Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Maarten,

Ik had deze MBLE's gevonden voor Pieter

wetransferlink: https://we.tl/htiMTAI60E

Ite

Op 27 april 2018 22:13:07 schreef maartenbakker:
Ik kan bevestigen dat de letters KF ook voorkomen op patroongenerators en aanverwante apparatuur die normaalgesproken uit Brondby komen. Lijkt me plausibel dat die tunerblikjes daar ook vandaan komen.

Kun je misschien eens een lijstje maken van tunertypes / 12NC / productiecode die je kent waar dus ook K, KF en KY tussenstaan? Los van deze kwestie denk ik dat dat ook best een handig overzicht is voor de research.

Ik bedoel dan niet een overzicht zoals op je site, maar een register van alle jou bekende exemplaren, dus ook van hetzelfde type maar met andere datumcode etc. Op die manier is een eventuele overgang van de ene naar de andere fabriek snel te 'spotten' en die zou dan bijvoorbeeld kunnen samenhangen met eind consumentenproductie in Kopenhagen (die fabriek ging voor zover mij bekend op enig moment geheel over naar PTI en later naar Nokia).

Van alle tuners die je in bovenstaande post toont zijn de KF's eerder gefabriceerd dan de KY's. Dat zou in combinatie met bovenstaande eventueel kunnen betekenen dat KY niet op Kopenhagen slaat (ik meen dat ik dat in een eerder stadium op basis van andere redenaties ook al vermoedde). Als er geen of maar een kleine overlap is tussen KF en KY, zou het bijvoorbeeld ook kunnen betekenen dat het fabriceren van tuners in Brondby maar een kortdurende hobby geweest is en massaproductie naar elders verhuisd is. Zo ben ik op dezelfde manier benieuwd of KY dan weer werd opgevolgd door SV (Singapore).

KF = Krefeld denk ik want daar was een tunerlab in de jaren 80 toch nog?

It's fun to finally find the failure!
maartenbakker

Golden Member

Krefeld is sowieso KR geweest, zat inderdaad het tunerlab tot nog in deze eeuw geloof ik zelfs!

KF ken ik als de Deense testbeeldgeneratoren (en aanverwante artikelen) fabriek waar behalve diverse blikjes voor eigen producten kennelijk ook wel eens tuners gebouwd zijn. Ik neem althans aan dat er maar 1 fabriek tegelijk met de letters KF was, dat is waar ik met KY ook tegenaanloop alleen dat is niet aannemelijk te maken nog omdat de reguliere producten van de KY die ik ken zo anders zijn (Pieter, ik heb je mail ontvangen, zal zo snel mogelijk antwoorden).

@575: dankjewel!

@dijkmane: altijd interessant, ik zal je straks even mailen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Ite,

ook hiervoor weer hartelijke dank, de eerste keer dat ik prijzen heb van tuners voor ik er zelf werkte. 60-65Hfl was een pittige prijs in die tijd, 1960! Voor inflatie gecorrigeerd in onze huidige Euros waarschijnlijk 300-400€. Interne Philips fabriekstransferprijs zal lager zijn geweest, maar schat ten minste 30-35Hfl toen (met dan verdubbeling voor de after-sales markt).

V.w.b. fabriekscodes:
KR alleen is Krefeld (met productie van tuners tot ongeveer 2000, de ontwikkeling ging er pas rond 2010 weg. komt allemaal in deel 4 van mijn tuner historie!)
KF = Brondby, als atelliet van Kopenhagen
KY = volgens mij nu Wesel, een satelliet van Krefeld.

Ben trouwens weer een nieuwe tegengekomen:
ELC3082 tuner 12nc 3122 127 19680
code SR 028
SR, is dat Suresnes??? Maar het is een US/Latam tuner, dus dat nlijkt niet logisch.

Maarten, zie jouw antwoord vol verlangen tegemoet!

Pieter

maartenbakker

Golden Member

Suresnes is in de regel S en vanaf jaren '50/'60 SF. SR ken ik nog niet. Ik hoop vanavond even aan het antwoord te gaan zitten, zitten veel onzekerheden in.

Bij productie in Amerika denk ik aan Argentinië, Brazlië en Mexico als belangrijkste landen maar ik heb daar nog niet alles in beeld.

Aanvulling: dat was snel gevonden in een van de weinige documenten die ik daarover heb... In 1996 was SR "Philips da Amazonia S/A, Sao Paulo, Brasil" dus ik neem aan vóór die tijd ook. Ik kende wel al SP voor Sao Paulo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik was vorige week met een maat een paar daagjes op vakantie. Er hing een Philips tv in de hotelkamer. Ik heb er geprobeerd een foto van te maken maar hij is niet helemaal duidelijk helaas. Maar het was ook niet gemakkelijk, ik moest half onder de tv kruipen en een foto van onderen maken ?
Ik heb ook nog 2 verschillende ab's kunnen fotograferen. De ab's waren gelijk maar de tv's niet. Helaas is van de andere tv de foto compleet mislukt ?
Misschien kun je het toch lezen op de slechte foto. Ik weet niet of je er iets aan hebt maar het zijn geen standaard tv's maar speciale hotel varianten. Dus misschien leuk omdat je die niet zo snel ziet dan een gewone variant.

brains

Special Member

Gisteren kwam ik deze vaatwasser van Whirlpool tegen bij de Carrefour. Omdat whirlpool ook links kan hebben/heeft met de 12nc heb ik een ook een foto van gemaakt. Geen idee of er een 12nc op staat maar het is een kleine moeite om hem te posten ?

maartenbakker

Golden Member

Bedankt voor beide, hoteltv is inderdaad weer iets zeldzamer.

Op de Whirlpool staat zowel een 12NC als code"letters" voor het productiecentrum, althans zo ziet het er wel uit. Dus ook zeer welkom.

Het nummer dat met 8599 begint is de 12NC. In de onderste barcode staat 8699 wat niet tot een valide 12NC decodeert die door Whirlpool gebruikt zou mogen worden (86=bruingoed) maar wat bedrijfsintern vast een bepaalde betekenis heeft, en achter de 12NC begint zo te zien het serienummer met letters 45 voor Polen (had ik nog niet) en productieweek 1808.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Hallo Maarten.
Ik kwam in een Kent Electronics radio bouwboek nog een paar 12NC nummertjes tegen van Philips TV tuners.
Maar misschien heb je die al lang in je database opgeslagen?
Ik geef het maar even door.
Met name de UV615 tuner was erg populair bij radio knutselaars,we maakten daar een 'poor man's' spectrum analyzer mee.

In het blad Elex bouwden ze er een VHF\UHF ontvanger mee.

Maarten,

Alweer hartelijk dank!
v.w.b. de SR code, Sao Paolo komt inderdaad al veel dichter in de buurt van een logische oplossing.
Ik weet te weinig van de Philips activiteiten in Zuid America, anders dan dat ze best actief waren. In Argentinie en later ook Brazilië is Philips altijd behoorlijk actief geweest in de TV productie.
Ik weet dus niet of er ooit een TV/Tuner fabriek in Sao Paolo is geweest. Echter in mijn tijd was de grote fabriek in Zuid America in Manaus, Brazilië, midden in het oerwoud aan de bovenloop van de Amazone, want daar had men een tax-free zone gecreëerd ter stimulans van de lokale ontwikkelingen. Philips zat daar als een van de allereerste buitenlandse bedrijven en heeft er tot tenminste eind 90-er jaren TV's geproduceerd.
Ik vind de Manaus code echter niet in jouw overzicht! De vraag is nu dus of Manaus qua code onder Sao Paolo viel of niet.
Dat weet jij vast :-)

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Ik heb de codes uit het document van 1996 dat ik bezit, nooit integraal ingevoerd. Ik voeg toe als ik ergens tegenaan loop, bij deze:

Brasil Sao Paulo (gezien op oude apparaten, niet vermeld in 1996) SP
Brasil Sao Paulo (Philips da Amazonia S/A) SR
Brasil Sao Paulo (Philips da Amazonia S/A) beëindigd GG
Brasil Manaus (Philips da Amazonia S/A, vermoedelijk nieuw of gewijzigd in 1995/1996) HC

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Ha Maarten,

Bij deze metertjes (Die Aart vast zal herkennen):

Staan op de achterkant nummers en datumcode's op die erg philips-ig aandoen:

242218175207 (voor de zoekmachine en de mens(en) die 'm benut(en) om dit te vinden dan ook nog maar een keer met spaties 2422 181 75 207)

Datumcode's eindigen op 81 en 97 (of 87), wat ik voor jaartallen aan zie maar dat hoeft natuurlijk niet...

4804481 en 4804497 (Al zou het ook 4804487 kunnen zijn, dat hoekje van de stikker is nogal beschadigd).

En omdat er ook vast wel iemand in de binnenkant is geïnteresseerd:

(Oeh, 30+ pagina's... Of is dat tegenwoordig geen magische grens meer?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Ssssst straks komt er opeens een nieuw topic van :P Zou in dit geval lastig zijn omdat ik de startpost dan niet meer kan bewerken.

Maar dankjewel! Ik lees de datumcodes in dit geval als serienummers. Meestal staan er nog 3 losse cijfers voor die een normale datumcode vormen.

P.S. Voor de geïnteresseerden: ik heb de startpost nog een flink stuk aangevuld met info over letters op IC's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,
dank voor de ge-update lijst.

Ik ben op zoek naar BB, zie de foto van twee ELC tuners. Van de twee BB's in jouw lijst kan ik niets maken.
Suggesties?

Pieter

maartenbakker

Golden Member

Het zou eventueel dezelfde BB kunnen zijn waar ze in 1990 vertragingslijnen maakten, dat is de bovenste in de lijst. Ik heb geen idee waar dat was, had het in gedachten als gewoon in Nederland, mogelijk dezelfde B waar ze nog weer eerder ook trafo's wikkelden. Aan de andere kant doet de stempeling niet persé Nederlands aan.

Heb je van deze tuners ook een context? Printplaatje doet Engels aan? Bouwjaar zou 1982/1983 kunnen zijn als de stempels de datumcode aangeven.

Ik zou ook niet volledig uitsluiten dat BB een Engelse locatie was, dan kwamen daar mogelijk ook de delay lines vandaan maar waarschijnlijk niet de eerdere trafo's met een enkele B. Een mogelijke omweg zou zijn om ergens in de vakliteratuur een vermelding over de delay lines te vinden, iets als "we hebben daar een mooie nieuwe productielijn opgezet". Grote kans dat die dingen niet op al teveel verschillende locaties gemaakt werden (ik ken alleen BB en KH, KH is Heerlen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,
fantastisch, ik denk dat je de juiste richting hebt aangegeven!
De ELC1042 en 1043 zijn inderdaad alleen in de UK markt gebruikt, en dan alleen door non-Philips (maar aan Philips gelieerde) set makers als Pye, Thorn en Decca. Het printje waar de tuners op zitten is inderdaad geen Philips.

Daarna ben ik even gaan googelen en vond vrijwel direct deze delay line: de Philips DL701. Met als bijschrift "From the tv factory that was in Croydon". Zie hier. En een foto met de code BB erop.

Conclusie: BB was vrijwel zeker een Croydon onder-afdeling voor componenten. Niet zeker of het echt op het Croydon terrein was of een nabij gelegen satelliet-fabriek, maar ik gok op het eerste.

Weer een opgelost, dankjewel!
Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

"vrijwel zeker", zou ik in dit stadium toch vervangen door "vermoedelijk" of "waarschijnlijk". De verkoper schrijft alleen maar dat de delay line uit de stock van die fabriek komt dus puur op basis van die redenatie kan BB ook Brugge, Eindhoven, Monza, etc. betekenen, want daar lagen ze ook op stock.

Ik ben ook in het algemeen wat voorzichtig met het toebedelen van andere letters aan fabrieken op hetzelfde terrein. Het zal wel voorkomen maar ik ken geen volledig sluitend voorbeeld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 14 juli 2018 12:02:51 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,
ik ben het eens met je opmerking dat twee codes voor de zelfde site niet logisch is. Wel is het zeker dat het een Engelse fabriek betreft. Heb nog verder zitten googelen en kom tot twee andere mogelijkheden:
1. Blackburn, waar heel veel componenten voor TV werden geproduceerd. Beeldbuizen, gewone vaccumbuizen en meer. Frustrerend is alleen dat ik geen code voor componenten kan vinden (voor buizen werden compleet andere productiecodes gebruikt).
2. Thornaby, wat - volgens mij niet zo lang maar wel precies in deze periode 1972-73 - gezegd wordt varicap tuners te produceren. Idem qua code.

Kun jij hier wat mee?
Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

BlackBurn makes the most sense to me. Er is vaker dan zuiver toevallig een correlatie tussen de codeletters en de plaatsnaam of fabrieksnaam, vooral bij de oudere fabrieken.

Rond ergens ongeveer 1979 is men voor wat er over was aan buizen (in elk geval monitor- televisie- en instrumentbeeldbuizen) wel degelijk op het moderne codelettersysteem overgestapt en dat stond ook netjes in wit krijt op de kolf en/of op het etiket, alleen ken ik die code niet van Blackburn (beeldbuizenproductie in Simonstone was kennelijk GX, kwamen er in die tijd nog wel beeldbuizen uit Blackburn of alleen buisonderdelen?).

Wel heb je kans dat (bulk)verpakkingen van onderdelen of buizen sitecodes en land van herkomst vermelden, dus misschien is dat je beste kans (naast een al genoemde literatuurvermelding voor vertragingslijnen, maar dat is moeilijker denk ik).

Als je zoiets vindt heb je op zijn minst onomstotelijk bewijs dat BB met Engeland te maken heeft (hoe heb je nu de koppeling gemaakt?), en afhankelijk van het soort onderdeel kun je het ook aan de site koppelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Hallo,

Onlangs heb ik een lot onderdelen gekocht waar 6 van de volgende toestellen bij geleverd werden.

Aangezien ik graag wat info hierover wou, had ik op een bekende Belgische veilingsite een zoekertje geplaatst met de vraag of iemand informatie of eventueel schema's had van deze toestellen.
2 verschillende mensen hebben mij gecontacteerd om te melden dat ik waarschijnlijk meer kans heb op dit forum dus vandaar ben ik hier.

Wat ik al uitgevonden heb is dat het dus DC-DC converters zijn (48V naar 12V) die hoogstwaarschijnlijk gemaakt zijn voor de vroegere RTT (later Belgacom/Proximus).
De relais in de centrales werkten blijkbaar op 48V en naar het schijnt hadden ze dus testracks om fouten op te sporen en schakelcircuits te testen met dus oa deze omvormers in. Dit heb ik vernomen van iemand die iemand kent die bij Belgacom gewerkt heeft dus bevestiging of dit klopt uit een tweede bron zou welkom zijn.

Verder heb ik in dit topic gelezen dat de WB in het Philipsnummer betekent dat ze gemaakt zijn in Waver, klopt dit?

En ten laatste als er toevallig iemand schema's heeft, ze zouden zeer welkom zijn aangezien ik deze toestellen werkend zou willen krijgen (als ik 48 V aansluit geven ze in het begin 4à5 V uitgangsspanning maar dit zakt na enkele minuten naar 0,2V).
Ik vrees ervoor dat er nog schema's te vinden zullen zijn en zal dus waarschijnlijk zelf het circuit wel moeten uittekenen, maar je weet nooit natuurlijk.

In elk geval bedankt voor uw aandacht.
Alex

om ze werkend te krijgen zul je de S+ en S- aan de 12V uitgang moeten hangen, dat is de sense meting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

WB voor Waver klopt. Daar werden zeer veel professionele / modulaire voedingen gemaakt. Samen met wisselspanningsstabilisatoren was dat hun hoofdproduct denk ik.

Het telecomverhaal kan heel goed kloppen. Die 48V (tussen 48 en 60V doorgaans) is de nominale spanning van de gelijkstroombus in veel telefooncentrales. Daar stonden in de kelder vaak grote batterijen van loodaccu's (4x12V in serie, en dan tientallen van die combinaties parallel) als noodvoorziening. Tussen het net en de 48V bus stonden dan weer voedingen van ongeveer 55V zodat de accu's geladen bleven. Alle andere spanningen werden van die 48V afgeleid, met bijvoorbeeld voedingen zoals deze.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 augustus 2018 02:06:56 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

@testman

Dit heb ik dus niet gedaan bij het testen, als ik ze morgen bij de hand heb probeer ik dit.
Bedankt voor de hulp.

@Mr. Bakker

Bedankt voor de bevestiging van de plaats waar ze vandaan komen en de verdere uitleg over de telefooncentrale, ik leer bij.

Ik zal ook even laten weten als ik ze opnieuw getest heb of ze werken.
Nogmaals bedankt alletwee en tot binnenkort.

Dit topic is gesloten