beste Amateur,
Ik roep niet zomaar wat hoor ... Een "klok" heeft een opgaande flank en een neergaande flank, that's it. Alles loopt dan geklokt en is klokvast. Als je het voor wat anders gebruikt is de naam oscillator meer gebruikelijk, daarom dat ik reageerde op het woord klok.
Het is niet omdat de 4,43 opgewekt wordt met een ttl dat het een klok is (in het begin natuurlijk wel), later zijn verscheidene fazen buiten opgaand en neergaande flank van dat signaal belangrijk voor de modulator.
Ik heb intussen het kleurengedeelte van je schema wat beter bekeken en daar wordt voor zover ik het kan volgen wordt de 4,443 in faze verschoven door te spelen met de delay's van de poorten, een analoge truukje met poortjes (in de jaren 70 waren allerlei analoge truuken met poorten héél populair).
Als je simulator met alle randeigenschappen van ttl goed overweg kan, dan kan er inderdaad nog een goed kleurensignaal naar buiten komen, maar ik heb nog steeds mijn twijfels of hoe mooi het er uitziet. (zoom eens in op de burst)
De MC1377 is net zoals de LM1886 een analoge chip, en die kan dus simpelweg 90° fazedraaing toepassen om de tweede vector te moduleren, om daarna een multifazesignaal als output te hebben.Daarom dat 4,43 daar voldoende is om toch een mooie uitgang te krijgen. Kan je die simuleren in je programma?
waar ik gisteren aan dacht toen het woord klok viel,
In puur digitale systemen verschuif je geen faze, das ongebruikelijk want dan heb je weer wat analoog nodig, daarom gebruikt men gewoon een hogere klok die de men dan deelt om de verscheidene fazen eruit te halen (typisch is 17,73Mhz, die is dan wel een "klok")
maar jij simuleert analoog, dus zou het kunnen met 4,43.
Aangezien je zwaar werk aan het doen bent met deze simulatie, nog het volgende;
In een correcte palgenerator moeten alle pulsen afgeleid worden van één klok. Dus zowel de CCIR als de subcarrier. (ofwel moeten ze via een PLL gelockt worden) Dit omdat de H-sync en de subcarrier met elkaar ook een vaste fazerelatie hebben. Eenvoudige generators trekken zich daarvan niets aan en gebruiken gescheiden oscillatoren en klokken. Dat werkt voor tv's zonder grote problemen, maar je krijgt meer moire te zien. Misschien het overwegen waard dit mee op te nemen in je simulatie, of wil je het originele schema volgen?
groeten
Kris