Dankuwel bouwmarkt!
8 stuks TL-S. 7 warmwit 29, eentje Osram koudwit 20 (33)
Ze lijken geheel ongebruikt.
En de wikkels zijn nog in zeer aardige staat.
Wie weet hoe oud ze zijn? De wikkel doet denken aan de jaren '80.
Ik heb natuurlijk geen doel voor 8 snelstart TL's. Twee (edit: ik behoud me even het recht voor om 4 zelf te houden, e.e.a. hangt af van of ik er twee in serie met een Stabiluxlamp kan laten werken - of dat ik een manier kan vinden om er één met lamp kan laten werken, want dan heb ik maar één reserve nodig) philipsen houd ik zelf, de rest mag weg.
Ik heb ze dan ook alleen maar uit de bak gevist uit historische overwegingen. Wie wil? Als niemand wil, is het wat voor het spoorwegmuseum, aangezien dit type bij mijn weten ook in ouwe treintjes zat, of LED'ificeren zij alles?
Lampen gereserveerd voor:
Revado: 1 in kleur 29 (warm)
Bonuslampjes:
Een 13w TL Mini waarvan ik het armatuur leuker vind dan hetgeen ik al heb, met een made in china buisje dat er versleten uitziet maar nog wel werkt.
Generic modern 13w slimline armatuurtje gaat de oudijzerbak in tenzij iemand 'm nog wil. Is niets bijzonders, doorlusbaar ding voor meubelverlichting (niet op de foto).
Het 4w koelwitte lampje, made in japan (zie ik opvallend vaak met de 4 en 8w buisjes)
En het 8w buisje, Polen
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (20%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Misschien had je ze al bij V&A gezien:
https://www.circuitsonline.net/aanbod/33439/overige/nos-philips-ecoton… (Spaarlampen, helaas geen nummers op de foto in de advertentie)
https://www.circuitsonline.net/aanbod/33440/overige/nos-philips-25w-24… (verkeerslichtlampjes, foto met nummers hier ook bijgevoegd maar adverteerder heeft misschien een hogere resolutie).
Op maandag 11 november 2024 23:10:45 schreef Lucky Luke:
Misschien had je ze al bij V&A gezien:https://www.circuitsonline.net/aanbod/33439/overige/nos-philips-ecoton… (Spaarlampen, helaas geen nummers op de foto in de advertentie)
https://www.circuitsonline.net/aanbod/33440/overige/nos-philips-25w-24… (verkeerslichtlampjes, foto met nummers hier ook bijgevoegd maar adverteerder heeft misschien een hogere resolutie).
[bijlage]
Die advertentie had ik niet gezien ( van de verkeerslichtlampen) meteen een mail gestuurd 
Dank je voor de tip!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik doelde eigenlijk op de nummertjes/opdrukken voor Maartenbakker, maar, als jij toevallig een verkeerslichtlamp zocht… ook mooi.
Kun/wil je de nummertjes / opdrukken fotograferen voor MB? 
Op dinsdag 12 november 2024 11:35:55 schreef Lucky Luke:
Ik doelde eigenlijk op de nummertjes/opdrukken voor Maartenbakker, maar, als jij toevallig een verkeerslichtlamp zocht… ook mooi.
Kun/wil je de nummertjes / opdrukken fotograferen voor MB?
Zodra ik ze heb zal ik dat zeker doen 
Lucky Luke
Op vrijdag 6 december 2024 16:25:46 schreef Ledlover:
Het licht is geel zoals bij conventionele son-lampen, maar alle kleuren worden toch wel 'gewoon' weergegeven. Een vergelijking zal ik even in het lampendraadje plaatsen.
In dit topic offtopic, maar misschien voor het lampendraadje: Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Werkt de "zwart vuur" truc ermee? (https://www.youtube.com/watch?v=1o8ktldjcog Steve Mould, ‘black flame’)
Uit de philips catalogus van 1970. In de VS werden transparante 125w kwikdamplampen veel gebruikt als goedkope privé-terreinverlichting (voortuin, boeren erf) helemaal tot het moment dat LED lampen het overnamen.
Ze produceren ook flink wat UVA op 365nm (de blacklight golflengte dus). Kan niet zo heel veel kwaad indirect en bij matige niveaus maar je moet beslist niet in de boogontlading gaan lopen kijken.
Geldt overigens ook voor die 400w lamp met reflector die ik van je kreeg. Veilig, mits.
Ze produceren grofweg 20.000lm. Ietsje minder dan de variant met fosforcoating.
Op vrijdag 6 december 2024 23:51:10 schreef rob040:
[...]
Klopt, de RA (CRI) is wel beroerd, maar je kunt dus wel kleuren zien. Zeker als je de spullen zowat tegen de lamp aan zet.
SOX (lage druk natrium) is monochromatisch.
De kleuren zijn er, maar zijn erg slecht bij een CRI van rond de 21 voor een conventionele SON.
Opdrukken op Philips... Werkbanken?
Ik heb toen ik nog maar net op CO zat, van Hugo Welther een fantastische werkbank gekocht die bij Philips in o.a. het Natlab gebruikt werd.
Omdat ik aan de vooravond van een verhuizing sta, ben ik al een en ander aan het voorbereiden. Dat betekent het ladeblok dat ingebouwd zat door een hoogslapertrapje, loshalen en leegmaken. Daar zit nog spul in van voordat de hoogslaper er kwam...
Herkent iemand deze stempel? Is deze van Philips z'n interne meubelmakerij, of kocht Philips deze werkbanken bij een derde partij? Hij bevindt zich onzichtbaar, bovenop het ladeblok dat onder de tafel 'hangt'. De tekst kan ik net niet lezen, behave kwaliteitscontrole, 'Meubel...' en de datum.
De hele labtafel heeft m'n halve leven zo ingebouwd gestaan en gaat nu met mij meeverhuizen. Maar eerst gaat ie in al z'n onderdelen uit elkaar om 'm een verse laklaag te geven. Nieuwe woning heeft maar een woonkamer en een slaapkamer, dus hij komt hoe dan ook in het zicht te staan en dan moet ie wel mooi zijn. M'n ouders suggereerden voorzichtig dat ik misschien een kleinere werkbank zou moeten kopen maar daar moet ik niet aan denken.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]
Op vrijdag 8 november 2024 16:03:44 schreef Ledlover:
[bijlage]Dankuwel bouwmarkt!
8 stuks TL-S. 7 warmwit 29, eentje Osram koudwit 20 (33)
[bijlage]
Ze lijken geheel ongebruikt.
[bijlage]
En de wikkels zijn nog in zeer aardige staat.
Wie weet hoe oud ze zijn? De wikkel doet denken aan de jaren '80.
Ik heb natuurlijk geen doel voor 8 snelstart TL's. Twee (edit: ik behoud me even het recht voor om 4 zelf te houden, e.e.a. hangt af van of ik er twee in serie met een Stabiluxlamp kan laten werken - of dat ik een manier kan vinden om er één met lamp kan laten werken, want dan heb ik maar één reserve nodig) philipsen houd ik zelf, de rest mag weg.
Ik heb ze dan ook alleen maar uit de bak gevist uit historische overwegingen. Wie wil? Als niemand wil, is het wat voor het spoorwegmuseum, aangezien dit type bij mijn weten ook in ouwe treintjes zat, of LED'ificeren zij alles?Lampen gereserveerd voor:
Revado: 1 in kleur 29 (warm)
Heb je ze nog? Ik heb er wel belang bij!
Op maandag 9 december 2024 22:13:26 schreef Double-M:
[...]Ja hoor, alles is welkom! Ik hobby namelijk een beetje met oude straatverlichting, en daar zitten die ook in
Ok,oude straatverlichting, een mede-hobbyist dus 
Zou jij @ledlover en mij dan misschien aan fittingen kunnen helpen voor TL-S?
Die zoeken wij weer.
Ik heb eventueel ook nog Hpl-n liggen...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Blijft nog de vraag van Ledlover en mij staann wie er een paar fittingen (over) heeft voor TL-S.
Die E10 fittinkjes laat ik liggen, die komen nog wel eens van pas.
Ik heb een even grote bak met NOS neonlampjes.
Beide komen uit de voorraad van wijlen Jaap Keizerwaard.
Op zaterdag 7 december 2024 15:22:46 schreef Ledlover:
Opdrukken op Philips... Werkbanken?Ik heb toen ik nog maar net op CO zat, van Hugo Welther een fantastische werkbank gekocht die bij Philips in o.a. het Natlab gebruikt werd.
Omdat ik aan de vooravond van een verhuizing sta, ben ik al een en ander aan het voorbereiden. Dat betekent het ladeblok dat ingebouwd zat door een hoogslapertrapje, loshalen en leegmaken. Daar zit nog spul in van voordat de hoogslaper er kwam...
Herkent iemand deze stempel? Is deze van Philips z'n interne meubelmakerij, of kocht Philips deze werkbanken bij een derde partij? Hij bevindt zich onzichtbaar, bovenop het ladeblok dat onder de tafel 'hangt'. De tekst kan ik net niet lezen, behave kwaliteitscontrole, 'Meubel...' en de datum.
[bijlage]De hele labtafel heeft m'n halve leven zo ingebouwd gestaan en gaat nu met mij meeverhuizen. Maar eerst gaat ie in al z'n onderdelen uit elkaar om 'm een verse laklaag te geven. Nieuwe woning heeft maar een woonkamer en een slaapkamer, dus hij komt hoe dan ook in het zicht te staan en dan moet ie wel mooi zijn. M'n ouders suggereerden voorzichtig dat ik misschien een kleinere werkbank zou moeten kopen maar daar moet ik niet aan denken.
[bijlage]
Wel slim om een stapelbed te gaan gebruiken voor ruimte te maken voor een werkbank. Zie daar een TL armatuur hangen, is dat een 14 of een 15 Watt T12? lijkt een erg kort buisje. Niet een erg gebruikelijke TL buisje in Nederland.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 31 december 2024 08:54:12 schreef TV museum:
[...]Wel slim om een stapelbed te gaan gebruiken voor ruimte te maken voor een werkbank. Zie daar een TL armatuur hangen, is dat een 14 of een 15 Watt T12? lijkt een erg kort buisje. Niet een erg gebruikelijke TL buisje in Nederland.
lijkt me een 15W bakje. zo'n ding wat in keukens zat voor de tl mini steeds meer werd gebruikt.
Dat ding in de hoek is een 14w t12 buisje. Het armatuur wás een doorsnee 36w armatuur dat ik heb ingekort 
Zeer ongebruikelijk inderdaad.
Het andere lichtbakje recht boven het blad is een heel normaal 8w buitenlichtbakje. De werkbank heeft onder de plank met meetapparatuur een 30w TL zitten, maar die zit te laag. Daarom een klein beetje extra licht van boven.
Ik ben nog aan het prutsen met de juiste ballast.
Met een 18w ballast loopt er in principe nagenoeg de juiste stroom, maar de ballast wordt onwerkelijk heet. Liefst zou ik ergens een origineel compleet 14w armatuur vandaan halen maar dat is nog niet zo makkelijk.
En ja, dit heeft zo jaren gestaan. Ideaal was het nooit, omdat ik niet prettig staand kon werken, maar het was de enige optie om alles in m'n slaapkamer te krijgen. De werkbank vindt over 'n paar weken een nieuw plekje in m'n nieuwe huis 
Leuk nog een liefhebber van 14 Watt T12 buisjes. Hier diverse in gebruik.
18 Watt TLD magnetische vsa werkt wel op een 14 Watt T12, de lampstroom komt aardig in de buurt, lampspanning verschil tussen 14 Watt T12 en 18 Watt T8 is 20 Volt verschil, 14 Watt is 40 Volt en 18 Watt is 59 Volt. Wellicht daarom veel warmte ontwikkeling in vsa en wellicht een flinke stroomverbruik.
Ik gebruik een Philips 18 Watt TLD elektronische vsa voor een 14 Watt T12.
Stroomverbruik 14 Watt, maar iets te laag. zie liever rond de 17 Watt als je de stroomverbruik van vsa ook meetelt. Dus buisje zal iets minder licht geven. Inmiddels brand er eentje bijna dagelijks en nog steeds geen slijtage zichtbaar rond de electrodes. Bij TL buizen is ook erg belangrijk dat deze ook niet te lage stroom krijgen, dan gaan de electrodes sputteren en is snel afgelopen met de TL buis.
Bekende lampen, hamerslag lampen werden ze ook nog wel eens genoemd.
Maar tegen een hamerslag zijn ze echt niet bestand 
Officieel heten ze "gloeilamp met versterkte constructie".
Ik heb er ook nog, en ook met een haltertje er op, dat is hetzelfde volgens mij.]
En dan heb je ook nog verkeerslichtlampen daar staat "trafic signal" op.
Ook die hebben een versterkte constructie met heel veel gloeidraadsteuntjes.
Zie topic 13 november.
Op zich niets mis mee, maar nu niet echt meer nodig. Mijn vader had altijd een nachtlampje met een trafo in de voet en een bajonet lampje op (ik geloof) 6V. Dat vind ik een geschiktere fitting dan een E27, zeker omdat een 40W peertje helemaal zo groot niet hoeft te zijn.
Op zaterdag 10 mei 2025 21:24:00 schreef testman:
[...]idd, deze heb ik ervaring mee na een VVE kelder met schuurtjes ombouwen naar 230V. iemand had toch de oude 24V lamp terug gestoken voor de voeding om ging. hoofdzekering eruit en al
Volgens mij komt dat omdat er in die lampjes voor lagere spanning geen zekering ingebouwd zit. In 230V gloeilampen zit een impliciete zekering ingebouwd in dat glazen stuk met de dunne toevoerdraden. Magnetronlampjes hebben die ook vaak niet en kunnen ook vaak best een knal geven als ze de geest geven.
Deze TL buis gevonden, erg vreemde buis, is ook dunner dan de bekende T12.
Is een Philips TLT 40W/75 RS. Made in Holland. 7222-608-36521.
Nog nooit een 12NC nummer op een een TL buis gezien.
Nog nooit gehoord van TL-T, zal wel iets speciaals zijn.
En Kleur 75 is ook een exoot...
Heb je een idee waar hij uit kan komen Marcel?
De historie van deze TL buis, wellicht in verleden ontsnapt bij Philips Lighting in Oss. Even nagevraagd bij iemand die daar gewerkt heeft, antwoord hieronder.
Link naar Zuid Amerika, https://www.silheriluminacion.com.ar/luces/philips/sp_lamps_fluo_tltsu…
Dit lijkt me een TL buis voor Zuid-Amerika; die hadden ook T10 buizen (33,5mm doorsnee). We hadden een paar van die types in ons lampenrek in Oss...
Dat 7222 ... ..... nummer lijkt me een Nederlands proefnummer om te kijken of de machinerie (ook 7222 nummers) de T10 in goede kwaliteit kan massa-produceren.
Uiteindelijke massaproductie vind plaats in ieder geval in Brazilie maar allicht ook in Chili.
Die had ik helemaal over het hoofd gezien! Het lijkt een vergelijkbare inderdaad, maar met een gaatje er in en iets meer opgedrukte informatie. Het lijkt me interessant om de leeftijd te kennen, maar de informatie is mager. Ik heb ook nog niet echt een idee wat ik ermee ga doen, want ik heb er zelf ook geen toepassing meer voor. Ik zou zelfs moeten klussen om het ding maar te testen, want ik heb geen TL-armaturen meer tot mijn beschikking. Een gloeilamp zou moeten knipperen met het ding in serie, dus misschien draai ik zoiets nog wel in elkaar. Ik laat het weten als ik er aan toe kom.