Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Op de achterkant staat Prototype, vandaar:

http://www.circuitsonline.net/aanbod/images/full/00015594.jpeg

maartenbakker

Golden Member

Ben ik niet helemaal in mee, maar je kan best gelijk hebben. Het apparaat is gecontroleerd (dus niet persé gefabriceerd) door de Prototype W.P.L. (werkplaats neem ik aan) van EBM Roermond. Het heeft zelf wel netjes een EBM ELCOMA 12NC op een normaal typeplaatje. De enige aanwijzing dat het om een protype kan gaan (voor zover daar bij handmatige productie van enkele stuks of kleine series sprake van is) is het ontbreken van het serienummer maar daar durf ik geen harde conclusies aan te verbinden.

Ik heb overigens zelf een poging gewaagd het apparaat te pakken te krijgen, maar er was een eerdere gegadigde waar ik niet tegenop wilde bieden. Ik kan alleen maar hopen dat het hem niet om slooponderdelen te doen is, zodat het apparaat compleet blijft. Ik verwacht dat het stand-alone aan de praat te krijgen zou moeten zijn.

Een hypothetische vraag die bij lezers op zou kunnen komen is "maar kan het geen prototype zijn van een meetapparaat dat later gewoon op de markt is gebracht?". Om die te beantwoorden moet je een beetje weten hoe Philips inelkaar zat. BM en EBM waren aparte afdelingen die de mechanische en electronische bedrijfsmiddelen die bij ontwikkeling en vooral productie nodig waren, ontwikkelden en maakten. Wat daar nog van over is, zal wel allemaal over zijn gegaan in VDL Enabling Technology. Elke bedrijfstak van Philips had in principe zijn eigen (E)BM afdeling, dus EBM ELCOMA voor de componentenfabrieken in dit geval. Er werd wel over en weer geleend (vooral door diverse EBM-afdelingen bij I&E/T&M - de Philipstak die professionele/industriële apparaten en meetapparatuur maakte; ik heb wel gemodificeerde printplaten uit meetapparaten gezien in door EBM gebouwde opstellingen) maar EBM ontwikkelde in principe geen apparaten voor de verkoop. Zo nu en dan wel eens iets voor de service, zoals afregelgereedschap. Een servicewerkplaats gebruikte dan hetzelfde gereedschap dat in de apparatenfabriek gebruikt werd bijvoorbeeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik zou nog het typeplaatje over type van de multimedia afstandsbediening.
Kwr153701/01b
3139 228 11671
Made in China
Cp01 11523 f 003350
Ik vindt er niet veel info over maar als ik google op 3139 228 11671 philips kom ik wel links tegen naar philips ab's waarbij de blok 1 en 2 overeenkomen maar laatste blok niet. Het lijkt dus of de ab van philips komt.
google op Kwr153701/01b levert 3 links op bij mij, eentje stond in al eerder in het topic, de onderstaande en een link naat dit topic ;-)
https://panjiva.com/Vtr-Banda-Ancha-Chile-Spa/35045204
Ik moet nog ergens nog meer philips typeplaatjes foto's hebben liggen maar die komen nog wel een keertje.
Ik heb bij het opruimen ook een mooie zelfbouw philips versterker gevonden die ik ooit compleet met boekje in een kringloop heb gevonden. Ik weet niet of er typeplaatjes of zo op staan maar heb je daar ook interresse in dat ik daar wat foto's van maak?

maartenbakker

Golden Member

Altijd leuk, er staan misschien wel codenummers of andere aanwijzingen op. In het boekje misschien ook.

Die laatste link heeft kennelijk ge-OCR'de tekst, er moet iets staan als TELEMANDO DE DECODIFICADORES DE SENAL DE TELEVISION DIGITAL

Let op dat het typenummer van dat ding wel verschilt (of dat moet door dezelfde brakke OCR komen, op de ladingsbrief eindigt het nummer wel op 1 al kan dat van een van de andere zendingen zijn). Hoe dan ook klopt "decodificador de señal de television digital" wel met de vergelijkbare afstandsbediening bij de Ziggo settopbox. Verschil in de onderste toetsenblokken kan met subtiele verschillen in typenummer en 12NC samenhangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Je hebt op een idee gebracht. Als ik google op afstandsbediening horizon ziggo dan krijg ik de afstandsbedieningen die precies op die van mij lijken. Wat verhelderd is dat op het batterijenklepje horizon staat. En laat die er bij mij nu net niet bij zitten ;-)

maartenbakker

Golden Member

Kan, maar hoeft niet. De AB voor de Ziggo Horizon die ik heb gespot heeft een net iets ander nummertje, lees m'n vorige berichten maar even terug. Kan dus ook dat de jouwe voor een andere kabelmaatschappij is. Ziggo is groot genoeg om een eigen versie te laten maken (/03 werd bij Philips vaak gebruikt om bestemming Nederland aan te geven - hoeft hier niet zo te zijn maar kan wel).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 17 maart 2016 17:04:59 (72%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Peter_dtn

Golden Member

tijdens opruimen nog een aantal oude Philips hybrids gevonden, als iemand weet wat het is of er een nodig heeft...

Over AB's en tuners gesproken. Het schijnt dat Philips heel veel AB's maakt (of maakte) voor 3-de partijen en dat daar blijbaar goed aan te verdienen was. Iets wat ik intern van een Philips medewerker ooit eens gehoord heb vele jaren geleden.

Verder zijn de tuners van Philips makkelijk nog veel beter te maken (ze waren al goed). De kunst van de tuners maken zit hem in de grote aantallen en zorgen dat met alle toleranties van de componenten je een constante goede kwaliteit tuner kunt maken met weinig productie uitval.
Dat wil dus ook zeggen dat als je bepaalde componenten gaat selecteren, de tuner specificatie met hetzelfde ontwerp, veel beter kunt krijgen (maar dat is dus ook duurder). Ook van een Philips medewerker vernomen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Special Member

@Peter_dtn
Ik kan het helemaal mis hebben maar volgens mij zaten die dingen in een VHF\UHF antenneversterker.?

Lucky Luke

Golden Member

Op 19 maart 2016 19:22:48 schreef Peter_dtn:
tijdens opruimen nog een aantal oude Philips hybrids gevonden, als iemand weet wat het is of er een nodig heeft...
[bijlage]

Moeten die niet in het "omnummertopic" ( ;), sorry) ?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
guidob

Overleden

4822 720 20780 staat op de binnenkant van dit doosje:

http://members.home.nl/baltusg/level%20meter.jpg

Nummer van het doosje zelf en niet van het onderdeel?
Is drukwerk en niet gestempeld.

Edit: 48... nummer op de binnenkant, niet wat je ziet.

[Bericht gewijzigd door guidob op zondag 20 maart 2016 01:16:37 (12%)

metertje uit een cassettedeckje op batterijen zo te zien.. dat doosje is wel degelijk gestempeld, de cijfers verspringen steeds wat op een telwerk duidt. en dat kon op de drukpers zelf zitten, telt mee met elke druk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het servicenummer van het metertje is 4822 346 10063. Zal wel iets van tweede helft jaren '60 zijn. Het nummer is relatief laag (het 63ste metertype in het serviceassortiment) en ze wilden zeker de eerste jaren nog wel eens de eerste 4822 weglaten.

Het nummer 4822 720 20780 is inderdaad van het doosje zelf en dan dus meegedrukt. Die nummers verzamel ik opzich ook, dus altijd leuk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 maart 2016 02:41:13 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@maartenbakker\
Ik vond hier nog een doosje van Philips Service onderdelen.
Het betreft hier een ferrietstaaf met langegolf en middengolf spoel.
Op het doosje staat 4822 158 60547 A1
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik geef het maar even door.
Hubie

maartenbakker

Golden Member

Alle informatie is welkom dus ook die :)

Liefst zo gedetailleerd en samenhangend mogelijk (zo weet ik inmiddels dat het metertje van guidob een HR22 van Kishodenki is, dat is ook een detail dat ik er meteen bij opsla) maar alleen een nummertje en een beschrijving of foto van het onderdeel is ook al welkom. Als je wilt weten uit welk apparaat het komt, waar het voor bruikbaar is, etc. moet je dat er even bij aangeven, dan heb je kans dat ik er op terugkom zodra daar meer van bekend is (kan tussen een paar minuten en een paar jaar duren).

Op 19 maart 2016 20:52:30 schreef Lucky Luke:
[...]
Moeten die niet in het "omnummertopic" ( ;), sorry) ?

Eigenlijk wel. Misschien tijd voor o verstappen ;) Ik zal daar vanavond eerst eens kijken of er niet al toevallig iets van tussenstaat, anders zet ik ze erbij.

Edit: geen van beiden bekend, toegevoegd aan het OM-nummertopic en het advies om ze in elk geval niet weg te gooien. Als gegadigden googelen komen ze hier vanzelf aan en mogelijk duikt er ook informatie op over de toepassing. Als ze echt geruimd moeten worden heb ik hier ook nog een kleine schaduwvoorraad waar ze in kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Net nog een raadseltje voor je gevonden. Een philips rekenmachine type SBC 1638. Google levert niets op behalve leuke website's over calculators ;-) http://ernst.mulder.com/calculators/ Er staan daar ook wat philips rekenmachines b.v. de vreemde Philips - LDB 8451/00 Promotional Calculator. (Site wil niet rechtstreeks linken, zelf even links de juiste link aanklikken)
Of http://www.calcuseum.com/
De rekenmachine werkt nog gewoon, is alleen wat vergeeld ;-)
Van binnen is er geen typenummer of iets te vinden. Het ic vermeld r 9 Japan, verder niets. Ergens op pcb in groene letters ac 321n. Als ik op google kom ik op een philips schroevendraaier uit.
Zonnepaneeltje vermeld fuji electric ELA047 76
Ben benieuwd of jij iets meer over weet. Ik vermoed dat hij van 1976 of later.

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 14 april 2016 20:16:59 (24%)

mel

Golden Member

Op 19 maart 2016 19:22:48 schreef Peter_dtn:
tijdens opruimen nog een aantal oude Philips hybrids gevonden, als iemand weet wat het is of er een nodig heeft...
[bijlage]

Dit zijn Hf versterkers, voor professionele apparatuur.Voor zover ik weet werken ze op 24 volt, en de in en uitgangsimpedantie is 75 ohm.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ook interessant voor de verzameling?

http://myalbum.com/photo/fUO9JrlDozcw/360.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

Ik denk dat dat Philips 100 jaar boek nog te koop is, zal het volgende week checken.
Edit: Er zijn nog 2 nieuwe boeken te koop voor E25,- per stuk voor de liefhebber. Af te halen in Eindhoven.

Groeten, Bert

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op dinsdag 3 mei 2016 23:59:24 (35%)

Er zijn er meerdere te verkrijgen: http://www.marktplaats.nl/z/boeken/philips-100.html?query=Philips%2010…

Dan ook nog maar even een indruk van de binnenkant:

http://myalbum.com/photo/Xq9jvgvqiEbq/360.jpg

[Bericht gewijzigd door WJC op donderdag 28 april 2016 00:01:41 (38%)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die zie je dus ook aangeboden via mijn link naar MP, en vooral een stuk goedkoper.

Ik had eerder verwacht dat je zou 'aanslaan' op dat 'grote glaswerk' linksonder op de rechter pagina. :P

Arco

Special Member

Nog een AB... (van een Asustek Mercur PCI TV card)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Philips 100 was een van de eerste boeken in mijn "niet technische" Philipsverzameling. Blijft een leuke musthave.

@Arco: Leuk, weer een OEM-klant erbij. Ze deden daar in Singapore echt goede zaken.

@Brains: Die SBC1638 calculator is een door Philips verkocht OEM-model. Zal verder niets aan Philipnummertjes op staan maar ik zal hem nog eens goed bekijken. LDB8451/00 (8920 845 10001) is weer een ander verhaal. Volgens de gangbare typenummeropbouw gaat het daarbij om een apparaat van ELA uit de productgroep "Professional Recording" en ondergroep "Communicatie rec. en toebehoren". Kortom een relatiegeschenk dat verwijst naar het betreffende apparaat. Dat zou ik trouwens heel graag eens van dichtbij zien: een logger die kennelijk op V2000-cassettes schrijft!

Wel een mooie hoeveelheid Philipsspul met veel nummertjes bijelkaar in die links trouwens :) Nooit geweten dat Philips Data Systems in Duitsland rekenmachines bouwde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten