Een tip, gebruik unieke meetsnoeren en/of probes voor elke multimeter. Dat voorkomt dat je ineens hele rare meetresultaten krijgt als blijkt dat je rode probe bij een andere multimeter hoort dan de zwarte (Dat helpt natuurlijk niet als beide bij een andere multimeter horen, of helemaal nergens aan zitten weet ik uit ervaring )
Een serieuze voor scopes, bijna iedereen weet het dus hebben we het er nooit over maar ik ben bang dat iedereen wat minder mensen is dan we denken compenseer altijd je probe op het kanaal waar hij aanhangt.
Nog beter, gebruik een probe altijd aan het zelfde kanaal. Maar check ook dan af en toe de compensatie. Een niet goed afgestelde probe geeft meetfouten. Hoe het moet staat in ieder manual.
Denk niet, "ik geloof het wel, ik lees geen manuals" Het is niet bij iedere probe/scoop het zelfde. Sommige scopes hebben meer dan 1 calibratie signaal (amplitude en/of frequentie), sommige probes hebben meer dan 1 afregelpunt, soms "verstopt". Omschakelbare moeten in de juiste stand staan (welke ben ik even kwijt want ik gebruik al jaren geen omschakelbare probes meer)
Nog een tip voor mensen met meerdere probes en/of meerdere scopes. Als je vreemde resultaten krijgt is het handig te kijken of deze probe daadwerkelijk aangesloten is aan de scoop waar je naar zit te kijken. En hoewel niet iedereen het zal toegeven, het overkomt zelfs de meest ervaren mensen wel eens (alleen hebben die het meestal wat eerder in de gaten)
Laatste voor multimeters: test wat je multimeter doet bij een dalende batterij spanning. De goede blijven vaak tot het laatst kloppen, maar neem geen risico dat dit ook voor jou meter opgaat. Als de batterij waarschuwing in beeld komt loop je risico dat de metingen er fors naast kunnen zitten. Bij sommige goedkope meters is het nog veel erger, die gaan vanaf een nieuwe batterij al steeds hoger weergeven naarmate de batterij leger wordt. De meeste gaan pas de mist in vanaf dat het lege batterij symbool verschijnt. Pas op, die afwijking is meestal niet te verwaarlozen, die kan heel, heel, heel erg groot zijn (soms zelfs meer dan 100%)