Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Weet niet zeker of dit een 12NC code is:

Zijn er van deze motortjes nog gegevens te vinden? (ik heb vroeger van die Philips Pocketbooks gehad met motortjes/trafo's/luidsprekers, maar die heb ik helaas niet meer)
Motortje draait wel op 3...12v, maar ik wil graag weten wat hij max. continu mag hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die eerste sticker bevat geen 12NC's maar dat is niet erg aangezien dit niet het 12NC-topic is (loopt onvermijdelijk soms doorelkaar). Van wat voor box is die? Auto? In elk geval Dendermonde 1995 week 14 en mogelijk geen heel grote productierun.

Dat motortje is een echt Dordrechts product, wellicht uit 1979 week 45. Ik zal eens kijken of ik het nummer ergens kan vinden.

Edit: in 1977 en 1986 stond hij niet in het databoek. Databoeken van 1974 en 1975 bevatten zelfs alleen motortjes van MBLE. Tussenliggende databoeken heb ik helaas niet. In een general catalogue van 1981 kom ik wel motortjes tegen met 4322 010 71... nummers. Het zou daarbij gaan om iron rotor motors with precious metal commutation.

Als ik het stickertje goed bestudeer staat er tussen de productiestand en datumcode een recht streepje dus geen pijltje? Dan vermoed ik dat het motortje voor beide draairichtingen geschikt is. Nominale toerentallen waarbij het koppel (rond 1mNm) gegeven is liggen vaak op 2000 of 2400rpm dus dan kun je gokken dat de spanning die bij dat toerental hoort ook de nominale spanning is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog eens gekeken maar alle 6 stofkappen hebben mkII er op staan.
En jij zegt dat het wel 00P moet staan. Cijfers dus. Maar ze zijn even rond als de letters O in OHM en PNOM. En niet zo smal en ovaal als de cijfers 0 in 60W en 100W.
Wel interessant om te zien hoe de codes zijn opgebouwd en waar alles voor staat.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Tsja, Philips gebruikte wat er maar mooi uitzag kennelijk. In oude Duitse service manuals werd vaak zelfs nog een kleine letter o gebruikt als 0...

Wel erg apart dat dat MKII nergens in het typenummer terug te vinden is. Dan wil ik wel eens weten wat voor type de echte MKI's hebben, of alternatief dat er bij jou misschien andere stofkappen opgezet zijn.

Edit: Alternatieve uitleg: MKII slaat op DRC en niet op de box zelf.

Heb je zin om je andere serienummers ook nog even na te kijken (en eventuele afwijkingen van het typenummer als dat geen F9432/00P is erbij te melden)? Ik heb nu met wat zoekwerk op internet een rijtje nummers en het lijkt erop dat de hele productierun gewoon 1 batch was, maar met tussenliggende exemplaren wordt dat nog duidelijker.

code:


Philips	F9432/00P	PL00402014880
Philips	F9432/00P	PL00411016676
Philips	F9432/00P	PL00419019288
Philips	F9432/00P	PL00532031630
Philips	F9432/00P	PL00532031659
Philips	F9432/00P	PL00622040188

Philips	ST4923/00P	PL01622012727
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De boxen zijn PSS (Philips Sound Solutions) boxen type Design 2. Deze werden geleverd bij apparatuursets uit de Philips 900 audio series.

http://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_12.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/a_speaker_11.jpg

Op motortje staat inderdaad een streepje. Zit in platenspelers, o.a. AF677/777/877/887/977 en F7610/F7813.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik heb nog eens op het internet gezocht, maar ik kan niets vinden over mkI's. Dit vindt ik zelf ook een beetje vreemd.
Maar wel een boekje met alle info over de serie luidsprekers waar deze onder valt.
Mijn vader heeft indertijd de luidsprekers zelf nieuw gekocht. Dus de stofkappen zijn ook nog origineel. (Alle 6 met PHILIPS er op overigens.) Is het misschien mogelijk dat een mkI nooit in productie is genomen door slechte testresultaten, maar het volledig opnieuw ontworpen 2e type wel? En dus maar mkII is genoemd. Ik noem maar een mogelijkheid.

Ik heb nog één andere met week 22 1986. Dat moet de andere zijn uit de set van mijn vader. En 2 waar geen stickers opzitten aan de achterkant. Of ze er af gevallen zijn weet ik niet.

Edit:

Op verzoek het resterende serienummer.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/9432_DRC_mkII_P3.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
brains

Special Member

Vandaag dit tvtje gevonden en meegenomen. Fijn want het werkte nog. Ik heb maar een foto gemaakt voor je collectie, misschien kun je er wat mee. Ik zie op mijn tv geen made in. Op zoek naar de gebruiksaanwijzing kwam ik nog een foto tegen van deze tv met typenummer en 12nc. Die heb ik ook maar bijgevoegd.
Ik ga woensdag de foto's maken en posten van lg camera en wekkerradio's. Als je foto's van interne van de tv wilt moet je het maar zeggen.

maartenbakker

Golden Member

Intern van de TV hoeft niet zo hard, daar is geen Philipsnummer bij. Het etiket van de doos is een leuke aanvulling vanwege de 12NC en het typenummer en serienummer gaan er netjes bij.

De TV zelf, het chassistype TE1.1 is een hint, komt van de bekende aluminiumkozijnenfabriek in Turkije: Profilo-Telra. Weer eens wat anders dan een lampenfabriek in het Zuiden des lands dus. Geen echt topproduct maar 14" is alsnog relatief betrouwbaar.

@Nightwalker: thanks!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Dank je wel. Hmm, geen b-merk Philips maar gewoon een ingekocht modeltje. Zal hem uit nieuwsgierigheid uit elkaar halen. Eens kijken wat er in zit en welke buis. Ik heb hem meegenomen om b.v. oude bewakingscamera te testen. En ik heb nog iets anders in gedachte voor kunstwerk ;-)
Ik blijf het een vreemd idee vinden dat een kozijnen fabrikant maar tv's is gaan maken/assembleren. Meen ooit gelezen te hebben dat ze in het begin zelfs oude kozijnen gebruiken voor de koelblokken ;-)

Arco

Special Member

Ach,
Samsung maakt ook van alles. Van golfballen tot mammoettankers... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

vroeger , toen ik klein was....woonde mn ouders in een huis van Philips.
en de wc had een wc bril en daar stond het Philips logo in.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Jep, complete toiletinrichtingen...

De buis is aan het nummer (zie typesticker) te zien waarschijnlijk een Ekranas, uit een van de Baltische staten. Ik vergat welke. Als je hem alsnog openmaakt zijn een paar foto's misschien toch wel leuk. Kijk even of er op de microcontroller van de bediening misschien iets van een 12NC staat. Zal wel niet, maar je weet maar nooit; ben het bij Marantz wel eens tegengekomen.

P.S. Grappig, zie ik nu pas. Doos heeft een andere datum en serienummer. In de tussentijd zijn er in ongeveer 36 weken, kennelijk 7193 toestellen geproduceerd. Dat zijn er ongever 200 per week. Niet echt veel, maar er liepen natuurlijk meer merken van dezelfde band.

Speculatief extrapolerend zou dit model bij gelijkblijvende productie ergens rond 2003 week 40 begonnen kunnen zijn. Op basis van 2 bekende serienummers zouden er ongeveer 17787 geproduceerd kunnen zijn (voor een beetje goede schatting zijn toch wel wat meer serienummers nodig, maar de uitkomst zit wel ergens in de juiste ordegrootte). Daaruit dan weer speculatief extrapolerend zou de productie tot een flink stuk in 2005 doorgelopen kunnen hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 januari 2016 03:04:37 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

@maartenbakker Ik vindt het heel leuk om in deze (een aanverwante) te lezen hoeveel kennis je hebt van philips. En hoeveel kennis je op kan doen aan de hand van 12nc's, serienummers, databoeken etc om zo de geschiedenis van philips te documenteren. Petje af. Staat die kennis allemaal paraat uit het blote hoofd? Je zult helaas nog even moeten wachten op de foto's die ik je beloofd heb, het zal begin volgende week worden.
Mijn beste vriendin vroeg om hulp (zit niet goed in haar vel) en ben op weg naar haar. (Dat is 4,5u bussen en treinen, ik heb geen rijbewijs)
Dat gaat voor mij voor elektronica! Ik ben nu zelf ook benieuwd naar wat er in die aristona tv zit. Zal nog even moeten wachten.
Update: ik was toch wel heel nieuwsgierig over philips wc brillen en kon het niet laten om even te googlelen. Hier b.v. ook een mooi verhaal over pijnlijke philips wcbrillen ;-)
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/picture/show/30440/Philips-Philite-fa…
Hadden de wcbrillen ook een 12nc nummer?

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 20 januari 2016 22:41:03 (18%)

maartenbakker

Golden Member

De structuur zit grotendeels in m'n hoofd, maar ik kan terugvallen op een zelf aangelegde lijst van inmiddels ruim 7000 codenummers (inclusief structuurinformatie en dubbele regels - als een codenummer in meer apparaten voorkomt staat het er meestal ook meer keer in), ruim 1000 exemplaren (typeplaatjes, fysieke apparaten die grotendeels niet in de codenummerlijst voorkomen) en nog wat losse lijsten zoals in de startpost van dit topic. Verder nog heel veel onverwerkte informatie opgeslagen als pdf's, plaatjes, webpagina's. Ik verwerk op dit moment vooral informatie met de hand van nummers die niet lijken op wat ik al had of kende. Ook nummers die in topics zoals dit verschijnen voeg ik meestal onmiddelijk toe. Nummers verzamelen uit servicemanuals wil ik t.z.t. automatiseren, dan explodeert de lijst opeens maar zoeken naar een specifiek onderdeel wordt natuurlijk wel makkelijker.

Als de toiletbrillen na ongeveer 1965 nog geproduceerd werden, moeten er wel 1 of meer 12NC's aangehangen hebben. Zal er alleen niet opgestaan hebben. Als er ooit nog eens een doos met typesticker en misschien ook dooscodenummer opduikt (of misschien zelfs een "service manual") is dat een heel mooie aanwinst, want dan zijn er weer 1 of 2 gaten in m'n lijst gevuld. Misschien dat er in sommige catalogi of prijslijsten ook nog wel een commerciële 12NC bij stond.

En tenslotte: Neem rustig je tijd! Beste vriendin in nood helpen gaat altijd voor!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

phlips wc's heb ik ook gezien gehad. op de doorspoel knop stond philips. denk dat die van 1980 was gezien de verbouwing toen was geweest. philips maakte eerder veel van bakkeliet omdat ze daar een fabriek van hadden. deurklinken waren bekend, maar ook dat bestek met bakkeliet handvat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Op NS station Roosendaal zat 100 meter verder een gebouw van de NS voor de Data&Telecom service.
Toen ik een keer een grote boodschap moest doen zag ik tot mijn stomme verbazing het Philips logo in de WC bril.
Achteraf eigenlijk helemaal niet gek want Philips had zelf een bouwbedrijf,mijn schoonvader heeft er jaren gewerkt.

evdweele

Overleden

Met het bouwbedrijf van Philips had het waarschijnlijk weinig te maken.
Meer met de Philitefabriek.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Dan lijkt het mij ook logisch om het sanitair van je huismerk te gebruiken bij de inrichting ?

evdweele

Overleden

Nu ben je mij kwijt... Met andere woorden, ik kan het niet volgen.

Op NS station Roosendaal zat 100 meter verder een gebouw van de NS voor de Data&Telecom service.
[...]zag ik tot mijn stomme verbazing het Philips logo in de WC bril.
[...]niet gek want Philips had zelf een bouwbedrijf

Philips produceerde in de Philite fabriek wc-brillen, wat is dan logischer dat daar ook een Philipslogo in staat?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Mijn schoonvader werkte bij Philips als architect.
Hij ontwierp gebouwen voor Philips + de inrichting.
Dan ga je toch geen Limburgse 'Sphinx' WC potten of brillen gebruiken als het bedrijf waar je zelf werkt deze ook maakt ? ;-)

Lucky Luke

Golden Member

Twee heel verschillende apparaten dit keer:

Is deze mixer soms nog van vóór de 12NC oid? (Oranje bovenkant, witte knoppen. Foto van het hele ding op verzoek. Als ik op het typenr zoek vind ik er 1 met zwarte knoppen en een extra hulpstuk waardoor je 'm niet zelf boven de beslagkom hoeft te houden).

En een veel recentere radio/cd/cassete "boombox". Inclusief pattentnummers en het ronde plakkertje van naar ik aanneem kwaliteitscontrole oid.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me inderdaad een kwaliteitscontrolestickertje.

Met de 12NC heeft het niet zoveel te maken, maar kleinhuishoudelijk heeft heel vaak alleen een datumcode en geen serienummer of aanduiding van de productielocatie.

Die mixer heeft inderdaad wel een 3-cijferige datumcode (zo te zien YWW) en zal met een datering van 1967 of 1977 wel van na de invoeringvan de 12NC zijn (die werd ruwweg vanaf 1963 ingevoerd); dat houdt in dat er aan het typenummer wel een 12NC zal hangen die met 88 begint maar dat die hooguit op de doos staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Mixer hebben we sinds 1978, dus zal wel van 1977 zijn dan. Doos hebben we helaas niet meer.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@maartenbakker: heb je toevallig bij Philips gewerkt?
Ik heb bij basis ontwikkeling Audio gewerkt (gebouw SB 3e verdieping)

Dit topic is gesloten