Speciale LNB nodig voor HD TV ?

fred101

Golden Member

Ben nu net de Zelfbouw finder aan het verbeteren. Als ik daarmee niet diep genoeg kom of het niet lukt dan is die link van jou een mooie optie, die geeft gelijk aan of er iets anders mis is en werkt met externe voeding ook zonder tuner. Dan kan ik dus de schotel goed zetten zonder dat er disecq dingen roet in het eten gooien.

Vraagjes:
- bij die finder uit die link staat voor specifiek anloge en digitale satelieten. Dat heb ik al meer gezien. Ben ik nu voor niks eendiodedetector satfinder aan het bouwen ? Volgens mij is het in beide gevallen gewoon RF wat je kan detecteren ( qua demodulatie snap ik dat het voor de tuner wel verschil maakt)

- Staat er pemanent spanning op beide tuner uitgangen ? Want dan overbrug ik gewoon bij uitrichten de disecq en maakt het bij meten dus niet uit waar de tuner op staat. Ik denk te begrijpen uit de opmerking van bleusky dat die disecq meer doet dan alleen die switch aansturen. Zet die ook de spanning van de lnb uit waar je niet naar kijkt ? Ik las op de wiki dat ze juist altijd aanstaan.

- kan ik ook de lnb direct aan de satfinder hangen en ipv de tuner twee 9V blokjes in serie gebruiken als lnb voeding ? Zoja, trekken die zelf de juiste spanning of moet ik stroom begrenzen. Dan kan ik de schotel goed zetten en daarna makkelijker vinden waar het mis gaat. En moet ik het dan ook met 13V checken ? ( en dan is er nog iets met 22 KHz blijkbaar)

- als ik tegen de tuner zeg dat ik op poort 2 astra 3 heb aangesloten, maar in werkelijkheid er per ongeluk astra 2 op zou hebben. Doet hij dan gewoon niks, of geeft hij dan gewoon de zenders die hij vindt en zegt tegen mij dat die op astra 3 ( terwijl ze op 2) zitten. Maw, gebruikt hij alleen mijn "label" en is verder dom, of stuurt die sateliet een hekenningsignaal mee wat moet kloppen met de disecq ansluiting wil hij wat doen.

- 3 lnbs gaan naar de disecq, een kabel gaat vandaar naar beneden naar tuner ingang 1. Dat is duidelijk, dat is een soort electronische antenne schakelaar. Zo kan ik op een tuner 3 lnbs gebruiken.

Maar van de astra 1 quad lnb gaat er ook een draad direct naar tuner ingang 2 en een derde naar de tuner op de slaapkamer. Boven ontvangen we idd ook alleen de kanalen van astra 1 ( zie tekening eerder) de tuner beneden staat ingesteld op gescheiden tuners ( dan kunnen we 1 kijken en 2 opnemen)
Toch ontvang ik op tuner 1 en 2 zowel astra 1 en 2 ( en als 3 zich even vergist ook 3) en dat snap ik niet. Die 2 andere lnbs zitten niet op tuner ingang 2 aangesloten. Boven ziet hij die andere niet maar beneden blijkbaar wel. Ik heb voor beide tuners de drie disecq poorten opgegeven. Dat zou dan fout zijn. Daarom snap ik dat disecq gebeuren niet zo goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Ik heb jaren geleden een niet al te dure satfinder gekocht, vergelijkbaar met deze. Het grote gemak van deze is dat de toonhoogte afhankelijk is van de signaalsterkte. Het regelbereik is groot genoeg om zowel de keiharde Astra's en Hotbird als de zwakkere tussenliggende goed op gehoor af te regelen.

De schotel zelf is flexibel genoeg om dmv drukken/trekken te kijken of je afstellingen mooi in het midden zitten.

Ook ik heb last gehad van een rotte switch, sommige LNB's gaven pas signaal na een paar minuten 18V op de coax...

