Speciale LNB nodig voor HD TV ?

Mooi dat alles goed werkt en die switch is weer als nieuw. De aanhouder wint,en nu ff de rug strekken.

Mijn satfinder lag nog open op m'n bureau en aangezien ik aan het opruimen was ging ik er toch maar even naar kijken.
http://tijdelijk.vensterkruis.nl/gallery3/var/resizes/diversen/2013-04-26%2014_24_08_jpg.jpg?m=1366979201
Denk je ook wat doet dat draadje daar.. Die zat er eerst dus soort van tegenaan (of helemaal tegenaan). Nu ja, de blijkbaar LED verlichting doet het nog.
Ik vermoed dat hij gerepareerd is en verkocht als nieuw. Aangezien die weerstand zo gezellig staat en dat stukje draad is verbonden met het 2e pad van die weerstand.
http://tijdelijk.vensterkruis.nl/gallery3/var/resizes/diversen/2013-04-26%2014_24_36_jpg.jpg?m=1366979201(klik) Als je verder kijkt (voor zover het te zien is op deze crappy foto) is er wel meer in gerommeld.
Enige keer dat dat ding nuttig is geweest was toen ik nog geen kanalen in mijn ontvanger had staan. Nu doe ik het lekker via sat onvanger+tv tot ik ooit een fatsoenlijke meter heb.

// Edit: Waar is die potmeter eigenlijk voor? Oh nevermind.. Staat beschreven. Misschien had ik dus gewoon die sensitivity daar omlaag moeten draaien en werkte hij dan iets fijner?

Als ik me goed herinner moet je de potmeter tijdens het zoekproces bijstellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Wat is dat ic achter die elco.
Volgens mij is het verder nagenoeg hetzelfde als mijn Eigenbouw. Via die spoelen en spanningsregelaar nemen ze DC af voor de voeding. De middelste baan is AC gekoppeld en dat IC zal een soort detector zijn ( waar ik een FET en diodes gebruik) en daar ben ik benieuwd naar.
Dan een opamp om de meter aan te sturen. Die potmeter zal de gain of diode bias regelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@maartenbakker: Die 500 Ohm rechtsboven ja, die andere niet.
@fred101: Ik neem aan dat je die "onder" die elco bedoelt? Geen idee, er staat iig voor zover ik het kan lezen 313 op en is een zespinner.
Die andere is dual opamp zoals ook te lezen is op de pcb.

fred101

Golden Member

Even een vervolg. Het is nog steeds verre van optimaal. Met de vorige crappy 3x gerepareerde ontvanger, CRT TV de zelfde schotel, kabels etc hadden we alleen bij zware sneeuw wel eens wat storing.

Eerst een nieuwe CI houder gehaald omdat hij leek te reageren op erin en uit halen en het slot waar hij in zat. Die deed het nog beroerder en ging terug naar de leverancier voor onderzoek. Deze bleek defect, ondertussen een andere tuner erbij gekocht. We hadden toch een tweede nodig en de eerste wilde niet goed met een externe disk werken. Daarmee is het nog beroerder.

-We hebben nu zover ik weet altijd 87 % ontvangst.
-Niet HD zenders zijn 95% van de tijd goed, heel soms "freezed" het beeld even. Dit met de eerste ontvanger. Met de nieuwe is het een drama. Soms uren goed, maar meestal om de zoveel tijd (paar keer per uur) Steeds blokjes, geen signaal en nog vaker "gecodeerde uitzending" melding.
- We hebben HD zenders, niet commerciële zijn zover getest prima te bekijken. (ik kijk niet doorlopend daar). Degene waar je canal digital voor nodig hebt zijn over het algemeen een drama. RTL 5 en RTL 7 lijken het ergste. Soms een hele avond probleemloos, soms helemaal niks als blokken en bevriezen of helemaal niks. Soms goed HD meestal niks.

Kortom er is niet naar te kijken.

De mogelijkheden
- kan het zijn dat we een nieuwe CD kaart nodig hebben ? Dus dat de kaart de decodering (soms) niet aankan. De oude is een jaar of 10 oud.
- Beide sattuners defect. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ze hebben de zelfde klacht. Mogelijk is de eerste net wat gevoeliger. (oude NanoXX , nieuwe rebox RE-8500HD PVR)
- rotte kabels (lijkt me ook niet omdat ik met de oude installatie prima ontvangst had en het sinds het HD verhaal beroerd is.
- Het wordt niet minder of erger, is al sinds de start van dit topic niet echt goed.
- er zitten meerdere lnb's op en meerdere kabels (zie eerder voor layout) en beide sattuners hebben zelf ook weer twee tuners. Het probleem is overal aanwezig zover ik kan zien.

Kan ik wat meten met wat ik nu heb, of beter zo'n ding al Roland had kopen. Ik zie al voor onder de 100 euro een soort SAtjes met beeldscherm. Dan kan ik per kabel, lnb etc de boel testen. Alleen weet ik niet welke of waar. Ik koop nooit iets van ebay.

Ik heb nu wel een te makkelijker te transporteren Tek 2710 en 2712 SA (9 kHz tot 1,8 GHz). De 2710 met een soort video opties pakket (nooit getest of geprobeerd) Ik heb een bias T nodig en de kabel kan aan de tuner blijven ivm lnb voeding en waarschijnlijk heb ik ook wel wat bruikbaars kant en klaar of kan het maken (bv T stuk met DC blocker)De SA heeft meer dan genoeg gevoeligheid maar vreemd genoeg is er weinig te vinden over SA's als satfinder. Dat ding is wel te zwaar om mee naar buiten te nemen maar beneden gaat goed. Mijn HP SA was niet te tillen, dit is ongeveer het gewicht en formaat van een Tek 465. Met een scoop kan ik ook evt 22 kHz of andere LF signalen bekijken.

(heb 100 van die tratec dingen uit rosmalen. Dat zijn volgens mij een soort directional couplers.
Maar ik heb geen idee wat ik dan moet of kan zien.

Ik kan ook de kabels met TDR doorpiepen maar ik weet niet of de lnb's daar tegen kunnen. Het signaal is -13dBm. Een stuk sterker dan het signaal op de kabel. (Maar nu de ladder op is niet zo'n fijn idee maar als het moet kan het)

Iemand nog een ander idee ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 26 januari 2014 20:59:22 schreef fred101:
- Beide sattuners defect. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ze hebben de zelfde klacht. Mogelijk is de eerste net wat gevoeliger. (oude NanoXX , nieuwe rebox RE-8500HD PVR)

De NanoXX was goed, enige reden dat hij niet meer werd gebruikt was het omschakelen op kabel TV. Ook met de externe harddisk ging het altijd goed (misschien wil je de harddisk die daarbij werd gebruikt een keer lenen om te proberen), maar dat staat natuurlijk los van je ontvangst-probleem.

- rotte kabels (lijkt me ook niet omdat ik met de oude installatie prima ontvangst had en het sinds het HD verhaal beroerd is.

Ik heb geen verstand van satTV, maar ik kan me indenken dat door de hogere datarate een HD signaal gevoeliger is voor storing? Heb je de mogelijkheid om eens een losse (gegarandeerd goede) kabel door je huis naar de schotel te leggen?

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik heb 3 verschillende harddisks geprobeerd en als ik de stekker vast hield en wat omhoog drukte deden twee het er maar dat is niet echt handig. Verder doet hij het goed en die nieuwe doet het verder ook goed. Daarom denk ik niet dat de tuner het probleem is. Die van jou doet het uiteindelijk zelf beter dan de nieuwe die we van de zomer hebben gekocht.

Ik heb maar een paar meter kabel. Er komen er twee binnen, voor elke tuner ingang van de sat-tuner 1. Als die kabels rot waren had een van de twee tuners het goed moeten doen. (denk ik) De TV staat een meter of 4 van de disk af. Gat in de muur, kabel naar boven. Schotel hangt ongeveer 3 meter boven de grond.

