Ben nu net de Zelfbouw finder aan het verbeteren. Als ik daarmee niet diep genoeg kom of het niet lukt dan is die link van jou een mooie optie, die geeft gelijk aan of er iets anders mis is en werkt met externe voeding ook zonder tuner. Dan kan ik dus de schotel goed zetten zonder dat er disecq dingen roet in het eten gooien.
Vraagjes:
- bij die finder uit die link staat voor specifiek anloge en digitale satelieten. Dat heb ik al meer gezien. Ben ik nu voor niks eendiodedetector satfinder aan het bouwen ? Volgens mij is het in beide gevallen gewoon RF wat je kan detecteren ( qua demodulatie snap ik dat het voor de tuner wel verschil maakt)
- Staat er pemanent spanning op beide tuner uitgangen ? Want dan overbrug ik gewoon bij uitrichten de disecq en maakt het bij meten dus niet uit waar de tuner op staat. Ik denk te begrijpen uit de opmerking van bleusky dat die disecq meer doet dan alleen die switch aansturen. Zet die ook de spanning van de lnb uit waar je niet naar kijkt ? Ik las op de wiki dat ze juist altijd aanstaan.
- kan ik ook de lnb direct aan de satfinder hangen en ipv de tuner twee 9V blokjes in serie gebruiken als lnb voeding ? Zoja, trekken die zelf de juiste spanning of moet ik stroom begrenzen. Dan kan ik de schotel goed zetten en daarna makkelijker vinden waar het mis gaat. En moet ik het dan ook met 13V checken ? ( en dan is er nog iets met 22 KHz blijkbaar)
- als ik tegen de tuner zeg dat ik op poort 2 astra 3 heb aangesloten, maar in werkelijkheid er per ongeluk astra 2 op zou hebben. Doet hij dan gewoon niks, of geeft hij dan gewoon de zenders die hij vindt en zegt tegen mij dat die op astra 3 ( terwijl ze op 2) zitten. Maw, gebruikt hij alleen mijn "label" en is verder dom, of stuurt die sateliet een hekenningsignaal mee wat moet kloppen met de disecq ansluiting wil hij wat doen.
- 3 lnbs gaan naar de disecq, een kabel gaat vandaar naar beneden naar tuner ingang 1. Dat is duidelijk, dat is een soort electronische antenne schakelaar. Zo kan ik op een tuner 3 lnbs gebruiken.
Maar van de astra 1 quad lnb gaat er ook een draad direct naar tuner ingang 2 en een derde naar de tuner op de slaapkamer. Boven ontvangen we idd ook alleen de kanalen van astra 1 ( zie tekening eerder) de tuner beneden staat ingesteld op gescheiden tuners ( dan kunnen we 1 kijken en 2 opnemen)
Toch ontvang ik op tuner 1 en 2 zowel astra 1 en 2 ( en als 3 zich even vergist ook 3) en dat snap ik niet. Die 2 andere lnbs zitten niet op tuner ingang 2 aangesloten. Boven ziet hij die andere niet maar beneden blijkbaar wel. Ik heb voor beide tuners de drie disecq poorten opgegeven. Dat zou dan fout zijn. Daarom snap ik dat disecq gebeuren niet zo goed.