Heb hier ook diverse gehad en uiteindelijk toch op een mooie blauwe uitgekomen.
Zie onderstaande verhaal.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/103406
Zekering kabelogen en diverse bij Rich Donkers besteld de kabel had ik nog van een lier-project op mijn Jeep overgehouden.
De Victron van marktplaats geplukt met eerste bod omdat de adverteerder Victron met een K had geschreven en geen kijker/biedingen op zijn advertentie kreeg : )
Ik heb altijd de vuistregel geleerd dat je in de meeste gevallen voor de piekstartstroom 6 x de nominale kunt nemen als je de waarde van een motor beveiliging moet bepalen.
6 x 750 watt komt dan 4500 watt. In stroom bij 220 volt wordt dat dus iets van 20 ampere.
Ik denk dat je daar je antwoord hebt waarom een omvormer door de knieen gaat. Gelukkig hebben de meeste omvormers een beveiliging die de boel afschakeld. Anders heb je een mooie rookwolk.
Oplossingen voor dit probleem zijn z.g. softstarters. Maar misschien kan een een voudige weerstand in serie het probleem ook wel tackelen. De motor start dan wel langzaam (zonder last uiteraard) op.
En let op de belasting van je electromotor. Bij een boormachine of slijpschijf die vastloopt in je materiaal loopt de stroom ook extreem op.
Gewoon rechtreeks op een 220 volt dynamo zal een stuk beter gaan. Als je zoveel ruimte hebt onder de motorkap is dat misschien een oplossing. Wel een pully laten draaien met de juiste diameter zodat je ongeveer 50 Hz krijgt bij een bepaalde stand van je (hand)gas hendel. Je kunt dan een gewone lastrafo gebruiken die hebben het liefst 50 HZ. Wat voor wagen moet het in komen eigenlijk? Voor sommige wagentypen bestaat dat soort spul gewoon kant en klaar. Vaak in de dump of domeinen voor een prikkie te vinden omdat niemand het hebben wil of weet hoe het gebruikt moet worden.
Stroom draaien met een automotor is overigens een bijzonder inefficiente bezigheid. Of te wel het kost een berg brandstof om een beetje stroom te maken. En als je het echt uren lang wilt doen zul je ook het koelsysteem van je wagen moeten aan pakken. (Leger)wagens die standaard met een generator zijn zijn uitgerust hebben vaak een extra (carter) oliekoeler en een grotere radiator. Er is immers geen rijwind.
Een goed werkend systeem is nu eenmaal niet echt simpel.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
@Gadget: Yep vergeten dat jij dat gepost hebt. Lees niet elke keer het draadje overnieuw.
@TS: Heb je dit draadje gelezen? http://www.circuitsonline.net/forum/view/113378
Lijkt mij een erg leuk systeem om in de wagen te hebben. Voldoet denk ik ook aan alle eisen die de TS heeft.
Dit iets voor je : http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/beroepsscheepvaart/m65…
Ik heb een Victron van 2 kW in mijn bus hangen, daar hadden we een waterkoker aan van 2500 Watt en dat kon net niet, hij vloog na verloop van tijd in de beveiliging. Nu heb ik er een koker aan hangen van 1500 Watt en nu geen centje pijn. Zit overigens wel een extra accu aangesloten met diode brug. Op de beeldkoffer overigens geen stoorstrepen in beeld wat ik met een andere omvormer (Victron 700 Watt 15 jaar oud) wel had dus de sinus is (denk ik) goed.
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Op 27 juni 2013 09:09:52 schreef High met Henk:
resultaat 1e test:commentaar nedis: stuur maar terug. Waarbij ik ze nog even (annoniem) op het verhaal van tinus gewezen heb. Dat verhaal was aldus daar niet bij hun bekend....
Gevolg is wel: hun gaan er 1 uit het magazijn halen en ook testen...Volgende week gaat hij terug
Niet op de hoogte, ja, ja, zou ik ook zeggen. Ze zijn weldegelijk geïnformeerd.
Mare toch maar een Victron? 
ik vind het idee van die stroom generator ineens heel erg interessant klinken:
het is een defender, dus een semi militair ding.
en warmlopen.... IK DACHT het niet... ER hoort een koeltunnel op te zitten. mijn koelven zit zeker 20 cm bij de radiator vandaan en doet dus NIETS....
er hoort een tunnel bij te zetten om de lucht te begeleiden... maar die heb ik niet... En hij loopt dus niet warm. niet in files en niets..
Zou erg zijn als hij warm loopt hé.
Da beestje moet in staan zijn om een winch aan te drijven terwijl hij stil staat. En wanneer je off road aan het spelen bent, heuveltje op, 45° en modder, veel vermogen weinig snelheid voor koeling.
Wel een beetje offtopic dit. Maar er zitten nogal wat verschillen tussen de militaire en de gewone uitvoering van de wagen hoor. En dat jouw wagen in ons koude landje niet warm wordt is niet bepaald vreemd. Het koelsysteem is behoorlijk overbemeten voor ons klimaat. Verder kun je je afvragen waarom ze er een fan cowl inbouwen als het verder een zinloos ding zou zijn.
Niet alleen de radiator zorgt voor de koeling maar de luchtstroom langs het blok en het carter is zo mogelijk nog belangrijker voor de koeling. En voor de luchtroom langs het blok zorgt bij stilstand de fan cowl. Om het carter bij stilstand te koelen is een extra oliekoeler aangebracht. Bij moderne auto's wordt zelfs de v-bak gekoeld. Dat is door de veel grotere vermogens die een v-bak tegenwoordig moet doorgeven ook noodzakelijk geworden. Om stroom te draaien is v-bak koeling niet echt een issue natuurlijk.
Het is maar net wat je wilt. Als je stroom wilt gaan draaien bij hoge buiten temperaturen is het echt wel verstandig om met een paar zaken rekening te houden. En als je gaat trial rijden rijd je ook. Langzaam welliswaar maar je rijdt. Dat betekend dat er een enige rijwind is. Modder en water koelen overigens ook heel sterk. En als je een heuveltje door de modder omhoog pakt, staat de wagen in de lage gearing en heeft de motor een hoog toerental en dus een snel draaiende ventilator.
De meeste mensen lieren electrisch. Die energie komt uit de accu. En een klein beetje uit de dynamo. De meeste dynamo's komen niet verder dan ongeveer een kilowatt. En lieren duur niet lang. Kan me niet voorstellen dat je twee uur achter elkaar je liermotor laat draaien tenminste.
De motor hoeft gedurende het lieren dan niet meer te leveren dan die kilowatt omdat de dynamo niet meer kan geven. En dat is peanuts vergeleken met de hoeveelheid energie die nodig is om te rijden.
Als de accu na het lieren weer bijgeladen wordt zal de dynamo niet meer leveren dan een paar 100 watt. De laadstroom van een accu zal zelden of nooit meer dan 10 ampere zijn. Voor een gewone (start)accu.
Het is een ander verhaal als je met een stilstaande auto urenlang stroom gaat staan draaien en dan zoals met bovenstaande speciale voedingsunits een 3 kilowatt gaat gebruiken. Behalve de extra koeling waren die wagens met stroomdraai uitrusting) ook voorzien van handgas met een merkteken waar je hem op moet zetten om het juiste toerental te krijgen voor de dynamo.
Speciaal voor dit soort (semi)stationaire toepassingen waren er allemaal extra opties voor op de motor zoals de extra koel mogelijkheden of een governor verkrijgbaar. Je kunt kunt dan ploegen, compressors, hydraulische agregaten, pompen enz met de automotor aandrijven. Ze hebben dat soort dingen heus niet bedacht omdat het overbodig was.
Al die koeltoestanden geven al aan dat het stroomdraaien met de automotor wel bijzonder inefficient moet zijn. Je gooit kilowatts aan warmte weg om een kilowatt te aan stroom te krijgen. En al die kilowatts komen tenslotte uit je brandstoftank. Het enige handige is dat je je automotor altijd bij je hebt.
ja, maar met een 2 KW omvormer moet de motor ook lopen, anders is in no time de accu leeg en heb ik een trekje nodig om het spulletje weer te starten (praktijk ervaring)
dus die motor loopt toch wel. En idd in ons ladnje weinig oproblemen, maar ook ind ef ile weinig problemen. in het terrein weinig problemen: 't ding wordt niet warm.. En dat V bakken gekoeld moeten worden ook bekend: mijn andere auto heeft maar liefst 2 oliekoelers voor de versnellingsbak, een olie koeler voor de stuurbekrachtiging. Geen koeler voor de motorolie overigens.
en dat het carter ook koelt is mij bekend. Ik ga echter eerst het nedis verhaal even afwachten.
