Show your projects! Part 27

Dit topic is gesloten

@Jochem
met de LT8500 van Linear kan dit , 48 led's per ic, 12 bits resolutie
http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/8500f.pdf

mvg
eddy

[Bericht gewijzigd door eddy2 op maandag 14 oktober 2013 16:28:18 (27%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Hier maar eens een projectje van mij.

Al tijden was ik op zoek naar een platform waar ik een nRF24l01 en een display aan kon hangen, tot er laatst een couponcode was van Texas Instruments waarbij ik 3 Stellaris Launchpads kon bemachtigen voor nop. (ben werkzoekend en geen uitkering meer, dus vergeef mijn gierigheid)

Nadat ik de launchpads binnen had moest ik natuurlijk op zoek naar een programmeer-omgeving en die heb ik gevonden in ENERGIA. Volgende probleem was dat ik "C" nog niet machtig was, maar nu na 2 weken lukt het me al aardig, wel een steile leercurve kan ik zeggen omdat ik normaal in picbasic programmeer en vroeger pascal en forthran heb geprogrameerd.

Maar ik heb het voor elkaar gekregen om een ili9320-display en een nRF24l01 aan de launchpad te koppelen en aan een andere een nRF24l01, een LM335 en een DS1307.
Hiervan heb ik een draadloze temperatuurlogger gemaakt, welke een hystogram, de huidige gemiddelde temperatuur van de laatste 60 seconden en de tijd weergeeft (tijd is op de foto's nog niet geimplementeerd).

Hierbij wat foto's:

http://www.uploadarchief.net/files/download/20131014_102419.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20131014_102651.jpg

Op de Stellaris Launchpad zitten trouwens de processoren LM4F120H5Q waarvan de datasheet onder NDA is, dus voor mij niet te bemachtigen....

Het touchgedeelte van de ili9320-display wil ik later nog aansluiten en programmeren...

Software op aanvraag beschikbaar.....

Groet,

Roche

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Prachtig, dan de touch aan het werk krijgen en daarna pong en pacman? :D

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Pong zal niet zo'n probleem zijn, Pacman is weer een andere uitdaging.

Jammer dat ik toentertijd niet 2 van die ili9320-displays heb gekocht, dan had ik dat op de derde Launchpad kunnen proberen....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Wow, prachtig zo'n display. En kleur, ook nog! :9~

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Display is 3,2" 16M kleuren, werkt op 3,3V en SPI en zoals genoemd met touch via een aparte SPI.

Ooit gekocht op ebay voor € 12,-

Moet nog ff kijken op welke mode het touch-gedeelte werkt, display zit om mode 3 (clock_div2) en de nRF24l01 op mode 1 (clock_div8). Dit was ff lastig op de Launchpad omdat de spi-poorten 2 en 3 een paar vormen en de spi-poorten 0 en 1 en dus samen op 1 module zitten per paar, dus als je 2 clock-snelheden nodig hebt voor spi zul je ze op aparte modules moeten zetten.

Ben trouwens nog op zoek naar een fatsoenlijke 1-wire library, want wil eigenlijk DS18B20 sensoren gebruiken...

[Bericht gewijzigd door Roches op dinsdag 15 oktober 2013 09:53:27 (10%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Gisteren/vandaag eens even in het mislukte projecten bakje gekeken wat ik vandaag eens kon doen. Een lange tijd geleden heb ik uit China eens een 6E2 Magic eye kitje gekocht. Zonder handleiding schema of instructies het in elkaar gezet maar na dagen prutsen het opgegeven omdat dat ''kreng'' niet werkend te krijgen was.

Gisteren avond/nacht uren lang gezocht en ben uiteindelijk een schema tegen gekomen. Wat blijkt, De tube zat verkeerd gesoleerd. I.p.v. dat de tube aan de componentenzijde moest, moest hij aan de onderkant van de printplaat. Na dit opgelost te hebben werkte 1 van de 2 magic eyes, (hij ging wel branden maar bewoog niet op de muziek)

Ik heb mijn oscilloscope er bij gepakt en de signalen tussen de werkende en de niet werkende vergeleken en het bleek dat 1 rotte 1N4148 het probleem was. Na deze vervangen te hebben werkte ook de 2e.

Het is voor het eerst denk ik dat ik mijn oscilloscope echt gebruikt heb. Ik weet niet of dat het de juiste manier is voor foutzoeken, al ben ik er van overtuigd dat ik zonder het probleem niet zo snel had kunnen vinden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-IUCUUHDK.jpg

Hij werkt op 250 volt die word gemaakt met een irf730. Met een lm2596 word 6,3V gemaakt om zover ik heb gelezen de tube op te warmen. Hij word dan inderdaad ook lekker handwarm. Ik heb alleen nergens kunnen vinden waarom dit word gedaan (als het al juist is) Kan iemand mij dit vertellen?

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-73Y8QUTX.jpg

Edit: Filmpje
https://www.dropbox.com/s/rrad5s3yunatege/2013-10-15%2015.22.52.mp4

Sonytech

Overleden

Altijd leuk om te zien, die "magic eyes".

En nog leuker om te horen dat je het zelf aan de praat gekregen hebt door een oscilloscoop te gebruiken; daar is zo'n ding oa. ook voor bedoeld.

De signaalweg volgen is een prima manier om te zien waar je het signaal kwijtraakt. Een beproefd systeem bij dit soort schakelingen is om ergens "in het midden" van de schakeling te kijken of er signaal is. Dan weet je of het probleem links of rechts ervan zit en kan je de helft van de schakeling al uitsluiten. Door steeds "de helft" te nemen van het verdachte stuk kom je uiteindelijk bij de oorzaak van het probleem uit. (Dit geldt niet voor schakelingen met regellussen en terugkoppelingen, daar ligt het meestal iets ingewikkelder.)

Zo'n magic eye is eigenlijk een kleine beeldbuis, wat weer een speciale soort elektronenbuis is. Je kan op internet heel veel vinden over de theorie daarvan. Een heel simpele animatie vind je bijvoorbeeld hier. Het speciale aan jouw magic eyes is dat de anode een fosforlaag heeft die oplicht als 'ie door elektronen geraakt wordt. Hoe meer elektronen er op terechtkomen, hoe verder hij oplicht.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Tidak Ada

Golden Member

Goed werk Monstervisje!

Een tip:
Als je met Noval buizen werkt is het altijd handig om eerst alleen de gloeidraad op zijn voeding te zetten. Gebeurt er niets, dan is òf de gloeidraad defect (kan je meten met een continuiteitstester/ohmmeter) òf in 9 van de 10 gevallen heb je de buis in spiegelbeeld aangesloten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Monstervisje,

Gaaf de 6e2 magic eyes buisjes! ik blijf het mooie dingen vinden! zelf heb ik er ook een VU meter mee gemaakt past mooi bij de buizen versterker die ik heb.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

@Sonytech

Bedankt voor de tip, zo heb ik er nooit naar gekeken. Ik wist wel dat het probleem hem moest zitten in het geluidsspoor gezien de gloeidraad en de fluor laag wel oplichtte. Maar bij schakelingen waar je zo iets niet kunt zien is dit heel handig om te weten.

Ik heb de animatie bekeken, heel duidelijk, ik heb al eens gelezen over beeldbuizen hoe deze werken met de elektronen kanon en de afbuigplaten.
Nu ik weet dat het een kleine ''simpele'' beeldbuis is vind ik hem nog leuker.

@Tidak Ada

Dat had ik wel eerder willen weten, dan had ik hem werkend gehad toen de multimeter mijn enigste meetinstrument was. Al mag het de pret niet derven dat hij nu werkt. Beter dan in de mislukte projectenbak laten liggen.

Ik heb ondertussen even op internet gelezen over de gloeidraad van elektronen buizen dat deze het beste eerst aangezet word voor een half minuutje en daarna pas de hoge spanning er op. Geld dat ook voor deze buis? dan moet er nog even een schakelaartje tussen.

@Tinus016
Ik ben jou site gisteren bij het uren lang googlen ook tegen gekomen. en heb al jou projecten aandachtig bekeken. Prachtige buizenversterker, wat zal dat lekker klinken. (ik moet me inhouden)

Kleine tip. Zet iets op je homepage. Toen ik opnieuw naar jou homepage toe ging was niets te zien. Groot wit vlak, mensen zullen snel weg klikken omdat ze denken dat het niets is. Terwijl er veel informatie te vinden is

Ik heb zelf ook een enorme voorliefde voor magic eyes, ik raak er niet op uitgekeken. ik heb in het algemeen wel een voorliefde voor lichtgevend en ouderwets glaswerk, hoe gekker hoe beter.

