Speciale LNB nodig voor HD TV ?

fred101

Golden Member

Arco zijn satfinder is onderweg dus ik ga dit weekend eens meten. Eerst even uitzoeken hoe ik het ding moet instellen.

Ik moet de juiste satellieten vinden, zover ben ik wel.
Op zo'n satelliet zitten blijkbaar een aantal transponders. Een transponder is een zender met een aantal kanalen. Op zo'n kanaal zit een zender.

Klopt dat ? Ik moet dus 3 satellieten checken. Wat zijn de beste zenders/transponders om de boel op af te stellen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Ik denk dat je het goed ziet. Ben zelf ook een tijdje aan het puzzelen geweest en onafhankelijk van jou tot dezelfde conclusie gekomen, dus het zou kunnen kloppen :)

Volgens mij maakt de transponder geen moer uit. Die LNB doet niks met frequenties (behalve mixen) en er komt dus 'alles' uit wat-ie hoort. Tenzij die satfinder van Arco iets bijzonders doet. Wat wel uit maakt is de polarisatie.
Overigens heb ik gewoon de commerciële variant van jouw meter. Daarmee was afstellen ook niet zo spannend. Vanaf zuid (kompasje) beginnen. De eerste die je vindt lijkt Hotbird te zijn, de 2de is Astra 19.2. En zowaar... In 1x prijs.

Overigens zit er op 1 transponder in mijn begrip 1 datastream. In die datastream zitten dan een aantal 'kanalen' (om die terminologie aan te houden). Maar da's digitaal en geloof ik niet jouw liefhebberij, niet? :+

Verder zou het zo moeten zijn (assumptions...) dat als je LNBs vast gemonteerd zijn tov. elkaar dat wanneer er een goed staat, de rest ook goed staat. Zou moeten zijn...

Tenslotte merk je dat anaal digitaal van QPSK over lijkt te gaan naar 8PSK (en van MPEG2 naar MPEG4). Dat moet je ontvanger wel kunnen...

Arco

Special Member

Er zit een band analyzer op, dus je kunt zien welke transponders het sterkste/zwakste zijn. (Op de foto zie je ook duidelijk dat er één kaduuk is)

http://www.uploadarchief.net/files/download/sm3500_1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Als je begint met je te verdiepen in satelliettelevisie, daar boeken over leest en zoekt op internet word je overspoeld met informatie waardoor je door de bomen de satellieten niet meer kunt zien.
Ik kocht uit nieuwsgierigheid mijn eerste analoge satellietontvanger in 1994 of zo. Ik wilde wel eens weten wat het was en wat je ermee kon.
Internet was er of nog niet, of misschien wel, maar niet zoals we het nu kennen. Vanuit die hoek was weinig of geen informatie te verwachten.
Ik kocht dus een paar boekjes en al lezende vielen de puzzelstukjes langzaam op hun plaats.
Als ik nu in de Engelstalige Wikipedia kijk, staat daar een heleboel informatie in, waarvan maar een heel klein deel relevant is voor de doorsnee televisiekijker. Het is dus een kwestie van filteren. Maar hoe kan je filteren als je niet weet wat wel en wat niet belangrijk is?

Hieronder heb ik geprobeerd op te schrijven wat naar mijn mening belangrijk is om te weten als je een satellietschotel gaat installeren en uitrichten.

Alle geostationaire satellieten zijn gerangschikt langs de Clarke Belt. De satelliet die recht naar het Zuiden staat, staat het hoogst aan het firmament; de satellieten verder naar het Oosten en naar het Westen staan steeds lager naarmate de afstand vanaf het Zuiden groter wordt. Op onze lengtegraad (5°OL) staat de satelliet op 5° Oost in pal zuidelijke richting.

Een satelliet beschikt over een aantal zenders, die worden transponders genoemd.
Elke transponder zendt uit op een eigen frequentie en is ofwel horizontaal ofwel verticaal gepolariseerd.
De frequentieband waarin de op Europa gerichte transponders uitzenden is de Ku-band, tussen 10.7 GHz en 12.75 GHz.

Een transponder zendt een datastream uit. In de datastream zijn een aantal programma's gemultiplexed. In de ontvanger wordt de datastream weer gedémultiplexed, waardoor het lijkt of er 5 of meer "zenders" vanaf 1 transponder worden uitgezonden.

De LNB (low noise block downconverter) is de ontvangantenne.
Deze kent 2 toestanden: horizontaal of verticaal gepolariseerd.
Omdat de ontvangfrequentie tussen 10.7 GHz en 12.75 GHz ligt, zou de kabel tussen de antenne en de ontvanger teveel verliezen opleveren. Daarom wordt in de LNB de ontvangfrequentie gemengd met een oscillatorfrequentie en de verschilfrequentie naar de ontvanger gestuurd.

