Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Is dit apparaat nog het vermelden waard voor dit topic?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ja dat is het zeker. Ik wist niet dat ze ook buisvoltmeters maakten in Zürich, wel transistortesters gespot.

@Hewlett: Indrukwekkend apparaat die pulser! Ik kende de fabrieksletters ook nog niet. Zie je kans om eens naar aanwijzingen voor de herkomst te zoeken? Het simpelste is de vermelding "made in" ergens op een typeplaatje, maar dat geluk zullen we wel niet hebben. Staan er op printplaten en/of trafo's en/of andere onderdelen mee-geëtste of gestempelde codenummers?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien kun je nog wat binnenkantfoto's van die uit V&A vragen. Kennelijk is hij al open geweest.
En anders.. gratis ophalen :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Een maat van me heeft een heuse N1700 VCR videorecorder. Kan van de volgende sticker ook afgelezen worden waar en wanneer deze geproduceerd is?

http://i.imgur.com/qUFLKNw.jpg

maartenbakker

Golden Member

Eigenlijk meer voor het andere *verzameltopic, maar die lopen toch al een beetje doorelkaar, dus:

N1700/00
WD08 829 B 1073177

WD = Wenen video (latere naam iR3)
08 = productiestand (revisie) 08
829 = 1978, week 29
B = productielijn B?
1 = batchnummer 1
073177 = serienummer

*Mod-edit: De posts zijn daarom naar het juiste topic verhuist.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 april 2014 19:14:47 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, bedankt :)

Voor diegenen die geinteresseerd zijn:

http://www.retroforum.nl/topic/4231-project-rescue-vcr/

(Helaas is het wel nodig om je te registreren om de afbeeldingen te zien...)

[Bericht gewijzigd door mistermaniac op maandag 21 april 2014 23:38:10 (87%)

maartenbakker

Golden Member

Mooi topic daar, kende dat forum nog niet trouwens. De foto's kan ik zonder registratie gelukkig gewoon zien.

@Henry: thanks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even een schop omhoog.

PM3233 /04
DQ-3465
NC : 9444 032 33041

http://s22.postimg.org/3vkhsrfld/image.jpg

Lucky Luke

Golden Member

Schopje: Ik heb een Philips EE2003 te leen. Optisch bar slechte staat en incompleet (+ zitten dingen in die er niet in horen), maar erg leuk zo'n stukje "eigenlijk te laat voor geboren" in handen te hebben. En dat veersysteem is geniaal.

Anyway, Maartenbakker, zijn daar nog nummers uit te plukken of foto's van te maken die voor jouw interessant zijn?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Veel delen zijn hier beschreven, ook handig voor het complementeren van de doos.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Als je ergens codenummers ziet staan (printplaatjes, binnenklep van de verpakkingsdoos, etc.) zijn die in elk geval interessant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Op MP zag ik deze te koop staan:

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm5217-front.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm5217-back.jpg

Volgens mij had je die code nog niet.

(PS. Ik ben niet de verkoper en heb verder ook geen interesse in dit apparaat)

maartenbakker

Golden Member

Deze is interessant omdat hij tegenstrijdig is... LO voor Hamurg (Lockstedt) meende ik al te kennen, maar het plaatje zegt "Made in France". Raadsels zijn altijd leuk. Ik ga hem toevoegen. Overigens leuk apparaatje, eens kijken of ik daar zin in heb.

P.S. Het zal toch niet dat Philips een typo gemaakt heeft... LK is Louviers, France en daar werd divers industrieel spul met mogelijk de nadruk op kabelheadendspul gebouwd, en later contract manufacturing voor binnen en buiten Philips. Niet onmogelijk dat ze daar een PAL/SECAM generator bouwden al kwamen die dingen toch meestal uit Hamburg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Vreemd idd, want de PM5215 was zelfs SECAM only!

De behuizing is trouwens ook niet Philips, maar een standaard behuizing. Mijn Burster Gernsbach spanning en stroom standaard zitten het zelfde type behuizing.

kabelheadendspul = kabel high-end spul ??

Lucky Luke

Golden Member

Op 20 juli 2014 22:03:11 schreef maartenbakker:
Als je ergens codenummers ziet staan (printplaatjes, binnenklep van de verpakkingsdoos, etc.) zijn die in elk geval interessant.

Binnenklep van de doos, moet je 'm voor uit elkaar vouwen, staat alleen een 2 in een hoekje. Wel meegedrukt...

Wat interessanter is, staat op deze foto
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_6499_ee2003mb.jpg

- Er zit een voedingkje bij, type N6501/00 Het nummer eronder is op de foto niet leesbaar maar er staat 37404.
- De DIN plug staat in het boekje onder een ander nummer dan dat op de print staat. (Nummer in het boekje hoort nog een prefix bij: 4822. 482270017087 is het hele nummer)
- De onderkant van het transistorprintje is ook geheel onleesbaar, maar er staat 3w809 982 op. Dit printje heb ik in een ander topic langs zien komen, is steeds hetzelfde printje voor LED, TOR, FET, diode, alleen de silkscreen is anders.

Ik heb evt. ook foto's van de pagina's met onderdelen en bestelnr's uit het boekje mocht je die nog niet hebben.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Een recentere:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fc8133.jpg

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 16 augustus 2014 17:44:39 (11%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

@Dominic: thanks (had hem nog niet verwerkt om de een of andere reden)

@flash2b: nee, echt head-end spul, dus voor in kabelonderstations en distribiutie-installaties.

@Lucky Luke: interessant. 4822 700 kende ik nog niet (ik had bij eerder vluchtig bladeren in boekjes van experimenteerspul alleen "moffennummers" aangetroffen, zoals er ook een onderop de print van de DIN-plug staat. Moffennummers is mijn enigszins respectloze werktitel voor nummers van het formaat xxx.xxxx die al in de jaren '50 opduiken en kennelijk een soort catalogusnummersysteem van Deutsche Philips zijn geweest naast de normale codenummers. Ik ben daarvoor ook al aan een bescheiden index begonnen.

Als je de betreffende pagina's voor me zou willen fotograferen, dan graag. Ik kon zo gauw geen onlinebronnen vinden. Mogelijk staat er voorop, achterop of op de eerste of laatste pagina van het boekje ook nog een 12NC, zo ja heb ik interesse, zo nee heb ik pech :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Nog even gezocht naar een 12NC, niet gevonden. Wel een heel oud telefoonnummer voor de hobbyafdeling van Philips...

Anyway, ik gooi de highres foto's naar je mail.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Had ik je daarvoor al bedankt? Dan bij deze: bedankt!

Ik zie dat ik in dit topic nog diverse losse eindjes heb zitten.

Met dank aan henri62's post van ruim een jaar geleden AH0 en AH6 toegevoegd, al is me nog niet helemaal duidelijk hoe de vork in de steel steekt.

Uit dezelfde post van henri62 ook het lijstje met bestemmingen aan mijn interne lijst toegevoegd, en de melding dat ik inderdaad van plan ben om bestemmingen ook een topic te geven. Dat is alleen behoorlijk 'tricky', want sommige bestemmingen/uitvoeringen horen bij bepaalde apparaten of soorten apparaten en er is in de loop van de geschiedenis minstens 1 grote wijziging geweest waarin het hele systeem is omgegooid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 13 september 2013 23:04:24 schreef Gerard Slikker:

Er zijn twee kleine torretje ON271 en ON274, deze hebben een motorola merkje en zijn NPN met basis in het midden.

Deze types ben ik inmiddels "live" tegengekomen, op het kleinsignaalpaneel van de Philips K8 buizentelevisie (of all places). Let op dat de emitter en collector precies omgekeerd zitten van normaal. Ze zijn toegepast als vervangers van de BC147 en BC148.

't zal toch niet daarom zijn dat Motorolie zich als ON-semiconductor heeft afgesplitst mag ik hopen... ;)

Ondertussen naast deze ook nog wat andere aanvullingen gemaakt in http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1522801#1522801 en er komen er nog meer (losse eindjes, hier en daar oogsten enzo).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Vond deze op Marktplaats:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm5110f.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm5110.jpg

Volgens mij had je die code nog niet.

(PS. Ik ben niet de verkoper en heb verder ook geen interesse in dit apparaat)

maartenbakker

Golden Member

Lief klein apparaatje :) Ik had LO al voor Hamburg Lockstedt genoteerd staan, maar de 12NC had ik nog niet dus sowieso dank voor de aanvulling. Er kunnen niet genoeg apparaten langskomen!

Edit: Hmm... Ik lees nu made in England erboven staan, en die had ik duidelijk nog niet! Was ook al eens LO uit Frankrijk tegengekomen. Toch meestal wel gewoon uit Duitsland. Deze situatie vraagt toch om nader onderzoek. Dankjewel voor de stof tot nadenken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nu heb ik een mooi raadsel, ik vind een PCA1318P in een Berger Lahr servo drive.
Dacht: even het datasheet opzoeken => niet te vinden.
Via via kom ik tegen dat het blijkbaar een ASIC is, nooit geweten dat Philips daar ook in deed.

Het Philips 12nc is: 9338 002 40112

Weet iemand daar meer van?

-edit- Het lijkt erop dat alle nummers die op 0112 eindigen custom chips zijn. (En beginnen met 93)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Beginnen met 93 is te verwachten omdat die hele reeks voor commerciele nummers van elektronenbuizen en halfgeleiders zijn, dat eindigen op 112 knoop ik in mijn oren en ga ik nader trachten te onderzoeken. Ik zie 112 vaker in mijn lijst, en er zijn nog andere terugkerende patronen zoals 115 en 135.

PCA1318P zal een ASIC zijn, maar alsnog wel een standaardtype lijkt me? Heel veel MSI en LSI IC's zijn ASICs. Custom zou kunnen, maar als er niet de intentie was om het aan meerdere afnemers te verkopen lijkt me dat ze er niet direct een pro-electron nummer aan hadden gehangen.

Echte custom IC's wilden in mijn beleving ook nog wel eens een OQ-nummer hebben, of een nummer op klantspecificatie (in jouw geval dus bijvoorbeeld een artikelnummer van de fabrikant van de servodrive). Of als het om mask programmed gaat, een aanduiding voor het masker. Heb je misschien een foto'tje van het IC, of zou je de overige nummers (datumcode en eventuele andere opschriften) eens door kunnen geven? Dan heb ik een richting om verder te onderzoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is echt een ASIC, heb ik gevonden in een "discontinuation notice". De chip is een 40p dil.

Het lijkt erop dat er een serie IC's van Philips zijn geweest die bijvoorbeeld begonnen met PCA13... maar kan nergens een spoor van die dingen vinden. De PCA1317 en 19 zijn ook ASIC's vandaar.

Die ASIC designs zouden een standaard power pinning en clock(s) kunnen hebben die verder door de klant gedesigned werd, maar dat is even puur speculatie.

Van andere fabrikanten heb ik ook wel eens zoiets gezien met standaard behuizingen en gedeeltelijke fixed pinout.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten