Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Ik heb hem even opengemaakt (doe je niet voor je lol...).

Op de stuurprint staat : 3322 915 84955
Op de inverter print staat : 8222 023 82041

Datumcode's op de ic's liggen tussen week 51 1996 en week 11 1997.

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel en sorry dat ik je er geen lol mee heb bezorgd... Is het zo'n kreng om te openen dan?

Hoe dan ook, 3322 is wel interessant om te weten. Dat is de nummerreeks van Philips Components die ook door de buizenfabrieken en beeldbuizenfabrieken werd gebruikt. Waarschijnlijk ook door Philips Semiconductors/NXP. De 91 die daarop volgt, slaat meestal op de vestiging en is zoals de bedrijfsnaam suggereert wel een losstaand bedrijf binnen die categorie. 8222 02 zijn schetsnummers van een mij verder nog onbekende afdeling (waarschijnlijk dezelfde).

Hoe dan ook lijkt het dus te gaan om een bedrijf dat voortkomt uit de hoek van Philips Components.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 26 november 2015 19:02:37 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
brains

Special Member

Hallo Maarten,
Ik vond deze onderkant van een waterkoker in een electro afvalbak. Ik was op zoek naar een snoer met een niet haakse stekker (zat er gelukkig eentje aan) Zag aan de onderkant dat hij van philips was en heb er een foto van gemaakt voor je collectie voordat het plastic in de vuilbak gooide. Er staat geen nc12 op maar ik dacht misschien kan maarten er nog iets mee.
Hij moet al van een oude waterkoker zijn geweest lijkt me als hij in engeland is gemaakt. Nu komen ze van china of oost europa vermoed ik. Opvallend was dat op de stekker zelf stond made in france.

maartenbakker

Golden Member

Grappig. HD4391/C L22 Batch 9611. Geen idee waar L22 voor staat, maar de batch lijkt me een datumcode.

Ik wist niet dat ze in 1996 nog van die dingen in Engeland maakten. Opzich ook niet zo vreemd als je bedenkt dat waterkokers, theeketels, etc. traditioneel een zeer gewild marktsegment is daar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

En ze waren net (2014) verhuist uit Brugge naar een nieuw gebouw in Gent.
In dit artikel waren de mensen nog optimistisch.
http://m.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/deuren-tp-vision-definitief-di…
Ik heb zelfs nog een lcd tv staat uit Brugge. En ik kan me een aflevering van klokhuis herrinneren waar ze in Brugge waren om te laten zien hoe een tv werdt gemaakt ;-)
@maarten Het gaat niet goed met ons 12NC merk :-(

brains

Special Member

Hey, ik vindt hier net nog een 12nc apparaatje die rondslingert op mijn buro. Kan helaas nu geen foto maken maar het gaat om een adapter van een living colors lamp. Model ADP-15GH CS 12NC: 322202192010 made in china dcwp mmc
S/n 8GW0734003153 rev: 00 c.c a
Hoe kun trouwens ergens zien wanneer dat gefabriceerd is?
Bijbehorende lamp heeft een sticker met 925600009301 (12nc?) En daaronder staat 74231A s/n144
De afstandsbediening heeft dezelfde zilvere sticker als de lamp vreemd genoeg.

brains

Special Member

Ik ben nog een beetje aan het opruimen en kom nog wat philips apparaten tegen.
Deze 2 dezelfde wekkerradio's komen uit dezelfde groene wecyclebak. Ze werken nog alleen bij eentje is het scherm is vrij licht en mist zijn draadantenne. Zo ie zo vindt ik die wekkerradio's altijd een beroerd ontvangst hebben met zo'n draadantenne en dat is bij deze 2 niet anders. Misschien handig omdat je 2 dezelfde apparaten hebt met klein verschil in sticker?
Mocht je foto's van binnenkant willen zeg maar dan schroef ik ze volgende week wel ff open.
In de categorie nog een waterkoker deze foto ;-) Nu eentje wel uit china maar ook geen 12NC.
In de categorie vreemd (voor mij dan toch) deze bewakingscamera. Onderkant vermeld LG-Honeywell Op de zijkant zit een Philips sticker.
Idem voor de camera, volgende week kan ik foto's van binnenkant posten als je wilt. Sorry voor de slechte kwaliteit foto's. Ik heb nu alleen een smarphone bij de hand, niet mijn spiegelreflexcamera.

maartenbakker

Golden Member

@brains 21:18:00: Het serienummer van de adapter lijkt bijna aan de regeltjes te voldoen, en dat mag een wonder heten want Lighting deed dat toch meestal anders. Als ik een gooi moet doen is het week 200734. Heb je daar later misschien ook een foto'tje van?

@brains 21:58:32: de stickers van de wekkerradio's zijn helaas net te onscherp om echt wat van te kunnen maken. Kw als letters kende ik nog niet, vermoedde dat die gereserveerd waren om verwarring met het ook wel gebruikte kalenderweek te voorkomen, dus dat is een leuke aanvulling. De stickers vind ik nu even het belangrijkst om nog goed op de foto te hebben, maar als je zin hebt om wat open te maken zeg ik geen nee.

Ik heb wel eens gerelabeld Philips-surveillancespul van LG gezien, dus het kan opzich wel... Maar meestal stond er dan geen LG op. Ik ga eens kijken wat ik erover te weten kan komen, en ik zou het leuk vinden als je die ook eens opengooit. LG-nummers herkennen lukt me ook wel een beetje, zegt misschien iets over de herkomst.

Bij DAP (kleinhuishoudelijk) zijn 12NC's inderdaad tamelijk zeldzaam en volledige serienummers ook (op Saecospul ben ik ze wel tegengekomen, wonderlijk genoeg). Wel soms intern op printplaten te vinden als die erin zitten.

Edit: 9256 000 09301 is inderdaad een commerciële 12NC van Philips Lighting. Hij is zelfs netjes op lengte, ze lieten de laatste 2 cijfers ook vaak weg. 74231A kan van alles zijn. Mogelijk een datumcode voor 2007 week 42, maar het kunnen bijvoorbeeld ook de laatste 5 cijfers van een andere 12NC zijn.

Over de 12NC's: die andere die met 32 begint is een intern gebruikte fabrieks-12NC, ook van Lighting. Verschil is dat commerciële 12NC's (begincijfers doorgaans tussen 83 en 98) corresponderen met een apparaat of onderdeel dat officieel in het verkoopprogramma van Philips is opgenomen en doorgaans ook nog een eigen normaal typenummer heeft. Fabrieks-12NC's werden in principe van de buitenstaander afgeschermd al stonden ze wel eens ergens opgedrukt, maar na het loslaten van de servicereeksen die met 48 en 53 begonnen worden ze ook wel officieel gebruikt voor het aanduiden en nabestellen van reserve-onderdelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Hoi maarten, ik moet nu wachten op bezoek en kon het niet laten om de camera snel even open te schroeven. Ik was zelf ook nieuwsgierig. Van binnen alleen lg, geen enkele verwijzing naar philips. Zelfs geen onderdelen. Chipsets van lgs, lg-honeywell, sony, nec maar geen Philips. Maar er zit toch een Philips sticker op. Ik haal de camera en wekkerradio volgende uitelkaar en maak dan foto's voor je.
Dan komen er ook betere foto's van de stickers van de wekkerradio's

er zit ook alleen maar een philips stickertje op, dat kan er ook zijn opgeplakt door iemand, de plek ervan is ook niet echt netjes tov de andere tekst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
brains

Special Member

Dat is inderdaad ook nog een gedacht. De sticker is wel redelijk netjes opgeplakt. Heel misschien is het een camera die in een philips gebouw gebruikt is maar die kans acht ik kleiner. Hij komt van een lokale elektronica winkel bij ons in het dorp in nl. Ik woon dan in nl niet ver van de lichtstad maar er is geen Philipsvestiging bij ons in de buurt. Wie weet kan maarten als ik de foto's volgende maak ons meer vertellen.

Peter_dtn

Golden Member

De grijze kast met telefoon stekker van Joz is een viditel telefoonmodem, 1200/75 baud, eind jarren 70 zijn er veel verkocht aan leden van de Philips computerclub op het NatLab, meen dat het P2C2 heette of iets wat er op lijkt. We moesten ze afhalen op het lab in Geldrop, vlak bij het spoor. Prijs iets van 25,=. Viditel maakte gebruik van de teletekst characterset, net zoals de P2000 volgens mij..

philips geldrop, bijgenaamd cyclotron? https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Philips-vestigingen

tenzij maarten geen naam aan evt veranderingen heeft gehangen, is die wiki pagina niet bijgewerkt door hem, maar er zullen nog wel meer vestigingen zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 14 januari 2016 20:44:50 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Peter_dtn

Golden Member

Geldrop was niet de productie lokatie, het werd toen gebruikt om de modems af te halen..

Hierbij nog wat fotos.

Wat is eigenlijk je doel van al deze nummers verzamelen? Alternatief voor postzegels verzamelen?

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl

Hier een foto van een 9432 DRC mkII luidspreker van Philips.
Ik weet niet of er enige nuttige informatie uit te halen is.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/9432_DRC_mkII.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Grappig: die franstaligen moeten zonodig in het frans "fabrique en belgique" opzetten naast het engels. Die hierboven uit Nederland heeft het alleen in het Engels....

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl

Zo chauvinistisch zijn die Franstaligen wel weer.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

In omgekeerde volgorde:

@Nightwalker: Franstaligen in Louvain? Oh wacht...

@Goeievraag: Nog leuker: die komt uit Leuven, ze wisten toen alleen nog niet hoe je "Belgium" spelde in het Engels en hebben er maar "Holland" op gezet ;)

@Nightwalker: Daar is nuttige informatie uit te halen. Ten eerste dat hij uit week 22 van 1986 is, en ten tweede dat het stiekum geen F9432 is maar de submerkuitvoering ervan maar kennelijk met Philipsmerkje erop verkocht...

Dat geeft te denken. Zou dat het verschil tussen MK1 en MK2 zijn?

@Goeievraag: postzegels vond ik behoorlijk saai, al kun je daar ook veel geschiedenis uit afleiden (politiek, geografie, etc. maar dat was meer mijn vaders liefhebberij). Mijn doel is de diverse codesystemen te doorgronden (ze zitten behoorlijk handig inelkaar en je kunt er ook een hoop uit leren over de bedrijfsstructuur door de jaren heen) en een goed doorzoekbaar en zo breed mogelijk archief tot stand te brengen dat ook weer kan dienen om apparaten en onderdelen terug te vinden en in een context te plaatsen. In principe kun je er een compleet museum aanhangen, maar zo ver ben ik nog niet. Ik vermoed wel dat ik inmiddels een van de grotere archieven buiten Philips zelf heb (en die zitten nogal op hun archief sinds Marcel Metze er bij is geweest).

Verder gebruik ik de diverse systemen als inspiratie voor het zelf geleidelijk invoeren (waar nodig) van nummersystemen.

@testman: ik heb die pagina geloof ik niet aangepast, in elk geval niet op dat punt. Raadpleeg hem soms wel als bron.

@Peter_dtn: leuk om te weten!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 januari 2016 00:54:37 schreef maartenbakker:
en ten tweede dat het stiekum geen D9432 is maar de submerkuitvoering ervan maar kennelijk met Philipsmerkje erop verkocht...

Dat geeft te denken. Zou dat het verschil tussen MK1 en MK2 zijn?

Dat vraagt nadere uiteg...

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Er staat op die sticker ST4923/00P als typenummer. Je zou verwachten dat er F9432 op zou staan (D9432 was een typefoutje) omdat Philipsapparaten in die reeks genummerd werden.

De letters ST met een doorelkaar gehusselde cijfercombinatie erachter waren in principe gereserveerd voor submerken zoals Aristona, Erres, SBR, Siera, Radiola, Hornyphon, Phonola, Schneider, etc. Echter het uitvoeringsnummer /00 komt niet overeen met een submerk (die hadden elk hun eigen uitvoeringsnummer zoals /03 voor Aristona/Nederland of /04 voor Erres/Nederland). Kennelijk is de luidspreker dus gelijk aan het submerkmodel (uiterlijk doorgaans afwijkend van het basismodel) maar bedoeld om als Philips verkocht te worden.

Daar komt dan nog bij dat een MK2 qua typenummer onderscheidend moest zijn. Vaak telden ze dan een rond getal zoals 50 op bij het uitvoeringsnummer, maar hier is dat niet gedaan. Vandaar mijn vermoeden dat ze het submerkmodel gepakt hebben en als Philips MK2-variant op de markt gezet hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een speaker die bedoeld was om onder een submerk verkocht te worden maar uiteindelijk dus toch als Philips verkocht.

Is die OOP ook een typefout? Had dat dan niet 00P moeten zijn? Je geeft nl. al aan dat hier een getal veranderd bij een ander submerk.

Edit:

Hier zijn er nog 2 van dezelfde type speakers. Ik heb nl. 6 stuks.
Dit zijn dus wel echte Philips exemplaren en niet bedoeld om als submerk verkocht te worden. (neem ik aan? ;-) )
De eerste van de 2 is zeker één van de set die ik van mijn vader kreeg, die hij rond 1985 nieuw gekocht had.
In dat lange nummer staat dus 22 voor het weeknummer? Maar het jaartal kan ik er even zo snel niet uithalen.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/9432_DRC_mkII_P1.jpg
http://www.walagata.com/w/nightwalker/9432_DRC_mkII_P2.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Interessant. Ik neem aan dat dit geen MKII's zijn maar MKI of zonder mark-opschrift?

Ik had uit automatisme niet gezien dat je de 00P voor ooP had aangezien, maar dat zijn inderdaad cijfers. Het zogeheten uitvoeringsnummer waaraan je kunt zien voor welk land of merk ze bestemd zijn, of waaraan je een uitvoering die uiterlijk of technisch verschillend is kunt herkennen. De letter erachter staat voor de afwerking (soort fineer, verfkleur).

In deze serienummers is de datumcode 3-cijferig, maar dat is kort daarna langzamerhand 4-cijferig geworden.

PL = Leuven
00 = productiestand 00 (dit komt overeen met technische wijzigingsbladen die het schema aanvullen of corrigeren, de voorafgaande letters horen hier bij - verschillende fabrieken kunnen verschillende wijzigingen doorvoeren)
411 = 1984 week 11 / 622 = 1986 week 22
016676 / 040188 batchnummer+serienummer, notatie verschilt nog wel eens. Kan bijvoorbeel zijn dat het om batch 01 en batch 04 gaat. Kan ook zijn dat (het allebei batch 01 is en) ze vanaf 10000 zijn gaan tellen en gewoon doorgeteld hebben. Om dat vast te stellen zijn meer voorbeelden nodig.

Batchnummers en hun lengte verschillen nogal tussen modellen, fabrieken en tijdperken. Sommige fabrieken begonnen ook gewoon elke week opnieuw, Norrköpping en Brugge deden daar op enig moment aan (en op enig ander moment mogelijk niet). Norrköping in de vorm van een kort serienummertje, Brugge herhaalde de week als batchnummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 15 januari 2016 20:55:41 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten