Hoi Bert,
Leuk om te horen als een educated guess toch uit blijkt te komen.
Als Philips inderdaad complete control units heeft gemaakt, zal dat wel in Heerlen zijn geweest. Daar zocht men na het teruglopen van de buizenproductie dringend andere bezigheden. Ik meen zo uit het hoofd gezegd dat het om pickupelementen en bandrecorderkoppen ging, kabelbomen voor DAF, ontwikkeling van Liquid Crystal Displays en fabricage van PLC's. Later onder bewind van PDS/CRT B.V. werd er ook nog iets met monitoren gedaan en de OLED-fabricage zit er geloof ik nog steeds?
Voor zover mij bekend zijn de fabrieksletters voor Heerlen steeds KH geweest, ongeacht de afdeling. Zo kan je die producten in principe makkelijk herkennen (en zo kwam ik ook achter de pickupelementen, dat is kennelijk nergens in andere voordehandliggende bronnen terug te vinden).
Meest logisch lijkt het me als de afdeling die PLC's maakte (later overgenomen door een ander bedrijf, ben de naam even kwijt) zich ook met ketelbesturingen bezighield. Dat zal wel onder Industriële activiteiten hebben gevallen (12NC's beginnend met 4022 in dat geval), maar dat is door mij dus nog niet geverifieerd.
Hoi Eric,
Instant bewijs!
Jammer dat je alleen de kast nog maar hebt. Geen typestickers of ingestampte codenummers aan de binnenkant of onderkant verder zeker?
Als iemand anders nog zo'n stuurkast compleet heeft liggen zou ik die graag eens onderzoeken.
Tweede edit:
Hoi Testman,
Beeldbuizenproductie was nog maar een klein stukje van de fabriek, op zijn hoogtepunt genoeg voor hooguit honderden arbeidsplaatsen en een enkel deel van het complex (best wel een gigantisch bedrijventerrein, dat in het buizentijdperk duizenden werkneemsters herbergde). Reeds in de jaren '60 kwam de terugloop en legde men zich bij mijn beste vermoeden (geen documentatie over maar wel een vitrineopstelling van buizen die kennelijk op enig moment in productie waren) eerst toe op buizen die in televisies gebruikt werden omdat die ontwikkeling nog liep en er nog voldoende vraag naar zou zijn de komende jaren (PY500, PL519 enz.) en later alleen nog maar professionele beeldbuizen (voornamelijk scopebuizen, na het faillisement van LG Philips in 2006/2008 ook megapixel-monitorbuizen voor o.a. Siemens en A Nova).
P.S. Magneetkerngeheugen vergat ik nog als mogelijk Heerlense activiteit, dat hield mooi het midden tussen buizenfabricage en magneetkoppenfabricage.