Enige jaren geleden, had ik al eens een "enorme" LED matrix gebouwd. (128 x 64 pixels) Destijds nog één voor één met de hand gesoldeerd in matrices van 8x8 LEDs ... Die display was meer dan 3 meter x 1,5 meter.
De bedoeling was om die tijdens de feestdagen in de voortuin te hangen. (ik lijk soms wel een gekke Amerikaan)
Na 2 weken, kwam er iemand bellen om info te vragen over die display. Ik heb toen een mooi aanbod gekregen, en nog voor de feestdagen voorbij waren, was de display al verkocht ...
Nu, zoveel jaren later, willen we terug zo'n display.
Alles is nu stukken goedkoper qua materiaal enzo, zodat we ervoor gekozen hebben om de "werkuren" aan dergelijk project, zoveel mogelijk te kunnen terugschroeven.
Om te beginnen, zijn we LED modules van 8x8 LEDs gaan gebruiken. (5 mm per LED, modules zijn 6 x 6 cm) Voor rond de 1 euro per module, ga ik echt heus zelf geen duizenden LEDs meer solderen !
Destijds had ik MAX7219 IC's gebruikt, en aangezien ik er daar nog een goeie 150 van liggen heb, ook hiervoor een oplossing gezocht.
Je kan op Ebay zo'n standaard lege printjes kopen, waar je zo'n MAX7219 op soldeert, en vervolgens een LED matrix op prikt. Op basis van zo'n printjes ben ik aan't sleutelen gegaan, dit is het resultaat:

Door gebruik te maken van pinheaders onder hoeken van 90°, past er nu precies zo'n grote LED module, op zo'n printje dat normaal voorzien is voor zo'n kleine LED module.
Ook passen die allemaal netjes in/achter mekaar.
De modules zelf, zijn met hotglue aan mekaar gezet.

Momenteel zitten we nog maar op 64x32 LEDs, maar dat komt omdat we binnen 14 dagen met de KMYCA club naar een beurs gaan, en we die display al willen "gebruiken".
Vergroten naar 128x64 LEDs zal dus moeten wachten tot na die beurs.
(totale afmetingen worden dan 1m x 0,5m, veel kleiner dan m'n vorige display dus)
achterkant van het bord:

Het geheel wordt momenteel door ATxMega aangestuurd (beetje overkill).
(bordje afkomstig van mcuzone.com)
De animaties worden "on the fly" van SD-kaart gelezen en op de display getoond. Momenteel met rond de 75 fps. (en er zitten nog overal wacht-lussen in de software om de boel te "vertragen")
Elke rij modules, heeft z'n eigen aansluiting op de ATxMega, zodat alles parallel aangestuurd kan worden. verder moet er nog een kleuren-touch-LCD aan die mcu, zodat je zaken kan schedulen, en animaties kan kiezen enz ...
Het geheel werkt standalone, en heeft dus geen PC nodig 
Op PC heb ik software geschreven die video-files en animated gifs enzo, kan omzetten naar een file waarin de bytes voor de display voorgekauwd zitten 
De display in actie:

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=jG5fvq2jNiA
P.S. Filmpje is native opgenomen in 3D SBS, en zo ook geupload naar youtube. Je kan het filmpje gewoon kijken, maar zij die 3D films kunnen zien, kunnen misschien eens proberen om dit filmpje in 3D te zien 
(werkt blijkbaar via youtube engine ook via anaglyph glazen, zo gekleurde brilletjes dus, met 2 verschillende glazen)
groeten,
Kris