Opdrukken op Philipslampen

Wie weet wat dit is, philips 1910, staat ook nog ptt op

Op 8 februari 2021 21:31:16 schreef blokker1:
Wie weet wat dit is, philips 1910, staat ook nog ptt op

Stroomregulator uit een acculader van eind jaren '20, begin jaren '30. Zijn heeeeeel lang in productie geweest.

Oke, zou het ook gewoon licht geven als je hem aansluit?

Grappig staat er een te koop op marktplaats.

[Bericht gewijzigd door blokker1 op 8 februari 2021 23:47:47 (30%)]

RAAF12

Golden Member

Op 8 februari 2021 21:31:16 schreef blokker1:
Wie weet wat dit is, philips 1910, staat ook nog ptt op

Blijkbaar uit een telefooncentrale. Ik heb hier oa. een paar E88CC triodes liggen met de dezelfde onuitwisbare opdruk. Volgens mij is dit ge-etst. Die buizen kwamen uit een PTT straalverbindingstoren voor de omroep in Hilversum.

Het staatsbedrijf PTT. Een afkorting van Post, Telegraaf, Telefoon.

Hubie

Special Member

Op 9 februari 2021 00:48:22 schreef RAAF12:
[...]

Blijkbaar uit een telefooncentrale. Ik heb hier oa. een paar E88CC triodes liggen met de dezelfde onuitwisbare opdruk. Volgens mij is dit ge-etst. Die buizen kwamen uit een PTT straalverbindingstoren voor de omroep in Hilversum.

Het staatsbedrijf PTT. Een afkorting van Post, Telegraaf, Telefoon.

Helemaal fout raaf ;-) ;-)
Het is: Putje graven,Tent opzetten,Tukkie doen.

maartenbakker

Special Member

Het gaat om een ijzeren gloeidraad in een atmosfeer van waterstof. Ik verwacht dat het niet de bedoeling is dat hij erg helder gloeit, het is een soort PTC-weerstand. Zie voor een korte beschrijving https://www.hupse.eu/radio/tubes/1910.htm of https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_1910.html waarbij je kunt zien dat hij nog vrij laat is gebruikt.

Staan er op de sokkel nog opdrukken?

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

He jij kon ze wel vinden, moet haast een typefout gemaakt hebben met zoeken.

Op sokkel staat alleen iets aan onderkant.

Hij zal dan door de ptt ook gebruikt zijn als stroomregulator.

maartenbakker

Special Member

Bouwjaar 1959, had al zo'n vermoeden dat hij lang in productie was geweest. Fabriek O deed speciale buizen. Leuke informatie voor m'n bestanden.

Ik vond de buis snel omdat ik de sites al kende, dus misschien dat het direct met een zoekmachine lastiger is.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ow dan wist je wel wat ptt betekende... Of die gloeit op de vereiste spanning betwijfel ik ook. Maar proberen kan altijd.

PE9SMS

Golden Member

5.5W, 600lm, 109lm/W, 2500K, Niet dimbaar

Toevoeging: op het doosje staat (op een van de flappen aan de onderkant) de 12NC 3222 981 00701.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op 28 februari 2021 13:07:39 (55%)]

This signature is intentionally left blank.
PE9SMS

Golden Member

8W, 630lm, 79lm/W, 2200K, dimbaar

This signature is intentionally left blank.

Vandaag 4 led lampen binnen gekregen van Philips:
3222 981 15421 (4.3W 109 lm/W)

3222 981 15411 (2.2W 113 lm/W)

Is weer net een efficienter type: 4.3W voor 40W gloeilamp vervanger en de 2.2W voor 25W gloeilamp vervanger.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

philips en andere bedrijven meten die lumen waarden niet eens, er staat al jaren 470 lumen op die ledlampen, van het eerste model af al. op andere staat 1050 lumen en 806 lumen is ook al zo'n waarde. en dan heb ik het over nogal veel merken, types en jaren van productie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het vermogen wordt wel minder, ik had de keuze uit 4W of 2.2W voor hetzelfde aantal lumen op de doos (de 25W vervanger). Allebei philips, 2700K.
Dus ook al staat er altijd hetzelfde aantal lumen op word er waarschijnlijk het vermogen/leds op aangepast als het rendement weer een tandje beter wordt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 16 maart 2021 22:18:57 (35%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

pak maar een lumen meter, dat lichtvermogen daar klopt niks van. de kap of lens van de lamp bepaalt ook een hoop, maar toch klopt het aantal lumen icm vermogen vaak niet. als je ze in een fitting steekt en om beurten aanzet is er 1 die vaak zichtbaar meer licht geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Dei waardes in lumen zijn zo gekozen omdat ze overeenkomen met gemiddelde lichtopbrengst van de meest voorkomende gloeilampwattages.

40W = 470lm
60W = 806lm
75W = 1050lm

Ik vraag me wel af hoe groot de toegelaten tolerantie is.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog paar ledlampen open geprutst. Die witte bevatte filement van binnen, het is wel een ledlamp geen gewone.
Als ik er al eerder gelijkaardige hier gezet heb, sorry. Ik hou het niet precies bij. Als ik een philips lamp open pruts maak ik er gewoon standaard foto's van voor maarten ;)

vervolg
Deze plafondlamp is wel goedkoop gebouwd, niet echt philipswaardig maar dat zijn we ondertussen wel gewoon.

oude spaarlamp, nog eentje die best degelijk gebouwd is. eentje made in holland. En met nummertjes op pcb :P

[Bericht gewijzigd door brains op 26 mei 2021 18:59:24 (12%)]

Nog een led plafond lamp, de sensor unit werkt niet.

Mooi contrast: degelijke jaren 90 Philips-designed and Philips-made spaarlamp uit Nederland versus Chinese inkoopbrol waarvan de enige link met Philips/Shittify de naam op de sticker is alsmede een foutief 12NC (fout want zonder spaties; dat is dan weer te danken aan softwarepakket SAP dat niet met spaties overweg kan. Komt de leesbaarheid niet ten goede. Die spaties waren niet voor niets in de jaren 60 verzonnen..).

[Bericht gewijzigd door Gadjo Dilo op 28 mei 2021 21:19:04 (15%)]

maartenbakker

Special Member

En ik maar denken dat die spaties verzonnen waren om de lezer te misleiden over de structuur van de nummers ;-) Grapje natuurlijk, maar de structuur kwam vaak niet helemaal overeen met de spaties. Dat heeft mij ook wat jaren gekost voor ik het snapte.

Ik stoor me eigenlijk vooral aan 12NC's die inhoudelijk onzin zijn. Dat zie je het meest bij voormalige Philipsbedrijven. Ik zou in zo'n geval logischer vinden als ze zich of aan de structuur houden of een nieuw nummersysteem verzinnen.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ohja, en natuurlijk ging het daarnaast ook om de structuuropbouw duidelijk weer te geven :+ Ofwel twee vliegen in 1 klap.

Ik denk dat bij veel voormalige Philipsbedrijven de 12NC achtergrondkennis verwaterd danwel verdwenen is. Dan krijg je onzin-12NC's. Zo heeft Philips in de jaren 90 bijv. de onderdeelnummers van spoelen, weerstanden, transistoren e.d van de Amerikaanse verlichtingstak omgezet naar een 12NC door 99 voor het oorspronkelijke 10-cijferige onderdeelnummer te plakken. En dat 10-cijferige onderdeelnummer van de Amerikanen had niets te maken met de 12NC structuur, ook niet op 10NC niveau....