De te ontvangen frequentieband is 12.75 - 10.7 = 2.05 GHz breed, te breed om door de ontvanger te kunnen worden verwerkt.
Daarom heeft men gekozen voor 2 verschillende oscillatorfrequenties in de LNB; 9.750 GHz en 10.600 GHz.
Hierdoor wordt het frequentiespectrum waarover de ontvanger moet worden afgestemd beperkt.
De lage frequentieband, 10.7 tot 11.7 GHz, wordt na het mengen met de oscillatorfrequentie 0.95 tot 1.95 GHz.
De hoge frequentieband, 11.7 tot 12.75 GHz, wordt na het mengen met de oscillatorfrequentie 1.1 tot 2.15 GHz.

De oscillatorfrequentie van 10.6 GHz in de LNB wordt ingeschakeld door een signaal van 22 kHz vanuit de ontvanger naar de LNB te sturen.
Als er geen 22 kHz door de LNB wordt ontvangen is de oscillatorfrequentie 9.75 GHz.

De omschakeling van horizontale naar verticale polarisatie gebeurt door de voedingsspanning te veranderen.
Als de voedingsspanning 13 volt is, is de polarisatie verticaal.
Als de voedingsspanning 18 volt is, is de polarisatie horizontaal.

Met de wetenschap van het bovenstaande is de gevolgtrekking dat het signaal dat via de coaxkabel van de LNB naar de ontvanger wordt gestuurd bestaat uit één van deze delen van het uitgezonden spectrum van 1 satelliet:
- Alle horizontale transponders tussen 10.7 en 11.7 GHz, of
- Alle verticale transponders tussen 10.7 en 11.7 GHz, of
- Alle horizontale transponders tussen 11.7 en 12.75 GHz, of
- Alle verticale transponders tussen 11.7 en 12.75 GHz.
Het frequentiespectrum dat ná de LNB, dus op de coaxkabel, zichtbaar is bestrijkt het gebied tussen 0.95 en 2.15 GHz. Of het signaal horizontaal of verticaal is gepolariseerd en of het in de lage of de hoge band wordt uitgezonden, is niet zichtbaar.

Als de schotel en de LNB goed zijn uitgericht op een programma dat door 1 transponder wordt uitgezonden, geldt voor alle andere transponders van dezelfde satelliet dat deze ook automatisch optimaal worden ontvangen. Ongeacht of deze horizontaal of verticaal zijn gepolariseerd en ongeacht of de transponders in de lage of de hoge band uitzenden.

Het uitrichten van een satellietschotel vereist ook niet veel kennis van de techniek die erachter zit, anders zouden die miljoenen vakantiegangers met hun caravans en campers die jaarlijks Europa onveilig maken niet binnen enkele minuten na aankomst op hun vakantiebestemming naar hun favoriete soap kunnen kijken.
Alleen als het om storingen opsporen gaat, dan is enige kennis van het hoe en waarom wel erg handig.

Hier nog de vier mogelijke statussen van een LNB en het resultaat daarvan (klikbaar):
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/status_van_lnb.png

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Bedankt, dat is een mooi en duidelijk verhaal. Ik heb het gelijk als pdf opgeslagen en uitgeprint om bij de satfinder te bewaren.

Er is inderdaad zoveel informatie over dat je niet weet waar je moet zoeken. En daar zit vreselijk veel "vervuiling" tussen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Ook mijn probleem.

Overigens merk ik wel verschil op de (no-budget) meter tussen horizontaal en verticaal polariseren in signaalsterkte. De golflengte is zo klein dat het op die spiegel geen zak uit mag maken. Zal wel een quirk van de LNB ofzo zijn...

fred101

Golden Member

Ik had zelf een findertje gemaakt, stelt niet zoveel voor, maar dat ding is breedbandig. Het piekt dus mooi maar net zo makkelijk op de verkeerde of als je coax niet lekker is en de mantel als antenne werkt, ontvang je ook MG.

Graden etc is mooi maar boven op een ladder naast de schotel met een compas waarvan je hoopt dat je het de goede kant op richr, is verrekte lastig . Als er nu een steuntje of referentie plek was waar je het compas oplegt om op een bepaald aantal graden te mikken was het makkelijker.
Die finder die ik vandaag hoop te krijgen geeft beeld, een SA en ook frequentie etc aan. Zo had ik in het begin van dit topic dus via hotbird naar HD zitten zoeken,.