Op 12 april 2013 14:04:50 schreef evdweele:
Met CD "gecertificeerde" satellietontvangers heb ik geen ervaring, dus of dat daarbij ook zo werkt weet ik niet.

Als je serieus zonder beperkingen wilt ontvangen dan kom je op een Dreambox of kloon uit, scheelt je veel CD nukken. En je hebt een hele mooie opname/afspeelomgeving, Geen Raspberry Pi nodig ;).

Op 12 april 2013 18:34:17 schreef fred101:
Vraagjes:
- bij die finder uit die link staat voor specifiek anloge en digitale satelieten. Dat heb ik al meer gezien.

Dat is een reklamepraatje.

- Staat er pemanent spanning op beide tuner uitgangen ?

Ontvangerafhankelijk wat standby betreft, anders altijd. Je hebt voor ontvangst 14 of 18V nodig.

Ik denk te begrijpen uit de opmerking van bleusky dat die disecq meer doet dan alleen die switch aansturen. Zet die ook de spanning van de lnb uit waar je niet naar kijkt ? Ik las op de wiki dat ze juist altijd aanstaan.

De switch schakelt idd de spanningen door naar de gewenste uitgang. De betere ontvangers kunnen oa ook motoren aansturen. Diseqc 2.x is bidirectioneel zodat positioners ook weer hun informatie terug kunnen sturen.

- kan ik ook de lnb direct aan de satfinder hangen en ipv de tuner twee 9V blokjes in serie gebruiken als lnb voeding ?

Dat gaat prima! Veel satfinders zijn batterijloos.

- als ik tegen de tuner zeg dat ik op poort 2 astra 3 heb aangesloten, maar in werkelijkheid er per ongeluk astra 2 op zou hebben. Doet hij dan gewoon niks, of geeft hij dan gewoon de zenders die hij vindt en zegt tegen mij dat die op astra 3 ( terwijl ze op 2) zitten. Maw, gebruikt hij alleen mijn "label" en is verder dom, of stuurt die sateliet een hekenningsignaal mee wat moet kloppen met de disecq ansluiting wil hij wat doen.

Het laatste, je krijgt ook dan een lijst met gevonden zenders, kanaal heeft diverse ID's, zodat als je op Astra2 scant en er bijv WDR (Astra1) in de lijst opduikt.

Toch ontvang ik op tuner 1 en 2 zowel astra 1 en 2 ( en als 3 zich even vergist ook 3) en dat snap ik niet. Die 2 andere lnbs zitten niet op tuner ingang 2 aangesloten. Boven ziet hij die andere niet maar beneden blijkbaar wel. Ik heb voor beide tuners de drie disecq poorten opgegeven. Dat zou dan fout zijn. Daarom snap ik dat disecq gebeuren niet zo goed.

Staat er een tuner op intern doorlussen?

Ik gebruik voor de Astra2 een twin LNB, ivm de dubbele tuner in mijn Vu+ Duo. Een aansluiting (tuner A)gaat via de switch, de andere rechtstreeks naar tuner B (de hoofdmoot dat ik kijk is Engelse zenders). Alleen via tuner A is dan idd Astra 1 t/m 3 en Hotbird mogelijk, via tuner B alleen Astra 2. Maar via een menu kan ik tuner B doorlussen (kanalen klonen) met tuner A (geeft natuurlijk beperkingen).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Blue Sky

Cableguy

Op 12 april 2013 18:34:17 schreef fred101:- Staat er pemanent spanning op beide tuner uitgangen ? Want dan overbrug ik gewoon bij uitrichten de disecq en maakt het bij meten dus niet uit waar de tuner op staat. Ik denk te begrijpen uit de opmerking van bleusky dat die disecq meer doet dan alleen die switch aansturen. Zet die ook de spanning van de lnb uit waar je niet naar kijkt ? Ik las op de wiki dat ze juist altijd aanstaan.

