OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

maartenbakker

Golden Member

@FastFolkert: Dankje, twee 12NC's en een betere beschrijving voor in de lijst. Altijd leuk. Ook geeft de productbeschrijving een inkijkje in de manier waarop Philips Semiconductors met custom IC's omging (en daar ligt toch een zwaartepunt van dit topic). Staat op de 5e regel de naam van de klant? Ben in elk geval wel benieuwd naar de omschrijving voor de dubbele punt (indien van toepassing) maar dat moet vermoedelijk onder de pet blijven.

@pax: Ook leuk om wat dingen uit de andere reeksen professionele apparatuur tegen te komen. Meldt het typeplaatje nog details over de herkomst en staan er nog letters voor het serienummer?

@Nightwalker: dankje, ook hier weer wat data kunnen oppikken voor de 12NC-lijst (het printnummer had ik al, maar nog niet met die datum erbij en de gele condensator had ik ook nog niet).

@Hewlett: ON623 ook verwerkt, past mooi in en rijtje HF-achtig spul

Ook alle anderen weer bedankt voor de bijdragen, ik ben nog bezig met bijwerken en controleren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Paar jaar geleden gekocht op de Lichtmis.
Zou een Xenon ontsteek trafo kunnen zijn?
Staat in ieder geval een nummer op.

Bert_Camper

Golden Member

HS trafo voor een VLP laserunit?
Edit: AT staat voor Philips AT lab, dit dateert volgens mij vóór het Xenon tijdperk.

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op woensdag 7 januari 2015 21:32:32 (57%)

maartenbakker

Golden Member

AT lab? Waar staat dat voor?

Ik had nummers beginnende met AT tot nu toe gecategoriseerd als commercieel typenummer voor gewikkelde componenten, doorgaans voor de verkoop aan andere apparatenfabrikanten (voor Philips zelf bestemde componenten hadden vaak op eenzelfde sticker alleen de laatste 5 cijfers van een 12NC staan).

Mij bekende typereeksen die in de buurt zitten:
AT20xx: HSP trafo's voor KTV
AT21xx: HSP trafo's voor MTV
AT22xx: HSP trafo's voor MTV (monitoren?)

Maar dat het een HSP-trafo lijkt was van de foto al duidelijk.

In dit geval dus AT2300/11 met productiecode OP407 (Ovar Portugal, gewikkelde componenten, zoals Jac hieronder al schrijft - dank voor de bevestiging).

Hoe dan ook herken ik het trafo'tje niet direct, maar VLP zou best kunnen. Xenon of andere booglamp kan ook (die bestaan toch al langer, bijvoorbeeld in stroboscopen). Productie in Portugal, week 7 van een jaar dat eindigt op een 4. Bij VLP zou je 1984 verwachten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bert_Camper

Golden Member

Hoi Maarten,

Ja, jouw uitleg over AT componenten klopt. Het schiet me nu niet te binnen waar AT precies voor staat, T zal wel trafo's zijn. Ik kom er volgende week op terug.

Op 7 januari 2015 19:43:12 schreef maartenbakker:
@FastFolkert: Dankje, twee 12NC's en een betere beschrijving voor in de lijst. Altijd leuk. Ook geeft de productbeschrijving een inkijkje in de manier waarop Philips Semiconductors met custom IC's omging (en daar ligt toch een zwaartepunt van dit topic). Staat op de 5e regel de naam van de klant? Ben in elk geval wel benieuwd naar de omschrijving voor de dubbele punt (indien van toepassing) maar dat moet vermoedelijk onder de pet blijven.

Nee hoor, daar stond het fabricage-proces en dat leek me toch een beetje IP.

De klant weet ik eigenlijk niet; ik vermoed Philips T&M, maar ik vond ze bij "ons" in de ton (ex-Philips Analyse Systemen)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Wederom dank voor de info. Dat daar een productieproces staat is voor mij genoeg om de context een beetje te hebben. Customer was zomaar een gokje. Ik verwacht niet dat het belangrijk IP is omdat het om een obsolete product gaat van een fabrikant die niet meer bestaat voor een fabrikant die niet meer bestaat, maar een beetje voorzichtigheid kan zeker geen kwaad.

T&M klinkt logisch, en jullie zullen ook wel apparatuur van ze in gebruik gehad hebben dus reserve-onderdelen daarvoor op voorraad.

@Bert_Camper: alvast bedankt voor het navragen!

De trafo lijkt trouwens toch anders dan die bijvoorbeeld in de VP720 laserdiscspeler gebruikt is, en ik twijfel of hij niet toch eerder uit 1994 is dan uit 1984. Ik bedenk me dat het ook nog voor een ontsteking, zoals in een verwarmingsketel of industrieel apparaat kan zijn geweest. Assembleerde Philips niet ook control units voor een van de Nederlandse verwarmingsketelfabrikanten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

AT staat voor Afstemmiddelen en Transformatoren.

Jac

PE9SMS

Special Member

Op 7 januari 2015 09:56:37 schreef Tidak Ada:
OK, as they describe it like that...;)

But what in the hell
is an 'universal gain cell'? (dat rijmt :D )

Val je hier over het woordje cell ? Een cell is een stukje (standaard) circuit uit een library, zodat het makkelijk hergebruikt kan worden. Is een gebruikelijke term bij IC ontwerp maar ook bij board ontwerp kom je het wel tegen. Cell kun je hier dus m.i. lezen als circuit: universal gain circuit.

This signature is intentionally left blank.
Bert_Camper

Golden Member

Op 8 januari 2015 09:09:20 schreef Mr Y:
AT staat voor Afstemmiddelen en Transformatoren.

Jac

Ja, dat is hem!

maartenbakker

Golden Member

Wederom bedankt, Jac. Soms lijken dingen achteraf zo logisch, maar je moet het maar net weten... Om in die hoek te blijven, AP en ELC zijn ook afstemmiddelen maar weet jij of iemand anders waar dat voor staat? En AD zoals op luidsprekers en transformatoren voorkomt?

In verband met transformatoren schiet er me nog een te binnen: OV inplaats van AT op sommige trafo's zal wel betekenen dat het een productvariant is die specifiek in Ovar is ontwikkeld?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,

OP is Ovar.
Daar zat ook een kleine (afgeleiden-) ontwikkelgroep.
Van al bestaande constructies werden daar de specifieke wikkelgegevens voor bepaalde toepassingen bepaald.
Soms werd er ook gewoon een bestaand codenr omgecodeerd maar identiek gelaten.
OV moet ik nog eens proberen terug te vinden.

De andere zegt me zo even niets. ELC doet me aan ELComa denken ;-)
Als ik het me goed herinner meestal tuners, maar waar ELC precies voor staat moet ik je schuldig blijven.

Jac

Bert_Camper

Golden Member

Op 7 januari 2015 22:43:59 schreef maartenbakker:
Wederom dank voor de info. Dat daar een productieproces staat is voor mij genoeg om de context een beetje te hebben. Customer was zomaar een gokje. Ik verwacht niet dat het belangrijk IP is omdat het om een obsolete product gaat van een fabrikant die niet meer bestaat voor een fabrikant die niet meer bestaat, maar een beetje voorzichtigheid kan zeker geen kwaad.

T&M klinkt logisch, en jullie zullen ook wel apparatuur van ze in gebruik gehad hebben dus reserve-onderdelen daarvoor op voorraad.

@Bert_Camper: alvast bedankt voor het navragen!

De trafo lijkt trouwens toch anders dan die bijvoorbeeld in de VP720 laserdiscspeler gebruikt is, en ik twijfel of hij niet toch eerder uit 1994 is dan uit 1984. Ik bedenk me dat het ook nog voor een ontsteking, zoals in een verwarmingsketel of industrieel apparaat kan zijn geweest. Assembleerde Philips niet ook control units voor een van de Nederlandse verwarmingsketelfabrikanten?

Hoi Maarten,

Ik heb het vandaag nagevraagd en jouw conclusie klopt helemaal. Het is een onsteektrafo voor een Nederlandse ketelfabrikant. Dit soort trafo's zijn gemaakt voor Radson en waarschijnlijk Nefit. Het is een auto-trafo. Primaire op 2 pennen in de print. De 2 andere printpennen zijn niet aangesloten, die hebben alleen een mechanische functie. Of Philips complete control units voor CV heeft gefabriceerd weet ik niet. Geen idee welke Industriegroep dat gedaan zou hebben. Alleen Philips (CFT) Greenhouse komt bij mij op voor heel kleine series van een paar honderd stuks, maar dan onder verantwoordelijkheid en ontwikkeling door een externe partij.

Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat hbben ze. In iedergaval voor RADSON:

Gewoon van een huishoud ketel

Helaas heb ik alleen nog maar de kast. De inhoud heb ik verwijdserd nadat ik het het project heb gecanceld.

Helaas geen 12 NC-code aanwezig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Hoi Bert,

Leuk om te horen als een educated guess toch uit blijkt te komen.

Als Philips inderdaad complete control units heeft gemaakt, zal dat wel in Heerlen zijn geweest. Daar zocht men na het teruglopen van de buizenproductie dringend andere bezigheden. Ik meen zo uit het hoofd gezegd dat het om pickupelementen en bandrecorderkoppen ging, kabelbomen voor DAF, ontwikkeling van Liquid Crystal Displays en fabricage van PLC's. Later onder bewind van PDS/CRT B.V. werd er ook nog iets met monitoren gedaan en de OLED-fabricage zit er geloof ik nog steeds?

Voor zover mij bekend zijn de fabrieksletters voor Heerlen steeds KH geweest, ongeacht de afdeling. Zo kan je die producten in principe makkelijk herkennen (en zo kwam ik ook achter de pickupelementen, dat is kennelijk nergens in andere voordehandliggende bronnen terug te vinden).

Meest logisch lijkt het me als de afdeling die PLC's maakte (later overgenomen door een ander bedrijf, ben de naam even kwijt) zich ook met ketelbesturingen bezighield. Dat zal wel onder Industriële activiteiten hebben gevallen (12NC's beginnend met 4022 in dat geval), maar dat is door mij dus nog niet geverifieerd.

Hoi Eric,

Instant bewijs! :) Jammer dat je alleen de kast nog maar hebt. Geen typestickers of ingestampte codenummers aan de binnenkant of onderkant verder zeker?

Als iemand anders nog zo'n stuurkast compleet heeft liggen zou ik die graag eens onderzoeken.

Tweede edit:

Hoi Testman,

Beeldbuizenproductie was nog maar een klein stukje van de fabriek, op zijn hoogtepunt genoeg voor hooguit honderden arbeidsplaatsen en een enkel deel van het complex (best wel een gigantisch bedrijventerrein, dat in het buizentijdperk duizenden werkneemsters herbergde). Reeds in de jaren '60 kwam de terugloop en legde men zich bij mijn beste vermoeden (geen documentatie over maar wel een vitrineopstelling van buizen die kennelijk op enig moment in productie waren) eerst toe op buizen die in televisies gebruikt werden omdat die ontwikkeling nog liep en er nog voldoende vraag naar zou zijn de komende jaren (PY500, PL519 enz.) en later alleen nog maar professionele beeldbuizen (voornamelijk scopebuizen, na het faillisement van LG Philips in 2006/2008 ook megapixel-monitorbuizen voor o.a. Siemens en A Nova).

P.S. Magneetkerngeheugen vergat ik nog als mogelijk Heerlense activiteit, dat hield mooi het midden tussen buizenfabricage en magneetkoppenfabricage.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

deze cv ketel besturingen heb ik genoeg op de vuilstort gezien, voor 2004 al. ketels hadden deze units sinds eind 80's er al inzitten. idd radson, nefit en awb had ze.

mcba units noemen ze die, kosten nog genoeg als resevedeel.

heerlen productie zou kunnen, maar dat was nog ruim een decennia voor het over en uit was met de beeldbuizen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Niets te zien. Helaas ben ik ook het hs snoer met de bijbehorende plug kwijt (zal er wel te lang hebben gelegen :( Maar het kastje is mooi en blijft dus...

@Testman:
Kan jij nog aan zo'n kabeltje komen??

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 13 januari 2015 22:37:05 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 13 januari 2015 22:27:53 schreef maartenbakker:
Meest logisch lijkt het me als de afdeling die PLC's maakte (later overgenomen door een ander bedrijf, ben de naam even kwijt)
[...]

Dat was Nyquist Industrial Control (mechatronica), nu onderdeel van Bosch Rexroth.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Bert_Camper

Golden Member

Heeft iemand een foto van de binnenkant met de ketelelektronica?

Lucky Luke

Golden Member

Maarten, de Bits And Chips heeft laatst een heel nummer gewijd aan Philips history. Staat o.a. een infografic in met alle(rlij) spinoffs, en wat verhalen over "sinterklaas op het natlab" etc.

Heb je die al? (Ik wil de mijne ook wel enigszinds houden*), maar misschien is er een 2e exemplaar te regelen, ze liggen ook altijd op school)

* Een groot deel is reclame dus de relevante pagina's fotograferen kan ook.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

die kabeltjes kun je bij een gemiddelde oud ijzer boer wel vinden met ketel erbij. de ketels zijn al te oud voor een hr om nog veel werkende te zijn. de radson van 1995 thuis welke ook deze mcba had is ook allang vervangen. open ketels halen vlot 35 jaar maar bij hr is een jaar of 17 al best veel..

bosch heeft idd veel overgenomen van philips, zeker de security afdeling met die 100v versterkers en camera's is bosch geworden. zal ergens tussen 2002 en 2005 zijn geweest denk ik.

als ik zoek op euro mcba komen er ook van deze units met honywell erop voorbij, kan zijn dat hun het hebben overgenomen van philips .

Bosch MCBA 1403D V2 87221339020 dit is een nummer van een bosch model, duidelijk een philips afkomst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@Lucky Luke: erg interessant. Zou je eens kunnen kijken om welk nummer dat precies gaat? Of misschien is er iemand anders die hem niet bewaart? Fotograferen is voor mij ook een optie, als je dat wil doen. Als ze op scholen/universiteiten liggen kan ik natuurlijk eens bij de TUD binnenwandelen, al herinner ik me uit mijn tijd niet dat ze daar lagen.

@Testman: Het zal eens geen Bosch zijn ;) We hebben dus nu drie namen die MCBA's hebben gebouwd of als inkoopproduct hebben wederverkocht: Gasmodul, Honeywell, Bosch.

(de normale electronenbuizenproductie was toch echt ergens jaren '70 of '80 al afgelopen in Heerlen, ik doelde niet op Professional Display Systems later CRT BV)

8722 133 9020 laat zich met toegevoegde spaties en een vergeten laatste cijfer (niet helemaal ongebruikelijk) in principe lezen als een commerciële 12NC uit Nederland, en laat zich niet in de industriële hoek plaatsen maar in de computer/automatiseringshoek. Kan natuurlijk nog steeds ook overeenkomen met PLC's, want of die in de industriële hoek zaten weet ik ook niet zeker. Inwendig zouden dan 12NC's kunnen voorkomen die met 5122 beginnen.

Mr Y schreef:

De andere zegt me zo even niets. ELC doet me aan ELComa denken
Als ik het me goed herinner meestal tuners, maar waar ELC precies voor staat moet ik je schuldig blijven.

Ik denk dat je iets op het spoor bent. Er zouden wel eens meerdere verschillende tunerontwikkelgroepen kunnen zijn geweest. Volgens een willekeurig en haastig geraadpleegd databoek kunnen 12NC's voor tuners beginnen met 24, 31 en 43. Eerste en laatste zijn ELCOMA, middelste is RGT.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bert_Camper

Golden Member

Tuners in Philips TV's werden niet van het AT lab betrokken maar binnen Philips RGT/BU TV zelf ontwikkeld en geproduceerd.

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 januari 2015 22:55:18 schreef testman:
die kabeltjes kun je bij een gemiddelde oud ijzer boer wel vinden met ketel erbij. de ketels zijn al te oud voor een hr om nog veel

Helaas hier niet alle gaat direct naar het milieuplein en daar neem je niks me :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 13 januari 2015 23:07:06 schreef maartenbakker:
@Lucky Luke: erg interessant. Zou je eens kunnen kijken om welk nummer dat precies gaat? Of misschien is er iemand anders die hem niet bewaart? Fotograferen is voor mij ook een optie, als je dat wil doen. Als ze op scholen/universiteiten liggen kan ik natuurlijk eens bij de TUD binnenwandelen, al herinner ik me uit mijn tijd niet dat ze daar lagen.

Nummer 10, 19 december 2014 - 30 januari 2015.

Ik zit niet op de TUD, maar op de Haagse. Ik weet niet of ze er nog liggen, ik heb inmiddels al een tijdje een studentenabonnement thuis. (is/was gratis).

Ik heb 'm dus al sinds december, maar nu het topic bovenkwam dacht ik eraan.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)