Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

1 van een nieuwe strip van zo'n 1000 leds. Nog niet de hele strip bekeken, maar het is er voorlopig maar 1.

Ik zit er niet mee hoor, om 1 ledje van anderhalve cent weg te gooien omdat het een misbaksel is. Ja ik denk dat ie het gewoon zou doen. Maar hij heeft nu een plekje gevonden in het ronde archief.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben net als luke wel benieuwd naar jouw leverancier, zeker als het gaat om de verkeerde connectoren gemixed in de rail met goede. Nog nooit zoiets meegemaakt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Update over die USB connector: PEBKAC (achtig).

Met te veel soldeer krijg je vier mooie brugjes in de vier tussenruimtes tussen de vijf pootjes. Ik heb het design van de connector aangepast zodat er voortaan minder soldeer op de pads wordt gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

maar je hebt toch USB met 4 pootjes, terwijl je 5 pads hebt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kennelijk zijn het gewoon 5 pootjes, zoals ook wel een beetje te zien lijkt te zijn op de foto, en zitten daar 4 tin-bruggen tussen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Jochem: Precies! Achteraf makkelijk praten als je weet wat je moet zien.

HMH: mogelijk denk jij aan de ouderwetse USB, die heeft 4 aansluitingen. De mini en micro-USB stekkers hebben een vijfde, "ID" geheten, waarmee aangegeven kan worden of er een host of een device is aangesloten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

M'n achterlicht van m'n fiets doet het al een tijdje niet meer. Toch maar eens fixen. Ding heeft een 5mm led, en een circuitje met 2-3 weerstanden en 2 driepoot SOT23 dingen.

Eigenlijk was het plan om er een 1W rode led in te zetten. Maar de oude stuff laten zitten kan eigenlijk ook wel....

Ik ben ook bezig om m'n fiets om te zetten naar een 5V DC boordspanning, dus effe testen of ie het doet op 5V. Labvoeding controleerd met de multimeter (het ding dateert uit 1986 en heeft geen meters o.i.d. aan boord. En een vaste stroombegrenzing van 1.5A ). Ja er komt 5V uit.

Lamp aangesloten... Mooi licht. Rook kringeltje, uit. Alles bij mekaar een halve seconde dat ie het gedaan heeft.

Blijkt dat we voor een "hoge spanning" test het zwarte draadje aan de negatieve output hadden gezet. Die stond op "max", ongeveer 20V. En ik had met de multimeter dus tussen de nul en de + uitgang gemeten en niet gezien dat het zwarte draadje in de blauwe zat ipv de zwarte. :-(

Toch maar die 1W led er in zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Circuitje zou iets als dit kunnen zijn. Zeer fixbaar, maar ik ben eigenlijk wel voorstander van 1W led's in achterlichten... (Mits correct gericht, dus niet verblindend maar gewoon een opvallende berg licht op het wegdek)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Je ziet tegenwoordig ook achterlichten met lijnlasers, die ter weerszijden op het wegdek de breedte van de fiets aangeven...

Ikzelf zal het met een lichter achterlicht moeten doen. Ik kan maar 3W uit de regelelektronica afnemen. Een goed voorlicht is momenteel belangrijker, want met wat er standaard op zit zie je meet een tegenligger niets meer :(
Toch moet ik een nieuw achterlicht hebben, want het huidige gaat uit zodra de regelelektronica wordt afgeschakeld en je moet het dan daarna weer apart opnieuw opstarten, terwijl het voorlicht gewoon aangaat.

Een 'batwing' LED lijkt me hier op zijn plaats: Niet te fel van achteren en voldoende licht opzij

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

@REW: als je je al niet meer kunt redden met een LEDje wordt het misschien tijd om je scope aan de wilgen te hangen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik had laatst voor mijn fiets een leuke Spanninga automatische achterlamp gekocht. Mooie fancy lamp, dacht ik.
Bleek dat ding niet automatisch aan te gaan in de stad, te veel licht van de straatverlichting desondanks het toch echt donker was.
Ik direct kijken of ik een weerstandje kon veranderen, maar dat was niet te doen (klein spul) en wist niet welke.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door wat donkere nagellak op de lichtsensor te smeren. :P

To the data sheets!
fred101

Golden Member

Deze kunststof bakjes zijn niet geschikt om als verhoger even onder een pcb te leggen. Ik deed dat wel met een pcb waar 230V op stond. Binnen een paar seconden begon het te stinken en roken. Dat bleken die bakjes te zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Haha, dat overkwam mij een paar weken geleden ook, even een NTC meten in een SMD container
De waarde klopte van geen kanten, even niet aan gedacht dat het bakje zeer geleidend is.....

High met Henk

Special Member

Op 29 november 2015 21:05:41 schreef SparkyGSX:
@REW: als je je al niet meer kunt redden met een LEDje wordt het misschien tijd om je scope aan de wilgen te hangen...

Zou mij ook kunnen overkomen. denken dat je 5V hebben en stiekem staat er een andere spanning op.

is mij ooit overkomen met paneelbouw. had meetomvormers vervangen (je kent wel van die PR dingen die 0 tot 5 V omzetten in 4-20 mA o.i.d. universele dingen)
Zaten alleen andere defecten in, dus gewoon vervangen.

Meteen mijn nieuwe defect: blijkt dat die oude dingen op 230 werkten en mijne op 24V..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Een tip, gebruik unieke meetsnoeren en/of probes voor elke multimeter. Dat voorkomt dat je ineens hele rare meetresultaten krijgt als blijkt dat je rode probe bij een andere multimeter hoort dan de zwarte :-) (Dat helpt natuurlijk niet als beide bij een andere multimeter horen, of helemaal nergens aan zitten weet ik uit ervaring ;-) )

Een serieuze voor scopes, bijna iedereen weet het dus hebben we het er nooit over maar ik ben bang dat iedereen wat minder mensen is dan we denken ;-) compenseer altijd je probe op het kanaal waar hij aanhangt.

Nog beter, gebruik een probe altijd aan het zelfde kanaal. Maar check ook dan af en toe de compensatie. Een niet goed afgestelde probe geeft meetfouten. Hoe het moet staat in ieder manual.

Denk niet, "ik geloof het wel, ik lees geen manuals" Het is niet bij iedere probe/scoop het zelfde. Sommige scopes hebben meer dan 1 calibratie signaal (amplitude en/of frequentie), sommige probes hebben meer dan 1 afregelpunt, soms "verstopt". Omschakelbare moeten in de juiste stand staan (welke ben ik even kwijt want ik gebruik al jaren geen omschakelbare probes meer)

Nog een tip voor mensen met meerdere probes en/of meerdere scopes. Als je vreemde resultaten krijgt is het handig te kijken of deze probe daadwerkelijk aangesloten is aan de scoop waar je naar zit te kijken. En hoewel niet iedereen het zal toegeven, het overkomt zelfs de meest ervaren mensen wel eens ;-) (alleen hebben die het meestal wat eerder in de gaten)

Laatste voor multimeters: test wat je multimeter doet bij een dalende batterij spanning. De goede blijven vaak tot het laatst kloppen, maar neem geen risico dat dit ook voor jou meter opgaat. Als de batterij waarschuwing in beeld komt loop je risico dat de metingen er fors naast kunnen zitten. Bij sommige goedkope meters is het nog veel erger, die gaan vanaf een nieuwe batterij al steeds hoger weergeven naarmate de batterij leger wordt. De meeste gaan pas de mist in vanaf dat het lege batterij symbool verschijnt. Pas op, die afwijking is meestal niet te verwaarlozen, die kan heel, heel, heel erg groot zijn (soms zelfs meer dan 100%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

:) Klinkt herkenbaar Fred... :+

En dan ook nog een leuke: als je wat aan de knoppen van een lab voeding draait... Zorg dan wel dat je de juiste voeding te pakken hebt voordat de 'rooksignalen' aangeven dat *iets* het niet naar z'n zin heeft...

kVA16

Golden Member

Of de juiste aan/uit knop...

Mijn HC506 blijft nog tot vrijwel het laatste moment kloppen, heb ik gemerkt. Tegen de tijd dat je de display niet goed meer kunt aflezen heb je meestal wel de neiging om de batterij te vervangen. Denk dat ik me erg zou storen aan een meter die niet meer klopt zodra de batterij-indicatie actief is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb het wel altijd raar gevonden dat de meeste scopes aan calibratie signaal op 1kHz hebben; voor een 100MHz scope zou ik toch een wat hogere frequentie verwachten. Natuurlijk moet die frequentie wel heel ruim onder de bandbreedte liggen, aangezien het een blokgolf is, maar 1MHz zou ik toch logischer vinden van 1kHz.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Is het niet eerder de stijgtijd van de flanken van die blokgolf, dan de frequentie ervan?

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik denk van wel, maar alsnog verwacht je (intuitief in elk geval) niet dat een 1kHz blok gigantisch steile flanken heeft.

Over ontwerptips en domme fouten gesproken...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1771137#1771137

Weet iemand eigenlijk waarom CV-ketels voor ionisatiedetectie afhankelijk zijn van aarde en/of verwisseling van nul en phase?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 30 november 2015 15:47:51 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geïoniseerde lucht in een (gas)vlam gedraagt zich (simpel gezegd) als een diode. Er wordt een wisselspanning aangelegd op de elektroden in die vlam, en door dit meetprincipe wordt de vlamdetectie fasegevoelig.

Uiteraard is er, zeker met de huidige elektronische vooruitgang, best een ander meetprincipe te bedenken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat het fase- en/of aardgevoelig wordt is duidelijk, maar waarom? De domme fout lijkt me niet het meetprincipe zelf, ik meet op mijn (zwevende) multimeter zo vaak diodes...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met de pennen van je multimeter in een gasvlam zal niks opleveren. Je hebt een hoge wisselspanning nodig, en de ionisatiestroom is erg gering.

Verder is de meetmethode volgens mij* niet zozeer een domme fout, als wel puur praktisch: Men neme 1 ionisatiepen, en dan meten ten opzichten van massa (al het metaal waar de andere kant van het gas mee in aanraking is). Aangezien de massa van de ketel "toevallig" ook aan aarde zit, en de nul (een heel eind verderop) ook, wordt de boel vanzelf fasegevoelig.

Ook bij een slechte aarde, of lekstromen richting aarde wil een ketel weleens storing melden mbt vlambewaking/geen ionisatiestroom.

Met bovenstaande uitleg zou je zeggen dat het niet aansluiten van een veiligheidsaarde niet per se invloed zou hebben op de werking van de vlambewaking; immers houd je nog steeds je massa als meetreferentie. Maar omdat het te meten signaal zo klein is, wordt het al snel verstoord door rimpels vanwege een zwevende aarde. Het kan wel zo zijn dat de ene ketel daar gevoeliger voor is dan de andere natuurlijk, en dat kun je wellicht een ontwerpfout noemen. Aan de andere kant is het te verdedigen dat de ketelontwerper er gewoon vanuit mag gaan dat er een goede aarde aanwezig is.

* ik kan het fout hebben

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 30 november 2015 15:19:05 schreef Lucky Luke:
Is het niet eerder de stijgtijd van de flanken van die blokgolf, dan de frequentie ervan?

Als je de scoop zou willen afregelen terwijl ie op 100ns/div staat, heb je ongeveer 1 miroseconde in beeld. Dan krijg je dus met een 1kHz blokgolf nooit de twee flanken tegelijk in beeld. Dat zou dus mooi zijn als dat wel zou kunnen. (in theorie zijn beide flanken gelijk, maar dat wil je toch ook kunnen zien?)

Op 1 december 2015 12:18:59 schreef Jochem:
Aan de andere kant is het te verdedigen dat de ketelontwerper er gewoon vanuit mag gaan dat er een goede aarde aanwezig is.

Van mij mag ie in storing gaan als de aarde NIET aanwezig is en hij dat via een truuk kan constateren.... ;-)

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 1 december 2015 13:00:44 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten