Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

wat ik er van kan vertellen dat hij vanuit de doos nooit enig onderhoud gehad heeft en t nog erg goed doet.Let wel,hij is heel weinig gebruikt.

de mijne niet, heeft al 2 veel kokende familieleden gehad voor dat ie bij mij belande.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Buis van PhilipsECG uit USA (Ex Sylvania, Emporium, Pennsylvania):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
brains

Special Member

Ik wilde wat meer weten over de rekenmachine. google gaf me deze link. misschien kende je hem nog niet. http://www.calcuseum.com/SCRAPBOOK/BONUS/16519/1.htm
Er staan daar ook foto's van de binnenkant.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een tijdje geleden al eens wat naar calculators zitten staren. Nog geen LCD-zakcalculator gevonden die door Philips zelf was gemaakt, wel bureaumachines. Deze SBC151 is in elk geval een ingekocht model, waarschijnlijk bouwgelijk aan diverse andere modellen van andere merken. Zo werkte dat toen ook al.

In het algemeen zijn typenummers met SBC door de centrale serviceorganisatie op de markt gebracht als accesoires. Soms waren ze dan wel door een Philipsfabriek gemaakt maar fabricage- of inkooporders werden ook net zo makkelijk buiten Philips geplaatst. Documentatie was er in principe niet van, eigenlijk wel vreemd want die werd van andere apparaten juist ook door de serviceorganisatie uitgebracht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

ik heb vandaag een koptelefoon van type Philips sbc hl125 gevonden. Helaas verder geen typenummers voor jou maar ik vroeg me af in welke prijsklasse ik deze ongeveer moet positioneren. Het geluid ervan valt me niet tegen. Moet alleen nog nieuwe foamen kussentjes ervoor zien te vinden. Als het ook een ingekocht product is zou ik daar via ebay aan iets gelijksoortige moeten geraken lijkt me. Mocht je iets meer van weten dan hoor ik het graag. Ik vindt er weinig informatie over, geen specs of prijzen.
update na het posten vindt ik er wel informatie over.
https://www.manualslib.com/manual/126412/Philips-Hl125.html?page=2#man…
Er staat hier een 12nc nummer bij ;-) Misschien heb je nog iets aan die info 9082 139 00553

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, speciaal voor dit soort interessante discussies. Zoals in mijn eerste post uitgelegd ben ik bezig met het schrijven van de geschiedenis van de Philips tuners, en daar komen een aantal vragen naar boven.
https://www.maximus-randd.com/tv-tuner-history-pt3.html

Ik worstel met twee productiecentra van tuners in de jaren 70-80.
De eerste heeft code letter KY, en er werden in ieder geval 12ET5632, U322 en ELC2004 tuners geproduceerd. Hieronder een paar fotos van tuner labels. Tot nu toe geen flauw idee welke plant dit was.

De tweede is KF. Daar heb ik het vermoeden dat het het Deense Brondby was, waarheen de tuner-productie dan zou zijn verplaatst na daarvoor in Kopenhagen te hebben plaatsgevonden. Ook hiervan twee plaatjes, een ELC2000 en U322.

Alle inputs zijn welkom!

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Ik kan bevestigen dat de letters KF ook voorkomen op patroongenerators en aanverwante apparatuur die normaalgesproken uit Brondby komen. Lijkt me plausibel dat die tunerblikjes daar ook vandaan komen.

Kun je misschien eens een lijstje maken van tunertypes / 12NC / productiecode die je kent waar dus ook K, KF en KY tussenstaan? Los van deze kwestie denk ik dat dat ook best een handig overzicht is voor de research.

Ik bedoel dan niet een overzicht zoals op je site, maar een register van alle jou bekende exemplaren, dus ook van hetzelfde type maar met andere datumcode etc. Op die manier is een eventuele overgang van de ene naar de andere fabriek snel te 'spotten' en die zou dan bijvoorbeeld kunnen samenhangen met eind consumentenproductie in Kopenhagen (die fabriek ging voor zover mij bekend op enig moment geheel over naar PTI en later naar Nokia).

Van alle tuners die je in bovenstaande post toont zijn de KF's eerder gefabriceerd dan de KY's. Dat zou in combinatie met bovenstaande eventueel kunnen betekenen dat KY niet op Kopenhagen slaat (ik meen dat ik dat in een eerder stadium op basis van andere redenaties ook al vermoedde). Als er geen of maar een kleine overlap is tussen KF en KY, zou het bijvoorbeeld ook kunnen betekenen dat het fabriceren van tuners in Brondby maar een kortdurende hobby geweest is en massaproductie naar elders verhuisd is. Zo ben ik op dezelfde manier benieuwd of KY dan weer werd opgevolgd door SV (Singapore).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,
alweer bedankt allereerst voor de bevestiging van Brondby.
Toen ik in 1991 met PKI Neurnberg te maken kreeg, die de eerste schoenendoos grote GSM sets hadden voor in de auto, werden die toendertijd in Kopenhagen ontwikkeld. Aangezien Brondby vrijwel zeker een satelliet van Kopenhagen was, ga ik er van uit dat daar een deel van die productie plaatsvond. Het is in dat kader dan niet onlogisch dat Kopenhagen/Brondby, op basis van hun ervaring met tuner RF module productie de productie van de GSM RF modules op zich namen, en de tuner productie hebben overgelaten aan anderen.

Je suggestie dat die overdracht van Brondby naar de KY fab was kan ik niet bevestigen. De oudste KY referentie die ik heb is van de allereerste 12ET5632/UD1 uit 1971, dus ver voor de eerste KF referenties. Na 1977 heb ik geen KF referenties meer, en lijkt het dat de productie naar Singapore en Barcelona werd overgeheveld (met name de ELC2004).

Ik blijf zoeken.
Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Keurig, aan de hand van data weerlegd. Dat vind ik altijd het mooiste omdat je er hypotheses mee kunt weerleggen of bijstellen. Er werd dus al in KY geproduceerd. Kan natuurlijk wel dat die productie werd opgevoerd of dat er een nieuwe locatie bijkwam na sluiting KF. Zou je me als dat niet moeilijk is eens het gevraagde exemplarenoverzicht kunnen sturen?

Behalve dat, kan het hier specifiek nuttig zijn om eens te kijken of de gebruikte onderdelen en materialen of halfgeleiderbezetting in exemplaren uit KY ergens ook maar de geringste afwijking vertoont van de rest. Een afwijkend schetsnummer op de printplaat zou helemaal prachtig zijn maar daar durf ik niet op te hopen want men hoeft lokaal geen aanpassingen te hebben gemaakt.

Kun je eens aangeven wat je vroegste singaporetuner is, of als je die kent de openingsdatum van die productielijn?

We kunnen eventueel weer overgaan op mail als het te specifiek wordt en dan hier vooral de synergie doen waar anderen in kunnen springen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ging philips met de audio productie niet rond 1993/1994 naar singapore toe? de eerdere reeksen van dezelfde apparaten kwamen nog uit belgie.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 28 april 2018 15:48:28 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Leuk, die bovenste is ergens begin deze eeuw ingekocht en heeft een nummer ontvangen in de reeks waarin Elonco de ELCxxxx types nummerde. Zal wel uit een DVD-recorder komen, zit een loopthrough en mogelijk ook modulator in.

De tweede is wel een echt Philips Singapore-product uit 2002.

Op 28 april 2018 14:20:04 schreef testman:
ging philips met de audio productie niet rond 1993/1994 naar singapore toe? de eerdere reeksen van dezelfde apparaten kwamen nog uit belgie.

Televisieproductie al 16 à 20 jaar eerder. Mogelijk ging de tunerproductie er rond dezelfde tijd naartoe.

Bij die televisieproductie ontmoetten coderingscentra 39 en 90 elkaar (voorbeeld uit 1976: sticker Philetta Luxus op 12B312/22), mogelijk als gevolg van een organisatorische verandering of het begin van bepaalde productie in Singapore. KY associeer ik met coderingscentrum 90 als het gaat om audioproducten, want daar ken ik het wel van en ik heb ooit eerder de hypothese geopperd dat dat toch dezelfde letters kunnen zijn. Nu is het dus zaak om daar concrete verbanden te zoeken, of eventueel tegenbewijzen of een oorverdovend gebrek aan verbanden. Misschien iets te vinden in de autobiografie van Wisse Dekker; die was in 't Verre Oosten op zijn best en heeft er ook lang gezeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gister nog een stereotorentje in m'n handen gehad om een snaar te vervangen.

Made in Hungary, op de printen staat op de silkscreen zelfs nog een Philips logo her en der. Halfgeleiders en condensatoren allemaal Philips laatste weken '97 eerste weken '98.

CD Loopwerk:

uC print

Trafo

Typesticker

maartenbakker

Golden Member

Da's een hoogst interessante. Het is een Singapore-ontwerp, en gemaakt in een ongebruikelijke fabriek. Als ik ga zoeken, kom ik uit op HTR Technical Resources in Tab, later Flextronics. Loopwerk is Oostenrijks. Eindassemblage 1998 week 15.

Al dan niet toevallig vormen de letters in dit geval ook het begin van de landnaam, Magyarország.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 mei 2018 12:04:11 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Kwam deze tegen in een recyclebak. Maar meegenomen voor de foto en voor de kabel her te gebruiken.
Update. Ik was de foto vergeten toe te voegen.
Trouwens waarschijnlijk heb je het al gezien maar er zijn een hele set data boeken te koop in de v&a o.a. philips. Waarschijnlijk weet je het al maar zeg het even.

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 13 mei 2018 19:48:03 (52%)

brains

Special Member

Gisteren een living Colors lamp uit een bak gevist. (Offtopic, Nu nog uitvogelen hoe die open gaat, hij gaat even aan en dan uit. Vermoed beveiliging want volgens mij werkt een led niet) Ik heb er volgens mij al eentje eerder gepost maar voor je administratie ben je geloof ik altijd op zoek naar diverse serienummers om ook hoeveelheden te schatten.
Nog aanvulling op de waterkoker van mij van hierboven.
Ik had hem opengeschroefd en gekeken naar of er nog andere dingen te zien waren. Ik had de "verbindingsconnector" eruit gehaald en bewaard maar kan hem (even) niet vinden. Kan wel zeggen dat het ook Engels fabrikant is (waarschijnlijk) want stond een merknaam met ltd op het plastic.

Op mijn hotelkamer in Shanghai stond deze wekker/iPhone-console:

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Made in China for China, uitvoering /93 is ook wel grappig om een keertje te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik was voor Pieter aan het zoeken naar TV-tuners in een MBLE boek uit 1971, en toen kwam ik op eens Florick zijn mysterieuze opamps tegen.

Ite

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel! Erg interessant datablad, uit de tijd dat mijn databoekencollectie nog niet compleet is. Stonden er ook nog leuke tuners in?

Anyway, wat random observaties:

Het is een echt in België opgesteld document vermoed ik; "Analogische circuit-blokjes" is vast door een Brusselaar bedacht. De tekeningnummers zijn echter wel consistent met de Nederlandse tekeningnummers voor zover leesbaar.

De printplaat die bij de DOA42 geleverd kan worden is in Zwitserland ontworpen (daar zat inderdaad ook een industriële tak van Philips), terwijl MBLE (later?) waarschijnlijk een van de toeleveranciers van printplaten binnen Philips was.

De DZD40 is de eerste bouwsteen die in die reeks genummerd is.

De DOA42 is volgens de nummering geen bouwsteen maar een halfgeleider terwijl de DOA40 wel een bouwsteen is.

Op 7 mei 2018 17:46:22 schreef brains:
Kwam deze tegen in een recyclebak. Maar meegenomen voor de foto en voor de kabel her te gebruiken.
Update. Ik was de foto vergeten toe te voegen.
Trouwens waarschijnlijk heb je het al gezien maar er zijn een hele set data boeken te koop in de v&a o.a. philips. Waarschijnlijk weet je het al maar zeg het even.

Dankje voor de tip, zo te zien zijn die uit jaren die ik al heb (of zelfs in meervoud).

Ik vraag me af waar die waterkoker vandaan komt. De fabriek in Engeland is al eind jaren '80 als Crosslee afgesplitst. Misschien kopen ze ze daar in, of ze moeten er nog een fabriek hebben.

Op 15 mei 2018 21:48:44 schreef brains:
Gisteren een living Colors lamp uit een bak gevist. (Offtopic, Nu nog uitvogelen hoe die open gaat, hij gaat even aan en dan uit. Vermoed beveiliging want volgens mij werkt een led niet) Ik heb er volgens mij al eentje eerder gepost maar voor je administratie ben je geloof ik altijd op zoek naar diverse serienummers om ook hoeveelheden te schatten.
Nog aanvulling op de waterkoker van mij van hierboven.
Ik had hem opengeschroefd en gekeken naar of er nog andere dingen te zien waren. Ik had de "verbindingsconnector" eruit gehaald en bewaard maar kan hem (even) niet vinden. Kan wel zeggen dat het ook Engels fabrikant is (waarschijnlijk) want stond een merknaam met ltd op het plastic.

Nummertjes inderdaad altijd welkom, en deze 12NC had ik sowieso nog niet. Ben wel nog benieuwd welke bedrijfsnaam op de connector staat al is de kans aanwezig dat dat niets met Philips te maken heeft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 mei 2018 03:20:11 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 mei 2018 03:16:32 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

Philips Hobbyskoop uit de begin jaren '70, buizenboeken uit de jaren '50 - '60 en servicegegevens deel V ( radio, televisie, bandrecorders )

allen in .pdf

interessant voor je ?
doe dan even een e-mail adres, gooi ik ze in een wetransfer.

In no Sense, Nonsense

Dit topic is gesloten