Mijn eerste verdachte is de kaart maar ik weet niet of die problemen kunnen geven.

Of een combinatie van kleine dingen. Oja, het probleem lijkt overdag minder te zijn (maar ik heb dan maar zelden de TV aan dus het kan toeval zijn)

evdweele

Overleden

Met de smartcard van Canal Digitaal heeft het niets te maken, die doet het of hij doet het niet.

Bij bevriezen van het beeld en blokken in het beeld zou je in de eerste plaats moeten denken aan te weinig veldsterkte c.q. niet nauwkeurig uitgericht.
Of, maar dat wordt in de meeste ontvangers automatisch geregeld, de instellingen voor de gestoorde kanalen staan niet goed.
Die instellingen zou je nog kunnen controleren.

Voor de transponder waar RTL4HD, RTL5HD, RTL7HD en RTL8HD op zitten zijn de instellingen:
- Satelliet Astra3 23.5° Oost
- Frequentie 11.856 GHz
- Polarisatie Verticaal
- Systeem DVB-S2
- Modulatie 8PSK
- Symbolrate 27500
- FEC 2/3

Wat de signaalsterkte is valt op een satellietontvanger niet af te lezen, maar wat de meeste wel weergeven is de SNR en BER.
Bij mijn 2 ontvangers is van deze transponder de SNR=12dB en de BER=0

Wat ook schijnt voor te komen is instraling van DECT telefoons en magnetronovens.
Ik heb zelf 2 DECT basisstations staan en 4 handsets in gebruik en ook een magnetron, maar ik heb daarvan nog nooit een storing op de tv gezien.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

OK, dat is mooi, dan kan ik de smartcard afstrepen.

Iemand wel een een SA aan de schotel gehangen ?
En kan de LNB tegen signaal in injectie op zijn ingang (ivm TDR)

Ik ga de instellingen nakijken. We hebben twee draadloze telefoons. Geen idee of het DECT is. Zoek ik ook uit. basis stations staan een anderhalve meter van de TV af. Die moeten echter goed op de SA zichtbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 28 januari 2014 09:39:29 (39%)

evdweele

Overleden

Een LNB is er in elk geval voor gemaakt om de 13 en 18 volt voedingsspanning te verwerken voor de horizontale en verticale omschakeling + de 22 kHz toon voor de 10.6 GHz local oscillator.
Of hij het ook prettig vindt om door een ander signaal te worden gekieteld??

EDIT. Er schiet me te binnen dat er ook nog een Diseqc switch tussen zit. Die stelt het misschien evenmin op prijs om andere dan de gebruikelijke signalen te ontvangen.

Uitrichten heb ik altijd gedaan met zo'n satfinder van een tientje. Het ding piept en er slaat een wijzertje uit. Dat was altijd voldoende.
De juiste satelliet zoeken gaat niet met zo'n dingetje, daar heb je een tv bij nodig, maar je ontvangt al wat, dus de richting klopt al.
Het gaat alleen om de optimale signaalsterkte.

Ik heb net nog even getest met 2 DECT handsets. Die heb ik met elkaar laten 'praten' en ze tegen de antennekabel van de satellietontvanger gehouden. Op geen enkel Nederlands kanaal zie ik een storing.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Sat boxen met enigma 2 zoals de dreambox of VU etc. kun je met een AP op je telefoon of tablet bedienen .
er zit oa. een satfinder in , en je kunt omschakelen en kijken naar tv zenders /satellieten,.
Dat scheelt weer in de aanschaf van een satfinder en het gesleep van een TV.
dan is het echt even een schoteltje plaatsen en kijken.

evdweele

Overleden

Sat boxen met enigma 2 zoals de dreambox of VU etc. kun je met een AP op je telefoon of tablet bedienen

In dit geval niet zo'n nuttig advies omdat er geen Dreambox of VU+ wordt gebruikt.
En niet iedereen heeft een smartphone of een tablet.

fred101

Golden Member

Ik was ook niet van plan nog een derde tuner te kopen. Een analoog DIY satfindertje heb ik al.
Ik ga van de week de SA eens proberen, gewoon uit nieuwsgierigheidf.
Dan check ik ook de settings. Ik heb die al uitgeprint klaar liggen.

Mijn ene tuner geeft alleen een balk met "iets" de ander geeft een S en Q balk. Alle drie staan ze tussen de 80 en 90. De schotel is afgeregeld met de satfinder maar mogelijk toch niet goed genoeg. Dat ga ik als het warmer wordt nog maar eens opnieuw doen voor de zekerheid.

Dan gooi ik ook de kabels bij de LNB los en TDR de kabels.
Ik heb voor de zekerheid ook een nieuwe LNB gehaald.

De diseqc is gewoon een aantal mosfets als schakelaars. Die zouden van een TDR signaal niet kapot moeten gaan. )er gaat tenslotte ook DC door.

evdweele

Overleden

Je kan om het makkelijk te houden de SA al eens aan de doorlus-uitgang van de tuner hangen.
Ik zag op de website van de importeur dat de NanoXX uitgangen beschikbaar heeft.
Daar moet het LNB-signaal van 950-1450 MHz uitkomen. Je hoeft dan geen moeilijke constructie te maken voor de voeding en aansturing van de LNB en de DiSEqC switch.
Of er DC spanning op de uitgang staat weet ik niet zeker, ik denk het niet.

fred101

Golden Member

Bedankt, dat maakt het een stuk laagdrempeliger. Daar had ik niet aan gedacht. Beide tuners hebben die optie. Ik hang er wel een DC blocker tussen voor de zekerheid en een inline probe adapter. Dan kan ik kijken wat het DC en eventuele 22 Hz signalen doen.

Arco

Special Member

Ik heb ook een Rebox (een RE9000), en daar is blokvorming bij HD (zeker bij snel bewegende beelden die een tijdje aanhouden) helemaal geen uitzondering.
Vooral sinds de 8PSK omschakeling. Schijnbaar hebben de Rebox'en dan problemen met het decoderen van het signaal. (te traag?)
Aan het signaal ligt het zeker niet, en meerdere mensen hebben er last van. (100cm schotel, prima signaal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Het blokken is hier zo erg dat we 90% van de tijd zelfs geen HD kunnen kijken (zover ik weet voornamelijk gecodeerde zenders) en dat bij "geen HD" zenders het verre van leuk is als je soms zelfs om de 10 minuten een minuut of meer film mist en een paar keer per minuut tegen blokjes kijkt.

Ik heb wat dingen in de gaten gehouden, bv of het erger wordt als hij ondertussen opneemt maar dar lijkt geen verband te zijn.

De nannoxx doet het op SD . prima, heel af en toe even een hapering, en heel soms valt hij een paar seconden weg. Maar meestal is het de hele avond probleemloos. Maar hij doet het net zo beroerd op HD.
Daarom dacht ik dat het misschien de kaart was. In de Rebox gebruik ik de CI niet, in de Nannoxx wel. De CI is een nieuwe omdat een zendamateur die beroepsmatig schotels had geplaatst zei dat de oude waarschijnlijk te oud en daarom te traag was.

Een tijd terug had iemand bij V&A zo'n analyser met beeld te koop. Was jij dat niet Arco ? Die had ik toen bijna gekocht, nu heb ik zoiets , had ik het maar gedaan. Dan had ik nu een heel stuk minder frustratie gehad en waarschijnlijk ook geen nieuwe tuner gekocht (teminste niet zo'n dure). Ik hou er bovendien niet zo van als ik een probleem heb waarbij ik niet kan meten en er meer dingen mis kunnen zijn. Ik wilde eigenlijk vanmiddag de SA proberen maar ik ben nu te gaar om hem naar beneden te krijgen. Morgen moet ik voor het werk een vaccuum pomp repareren (eigenlijk vandaag al maar dat lukt nu niet) en vrijdag weer inbouwen in de machine, veel te zwaar maar weinig keus, dus zaterdag moet ik me rustig houden. Hopelijk lukt het zondag. Ik ben benieuwd wat ik dan zie. Het ding gaat tot 1800 MHz en is erg gevoelig. De ingang is 50 Ohm en kan software matig op 75 Ohm, hij heeft alle CAI opties en was speciaal bedoeld voor TV veldwerk.

Arco

Special Member

Een tijd terug had iemand bij V&A zo'n analyser met beeld te koop.

Dat was ik inderdaad... ;)
Heb 'm nog steeds. Mocht je interesse hebben, stuur maar even een PM...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Een probleem met de CI-module kan natuurlijk ook nog de oorzaak zijn.
In mijn Dreambox en VU+ ontvangers wordt dat door de software geregeld, zodat ik geen CI-module nodig heb.
Ik heb nog een oude Aston CI liggen van een ontvanger die ik een paar jaar geleden heb weggegooid. Die CI even geprobeerd, ook geen problemen met het decoderen van HD kanalen.

De meeste kans heb je toch dat het aan een te lage veldsterkte ligt door een niet nauwkeurig genoeg uitgerichte lnb.
EDIT: Er staat toch geen boom of iets dergelijks in de richting van de satelliet?
Met http://www.dishpointer.com/ kan je dat precies bekijken.

Met zo'n luxe satfinder met SNR en BER meters en een spectrum analyzer heb ik wel eens gewerkt.
Het nut van de spectrum analyzer vond ik nogal tegenvallen, de beste informatie haal je toch uit de SNR en BER metingen.
Het grootste voordeel van zo'n luxe satmeter is dat je geen tv nodig hebt om de juiste satelliet te vinden. Je stelt de gewenste satelliet in en het gewenste kanaal en je draait de schotel tot de meter roept: "Ja, dat is hem!"

Een vergelijkbaar probleem waar ik zelf tegenaan liep was met de Duitse SD kanalen. Strepen door het beeld, af en toe blokken, hakkelend geluid en af en toe bevriezen van het beeld.
Die storing trad alleen op op een stuk of acht kanalen van de Duitse publieke omroep ARD. En alleen op een oude Dreambox ontvanger. Een nieuwere Dreambox en een VU+ hadden er geen last van.
Op een Duits forum vond ik de oorzaak. De ARD had een stel nieuwe multiplexers aangeschaft om voor de regionale omroepen HD-uitzendingen mogelijk te maken. Door afwijkende software was een aantal oudere typen ontvangers niet in staat om de datastream goed te decoderen. Dat had met de hardware in de ontvangers te maken.
Na overleg tussen de fabrikant van Dreambox (die met alle klachten werd overspoeld) en de ARD is de oude software voorlopig weer terug gezet, totdat Cisco het softwareprobleem van de muxen heeft opgelost.

Maar ik geloof niet dat dit probleem bij Canal Digitaal speelt. Dan had ik er wel iets over gelezen in de Usenet nieuwsgroep nl.media.satelliet. Daar is dit totaal niet aan de orde geweest.

EricP

mét CE

Ik ben de boek voor satelliet ontvangst bij elkaar aan het sprokkelen (ben wel klaar met dat digitenne), maar als ik hier zo mee lees, dan word ik daar ook niet vrolijk van.

Heb de laatste tijd wat recensies gelezen en Rebox wordt daar toch best vaak de grond in geboord wegens freeze frames en erger. Philips moet het ook ontgelden. Zou het kunnen dat je op jacht bent naar een probleem van bij de Rebox hoort? Ik weet zelf nog niet wat het gaat worden. Nu staat er een paar jaar oude Strong. Dat werkt matig (ding lijkt even warm te moeten worden; direct na het aanzetten wat gedoe). Wat de volgende wordt? In elk geval iets wat 8PSK lust.

evdweele

Overleden

Ik ben erg enthousiast over de VU+. Goedkoper dan de Dreambox en met een beter display (2x zoveel karakters op een regel).
De fabriekssoftware is minder handig, net als die van Dreambox. Maar daarvoor in de plaats is er de gratis software van Open-PLi.

Omdat Open-PLi het gebruik van softcams ondersteunt heb je ook geen aparte CI-module nodig.

Eén heel klein nadeel hebben de niet door Canal Digitaal gecertificeerde machines, je krijgt geen automatische kanaalupdates.
Dat is ook weer een voordeel (hoor ik daar Johan Cruijff iets mompelen? ;-) ) je bent onafhankelijk van de rare kanaalvolgorde die Canal Digitaal in je ontvanger propt.

Henry S.

Moderator

Op 28 januari 2014 09:35:50 schreef fred101:
Iemand wel een een SA aan de schotel gehangen ?

Ik doe het nog steeds met een eenvoudige satfinder met pieper en ledbar.

We hebben twee draadloze telefoons. Geen idee of het DECT is. Zoek ik ook uit. basis stations staan een anderhalve meter van de TV af. Die moeten echter goed op de SA zichtbaar zijn.

DECT zou alleen storingen moeten geven als je een toestel of basisstation op je settopbox zet.

Op 28 januari 2014 10:19:59 schreef evdweele:
Uitrichten heb ik altijd gedaan met zo'n satfinder van een tientje. Het ding piept en er slaat een wijzertje uit. Dat was altijd voldoende.
De juiste satelliet zoeken gaat niet met zo'n dingetje, daar heb je een tv bij nodig, maar je ontvangt al wat, dus de richting klopt al.
Het gaat alleen om de optimale signaalsterkte.

Maar vaak heb je al snel een signaal te pakken. Ik heb een tijd terug m'n visiosat met 4 lnb's opnieuw gemonteerd en uitgericht zonder direkte controle. Als eerste had ik de LNB bedoelt voor Astra1 aangesloten, en ben wat heen en weer/op en neer gaan sweepen. Het eerst wat ik vond bleek te veel op het zuiden te zijn, de 1° west cluster. Daarna vond snel twee sterke signalen niet al te ver van elkaar vandaan. Dit bleken na een snelle controle Astra1 en Hotbird 13 te zijn. Het afstellen van de rest van de LNB's was daarna een klein klusje.

Helaas kan je met een satfinder niet de skew bepalen, ik heb die afregeling vanwege het vele ladder op en neer achterwege gelaten.

Op 29 januari 2014 18:40:30 schreef evdweele:
Ik ben erg enthousiast over de VU+.

Na wat rampenbakken ben ik ook op een VU+ (Duo) overgegaan.

Eén heel klein nadeel hebben de niet door Canal Digitaal gecertificeerde machines, je krijgt geen automatische kanaalupdates.

Dat weegt niet op tegen al de nadelen van de officieel gelimiteerde CD-bakken. Open-PLi en VIX laten weinig te wensen over.

Het is dat Fred niet dichtbij woont, anders had hij de VU+ even aan zijn coax kunnen hangen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
evdweele

Overleden

Helaas kan je met een satfinder niet de skew bepalen, ik heb die afregeling vanwege het vele ladder op en neer achterwege gelaten.

Ik heb met die luxe satmeter de 4 lnb's van mijn Visiosat wel afgesteld op de beste SNR. Het verschil is minimaal.
Waarschijnlijk zijn de transponders waar wij naar kijken zodanig over de frequentieband verdeeld dat interferentie met in frequentie naastliggende transponders met een 90° gedraaide polarisatie nauwelijks voorkomt.

Blue Sky

Cableguy

Veel tuners hebben naast signaal sterkte ook een BER meting. Kijk daar eens naar, bij een goed signaal behoort de BER 0 te zijn. Als je blokken in beeld hebt betekent dat je tuner de stream niet juist kan decoderen, meestal veroorzaakt door een signaal probleem.

Waar rook is, is stroom