200 TDI (2.5 Turbo petroleum stel)
BTW waterkoker van 1600 W was hem ook teveel
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (41%)]
Oude koe even opgegraven:
kwam deze meanwell tegen:
https://www.meanwell-web.com/en/product-info/dc-ac-inverter/gt-1001-w/…
grappig dat op de website over 100W gesproken wordt en ind e documentatie over 3 kW.
waarschijnlijk komt er bij mij toch een victron in, maar deze past mechanisch wel beter...
Iemand al ervaring en hoeveel vermogen heeft hij nu eigenlijk?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou dat ding in ieder geval niet daar kopen.
Input: 11-15VAC
output: 230V, 12-300A.
69kW da's best veel!
Andere plek:
output: 12V300A.
OK, leuk hoor 3.6kW DC power output, maar daar koop ik geen Inverter voor.
Als ze de specs niet een BEETJE op orde hebben, dan hebben ze er geen verstand van en moet je daar niet kopen.
kwam hem ook tegen bij TME, maar hier was tie goedkoper. Hetzelfde ding. dus tja...
Echter voor hetzelfde geld koop ik ook een victron.
Heb in mijn bus een dynawatt 4000 zitten, klein generatortje ter groote van een normale 12 v dynamo.
die levert een spaning rond de 300 v 3fase, en de omvormer die erbij hoort maakt er ten alle tijde 230v 50 hz van en levert max 21 ampere.super!
EricP
mét CE
Ik ken eigenlijk maar 2 merken die 'behoorlijk' presteren. Dat zijn Victron en Mastervolt.
Ik heb een behoorlijke voorkeur voor Victron. Dat is vooral gebaseerd op 'ervaringen uit het verleden'. Ofwel: vaak iets verder doorontwikkeld en iets doordachter opgebouwd. Mastervolt zit in mijn ervaring iets meer aan 'the bleeding edge', waardoor er ook nog wel eens wat kinderziekten het veld in gaan.
Tevens heb ik van Mastervolt toch al wat ontwerp vauten gezien. Elco's vrijwel tegen een koelprofiel aan. 2 koelprofielen die aan elkaar moeten zitten, maar dat lukt net niet door de mechanische constructie (sta je met je warmte overdracht).
Victron lijkt iets gevoeliger te zijn bij de kabel aansluitingen. Als je dat netjes doet, dan is er niks aan de hand. Soms wordt het toch warm - achteraf vaak toch niet helemaal netjes gemonteerd. Mastervolt lijkt daar om de een of andere reden beter tegen te kunnen - ik kan niet verklaren waarom.
Mastervolt heeft wel vaak iets betere specs.
Beide merken moet je niet continu op hun tenen laten lopen. Dat gaat dan helaas toch ergens fout. Meestal gerelateerd aan iets thermisch.
Ik heb enige ervaring met de service afdeling van beiden. Dat lukt eigenlijk bij beiden wel goed, alhoewel ik bij Victron gemiddeld het idee heb dat je iets meer een 'techneut' aan de lijn hebt die wat makkelijker info deelt. Of ik heb gewoon mazzel gehad.
Zorg voor serieuze kabels (reken het uit, niet op de natte vinger). Begroot het op max. 10% spanningsval bij max. load. Dat is al best veel en toch schrik je dan al van de dikte van je kabels
.
Ik trek 95 mm2. Moet genoeg zijn....
Maar heb beide merken net iets te vaak binnen gehad voor herstelling. Daarom dus mijn gedachte ooit.. Ik pak een nedis ding.. Dat was helemaal niets.
EricP
mét CE
Genoeg zijn... Waarvoor? Ik heb het voor een 24V installatie wel eens uitgerekend. Daar kwam ik op 200mm2. Voor een 12V-versie daarvan zou je dan dus al op 400mm2 uitkomen. Dus ik kan je alleen maar aanraden om het uit te rekenen en niet van een 'moet genoeg zijn' uit te gaan... Dat uitrekenen moet jou kunnen lukken 
Overigens gaan die dingen vaak stuk door thermische problemen: het is allemaal al krap en als de boel dan ook nog vervuilt... (oh ja... dissipatie wordt veroorzaakt door stroom (de spanningsval is immers redelijk stabiel en niet van buiten af te beïnvloeden). Als je relatief veel spanningsval hebt over de voedingskabels... (het uitgangsvermogen wordt doorgaans nog wel gehaald).
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
EricP
mét CE
En waar baseer je dat antwoord op Damic? Geef de berekening eens.
Ik mis een best belangrijke parameter...