Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Hensz

Golden Member

Op 1 december 2015 08:35:19 schreef Jochem:Uiteraard is er, zeker met de huidige elektronische vooruitgang, best een ander meetprincipe te bedenken.

In de goeie ouwe tijd, pakweg 1965, ik was net de 3 turven hoog voorbij, hadden we bij ons grote hete lucht oliekachels om de hokken voor 10.000-en slachtkippen te verwarmen. De vlam werd bewaakt met een LDR. Toen al!
Enige nadeel was dat die dingen wel een beroet raakten en de brander niet aan bleef. Gelukkig was het ding met een glaasje afgeschermd en makkelijk te verwijderen en schoon te maken.

Don't Panic!

Ik bedoelde eigenlijk meer om wel ionisatiestroom te meten, maar de spanning anders op te wekken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

Op 1 december 2015 13:14:56 schreef Hensz:
om de hokken voor 10.000-en slachtkippen te verwarmen.

Dat waren zeker geen plofkippen :)

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Toen waren het idd nog geen plofkippen, ze deden 6-7 weken om 1000-1200 gram te halen. Nu doen ze in 6 weken het dubbele. De eerste (Ross) plofkippen kwamen een jaar of 5 later denk ik. Toen waren we al gestopt, bedrijf opgeheven.

Don't Panic!

Ja, en de moderne dorpsslager pompt er nog dezelfde hoeveelheid water in het geslachte kippenvlees, dus een kip van 2400gr levert dan toch nog 4800gr geslacht vlees op. Niet gek, de moderne bio-industrie. 't Is daarom niet zo gek, dat zo'n mals stukkie vlees ploft als je het in de braadvet gooit.

Tidak Ada

Golden Member

Niet alleen die slager! Ik kwam pas in de supermarkt keek naar een 'mooi' varkensribstuk. Stond er op een apart etiketje achterop "Met toegevoegd water"! En dat was niet eens een kiloslagerij, maar een slagerij die het vlees van de supermarkt verzorgt.. Ik denk dat we weer "een varken in het schuurtje achter in de tuin" moeten gaan fokken :(

Koop trouwens eens een ons (= ~140 gram tegenwoordig) bij AH of Jumbo en houd een plakje tegen het licht. Je kijkt er bijna doorheen vanwege het water en de gelatine!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 2 december 2015 22:28:05 schreef Tidak Ada:
Stond er op een apart etiketje achterop "Met toegevoegd water"! En dat was niet eens een kiloslagerij, maar een slagerij die het vlees van de supermarkt verzorgt..

Dat is al jaren zo, heb vroeger storingen gedaan bij een grote slachterij. Daar werden de geslachte varkens besproeit met water (en niet zo'n klein beetje ook) net voordat ze de chiller in gingen, en als ze er na een half uur diepgevroren uitkwamen werden ze gewogen. Snel verdient toch, zo wordt je nu belazerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Water wordt zelfs ingespoten! Die truc die jij hebt gezien is alleen met diepvries mogelijk.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 3 december 2015 13:45:32 (52%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Het is ook een vries tunnel waar ik het over heb, - 40°C best wel koud. Maar hoe dan ook, je wordt belazerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

kom weleens bij een vleesverwerker die oa gehakt maakt, voor storingen. die snelinvriezers heb ik daar ook gezien gehad, 5 op rij die in een paar uur 1 klont ijs zijn geworden. vlees gaat dan in 30 kilo blokvorm weer verder naar de uiteindelijke verwerker die er bakjes en dergelijke omheen doet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 december 2015 18:01:21 schreef testman:
gehakt maakt voor storingen.

Ik heb het vijf keer moeten lezen voordat ik doorhad waarom ie in godsnaam "gehakt voor storingen" maakt, en wat dan wel zal zijn......

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 3 december 2015 18:30:24 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Hij komt wel eens voor oplossen van een storing bij een vleesverwerker die gehakt van hem maakt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

Op 3 december 2015 18:01:21 schreef testman:
kom weleens bij een vleesverwerker die oa gehakt maakt voor storingen.

Ik denk dat testman bedoeld "ik kom wel eens voor storingen bij een vleesverwerker die gehakt maakt" :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Op 3 december 2015 18:01:21 schreef testman:
kom weleens bij een vleesverwerker, die oa gehakt maakt, voor storingen. ..

paar komma's helpen al ik, moest ook 3x lezen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik kom er alleen als de collega's het niet opgelost krijgen daar. doorgaans de genomen stappen van de onderhoudsman daar volgen en je hebt het probleem al. laatste keer een sensor die haperde. de beste man had niet in de gaten dat zo'n ding niet werkt met maar 2 draden. de sensor had 1 afgerotte draad in de mantel en de nieuwe sensor was omgepoold aangesloten, dus al dood. de oude sensor bleek nog te werken, na het aansluiten van die ene afgebroken draad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
chuckie

Honourable Member

Er zijn ook sensoren die maar 2 draden hebben hoor...;)

Daar ben ik al eens mee de fout in gegaan, moest in een verzinkerij een storing oplossen en dat bleek een inductieve sensor te zijn. Ben gelijk een sensor gaan halen uit mijn werkplaats en toen ik terug was de sensor uitgebouwd en aan het draadje nog weggelegd. Toen gaten geboord en getapt voor de nieuwe houder (ik had niet precies dezelfde maat cilinder) en de sensor erop gezet. Toen wilde ik hem aansluiten maar zag dat het een inductieve sensor met 2 draden was...grummmbl... Kon ik weer terug.

Voordeel van de 2 draads is in ieder geval dat het niet uitmaakt of de load positief of negatief zit.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Shiptronic

Overleden

Er zijn toepassingen met inductieve sensoren waar het wel degelijk uitmaakt waar de "+ en -" zitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 3 december 2015 19:04:13 schreef pa3gws:
[...]
Ik denk dat testman bedoeld "ik kom wel eens voor storingen bij een vleesverwerker die gehakt maakt" :-p

en als hij de storing niet oplost word hij zelf tot gehakt gemaakt :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Ze vragen mij nooit voor storingen, wel om ze optelossen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 december 2015 11:42:48 schreef mel:
[...] en als hij de storing niet oplost word hij zelf tot gehakt gemaakt :)

Klein bedrijfsongevalletje, simpel onder het tapijt te vegen >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
guidob

Overleden

Hij maakt eerder gehakt van de storing. Kunnen ze weer gehakt maken.

evelo

Golden Member

In mijn ervaring hebben slachterijen liever dat techniekers langskomen als men niet aan het slachten is.

Maar als de hangspoorweger die tussen de slachtlijn en de diepvriezer defect is dan moet je wel natuurlijk...

De koeien die over de weger passeren weten nog niet dat ze dood zijn; je ziet de spieren nog trekken en zo.

Het slachten van dieren op industriële schaal is toch een van de meest brutale zaken die ik met eigen ogen al gezien heb. In minder dan 10min en over een afstand van pakweg 20m zie je een levende koe veranderen in een stuk vlees aan de haak.

Op 5 december 2015 12:52:51 schreef evelo:

Het slachten van dieren op industriële schaal is toch een van de meest brutale zaken die ik met eigen ogen al gezien heb. In minder dan 10min.

en, bij de slager in het dorp is ie ook in 30 seconden dood, alleen het uibenen duurt wat langer. maar goed ambachtelijk schijnt het wat minder indruk te maken.
gr A

Dit topic is gesloten