MonsterVisje, je produceert in een rap tempo een hoop leuke projectjes de laatste tijd :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

mensen
waarom zeggen jullie magic eye tube

er is gewoon een stome nederlandse naam
kattenogen

en het voorverwarmen van alle buizen is onnodig

tenzij het om met kwik of natrium gevulde buizen gaat
of eindbuizen bovern de 20W

Sonytech

Overleden

Ze worden "kattenoog" genoemd, maar heten eigenlijk "indicatorbuis".

Vaak werden ze ook genoemd naar de functie die ze in die jaren hoofdzakelijk vervulden: "afstemindicator".

Soms wordt ervoor gekozen de kathodes eerst helemaal op te laten warmen voor de anodespanning op de schakeling gezet wordt om op die manier ongewenste inschakelverschijnselen te onderdrukken. Maar vaak is dat nou net de charme van een apparaat met buizen...

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik heb geen inschakelvertraging nodig, met buisgelijkrichters :)

En Magic Eye tube is nou eenmaal hoe mensen ze tegenwoordig vaak noemen, dus waarom niet? Kattenoog, Magisch oog, afstemindicator, het kan best. En, in 1962 noemt in ieder geval Lorentz ze ook een "Magisches Band".

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 oktober 2013 17:37:54 schreef MonsterVisje:

@Tidak Ada

Dat had ik wel eerder willen weten, dan had ik hem werkend gehad toen de multimeter mijn enigste meetinstrument was. Al mag het de pret niet derven dat hij nu werkt. Beter dan in de mislukte projectenbak laten liggen.

Ik heb ondertussen even op internet gelezen over de gloeidraad van elektronen buizen dat deze het beste eerst aangezet word voor een half minuutje en daarna pas de hoge spanning er op. Geld dat ook voor deze buis? dan moet er nog even een schakelaartje tussen.

Dat van het eerst aanzetten van de gloeistroom em later pas van de anodespanning geldt voornamelijk voor kwikdamp gelijkrichters (en kwikthyratrons). Als die nog niet warm zijn is er nog niet voldoende kwik verdampt en doet de bus raar. Bovendien moet je ze na transport eerst een halfuurtje laten branden vóór je er hoogspanning opzet; er kan kwik op plaatsen zitten waar het niet hoort en dan zelfs kortsluiting maken. Hoe het met andere gasgevulde buizen gaat weet ik niet zo direct.
In het algemeen zorgt het langzaam warm worden van een vacuumbuis juist dat er stroomstotoen in de hoogspanning voorkomen worden. In het bijzonder bij de gelijkrichter buis anders zou ineens de volle trafospanning in de afvlakelco's duiken en dat vinden ze niet lekker. Daarom zitten er bij solid-state gelijkrichters ook meestal weerstanden in serie met de katode, tenzij de Ri van de trafo hoog is.

Oeps ik zie nu dat robot797 me voor is.
Overigens wat hij schrijft over eindbuizen, geldt volgens mij alleen als je met solid-state gelijkrichters werkt

De meest gebruikte Nederlandse benaming voor magic-eye is Afstemoog

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 oktober 2013 00:26:49 schreef Roches:

Op de Stellaris Launchpad zitten trouwens de processoren LM4F120H5Q waarvan de datasheet onder NDA is, dus voor mij niet te bemachtigen....

NDA? Welnee..

Maar in dit geval is het wat verwarrend om de juiste datasheet te vinden.

De TM4C1233H6PM is identiek aan de LM4F120H5QR. In feite hebben ze een silicon revisie gedaan en hebben toen een naamsverandering doorgevoerd.

De datasheet van de TM4C1233H6PM is dus degene die je moet hebben (op het titelblad daarvan staat ook de LM4F120H5QR vermeld).

If you want to succeed, double your failure rate.

@The Engineer,
Dat ziet er ook erg mooi uit. Lijken op dezelfde buisjes als ik heb gebruikt. Naast de Nixies en VFD tubes zijn elektronenbuizen voor mij helemaal nieuw. Ik heb deze al denk ik bijna een jaar hier liggen. Ik dacht dat het VFD's waren, Al vond ik een brandspanning van 250V al erg veel ten opzichte van vfd's die het met 30V tot 50V moeten doen. Ik heb me er toen niet al te druk om gemaakt. Zo als wel te merken is begin ik ook een beetje buizenverslaafd te raken. (of ik ben het al) Al denk ik niet dat ik mijn led tv snel zou omruilen voor een CRT tv.

MonsterVisje, je produceert in een rap tempo een hoop leuke projectjes de laatste tijd

Klopt, krijg je als je werkloos bent, althans ik heb een baan maar daarnaast extreem veel vrije tijd. Ik zou heel graag werk vinden in de elektronica. Echter mijn diploma's hebben helemaal niets gemeen. En zeker in deze tijd is het al *** om werk te vinden.

Ik probeer dan ook zo veel mogelijk kennis op te doen nu ik de tijd er voor heb. En de beste manier schijnt te zijn het maken van projecten. Vandaar dat het allemaal in zo'n korte tijd is. Ik denk dat ik gemiddeld 8 uur/dag wel bezig ben met elektronica. (uitgezonderd het weekend dan doe ik niks.) Ik probeer de theorie zo goed mogelijk te begrijpen en toe te kunnen passen. Er zijn wat beginners cursussen die ik door probeer te werken, al vind ik dit wel erg lastig. Ach de wil en motivatie is aanwezig ik kom stapje bij stapje steeds iets verder. Zie het als een thuisstudie. Al had ik graag een leermeester gehad.

waarom zeggen jullie magic eye tube

Omdat de ronde buis versie lijkt op een magisch oog ;) De term kattenoog en indicator ben ik ook wel tegen genomen. Echter ik ben niet zo'n kattenliefhebber dus wil ik dit prachtige buisje niet doen denken aan een kattenoog.

en het voorverwarmen van alle buizen is onnodig

Gelukkig, Ik vind het erg mooi om te zien hoe de buis langzaam aangaat

@Tidak Ada Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Waarom ga je geen opleiding doen die wel in de richting ligt? Je bent 22, lijkt me nog prima mogelijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 15 oktober 2013 22:16:21 schreef MonsterVisje:

[...] Gelukkig, Ik vind het erg mooi om te zien hoe de buis langzaam aangaat

pas wel op met kwik damp gelijkrichters

daar heb ik er extreem veel van

Tidak Ada

Golden Member

Wat heet "extreem veel" ?

Ik heb hier meer dan 35 verschillende 866(A)s
En verder nog wat grotere jongens en ignitrons

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gl5779_ignitron.jpg
(een grote ruit = 1inch!)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/gl5779_ignitron_detail.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/main-kl.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hgpool-kl.jpg

Helaas niet van die veelarmige dingen.... ;(

Gevaarlijk spul, géén speelgoed!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Jochem: De datasheet was op de site niet te vinden, ti mailtje gestuurd, kreeg ik als antwoord onder NDA.

Maar het in met hulp van MNMtm opgelost hoor...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Waarom ga je geen opleiding doen die wel in de richting ligt? Je bent 22, lijkt me nog prima mogelijk.

Hier heb ik ook over nagedacht. Ik heb mezelf dan ook voorgenomen dat als ik geen werk vind binnen een half jaar dat ik leuk vind om te doen. Dat ik een nieuwe studie ga doen. Vooralsnog dus genoeg tijd om te prutsen en ik blijf natuurlijk zoeken. Elektronica is geen goedkope hobby dus er moet ergens geld wegkomen.

Extreem veel is natuurlijk relatief. Als ik 1 dag in de week/2 weken werk is dat veel. Mag je er zelf over oordelen.

Maar we gaan nu denk ik heel erg offtopic gaan de moderators niet leuk vinden.

Wat een mooie buis. Het lijkt op de foto wel alsof het glas extreem dik is. Het is dan ook een flinke buis.

Henry S.

Moderator

We gaan idd heel erg offtopic!

Op 15 oktober 2013 19:27:28 schreef robt797:
er is gewoon een stome nederlandse naam
kattenogen

Dat kan je eigenlijk alleen van de ronde indicators zeggen :P

Tijd voor een nieuw deel SYP, en hou het offtopic gaan ook zelf een beetje in de gaten.

Verder in Deel28.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten