Opdrukken op Philipslampen

Peter_dtn

Golden Member

Dank voor de info, interessante website !

Het website lampje is wat meer vermogen, dit lampje is slechts 1,8W.

Ik heb er 3V op gezet en het brandt nog steeds, meer dan 70 jaar na productie..

GJ_

Moderator

Op 14 oktober 2016 20:21:32 schreef RAAF12:
Trillingsbestendige lamp, de gloeidraden gaan langer mee.

Die lampen werden ook standaard gebruikt om rem/koppelingen te overexiteren. De spoelen in kwestie waren 110V die in serie werden gezet met deze lampen. De eerst 40ms kreeg de spoel dan de volle 220V om snel aan te trekken, waarna de spanning zakte naar een houdspanning. Werd gedaan in snelle inpakkers dus die lampen stonden minimaal 40 a 60 keer per minuut te knipperen.

Ook nog even gezocht, ik had een doos met handgemaakte Philipslampen. De ballonnen met de mond geblazen door eigen glasblazers en de houders voor de filamenten met de hand gemaakt en gemonteerd. Maar ik denk dat ik ze allemaal in de container heb gegooid. Ze waren niet echt speciaal mooi of zo en ook niet erg bruikbaar. Hier hadden ze echter wel leuk op z'n plek geweest.

Tidak Ada

Golden Member

Monster!!! ;-)
Er zijn meer dan genoeg mensen, op o.a. ebay, die er goud-geld voor over gehad zouden hebben, zeker als ze in perfecte conditie zijn. Juist die hand geblazen 'top-tip' ballonnen zijn gewild.
Afijn het versterkt wel de inflatie zo :+

Het afgebladderde exemplaar van TS heeft helaas een veel lagere waarde.
Toch koesteren, Peter_dtn!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 10 juni 2020 12:44:46 schreef Tidak Ada:...zeker als ze in perfecte conditie zijn..

ehhhh, ja. Nieuw meegenomen bij Philips.

Ik ben weer met een opruimactie bezig en hiermee ben ik de Philipslamp van de open dag van de gloeilampenfabriek in Weert weer tegengekomen die ik hier al vermelde. De doos is helaas niet meer als nieuw. Ook staat er een drukfout op. Weert ligt niet in Holland maar in Limburg ;)
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD01.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD02.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD03.jpg
https://www.walagata.com/w/nightwalker/PWOD04.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Dat valt nog mee. Leuven ligt ook in Holland ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

En met EC keur :-) Ik snap die Philips jongens wel, Made in Holland verkoopt beter dan Made in The Netherlands

brains

Special Member

Gisteren moest ik "stand-by" staan in afwachting tot ik opgehaald werd. Ik ben toen maar om het wachten te verzachten wat led lampen uit elkaar gaan halen. Er zat ook een Philips gu10 lamp bij en verwachtte gewoon ergens inkoop met hun naam erop zoals bij de meeste lampen van hun. Mis gegokt, het heeft een 12nc nummer ;) Dus dacht ik, wat foto's maken voor maarten.
De lamp zit best wel degelijk in elkaar. Maar er is geen koeling in de vorm van metalen behuizing zoals je wel bij andere lampen tegenkomt.
Vermoed een ouder model want nieuwere zitten niet zo degelijk in elkaar. Daar is zoals bij tegenwoordig bijna alle lampen wel zoveel mogelijk aan geschaafd om zo goedkoop mogelijk te maken binnen de specs/eisen.
De fabrieksfout lijkt op een soort s maar beetje anders.
Op pcb staat : sm412420 p0
3241 311 13162
Affordable
Htsa

Shiptronic

Overleden

Op 29 juni 2020 12:48:05 schreef RAAF12:
En met EC keur :-) Ik snap die Philips jongens wel, Made in Holland verkoopt beter dan Made in The Netherlands

Dat terwijl Made niet eens in Holland ligt, maar in noord Brabant : https://www.google.com/maps/place/Made/@51.6718614,4.7830918,12.5z/dat…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 juli 2020 11:48:07 schreef brains:
Affordable

Huh, dat staat er dus letterlijk op de print, ik dacht dat het een auto-correct zou zijn net als fabrieksfout...

En een en ander lijkt ook weer ìn elkaar te kunnen na demontage. Netjes...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad een nette constructie. Affordable vind ik een mooie projectnaam/productnaam. Bij bruingoed noemde Philips dat meestal ECO, dat zag je wel terug in de namen van loopwerken, modules en chassis. Denk aan het Eco MG (EM) televisiechassis.

Ook leuk om te zien dat Philips voldoende invloed heeft in China om netjes 12NC's te gebruiken. Was ik geloof ik al eens eerder tegengekomen in verlichting, maar dat was dus geen ongelukje.

Ook leuk om te weten met de huidige politieke situatie in gedachten: 40 = Hong Kong, 41 = China.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat waren de oude philips ledspots uit de betere reeksen. heb er zat door mn handen laten gaan. al sinds een jaar of 2 intussen zijn de spotjes en ledtubes geheel van glas, kun je niks meer aan doen, kapot is vuilbak.

de 40D slaat overigens op het aantal graden wat de lichthoek van de reflector is.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 3 juli 2020 19:33:03 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
brains

Special Member

Een oude lamp en tl buis die ik in mijn toekomstige, tijdelijke huis tegenkwam.
de tl buis is en stuk dikker dan de meeste tl buizen die ik ken, de standaard zeg maar.
Verder nog een spaarlamp. Verder geen nummers op de pcb.
Ik heb ook nog een ledlamp maar kan de foto's niet zo snel vinden, die volgen nog :)

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 23 juli 2020 20:10:34 (30%)

brains

Special Member

Gisteren paar "klassieke" lampen vervangen door led.
De originele waren Philips, vermoed al behoorlijk oud. Er staat een sterretje op dus gemaakt in Weert.

brains

Special Member

Ze zijn vervangen door deze leds.
Al een jaar of 2 jaar geleden gekocht in de solden met -75% gekocht bij de Kruidvat. Toen flink ingeslagen want net zo goedkoop als action of andere goedkoop el cheapo merk.

maartenbakker

Golden Member

Bij het doorwerken van het codeletterstopic vond ik nog een over het hoofd geziene vraag over een armatuur. Misschien dat een van de lezers hier er iets mee kan?

Het gaat om een soort downlighter met een gradenboog aan de reflector en er kan een 500W of 1000W lamp in kennelijk. De foto's zijn niet super-overzichtelijk. Het typenummer op het typeplaatje is NV 25.

Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2164115#2164115

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Dat lijkt mij een floodlight gemaakt in Winterswijk.
Werden daar geproduceerd voordat het naar Miribel ging en WW een indoorfabriek werd.

brains

Special Member

paar lampen. Let op, de genie spaarlampen lijken hetzelfde, met hetzelfde fabriekslogo. Maar er is een klein verschil. de ene heeft e7 staan en de andere a7. Geen idee of het een verschil is. Intern vergeten foto's van te maken maar volgens mij waren die gelijk. Geen nummer of iets dergelijks op de pcb.
Ik sloop regelmatig dit soort spaarlampen die gemakkelijk uit elkaar gaan voor de pcb's. Pcb bevat vaak handige transistors, diodes en soms ook elco's voor hergebruik. Ja, je kunt ze voor heel weinig kopen in china maar dit werkt ook prima en is beter voor milieu
Gaat heel gemakkelijk als je klein stukje inzaagt op de rand en met een tournavis open wipt
Update. Ik wilde nog een nieuwe foto plaatsen en zie dat er geen foto's bij zaten, vreemd.
Hierbij dus alsnog de foto's plus eentje van een led-lamp.

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 26 januari 2021 20:05:24 (10%)

brains

Special Member

Ik vond deze oude jampot spaarlamp in een bak en hij werkt nog ;)
Die waren toch niet kapot te krijgen. Bij mij heeft er heel lang nog eentje in de buitenlamp gehangen. Nog door mijn opa gekocht (die woonde daar vroeger)
Toen ik verhuisde heb ik hem als aandenken meegenomen als herrinering. Bij werkte toen nog.
Geen idee echter of dit de eerste serie was, Made in Holland of de latere serie zoals deze made in Polen.

met een CE sticker, dus van na 1996. dit is idd een laatste versie model, de eerste uit eind 80's waren uit NL en zwaar als een straatklinker. ik kom ze nog steeds af en toe tegen, buitenverlichting waar niemand nog van wist dat ie er stond onder andere. of muffe kelders waar je denkt die is kapot, en na 1 min gaat er ineens toch iets branden :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Omdat de CE markering nog niet in de opdruk verwerkt zit, zal hij mogelijk nog verder richting het begin van de CE-tijd zitten. In 1996 verwacht ik dat de markering al in de opdruk verwerkt zat. Staat nergens een datumcode op?

Over je vorige bericht; A7 en E7 zijn datumcodes. Januari en Mei van ehmm.. 2007 denk ik?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 januari 2021 21:07:41 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Hmm,ik wist helemaal niet dat ce keurmerk pas vanaf 1996 was ingevoerd. Heel interessant om te weten kan van pas komen als ik een oud apparaat tegenkom en de leeftijd probeer te achterhalen. Als ceerop staat is hij van niet vroeger dan ongeveer 1996
Ik wist ook niet dat dit model zolang was geproduceerd trouwens.ik zal eens kijken of ik iets van datumcode kan vinden.

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 26 januari 2021 21:06:27 (20%)

maartenbakker

Golden Member

1996 lijkt me wat laat. Ik denk dat het keurmerk vanaf ongeveer 1993 verplicht was. Dat betekent wel dat producten met een los stickertje waarschijnlijk niet al te laat uit de jaren '90 kwamen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 26 januari 2021 20:09:16 schreef brains:
[...]
Geen idee echter of dit de eerste serie was, Made in Holland of de latere serie zoals deze made in Polen.

Ik denk dat dit de eerdere serie was, al kunnen er nog eerdere zijn geweest:

Deze lag bij het oud vuil, maar leek ongebruikt. Die oude krengen zou ik nu geen cent voor geven om eerlijk te zijn. Ja ze gaan grofweg net zo lang mee als een TL buis, maar waren erg zwaar, pasten nergens in, hadden een waardeloos kleurbeeld, flikkerden bij inschakelen en gaven minder licht bij kou.

O, ja: fl.25,- per stuk, dat zou na inflatiecorrectie iets van €20 zijn geweest voor een 40W gloeilamp equivalent.

in lichtmasten langs looppaden kwam je die dingen wel tegen, maar dan maakten ze ook wel flink uren, een 3600 per jaar. waardeloze cosinus hadden die dingen idd, zwaar was door de ijzerkern vsa en de glazen kap welke net zo veel als een glas in een kroeg weegt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer