OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

maartenbakker

Golden Member

Op 13 januari 2015 23:18:49 schreef Bert_Camper:
Tuners in Philips TV's werden niet van het AT lab betrokken maar binnen Philips RGT/BU TV zelf ontwikkeld en geproduceerd.

Vandaar de 3112- en 3122-nummers, maar dat verklaart niet de 24- en 43-nummers. Klopt mijn veronderstelling dat dat de laatst overgebleven activiteit op het verder verlaten fabrieksterrein in Krefeld was? Later van BU TV naar NXP overgegaan en nu Nutune?

Lucky Luke schreef:

Ik zit niet op de TUD, maar op de Haagse.

Er zit natuurlijk een Haagse aan de Rotterdamseweg, kan ik ook eens proberen natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 13 januari 2015 23:56:15 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat een heerlijke thread is dit toch, het leest als de avonturen van Maarten-Sherlock-Bakker ;-)

Als incidentele poster en werknemer van een ex-Philipsbedrijf heb ik ook wel interesse in een scan van dat B&C artikel.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Maarten, ik heb die B&C hier liggen en die mag je hebben. Zal ik hem meenemen naar Rosmalen in maart?

If you want to succeed, double your failure rate.
Bert_Camper

Golden Member

Hoi Maarten,
Het is me niet erg duidelijk wat jouw vraag over Krefeld was. Ik weet dat Philips in Krefeld erg lang TV tuners heeft ontwikkeld en gefabriceerd, met name de tuners met geïntegreerd middenfrequent in een doosje. Die werden hoofdzakelijk in High End TV's toegepast. Er werkten ook Nederlanders vanuit Eindhoven in Krefeld.
In de Low End TV's zaten meestal losse tuners en een separaat middenfrequent op de pcb. In Singapore werden deze tuners ontwikkeld en gefabriceerd of ze werden ingekocht bij Alps of andere suppliers.

Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel.

Heb je hier wat aan?

http://s27.postimg.org/i6tckpnur/Phlps1.jpg

http://s27.postimg.org/41njiwetb/Phlps2.jpg

Ik heb helaas geen databoeken.

My Imaginary Friend Thinks You Have Serious Mental Problems
Lucky Luke

Golden Member

Op 13 januari 2015 23:51:51 schreef maartenbakker:
Er zit natuurlijk een Haagse aan de Rotterdamseweg, kan ik ook eens proberen natuurlijk.

Nu, ze liggen iig niet meer op het studielandschap elektrotechniek (en inmiddels mechatronica), ik heb voor je gekeken.

Vroeger lag daar de TECHNO en de Bits & Chips, naast b.v. de BREEN (van de TUD) en iets managementerigs dat op cariëre gericht was.

Maarja, je gaat een minor doen, bent er even niet, en ze verbouwen gelijk de boel...

:) (Sorry voor de offtopic)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Hoi,

Ik heb nog het een en ander uit dit topic bij te werken geloof ik... Beetje druk geweest dus dat gaat in etappes. Eerst maar even antwoorden op de mensen die de moeite genomen hebben te reageren.

@Jochem: Thanks, neem maar mee!

@Bert_camper: Ik geloof dat mijn vraag zo wel ongeveer beantwoord is. De precieze geschiedenis van Krefeld moet ik nog eens uit zien te vissen, er heeft een ver familielid ooit gewerkt maar of die bereikbaar is en nog wat weet...

@KillorBE: (edit) ik zie nu wat je bedoeling was, ik verwerk de getoonde gegevens. Het boek had ik nog niet op de plank dus allicht staat er net iets anders in. Dank voor je foto.

@Lucky Luke: Tsja onder je achterste de boel verbouwen (fysiek en/of organisatorisch), daar werd op de TUD ook over geklaagd regelmatig. De organisatie daar leek vaak zelf geen academisch niveau en methodes te hanteren zodat ook het resultaat nog wel eens dubieus was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Die tweede link geeft helaas een 403 Forbidden bij mij, maar ik had hem gelukkig al een keer gespot. Bedankt voor de oplettendheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Ik dacht dat beeldbuizen, en schaduwmaskers, in Sittard gemaakt werden?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Weer 3 stuks xxxOM aangevuld uit een van de delen van de langlopende reeks van Conrad-databoeken geschreven door S.Negsseog.

Sittard heeft in elk geval wel buizenfabricage gekend, dus zou best kunnen. Wellicht inderdaad toelevering. Zou ik even het "buiten beeld geraakt" moeten raadplegen. In latere dagen zijn de Nederlandse beeldbuizenactiviteiten in elk geval verdeeld over Eindhoven (vooral kleurenbuizen), Stadskanaal (zwartwitbuizen) en Heerlen (scopebuizen, na 2006/2008 ook megapixelbuizen - kleurenbuizen met monochroom fosfor en zonder schaduwmasker). Massaproductie van kleurenbuizen verschoof naar het buitenland, Duitsland en Frankrijk voor grootbeeld, Oostenrijk en Spanje (later Barayo) voor kleinbeeld. Engeland voor de middenmaten. De laatste jaren van productie grootbeeldbuizen in Tsjechie. Buiten Europa onder andere in Taiwan en Brazilie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 januari 2015 22:37:48 schreef maartenbakker:
@KillorBE: (edit) ik zie nu wat je bedoeling was, ik verwerk de getoonde gegevens. Het boek had ik nog niet op de plank dus allicht staat er net iets anders in. Dank voor je foto.

Dat was niet mijn bedoeling, je mag het boek hebben :)

My Imaginary Friend Thinks You Have Serious Mental Problems
maartenbakker

Golden Member

Ah dankjewel, zo las ik het eerst ook maar later sloeg de twijfel toe ;)

Kom je in Rosmalen toevallig?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Deze vond ik op MP, het is een PHILIPS PM9211 LINEAR RF-Probe

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm9211-1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm9211-2.jpg

(ik ben niet de verkoper en heb ook geen interesse in dit apparaat)

Bert_Camper

Golden Member

Op 12 februari 2015 13:30:53 schreef flash2b:
Deze vond ik op MP, het is een PHILIPS PM9211 LINEAR RF-Probe
(ik ben niet de verkoper en heb ook geen interesse in dit apparaat)

Die heb ik ook en ik ben ook niet de verkoper..
Ik bewaar hem omdat hij zo mooi is gemaakt.

Groeten, Bert

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Is dit ook een Philips nummer? (3139.... had ik nog niet gezien, is een afstandsbediening van een Pinnacle PC/TV kaart)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die eerste 4 cyfers zijn mij wel bekend. heb ik vaker gezien op media gerelateerd spul met philips afkomst. heb hier een microsoft ab voor de pc welke ook dat begin nummer heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 februari 2015 17:19:18 schreef maartenbakker:
Ah dankjewel, zo las ik het eerst ook maar later sloeg de twijfel toe ;)

Kom je in Rosmalen toevallig?

Waarschijnlijk niet, ik moet er niks bij hebben... ik moet van een hoop spullen af! ;)

Stuur maar een mailtje met je N.A.W. gegevens dan stuur ik het boek op.

My Imaginary Friend Thinks You Have Serious Mental Problems
maartenbakker

Golden Member

@KillorBE: mailtje komt eraan. Je kunt in Rosmalen trouwens ook zooi waar je van afwilt aan CO doneren dus als je jezelf in kunt houden hoef je niet persé met meer thuis te komen dan waar je mee vertrok ;)

@Arco en testman: klopt, da's Philips. 31 voor consumentenelectronica en 39 voor Singapore. Daar werden afstandsbedieningen gespecificeerd of zelfs ontwikkeld voor zover dat niet in België of Portugal gebeurde.

Heb je voor de volledigheid toevallig het typenummer van die kaart bij de hand? Hoeft niet, maar ik heb er nou eenmaal een veldje voor in m'n (op dit moment nog) excelsheet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

AB zat ooit hierbij (Pinnacle PCTV USB Box):

http://www.gadgetscars.com/Image/Video%20Capture_3.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2015 22:35:56 schreef KILLorBE:
Waarschijnlijk niet, ik moet er niks bij hebben... ik moet van een hoop spullen af! ;)

Als je bruikbare spullen wilt doneren aan de circuitsonline-stand (opbrengsten voor de site) dan wil ik je (als lid van het beurs-team) van harte aanmoedigen :)
Spullen die de moeite waard zijn, worden na overleg bij je opgehaald. Uiteraard mag dat boekje voor Maarten dan ook meeliften.
</offtopic>

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

De AB van de Vu+ Duo is ook een Philips produkt:

RC2424512/02
3139 238 19652
750S
CP03 11019 J 004970

https://www.electro-sat.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/u/vuunorcu_1.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Philips maakt zeer veel AB's voor allerlei merken. Ik dacht eerst dat zoiets niet rendabel zou zijn maar volgens een medewerker van Philips was/is het een goed lopende business (althans zo'n 10 jaar geleden).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Het loonde of loont voor Philips schijnbaar ook omdat het voor andere kleinschaliger fabrikanten niet zo loonde. Grundig bijvoorbeeld was de laatste 10 jaar ofzo van zijn bestaan, vaste klant bij Philips. Misschien daarna zelfs nog wel een tijdje, dat heb ik nog niet helemaal duidelijk.

Het was op een gegeven moment ook wel een beetje een business waarmee geleurd en gezeurd werd. De ontwikkeling in Leuven was duur, en de productie van de high-end afstandsbedieningen daar loonde kennelijk niet. Ben de naam even kwijt, maar Pronto meen ik, ik geloof niet dat ze nog gemaakt worden (gemiste kans, de productie had zo overgezet kunnen worden naar een eigen tablet-lijn met als extra'tje een ingebouwde afstandsbediening-app). In lagelonenland Portugal werd ook ontwikkeld en geproduceerd, maar op een gegeven moment werd de productie wel deels naar Marokko verplaatst en ik weet niet of er in Ovar nog iets aan afstandsbedieningen gedaan wordt.

Overigens wel grappig om die verschuiving te zien. In de begintijd van ultrasoon werden afstandsbedieningen grotendeels ontwikkeld en gefabriceerd in Zweden en Duitsland, kennelijk landen waar de meeste hang naar luxe bestond. Tot diep in de jaren '80 nog veel in Zweden, en toen de tent daar dichtging (??) kwam opeens alles uit Portugal.

@Henry: thanks, leuke aanvulling. Ik vraag me ook af hoe ze op die ellenlange RCxxxx-typenummers komen (vroeger 4 of 6 cijfers). Wellicht komt de staart overeen met de staart van een commerciele 12NC. Toch eens uit proberen te vissen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."