Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

aangezien ik met regelmaat zware 24 volt regelsystemen voor hydrauliek maak zocht ik een voeding.
omdat we paralelregelingen gebruiken is er veel syncroniseer werk.
dit doe ik met de scoop en dan storen veel acculaders.
kwam toen op mp een agilent 6573 a tegen,
stond 25 km hiervandaan en was een nos product.
nooit gebruikt nieuw in doos voor 600 euro
de aankoop bon van belgie defensie ofzo za er nog bij
nieuw 3250 dollar.
maar ga er nie mee lassen hoor !! zonde

Op 30 januari 2013 20:25:22 schreef blackdog:
Mmmm,

Het moet niet gekker worden...

Mijn U1272A multimeter heeft nu een Bluetooth moduul.
Dit praat tegen mijn telefoon.
Die telefoon heeft weer een webserver zodat ik hier lokaal weer kan inloggen op zijn IP adres, zie het wonder hieronder :-)

[afbeelding]

Gegroet,
Blackdog

mooi !! :)
zoiets ben ik ook van plan (ooit) met een LAN - GPIB module / labview
https://www.sparkfun.com/products/8841?

draadje los

Op 30 januari 2013 08:50:25 schreef Jochem:
60A bij 35V? Wat een beest!

Ach, 'k heb hier nog een 120A @ 5V + 2x 60A @ 12V (+ 9A @ -12V) bak staan. :P

Als ik ooit nog eens tijd en zin heb op een computer te bouwen met alleen maar TTL IC's, heb ik er in ieder geval alvast de power voor om de boel van prik te voorzien. :P

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

maar hoe is het met je nieuwe ? :)

draadje los

Het moet niet gekker worden...

Zo gek is dat nog niet. Lijkt me handig als je op je eentje wat metingen moet verrichten, die vroeger door twee man uitgevoerd werden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 januari 2013 20:49:26 schreef borroz:
maar hoe is het met je nieuwe ? :)

Heb je zojuist een mail gestuurd. ;)

Maar om het hier ook nog even gezegd te hebben: het ding is ruim 8x groter dan mijn oude voeding, dus ik moet serieus mijn werkbank opruimen om het ding überhaupt een plaats te kunnen bieden. :P
Maar ik ben er zeer content mee hoor!
Het ding is een ware luxe, vergeleken met m'n oude voeding, die instelbaar was tussen 3V en 13V, in stappen van 1V, met een max. stroom van 1,5A !

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
guidob

Overleden

Het is geel en de spec zegt 6.5 digit... Net binnen. Werkt nog niet, display gaf bagger. Na het vervangen van de processor komt er meer leven in, maar nu cyclische reset na de systeem testen (i.p.v. de foutcode, handig). Maar ja, wat wil je voor een handvol euro's

Maar ben net begonnen :) Wordt vervolgd.

Edit, een werkend exemplaar: http://www.amplifier.cd/Test_Equipment/other/Prema-5000.html.

Het is geel, kost een vermogen, doet pijn als het in je ogen komt en bij slecht weer werken ze niet :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

http://i.imgur.com/DWsW4VD.jpg
Oscilloscope Calibrator 192 - Bradley, G.&E. Ltd London
http://www.radiomuseum.org/r/bradley_oscilloscope_calibrator_1.html
-
* Even een speciaal dankwoord voor Alex, Lexy@CO , die ontdekte dat de ' Bradley Calibrator 192 ' ook is verkocht onder het label ' Ballantine 6125A ' welke hij bezit, en derhalve heeft hij ook de service documentatie !!
me happyy :)

[Bericht gewijzigd door borroz op vrijdag 1 februari 2013 19:10:47 (41%)

draadje los

Op 30 januari 2013 08:50:25 schreef Jochem:
60A bij 35V? Wat een beest!

Je hebt mail voor die PE1527 :)

Op 30 januari 2013 19:16:31 schreef Kareltje:
[...]Zoiets noemen ze bij ons "lasapparaat" ;)

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een 130 volt 40 ampère voeding gekregen. Traploos regelaar in VC & CC en met Sense (Misschien wel eens nodig met 40 ampère)

120 kg schoon aan de haak.
http://img22.imageshack.us/img22/5569/eavoedingklein.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Een 3324 en een e3631 maar beiden defect. Dus voorlopig telt het nog niet...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 31 januari 2013 16:40:56 schreef free_electron:
Een 3324 en een e3631 maar beiden defect. Dus voorlopig telt het nog niet...

oh.. dan telt die Oscilloscope Calibrator 192 ook nog niet :)

draadje los

dan kun je echt zeggen dat je een regelbaar stroombronnetje hebt !!
deze is echt hufterproof

Op 31 januari 2013 19:21:43 schreef repair-boy:
dan kun je echt zeggen dat je een regelbaar stroombronnetje hebt !!
deze is echt hufterproof

nu nog een dynamic load om hem is ff te testen :)

draadje los

heb je best een dummy voor nodig , 5200 watt stookvermogen :) 6x m'n grote dummyload , kan de kachel ook uit ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb nog een tijdje op het vliegveld in Eelde gewerkt voor onderhoud aan vliegtuigjes, hadden een 3-fase voeding liggen met een DC-uitgangs spanning van 28V bij een max stroom van 1500A :) zaten ook mooie zware kabels aan van een paar cm per ader

gezocht: nieuw potje " magische rook "
guidob

Overleden

Het is geel en het begint te werken. Origineel werkte niets, na diverse chippies te hebben getest, de 6502 vervangen. Toen begon het wat meer te werken. Vandaag nog maar eens een andere geprobeerd, en toen kwam het ding zowaar door de testen en daarna geen reset meer.

Toen de originele terug gezet en werken. Conclusie; slecht contact. Er zitten ook van die standaard ic voetjes in.... Maar eens een keer vervangen, een goede reden om de pace eens te gaan repareren.

Verder nog te doen:

Display repareren, flex connector heeft ook slechte contacten. Na wat morrelen werd het zelfs een stuk erger. Na de foto's gelukkig.

1 bereik eens goed gaan bekijken; grote afwijking bij ohm en DC. Ander bereiken zijn best goed. Vraag me af of de fout valt weg te kalibreren. Denk het niet. Amps en AC nog niet getest.

Kalibreren dus. Mmm, waar zou dat toch kunnen ??? ;) Bij het testen van de rams en de logica met de programmer heb ik de ram met calibratiewaardes wijselijk overgeslagen.

Met GPIB gaan spelen (ook voor de calibratie).

Bij eerdere testen met de LCR meter was het zo dat 1 van de precisie weerstanden niet zo precies was. Hier ook, conclusie is dat de LCR dus niet afwijkt maar dat de weerstand niet meer goed is. Die ligt nu in de prullenbak. De andere moet ik eens gaan inbouwen in een doosje met banaanstekkers.

Wat foto's:
http://members.home.nl/baltusg/PREMA2.jpg
De LCR meter staat hier op "hold", weerstand is 5000,5 ohm 0,01%

http://members.home.nl/baltusg/PREMA1.jpg
Zijn eigen 5V.

Voor meer detail foto's van de binnenkant verwijs ik graag naar de link van de vorige post. Die van mij is exact hetzelfde, op de backup batterij na. Da's een raar vierkant geval uit 1997. Maar er komt nog mooi 3V uit.

De behuizing is overigens een gevalletje "totale overkill"

zien er toch wel heel degelijk uit.

draadje los
Hewlett

Honourable Member

Leuk spul allemaal. Overigens hebben die Hirschmann KLEPS30 grabbers een schroefje waarmee je de banaan helemaal in de grabber kunt schuiven en dan ook vast kunt schroeven. Iets minder kans op sluiting ;-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Binnenkort geen gebrek aan scoop probes meer.
Allemaal Tektronix ( diverse HV probes waaronder 1,3KV, 12 en 20 KV jongens, 2 differentiaal probe sets, currentprobe, 900 MHz fet probe set met voeding, en nog wat 150 MHz en 500 MHz probes )
Alles compleet, getest en met accesoires en koffertjes ect.
Maar ik wist nu al niet meer waar ik mijn probes moest laten ;-) wordt nu toch tijd voor een goed opberg systeem. Ik denk dat ik eens opzoek ga naar patte plastic doosjes waar er een met kabel inpast. Iets minder snel pakken maar nu steeds zo'n kluwe draden ontwarren, groundclips, grabbers ect erbij zoeken schiet ook niet op.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Het loont trouwens de moeite, om de displays te vervangen. Gaat simpel (zitten in voetjes), en alles ziet er weer lekker fris uit... :)
De oude MAN74A displays geven weinig licht, ik heb ze door Kingbright SC03-12EWA vervangen (2 kwartjes per stuk), echt een wereld van verschil.

http://www.uploadarchief.net/files/download/prema_3.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
guidob

Overleden

Ding komt recht voor m'n snufferd te staan op de bench. Dan moet ik weer een dim functie gaan inbouwen :)

Ik heb ondertussen een Engelse manual gestuurd gekregen van Prema zelf. Die reageren nog prima met ondersteuning. Erg netjes. Schema's zijn beter leesbaar, al is het digitale deel van een nieuwere versie. Maar het analoge deel is nu de goede (of zou het moeten zijn, want ik kom SH10 niet tegen en da's geen klein ding op de tekening).

Op mijn pcb's staat op beide v7 en ik heb Duitse manuals met analoog v6 en digitaal v7 en een Engelse manual met analoog v7 en digitaal v9.

Schroefje, welk schroe.... Ow...

Edit na een half uurtje werk: display flatcable 180 graden gedraaid; display weer stabiel. Daarna eens de zero-ing gedraaid met de schakelaar achterop op calibrate. Nu zijn de waardes in alle bereiken weer plausibel. Happy!

[Bericht gewijzigd door guidob op vrijdag 1 februari 2013 19:25:12 (16%)

Dit topic is gesloten