ik heb een cisco=ziggo 8485dvb decoder die 0% signaalsterkte geeft op beide tuners. ik weet dat dit een bekend probleem is, echter heb geen enkele oplossing gezien. ik zie dat er door particulieren geadverteerd wordt met reparatie van dit probleem, dus het moet te repareren zijn. wie weet wat?

afspelen van opnames gaat prima, de 2de tuner is gereserveerd voor opname. nu er geen signaal binnen komt op de eerste tuner, 'doet' de 2de tuner ook niets. als iemand informatie heeft over de reparatie ontvang ik graag tips.

Vervang in de tuner de bf36a1dc en dan werkt deze weer. Nergens te vinden maar zelf uitgevonden. De tweede tuner wordt pas gectiveerd bij opnemen.

Probeer eerst eens een fabrieksreset, was een firmware fout die volgens alles nu hersteld is in een nieuwe update. Als de decoder al een tijdje niet gebruikt was vanwege deze fout dan kan het zijn dat die update nog niet erin staat.

Ik las vorige week op Usenet een bericht over gewijzigde frequenties van Ziggo.
Misschien heeft het daar mee te maken? website Ziggo

svensway, geldt dit ook als tuner 2 het niet doet?? Hij neemt wel op, maar staat niets op harde schijf en tijdens opname is tuner 2 signaalloos

Ik heb ook zo'n DVB tuner zelf en moet deze nog repareren. Zeker geen probleem met de firmware, alles al geprobeerd.

Het euvel bij mijn tuner is dat beide tuners het vrijwel niet doen.
Hier bedoel ik mee dat ze af en toe wat blokken laten zien.
Soms iets meer op andere kanalen.

Dit lijkt een soortgelijk probleem, dus ik ben ook erg geinteresseerd naar dit probleem.

Ik dacht eerst, dat kan niet veel zijn, ingang van de kabel naar de splitter voor de tuner, maar zo simpel is het dus niet.

Als ik de kabel direct op de interne tuner aansluit heb ik nog steeds geen signaal.

Het signaal loopt van het ene HF compartiment naar het andere. Hoe exact weet ik niet, het lijkt me dat daar ergens in het splitter gedeelte iets stuk is. Ik weet wel dat die Zoran chip een loop thru heeft. Dus misschien is de eerste chip gewoon opgeblazen.

Dat is een MT2062 (Zoran) DVB-C tuner chip in maar kan daar helemaal geen datasheet of iets van vinden. Allen een dubbelzijdig blaadje van Microtune zelf. Helaas geen pinout van de chip.
Die wilde ik gebruiken om terug te traceren waar het signaal vandaan komt.

Over de tip van @svensway het vervangen van de "bf36a1dc". Volgens het datasheet een SAW filter van 36.125 MHz.
Maar zitten er twee in, lijkt me stug dat ze allebei stuk zijn!

Volgens het blokschema loopt de loop-thru van die MT VOOR het filter door de chip. Dus lijkt het of het SAW filter hier geen effect op zou moeten hebben.

Enig idee hoe ik aan zo'n MT2062 kom (of het saw filter)?

Ik had nog een video-tje gezien op Youtube, laten natuurlijk niks specifieks zien, alleen het uitbouwen van de print.
Het interessante is wel dat ze het blikje van het tuner compartiment af halen (zit dicht getwist). Dus daar zit het euvel dus blijkbaar.

Ik zal als ik tijd heb eens het SAW filter omwisselen in mijn ontvanger, is makkelijk te doen.

Zo net van de tweede tuner het saw filter in de eerste gezet.
(Ik neem aan dat diegene waar de kabel in gaat de eerste tuner is).
In de tweede tuner zit geen filter nu.

Helaas heeft niets geholpen.

(Ingesteld op: 474 MHz, nw id 5555, 64-QAM, symbol rate 6875)
Nul komma nul signaal.

Ik ga nu maar even dat andere SAW filter er ook maar bij zetten, zijn nogal beroerd eruit te solderen (GND pin in de multilayer).

-edit- 20 minuten later...
Tweede filter in de eerste gezet, ook niks. Geen van de tuners geeft iets aan.

Helaas dus, als iemand nog tips heeft?

Dat verhaal heb ik dus ook. En helaas de Marktplaats meneer kon er ook niets mee. (volgens mijn een beetje geluk met sommige heeft hij om sommige te herstellen). Die dingen worden overigens zo heet als een bakplaat!! en filter kan max 60 graden hebben,zekunnen natuurlijk ook beide stuk zijn.

Tsja, hoe kom ik aan een nieuw filter? Misschien een heel ander ding erin zetten met dezelfde specificaties om te testen of het inderdaad de SAW filters zijn?

Op 7 november 2014 01:23:15 schreef svensway:
Vervang in de tuner de bf36a1dc en dan werkt deze weer. Nergens te vinden maar zelf uitgevonden. De tweede tuner wordt pas gectiveerd bij opnemen.

Waar heb jij een vervangende bf36a1dc besteld(en waar zit die op de print)?

Vervangende van (sloop)printen gehaald. Nieuw zijn ze er wel, maar per 100. Ze zitten in het tuner blik. Het beste is om ze om te wisselen en kijken of het resultaat bied. Zo kom ik er ook wel achter. Maar de PVR waar ik mee aan het stoeien ben, wil echt niet.

Op 10 november 2014 19:03:17 schreef smd:
Nieuw zijn ze er wel, maar per 100.

Waar ergens en over welke bedragen hebben we het dan?

Bij de Chinees uiteraard (Aliexpress kwam ik ze tegen 100 st voor 90$ was het toen). Vond ik wat te duur voor de hobby.

Daar was ik al bang voor. Als ik zeker wist dat die dingen stuk zijn zou ik dat nog wel doen (en andere kunnen voorzien zodat de kosten gereduceerd worden) maar ik twijfel of dit het "standaard" kwaaltje is.

Heb er tot nu toe een stuk of 10 gerepareerd.

• 1 harde schijf stuk / sector beschadigd
  • 2 een soldering rond de tuner (door de hitte)
  • 3 het SAW filter

Heb een leverancier gevonden die de BF36A1Dc per stuk verkoopt, nu nog horen wat ze kosten.

Paul, wat was het effect van het losse contact dan en waar zit het losse deeltje ?? Die ik hier heb kan het natuurlijk ook hebben.

Onlangs heb ik van de buren een kapotte 8485dvb gekregen. Ze hadden zelf al een nieuw apparaat aangeschaft, maar op de slaapkamer had ik zelf nog geen digitale televisie dus daarom wilde ik de decoder graag aan de praat krijgen.

Nadat ik het ding had opengeschroefd zag ik meteen een opgezwollen Taepo 450V 100uF elco. Boosdoener gevonden dacht ik maar helaas, na vervanging van de elco ging het apparaat aan, maar geen signaal op beide tuners.

Via Google kwam ik bij dit topic terecht. De buren gaven aan dat ze eerst blokjesbeeld kregen, maar daarna helemaal niets meer. Opnemen zou nog wel gewerkt hebben? De SAW filters zijn verdacht dus.

Ik heb geen idee hoe ik aan twee nieuwe bf36a1dc moet komen, dus besloot ik ten einde raad de filters van beide tuners om te wisselen. Resultaat: geen signaal. Vervolgens heb ik de printplaat voor interactieve tv eruit gehaald en opeens wel behoorlijk ontvangst op de eerste tuner. Op een enkele zender na was het beeld uitstekend. De pret was van korte duur. Na een paar uur verschenen op alle zenders blokjes en de dag erna werkte geen enkele zender meer.

Omdat die filters blijkbaar zo kwetsbaar zijn vroeg ik me af of het bestellen van een nieuwe bf36a1dc wel zo zinvol is. Op zolder had ik nog een oude Samsung DCB-9401R SD decoder met een kapotte voeding IC liggen. In het tunerblik zat ook een vijfpotig SAW filter: een Epcos X6966D. Na was gepruts met de soldeerbout heb ik het filter in de Cisco geplaatst en sindsdien heb ik al een week lang goed beeld. Opnemen lukt niet met één filter en de interactieve modem blokkeert signaal, maar tv kijken werkt prima zonder.

De Epcos X6966D wordt per stuk aangeboden op eBay. Misschien interessant voor iemand die nog zoekt naar een vervangend filter?

Weet iemand toevallig hoe ik dat gezoem van de HDD stil krijg zonder die melding in beeld? Een SSD is me te duur.

De filters omwisselen had ik ook al geprobeerd, bij mij werkte dat dus ook niet.
Wel het docsys modem ertussen laten zitten.
Dat kan ik eens proberen er tussen uit te halen. (Zonder de filters te verwisselen werkte dat ook al niet trouwens bij mij)

Fantastisch dat je een perfecte vervangende filter hebt gevonden, moet zonder meer passen. Ik zal eens een keer zoeken naar die dingen of ik er een paar losse van te pakken kan krijgen.

Wat bedoel je met:

de interactieve modem blokkeert signaal, maar tv kijken werkt prima zonder.

Is bij jouw het docsys modem deel stuk?

Nog iets onduidelijks:

Weet iemand toevallig hoe ik dat gezoem van de HDD stil krijg zonder die melding in beeld? Een SSD is me te duur.

Welke melding bedoel je? Als je het apparaat in standby zet schakelt de HDD na een paar minuten uit. Of krijg je een foutmelding?

Dat van die Epcos kan ik ook proberen. Kijk eens in de specs van de bf36a1dc, die kan niet echt hoge temperaturen hebben, zeker niet met doormetaliseringen (te lang erg heet) en weer opnieuw solderen, kan ook een euvel zijn???

-25/+65 graden is die TDK/Epcos. Maar een klein beetje beter.
De BF36A1Dc is -20/+60.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (17%)]

@henri62
Met mijn uitleg over het interactieve modem bedoelde ik dat ik 0 signaal ontvang als ik de decoder op de normale manier aansluit met de dosics print tussen het moederbord en de coax kabel. Als ik de coax rechtstreeks op het moederbord aansluit krijg ik wel signaal. Daarom mijn conclusie dat die eurodocsis print met broadcom componenten geen signaal meer doorgeeft. De decoder werkt goed zonder deze print, maar interactieve functies zoals uitzending gemist werken dan niet ("kan gids niet laden.."). Ik betwijfel ook of dit in mijn abonnement zit.

Die hard disk werkt gewoon zoals het hoort, maar omdat ik maar één werkend filter heb werkt de recorder functie niet. Daarom heeft de hard disk geen nut meer. Wat mij stoort is dat de schrijf onnodig draait tijdens tv kijken. Dat is volgens mij een ontwerpfout en geen defect. Als ik kabel van de schijf los trek verschijnt inderdaad wel een foutmelding.

@smd
Het kan zeker zijn dat mijn filters bij het wisselen te heet zijn geworden. Die middelste pin zat erg vast en ik moest de pinnen behoorlijk heet stoken voor het filter los ging. Ik heb thuis geen desoldeerpomp.

Ik weet hoe het bij jouw werkt , maar als ik aan het kijken ben , en iets niet goed gezien heb kan ik gewoon terug spoelen .Daarvoor zal je schijf moeten draaien vermoed ik.

Inderdaad, dat timeshift blijkt gewoon te werken. Had ik nog niet getest. Leuke feature, maar de schijf blijft ook draaien als ik de timeshift functie uitschakel.

[Bericht gewijzigd door paperclip op (10%)]