT meting BYV26E:
http://www.uploadarchief.net/files/download/rrt%20-%20byv26e.png

HET VERVOLG

Nu moet ik eens een hoogspanning voeding maken, waar ik veilig de diodes kan laten avalanchen.

Hoeveel meg-ohm staat er normaal gesproken in serie met de diode en meet ik dan met de scope over de diode heen?

Ik heb een blokgolf voedingtje die vanuit 12V ongeveer 200V maakt (met een omgekeerde normale trafo), kan ik daar wat mee?

fred101

Golden Member

Heel mooi gemaakt, zelf mooie stickers erop.
De trace ziet er nu veel strakker uit. Maar je had nu toch een snellere pulsgenerator ? Ik ga er van uit dat je diode net als bij mij eerst redelijk de puls volgt. In dat geval heb je en Tf van bijna 20 ns. Een 50MHz Philips haalt toch wel sneller ? Aangezien de diode de pulsgenerator redelijk volgt en die lijn ook redelijk door loopt naar beneden bepaald de puls blijkbaar behoorlijk de Trr. Ik denk dat voor een echt goede meting de puls eigenlijk en Tf moet hebben die een stuk sneller is dan de Trr.

Dat wilde ik proberen, maar al mijn snelle pulsers gaan niet door nul en ik kan zo ook niet bedenken hoe dat te doen. Ik dacht aan een twee tor avalance pulser en dan de diode tussen de torren. De kathode dan op een spanning halverwege hangen aan virtuele ground. Maar ik weet nog niet hoe. Symetrische voeding misschien.

Ik gebruik 1 tot 3M. Er loopt weinig stroom dus je zou een potmeter kunnen proberen ( een heel goed geisoleerde)
Je hebt weinig stroom nodig, je zou flyback kunnen gebruiken of een boostconvertertje met cascade erachter. Zo gaat Williams in zijn pulser van 30 naar 90V maar onbelast staat er meer dan 150V.
Een 555 zoals bij nixies en dan een cascade naar 1000V.

Als het je alleen om het avalance effect gaat kan je ook de CE overgang van torren gebruiken met de basis aan massa. Ik denk eigenlijk dat ze daar de CB diode laten doorslaan. Veel avalance diodes hebben nogal een hoge Vr.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs