Kleinste & liefste meetinstrument

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
wtt

Golden Member

Het is een eenvoudig (en iets minder nauwkeurig) alternatief voor een meetklok. Dat laatste is meetgereedschap om nauwkeurig (1/100 mm of minder) te kunnen meten. Bijvoorbeeld om een werkstuk in bv de draaibank 'uit te klokken'.

Ik heb 'm overigens nog niet gebruikt, heb 'm onlangs pas gekregen.

Dit dingetje plaats je dus mbv een soort meetstatief met het kleine tastertje (kogeltje rechtsonderin foto) tegen het werkstuk, dan kun je de zijdelings uitslag meten.

Tidak Ada

Golden Member

Vermoedde ik al ;) Lijkt me handig bij m'n Unimatje...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
wtt

Golden Member

Unimatje.... (kwijl, kwijl).... Handig voor bij m'n meetgereedschap;-)

(draaibankje staat hier al tijd op verlanglijst, al steken ruimteproblemen daar een stokje voor)

Tidak Ada

Golden Member

Ach, hij zou in je bureaula passen...
Overigens is dat ding helemaal niet zo goed, het is er nog een uit de jaren '70.
HMB verkoopt tegenwoordig veel beter spul.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/10/shack032012.jpg

Mijn Unimatje, compleet met zo ongeveer elk accessoire wat ze verkochten. (heb er 3 houten vakdozen met " goodies" bij. Ik heb ook een grote draaibank op krachtstroom.

\Tidak, wat een schattig scoopje, is die van jou ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Nee, helaas niet, maar ik heb wel het buisje (RCA 913) Was een van de eerste buizen, die ik kocht op eBay. Ik had het eerder gezien in mijn jonge jaren, kwijlend voor de etalage van Radio Labor in Den Haag, een echte dump zaak nog. Kostte toe meer dan dat ik er nu voor heb betaald. Helaas is dat soort zaken uit Nederland verdwenen ;(

Jouw Unimatje is overigens nieuwer dan het mijne, het mijne is nog groen hameslag. Wat ik het meeste mis is de spantanghouder en de set spantangen. Anders kon ik lekker freezen. Dat vind ik zo mogelijk nog belangrijker dan draaien.
Ik heb nu een motor van een horlogemakersbankje (voor €10 gekocht op V&A) dat wil ik gaan gebruiken, want het is buiten dat het continue regelbaar is ook nog in twee richtingen lopend. Oei, dit wordt OT.

Heb je speciaal opgeruimd voor die foto? >:)

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb nu ook zo'n lief klein meetinstrunentje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/x-y%20scoopje%20met%20dh3-91_p9150941-d.jpg

Stond in Deurne in de loods... :P Is ook een XY geval. Wat je er mee noet met RTTY, weet ik niet (wie wel ???)
Er zit een DH3-91 KSB'tje in, dat is een veel moderner ding dan die RCA913.
er staat nu een driehoek uit mijn functiegenerator op de X-input.

Sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet !
Mooi raamwerk om je glas en lood :p (geintje)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Schimanski

Golden Member

Op 16 september 2013 22:30:59 schreef Tidak Ada:
...Wat je er mee noet met RTTY, weet ik niet (wie wel ???)

Ik weet dat wel. ;) Even een beknopte uitleg.

RTTY (Telex) werkt met twee signalen (mark en space). Deze worden als lf-tonen uitgezonden in enkelzijband (AFSK). In de telexconvertor wordt middels filters uit het lf-signaal weer de mark en space (1 en 0) gemaakt. Voor de juiste afstemming van de ontvanger kan een XY-scoop worden aangesloten op de convertor waarop de mark- en spacesignalen als lissajous figuren zichtbaar worden gemaakt. Bij correcte afstemming vormen beide signalen/figuren een kruis. De lf-tonen vallen dan mooi in de doorlaat van mark- en spacefilter.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

joopv

Special Member

Hee grappig - precies zo'n RTTY converter met hetzelfde buisje weliswaar minder net opgebouwd heb ik hier ergens staan.

Heb ik echt heel intensief gebruikt ook...

Schimanski

Golden Member

Op 16 september 2013 23:42:49 schreef Tidak Ada:
Gesnopen ;-)

Scoopje komt zo te zien bij een verwoed roker vandaan, ik zie een mooi lichtbruin patina :-7

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat een beschermende nicotinecaoting was >:) De patina is overigens bijna donkerbruin, gaat er niet af met wasbenziene!

@joopv:
Heb jij er misschien een schema van?
Het is misschien wel netjes, maar niet prctisch opgebouwd. teveel draadjes aaneengebundeld. Ik zou eigenlijk graah het buisje er uit halen en de trace recht zetten (heb ik nu met PhotoShop gedaan), maar dan moet ik al die knoopjes eerst losmaken :(
Zeggen de initialen JVB iets?

fred101

Golden Member

Leuk ding, Ik zou er een scoopje van maken. Een zaagtand generator erbij bouwen voor de X-as. BNC erop aan de voorkant voor de Y as.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Lambiek

Special Member

Hier nog een klein meetinstrument.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0063.jpg
Het is een digitale meetpen, heb dat ding al meer dan 35 jaar.
Ooit eens gekocht bij een tandy winkel, ze worden nog steeds verkocht zag ik laatst.

Gebruik hem nog steeds bij test schakelingen, om hoog en laag niveau te controleren. Als ik meer wil weten hang ik de scoop eraan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Dat heb ik ooit eens zelf gemaakt:
Ballpoint huls, vergulde stopnaald, plexiglas lensje en een monostabje met een LED er in gefrot.

http://www.uploadarchief.net/files/download/logic%20pen%20p9170949.jpg

Werkt perfect, maar nu heb ik een setje van HP :P

fred101

Golden Member

Ik heb ook zo'n HP versie daarvan. Handige dingen. Heb er ook een van monacor

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/HP545a.jpg

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/monacor1.jpg

Ik heb ook nog iets van Micronata, een tortestertje, de tweede van links:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/09/tortesters.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op 17 september 2013 11:56:01 (25%)

Schimanski

Golden Member

Op 17 september 2013 10:08:59 schreef Tidak Ada:
Ik dacht dat een beschermende nicotinecaoting was >:) De patina is overigens bijna donkerbruin, gaat er niet af met wasbenziene!

Dat is mij bekend. Ik gebruik tegenwoordig Dasty schoonmaakspul van de Wibra. Goed en goedkoop. Wil evt.wel een fles voor je meenemen als we elkaar weer treffen (Deurne, Lichtmis, enz.).

Hewlett

Honourable Member

Dasty werkt inderdaad erg goed tegen nicotine aanslag. De gele Dasty is tevens de beste velgenreiniger die je kunt kopen. Je kunt er ook de keuken mee reinigen. Prima spul!

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Lambiek

Special Member

Op 17 september 2013 11:53:13 schreef fred101:
Ik heb ook nog iets van Micronata, een tortestertje, de tweede van links:
[afbeelding]

Hé, ik heb precies de zelfde. Zijn ook leuke metertjes, gebruik ik ook nog regelmatig. :)

Heb er wel twee aansluitingen op gemaakt voor de voeding, nu voedt ik hem via de labvoeding. Iedere keer als ik hem nodig had was de batterij leeg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 september 2013 11:53:13 schreef fred101:
Ik heb ook zo'n HP versie daarvan. [....]

Ik mis helaas alleen de CMOS versie van HP, maar dat doet dat ding ding van mij eigenlijk ook wel goed.

Schimanski

Golden Member

Dit is nu toch wel een van mijn kleinste meetinstrumenten. Een Heathkit HD-1250 dipmeter.

http://www.uploadarchief.net/files/download/hd-1250-1.jpg

Afgelopen zaterdag in Deurne gevonden onderin een doos ergens achter in een hoekje.... In Helenaveen had ik eerder al het boekje gevonden en meegenomen met het idee "wie weet vind ik de dipper ook nog". Toeval?

De meter was wel erg vies. Het schuimrubber in het deksel was helemaal vergaan en zat op de bovenkant van de dipper en de spoeltjes geplakt. Schuimrubber is een aardolieproduct en blijkbaar vervalt het na jaren weer terug in die halfvloeibare staat...

Na poetsen met wasbenzine en Dasty is het weer schoon. Jammer genoeg is hierbij ook de tekst op de dipper een beetje vervaagt, maar hij werkt er niet minder om.

Ook is de buitenkant van de tulpconnector op de spoeltjes een beetje geoxideerd door het schuim. Ik heb het meeste eraf gekregen, de binnenkanten (contactzijdes) zijn niet aangetast geweest.

http://www.uploadarchief.net/files/download/hd-1250-2.jpg

GJ_

Moderator

Klein en plat.
0,9% op AC; 0,6% op DC; capaciteit 3,9%; frequentie 0,3%; duty cycle 0,1%
Lang niet slecht eigenlijk.
http://www.uploadarchief.net/files/download/nieafmm.jpg