Er staat altijd spanning op de lnb aansluiting van je tuner mits je die hebt aan staan in het menu van je tuner wat meestal het geval is. Disecq kent een letter of cijfer toe aan de lnb en aan de hand daarvan schakelt die hem in. Dat gaat met een 22 Khz toneburst.

Waar rook is, is stroom
RAAF12

Golden Member

Op 12 april 2013 15:36:55 schreef MNM(tm):
[...]
Je bedoelt die kleine ontvanger met blauw 4-digit display waar de kaart in de zijkant geprikt wordt (DSR7141/22)? Heb ik ook en ik kan nog steeds BBC/ITV ontvangen! Echter wel alleen als de smartcard erin zit. Dát is dan weer wel achterlijk, want BBC/ITV is FTA waar CD helemaal het recht niet toe heeft om te blokkeren! Misschien toch eens kijken of die bak van niet-CD firmware te voorzien is...

Ik heb een Philips DSR-2221 die goed voldoet. Altijd beeld en geluid, retestabiel.
Alleen zit er nu een LNB op die het niet meer doet na de sw update van CD. Volledig gedocumenteerd te lezen in de diverse sat bladen en sites.
De FTA BBC World is nog zien op de Astra's Maar BBC 1,2,3,4 ben ik kwijt.
Op naar de volgende receiver, nummer 3 wordt dat met HD output. Of beter nog een HD SmartTV met build-in receiver.

fred101

Golden Member

Mijn proefopstelling ( op gaatjesprint >:-) ) heeft nu detectie vanaf -45 dBm. Maar er zit meer in met nog wat finetuning en betere opbouw.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Als je ontvangst hebt van de satellieten 19.2 en 28.2 en de lnb voor 23.5 zit daar midden tussenin op een originele beugel van Visiosat, model G3C, moet er al ontvangst zijn van 23.5
De satfinder is dan alleen voor het fine tunen.

Mijn aanpak zou zijn:
- controleren of er ontvangst is van 19.2 en 28.2 via de DiSEqC switch.
- 1 kabel direct van de middelste lnb (23.5) naar de satellietontvanger en een scan uitvoeren op alleen die satelliet.
Dan moet je de HD-kanalen van Nederland 1, 2 en 3 en de regionale omroepen kunnen vinden.

Als dat eenmaal werkt moet een eventueel defect in de switch makkelijk zijn op te sporen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hier iig ontvangst, Intensity 85%, quality ongeveer 70% van History HD. Hoger krijg ik zo niet gedaan. Ik blijf het een vreselijk ding vinden om af te stellen, en blijkt daarna de boom niet helemaal vast te zitten :@ Boom vast... Blijken de LNB houders niet heel vast aan de beugel te zitten. Nu ja, w/e. Afgesteld op maximale ontvangst van History HD, de rest heb ik niet eens gecontroleerd :$

fred101

Golden Member

Morgen wordt het lekker warm, dan ga ik de tip van evdweele proberen en ik denk zowiezo even de switch eraf om na te kijken en schoon te maken ( als zo'n ding tenminste vrijwillig open kan) ik vond een site met schemas van diseqc switches, ziet er niet echt complex uit. ( Juras-Projects met best veel technische info)

Mijn eigebouw satfinder detecteert nu op 1050 MHz tot -50 dBm. De meter staat dan wel al halfschaal ivm ruis maar slaat nog merkbaar een paar mm uit op veranderingen. -40 dBm is geen probleem, geen ruis en tot volle schaal af te regelen en hoger natuurlijk ook niet.
Nu nog in een metalen kastje want de meter reageert al als ik aan de kabel kom.
Dus een sat er mee vinden moet lukken en om daarna te pieken is hij meer dan gevoelig genoeg.

We hebben nu wel de nodige zenders op 23.5 gevonden ( gebruik nu poort 4, maar die heeft 10 jaar zonder connector ongebruikt gehangen) Nu vond ik bv TV polonia welke 89 % sterk is en 90% kwaliteit geeft.
TVP HD heeft de zelfde % maar alleen geluid, geen beeld.
Goed beeld ook op TVP Historia, astra 1D-3A 23,5 10862 MHz, 22.000 MS/s DVBS , H , SID 7120, VID 532 AUD 850 PCR 532 ( zegt dat jullie wat. Klopt dat met Astra 3 op 23,5 ? )
Wel allemaal oostblok zenders. En allemaal op 10862 MHz, Horizontaal.

Geen TV Gelderland of nedelandse HD zenders,

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Helaas, de zenders die je noemt zitten op Astra-1 19.2° Oost.
De schotel staat dus niet goed gericht of de lnb's zijn verwisseld.
Als je IN de schotel kijkt zit 28.2 links, 23,5 in het midden en 19.2 rechts.

Het is ook mogelijk dat de benamingen van de poorten van de switch niet correct zijn waardoor er een verwisseling van de lnb's optreedt.
Vaak worden in de switch de letters A,B,C en D gebruikt, maar niet noodzakelijkerwijs ook fysiek in die volgorde.

Op deze website staat nog het een en ander over DiSEqC switches.

@Fred101 hieronder:
Canal Digitaal bellen heeft aleen zin als je wel de Free-to-Air kanalen ontvangt maar niet de encrypted kanalen van CD.

Deze zenders zijn allemaal Free-to-Air:
Op 19.2 is de Nederlandse zender BVN op 12.515GHz - Horizontaal - SR 22000 - FEC 5/6 een oriëntatiepunt.
Op 28.2 BBC1 London op 10.773GHz - Horizontaal - SR 22000 - FEC 5/6.
Op 23.5 bijv. BT new2 op 11.934GHz - Verticaal - SR 27500 - FEC 3/4.

Het lastige van een satfinder is dat je alleen kunt zien of er een HF-signaal wordt ontvangen, niet van welke satelliet dat signaal afkomstig is. 2 graden verschil en je hebt de verkeerde satelliet te pakken.
Gooi de switch er tussen uit en hang de ontvanger aan 1 van de lnb's. Dan kan je de schotel uitrichten op de hierboven genoemde oriëntatiepunten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

De lnb's zitten inderdaad zo gemonteerd. Ik heb de kabels gevolgd dus ik wet precies op welke poort welke lnb zit. Er staat lnb 1,2,3,4 bij. Dan is het dus zoals ik dacht. Het ding is gewoon dom en plakt er het label aan wat ik hem zeg.

Dat maakt veel duidelijk , maar ook moeilijker. Ik moet dus met de satfinder ertussen de tuner direct op maar een lnb aansluiten. Deze pieken mbv de schotel zelf, dan scannen en dan kijken of die zenders bij die sateliet horen. Klopt dat, dan de andere twee een voor een pieken, scannen en controlleren. Werkt het dan nog niet dn is de switch defect of moet ik CD bellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

http://www.satview.be/satview.be/data/mediablocks/1__123__ms3.rvf_1.jpg

Mja, denk ook een nadeel van een CD ontvanger. Ik zet mijn ontvanger gewoon op lnb zoveel en transponder zoveel en kijk dan naar de signaal sterkte.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Blue Sky

Cableguy

Op 13 april 2013 16:47:27 schreef fred101:

Geen TV Gelderland of nedelandse HD zenders,

Staan die wel in de zenderlijst van je ontvanger?

Waar rook is, is stroom
evdweele

Overleden

Op 13 april 2013 17:53:47 schreef Arco:
Hier staat een lijst van zenders per satelliet: http://www.totaaltv.nl/frequenties_index/

In die lijst zie ik al direct een paar fouten staan. Bij 23.5 staat 3 keer RTL Letzeburg terwijl er maar 1 frequentie de juiste is. 2 minuten geleden gecheckt.

Ik heb meer vertrouwen in LyngSat. Deze lijst raadpleeg ik al meer dan 15 jaar en ik heb ze nog niet op een fout kunnen betrappen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Klopt, altijd up to date die lijst.
Overigens snap ik het probleem van Fred niet. Je begint met 1 LNB en dan ga je step by step verder. Nooit teveel ongewisse parameters toevoegen. Typische storingszoeker issues.
Tis dat Fred niet in de buurt woont anders had ik hem in no time aan
een werkende Astra 2 LNB geholpen <G>
Maar ik ben ook zo'n troubleshooter als Fred, die doorgaat tot ie het gevonden heeft. No surrender, never.

edit onder:

Oeps voutje ;-( Astra 3 voor de regionalen en oa. NL 1,2,3 in HD.....

fred101

Golden Member

Ik schaam me ook diep, al paginas verder en iets wat de gemiddelde vakantie ganger op de camping in 10 minuten doet en jullie in 5 minuten , lukt mij nog niet in twee weken. Een satfinder bouwen is voor mij simpeler dan er een gebruiken. Die links daar die lijsten zijn handig, dan kan ik tenminste controlleren of het klopt.

Bij repareren doe ik het altijd heel dystematisch en ben daar best goed in denk ik ondertussen te mogen zeggen, maar een scoop of multimeter is veel simpler dan dit, goede manuals, schemas en geen menu toestanden Ik moet eerst overzicht hebben en weten hoe iets werkt, dan gericht meten, dan rustig met het schema op bed en vak weet ik daarna het foute component. Van dat al had ik hier geen clou maar dat begint nu te dagen.

Het probleem zat hier eerst in het feit dat ik dacht gewoon Astra 3 op een willekeurige LNB te kunnen ontvangen. Toen bleken die dingen daarvoor op een speciale plaats te moeten. Toen een of ander vaag diseqc systeem met poorten waarvan ik niet wist wat het was, verder sat tuners die gewoon zeggen op astra 3 te zitten maar in feite op astra 1. Zenderlijsten die blijkbaar niks zeggen over wat je ontvangst, 5 verschillende scan mogelijkheden. Rare kaartjes en kaarthouders. Toen bleek een kabel rot ( en dat kon ik eindelijk zelf meten :-) ).

Maar uiteindelijk is het hoofdprobleem dat ik door rugpijn en sinds kerst nogal trieste famile omstandigheden op het moment niet zo heel erg scherp ben, verder helpt het vreselijk beroerde manual van de tuner ook niet mee. Er staat totaal niet uitgelegd wat een functie doet of betekent. Alleen dat hij er is. Zelfs de menu namen kloppen vaak niet met wat er op het scherm staat. Wel Paginas lang onzin over wat je vooral niet moet doen. Ik ben nogal digi-menu-fobic dus daar heb ik al snel ruzie mee. Als ik een tuner met afstemknop en een berg schakelars had, dan had ik de boel al lang aan de gang. Mijn tuner boven heeft 1 ingang en zo'n signaal sterkte meter op het scherm om je schotel te richten. Ik heb een accu gevoed TVtje, ik kan altijd nog dat spul met een verlengsnoer op de dakrand zetten en dat gebruiken als satfinder :-)

Maar dank zij jullie engelen geduld weet ik nu denk ik wel hoe het hardwarematig werkt en morgen kan ik hopelijk gericht gaan zoeken, testen en meten. Als de software dan niet te veel tegenwerkt moet ik het probleem kunnen vinden.

Ik kan het het nu in ieder geval systematisch gaan doen.
We weten nu welke draden waar heen gaan en dan gaat diseqc uit, tuner 1 aan , de draad van tuner 1 via de satfinder naar de lnb van astra 3 en dan pieken. Daana controleren wat daar op zit. Enige wat ik niet zeker weet is wat ik tijdens dat uitrichten met de tuner instellingen moet. Ik denk op handmatig zoeken. Astra 3, de frequentie en transponder van TV gelderland en dan hopen dat wanneer ik een piek vind mijn vrouw beneden daar ook beeld krijgt. ( of even die oude simpele tuner gebruiken)

Verder werken astra 1 en 2 nog steeds perfect. Beide hebben 84-88 % signaal dus de schotel zou toch goed moeten hangen. Astra 3 doet het blijkbaar ook, alleen kijkt hij dus naar Astra 1. Er komt signaal af dus de diseqc zou eigenlijk goed moeten zijn. En dat is het wazige, je moet echt moeite doen om niks op 1 en 2 te ontvangen, en met die beugel zou je dan toch zo iets op astra 3 moeten hebben lijkt me. Als de schotel echt zo fout hangt kan 1 en 2 nooit zo goed zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

De Astra op 19.2 komt keihard door dan zou je de de schotelstand niet moeten veranderen. Dat is de referentie.
De LNB die actief is voelt ook warmer aan als de niet actieve LNB's kan je goed voelen na zonsondergang.
Maar dat terzijde.
Ik heb makkelijk praten, heb alles binnen handbereik. Jij staat te balanceren op een ladder.

De rechter LNB op mijn foto is op de 19.2 sat gericht.
De middelste LNB bij mij staat op Astra 3 gericht.
Je ziet de afstand misschien wel, die LNB's ze zitten stijf tegen elkaar aan en dat op een 90 cm schotel!
Bij jouw kleinere schotel zitten ze ook dicht tegen elkaar aan.
Die middelste bij jou is een duo met switch een monoblock.
Kijk eens met een spiegeltje al balancerend of er een merk en gegevens opstaan.

Een Astra 3 combi is anders qua konstructie en gelabeld dan bijv een Hotbird combi.

Heb hier een oude Hotbird/Astra monoblock liggen

Gegevens

Monoblock frequentie 10.7 GHz-12.75GHz
freq. 950-2150 MHz

Band L/O 9.75 en 10.60 GHz

De softmenu's zijn vaak waardeloos, bij mijn vorige, niet CD gecertificeerde receiver was het ook zoekwerk. Heb ook flink Gegoogled toen ik de schotel in gebruik nam, eerst 1 LNB op 19.2 en daarna vervangen door een monoblock met Hotbird erbij.
Later over op een grotere disc met 3 LNB's met losse switch achterop de paal.

evdweele

Overleden

RAAF12 zei het ook al, als je er makkelijk bij kan is het een fluitje van een cent. Ik kan de schotel op het balkon zelfs vanuit mijn luie terrasstoel uitrichten :-) Ik vergeet ook wel eens dat voor iemand die nieuw is in de materie het anders ligt dan voor mij. Ik kocht in 1992 mijn eerste schotel en ontvanger. Toen moest Canal Digitaal nog worden geboren....

Nog even als reminder een stappenplan:

  • Je ontvangt de kanalen van 19.2 en 28.2 (Duitsland en Nederland op 19.2 en de BBC en ITV op 28.2)
    Dan staat de schotel min of meer goed. Voorlopig niets aan doen.
  • De middelste lnb moet nu worden uitgericht op 23.5°Oost.
    Gebruik daar een Free-to-Air zender voor. Als je TV-Gelderland neemt heb je kans dat je nog niets ontvangt omdat het CD kaartje niet wil meewerken.
    RTL Letzebuerg is een goede kandidaat 12.168GHZ, Verticaal, SR 27500, FEC 3/4
  • Van DiSEqC instellingen hoef je je nog niets aan te trekken. Die worden door een enkele lnb gewoon genegeerd.
  • Als het mogelijk is met je ontvanger kan je een scan uitvoeren op alleen die ene satelliet Astra-3 op 23.5°Oost.
    Dan moeten ook de Nederlandse HD kanalen en de regionale omroepen verschijnen. Mits je CD kaartje mee wil werken.
  • Hierna kan de DiSEqC switch weer worden aangesloten.
    Een DiSEqC switch is niets meer dan 4 relaistjes die door de commando's uit de satellietontvanger één voor één worden geactiveerd.
    Wanneer welk commando uit de ontvanger wordt gestuurd hangt af van de menu-instellingen van de ontvanger.
  • Als alles goed werkt moet je nu de Nederlandse zenders 1,2 en 3 in SD (standaard definitie) via 19.2 kunnen ontvangen, de NL zenders 1,2 en 3 in HD via 23.5 en de BBC en ITV via 28.2
  • Nu is het pas tijd om de schotel nauwkeuriger te gaan uitrichten op het beste signaal van elke satelliet.
  • Als de schotel optimaal is uitgericht kan je nog een volledige scan van alle drie de satellieten uitvoeren om er zeker van te zijn dat je geen zenders mist.