EricP

mét CE

Dat kompas ergens opleggen gaat 'm niet worden. De gemiddelde schotel is toch wel wat ijzerhoudend...

Als je er recht onder staat, kun je wel een peiling maken. Dan weet je waar het ding heen moet wijzen. Kijk langs de arm van de LNB en je bent er bijna - vooropgesteld dat je er bij jou situatie bij kunt natuurlijk...

Arco

Special Member

De satellietfoto's op www.dishpointer.com geven een goed begin/referentiepunt. Even een opvallend punt kiezen wat in het pad van de satelliet ligt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik snap dat je hem niet op de schotel moet leggen, ik heb jaren lang compassen verkocht. Ik bedoelde meer een kunststof plaatje ofzo, wat dan bv gelijk als zon/regen kapje boven de LNB's kan dienen.

De finder is gearriveerd en ligt aan de lader. Arco bedankt voor het snelle en degelijk verpakt opsturen.

Een opvallend punt in de line of site is hier wat lastig. De schotel kijkt boven een laurier heg uit. Als ik met compas in mijn hand onder de schotel sta dan zie ik alleen een 2,5 meter hoge laurier heg in die richting. Als ik op de ladder sta dan is het nog lastiger. Ik kan niet in die richting kijken en de schotel tegelijk zien. En ik sta ook niet graag achterstevoren op die ladder.

De vorige keer heb ik die Dishpointer site gebruikt. Dat werkte wat beter. Alleen kon ik geen markant punt vinden. De weiland paaltjes zijn niet echt zichtbaar op de kaart ;-)

Maar dat is ook niet echt een probleem. Uiteindelijk staat de boel in principe niet super verkeerd. Het is vooral om te zien of er ergens een fout zit, de hoogte en richting te optimaliseren en om te kijken of de LNBs onderling ook goed staan. Tenslotte heb ik er, de vorige keer gespeend van enige kennis de aan zitten knoeien.

Ik had van de zomer nog een nieuwe betere LNB gekocht. Voor de lnb die HD doorgeeft, dat kan nooit kwaad.

evdweele

Overleden

Wat mij altijd mateloos stoort bij het uitrichten van een schotel is het ontbreken van een stelbout om de elevatie, de verticale hoek, nauwkeurig in te kunnen stellen.
Je moet met de hand die zware schotel in verticale richting bewegen om hem op 1° nauwkeurig uit te richten. Als dat punt is gevonden de klembout vastdraaien zonder dat de elevatie weer verandert.
Voor een schotelfabrikant zou het een kleine moeite zijn geweest om een stelbout in de bevestigingsbeugel in te bouwen waarmee de elevatie kan worden ingesteld.
Ik heb al een stuk of 10 schotels van verschillende merken geïnstalleerd, maar er is er niet één die over zo'n voorziening beschikt.
Het eigenaardige is dat een motor of een actuator voor een draaibare schotel wél zo'n stelbout heeft.

Bij elke installatie komt de gedachte op om zelf een constructie te maken, maar voor die ene keer dat het nodig is neem ik die moeite dan ook weer niet. Een schotel die eenmaal is uitgericht blijft jarenlang onaangeroerd op zijn plaats hangen, dus als de installatie eenmaal is uitgevoerd is de ergernis ook weer snel vergeten.

De richting in het horizontale vlak is een stuk makkelijker.
Met een niet helemaal vast gedraaide klembout blijft de schotel door zijn eigen gewicht wel aan de paal hangen en is dan makkelijk een stukje rond te draaien.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

Op 31 januari 2014 09:17:10 schreef EricP:
Overigens merk ik wel verschil op de (no-budget) meter tussen horizontaal en verticaal polariseren in signaalsterkte.

Ik zie nog een andere mogelijkheid waarom je satfinder verschil aanwijst tussen horizontaal en verticaal: de voedingsspanning.
Bij verticaal is de voedingsspanning 13 volt, bij horizontaal 18 volt. De spanning die de lnb voedt is ook de voedingsspanning voor het metertje.

EricP

mét CE

Je bent wakkerder dan ik :)
Dat zou voor zo'n 'hi tech' meetinstrument natuurlijk zomaar kunnen! Komt natuurlijk omdat de China Export markering ontbreekt.

fred101

Golden Member

Mijn DIY satfindertje heeft een 7809 voor voeding vanuit de coax. Dat voorkomt dat soort reacties. En als je dan twee zeners en twee leds toevoegt voor de 7809 kun je ook gelijk zien welke spanning er staat. Beide leds aan is 18V, eentje is 13V.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/04/satfinderschema.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 31 januari 2014 18:42:43 (12%)