Veel succes.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 14 april 2013 03:07:14 schreef evdweele:Ik kocht in 1992 mijn eerste schotel en ontvanger. Toen moest Canal Digitaal nog worden geboren....

Toen het gras nog groen was, de lucht blauw en de vogeltjes blij fluitten.
Geen CD fan hier.

Als je stap 1 van evdweele hebt uitgevoerd, en SBS6 sd staat nog in je zenderlijst, kijk dan of je die ontvangt. Weet je meteen of je CD kaart het goed doet. Plus updates worden via dat kanaal verzonden. Sowieso als je dat kanaal in je lijst hebt makkelijk om te gebruiken met uitrichten, daar die makkelijk te ontvangen is.

Wbt. de andere stappen van evdweele, ik zou zelf niet zo snel de LNB posities veranderen, pas als je ontvangst hebt misschien wat aanzitten, maar anders kun je ze beter laten staan. Het is tenslotte ooit afgesteld op de juiste satellieten.

evdweele

Overleden

Op 14 april 2013 11:16:55 schreef pe5ocb:
[...] en SBS6 sd staat nog in je zenderlijst, kijk dan of je die ontvangt. Weet je meteen of je CD kaart het goed doet. Plus updates worden via dat kanaal verzonden.

Dat is een fabeltje dat maar hardnekkig blijft rondzingen :-) SBS6 staat bij mij helemaal niet in de zenderlijst, en de andere commerciële Nederlandse zenders evenmin. En toch krijg ik de card updates binnen. Dus kan het niet anders dat de updates ook via Ned 1, 2 en 3 worden verzonden. Dat zijn de enige CD kanalen waar ik naar kijk.

Sowieso als je dat kanaal in je lijst hebt makkelijk om te gebruiken met uitrichten, daar die makkelijk te ontvangen is.

Dat begrijp ik niet. Alle kanalen zijn even gemakkelijk te ontvangen. Zal ook wel weer zo'n fabel zijn die SBS6 in de wereld heeft gebracht om de kijkcijfers te verhogen :+

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Niet alle kanalen zijn altijd even sterk te ontvangen. Vooral bij oudere satellieten sukkelen sommige transponders nog wel eens met hun gezondheid... ;)
Ook zijn er wel problemen met de energievoorziening (zonnepanelen, accu's), waardoor sommige transponders op een wat lager pitje (moeten) worden gezet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Die slechte transponders worden meestal verhuurd aan bedrijven die er weinig voor willen betalen. Op de Britse kanalen via Astra-2 is dat duidelijk zichtbaar. De zwakkere transponders zenden alleen goedkope pulpfilms uit of programma's voor etnische minderheden. En dan ook nog met een hele lage bitrate om nog meer van die goedkope zenders op een transponder te kunnen proppen.

Net even getest. Alle Nederlandse zenders opgezocht. Op mijn Dreambox zijn ze allemaal even sterk met een S/N van 14.1dB *)

*) Dat is geen absolute waarde, maar wat de Dreambox ervan vindt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

YES!!!
Het is gelukt. Eerst de tuner aansluiting van de diseqc losgemaakt en de satfinder erop en zo direct naar de 23,5 LNB. De satfinder werkte maar was onbruikbaar, De meter bleef niet stabiel, hij zwiepte steeds op en neer. Ik dacht dat er iets in fout zat, maar bij test op een meetzender was hij in zijn kastje zelfs gevoelig tot -55 dBm.

Ik had ook geen idee wat ik hoorde te zien. Ik dacht dat die tuner schakelde. In ieder geval zo goed mogelijk alles gepiekt en zowaar, ik had enkele 23,5 zenders. Toen mijn vrouw weer thuis was keek zij tegelijk naar de TV ( fijn als je met je kop in de wind staat naast een heg met minstens 1000 mussen erin die geen seconde hun snavel houden.) en haar commentaar : "wel beeld, geen beeld" volgde precies mijn meter zwiepen.
Het leek ook te reageren op de wind en of ik kabels aanraakte. Ook stond er stroom op de mantel. Ik voedde dat prikken. De meter reageerde daar ook op zoals wanneer er mantelstroom loopt.

Ik koppel de tuner aansluiting naar de quad lnb op 19,2 af om die kabel te proberen en tegelijk dat ik dat doe wordt de meter stabiel en is het geprik weg. 1+1 is 2 dus ik koppel de tuner weer aan, beeld weer weg, maar nu koppel ik alles los van de Disecq. En we hadden beeld. De zelfbouw satfinder werkte nu ook voorbeeldig. Mooi in te stellen en gevoelige reactie op de naald. Toen alles netjes gepiekt, dat was dus echt in 10 minuten klaar met zo'n metertje. Stelt idd niks voor als er geen technisch probleem is en je weet hoe je meter hoort te reageren.

Toen die switch mee naar boven, open gemaakt en gemeten. Er moest een intermitterende kortsluiting tussen poort 2 ( waar astra 3 opzat) en massa zitten. Dat kon niet anders. De oorzaak bleek een heel dun coaxmantel vezeltje wat vast zat aan de soldeer van de middenpin en vlak boven de massa bungelde. ik zag het alleen onder de microscoop.
Verder zat er een smd weerstand van een IC naar een van schakel FETs dwars op zijn locatie. Hij zat aan een kant vast gesoldeerd en de andere kant lag 90 graden gedraaid op een aangrenzend spoor.
Dat zal vast leuke capacitieve koppelingen geven. Deze weer op zijn plaats geschroeft en de boel terug bij de schotel gemonteerd. Geen prikjes meer.
Daarna even gekeken of de drie test kanalen nog te zien waren en dat was het geval. Toen zenderlijst verwijderd en alles automatisch laten zoeken en nu hebben we alles wat we horen te ontvangen. Alles is 85-90 % en de qualiteit balk staat nog wat hoger.

Alleen was het beeld wat schokkerig. Alsof de decodering fout ging. Ik had dat in het begin ook, de CI en card eruit en in slot 2 gedaan ( hielp toen ook) en toen hadden we haarscherp beeld en ook gelijk beeld na omschakelen naar een ander kanaal. Nu nog de externe harddisk aan de gang krijgen ( ipv de usb stick die er nu inzit, maar dat zal wel lukken)

Pfffff, dacht dat het nooit zou lukken...was het dus eerst de verkeerde lnb opstelling gecombineerd met een rotte kabel en daarna dus de disceqc schakelaar.

Iedereen heel erg bedankt voor het geduld en de technische (en morele) ondersteuning. Ik ben vreselijk blij, heb ik toch van het kreng gewonnen :-)

Hij is lelijk maar hij werkt goed.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/04/active_satfinder1.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Mooi dat het gelukt is, maar is dak schokken er nu ook uit?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Op 14 april 2013 18:52:44 schreef fred101: Pfffff, dacht dat het nooit zou lukken...was het dus eerst de verkeerde lnb opstelling gecombineerd met een rotte kabel en daarna dus de disceqc schakelaar.

Mooi dat het is gelukt. Hoewel... het is weer een uitdaging minder ;-)

Hij is lelijk maar hij werkt goed.

Dat is toch het kenmerk van de ware hobbyist: functioneel, maar de behuizing komt later (meestal nooit) :D

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.