Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

in geval van makita smps laders, 1 zekering, 2x 400V elco en ntc vervangen na aangesloten te zijn geweest op 400V en t ding werkt weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 november 2017 22:15:23 schreef maartenbakker:
[...]Behalve bij overspanning op het net door bijvoorbeeld een zwevende nul.

hij was van een ding bij mij in het gebouw.... Een zwevende nul in het gebouw had herrie gemaakt die ik had gehoord....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Okee, hier een stomiteitje van mij.

17 maart was mijn dochter jarig en hebben we haar een V-tech kidizoom camera gegeven (ze werd 4)...
https://www.vtechnl.com/media/catalog/product/cache/1/image/800x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/1/7/1708-back-1.jpg
enfin: na de eerste betterijen leeg netjes nieuw batterijen erin, maar in no-time was het ding weer leeg.
Dat bleef zich herhalen..

en op een bepaald moment andere batterijen door mijn vrouw gekocht en toen ging hij ineens wel langer mee.

maar daarna weer hetzelfde liedje.

wil ik vorige week de camera uitlezen en haal aan 1 kant het klepje eraf waar ik vermoedde dat de USB aansluiting zou zitten: 2x AA. Dus ik denk nog: ik vergis me, maar andere kant open: 2x AA batterij.
USB zat aan onderkant.
En toen viel het kwartje: wij hebben al ruim een half jaar maar telkens 2 batterijen gewisseld |:(
Mijn vrouw had dus de andere kant gewisseld toen ze nieuwe kocht en daarom gign hij wel langer mee...

@hieronder mel: AU pijnlijk, maar wel waar.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hierbij een ontwerptip voor beginnende PICBASIC programmeurs.
Voor velen zal dit een evidentie zijn, maar ik was er toch lang op een verkeerde manier mee bezig.

Bij veel beginnende boeken/tutorials laten ze een ledje knipperen, dit met de nodige delays in ms. Uiteindelijk wil je niet dat je microcontroller "niets" zit te doen.
Technisch werkt dit perfect, maar een echte programmeur zal dit niet zo doen.
Die maakt gebruik van een interrupt,eventueel nog samen met de prescaler, waarop een teller zit. Telkens als die afloopt zal de led aan of uit gezet worden.
Nu blijven je doorlooptijden op je controller laag, zodat wanneer je je programma wil uitbreiden alles nog vlot blijft doorlopen.

@hmh dat heb ik onlangs ook gehad met een furby, men had er nieuwe batterijen ingezet, maar er zat een fabrieksfout in 1 batterij waardoor die onder last nog maar 0,2V was en de boel vals klonk, bijna niet meer bewoog etc :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Bovenstaande foto's kreeg ik via via.
Geschoten door de heer E Klein.

Foutje begaan door een gedresseerde aap van Liander bij het ophangen van een slimme meter.
Hoofdschakelaar?
Wat hoofdschakelaar, zo kan het ook....

Als je pinda's betaalt.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

5 uitbedrade groepen en 4 aangesloten aarddraden, oud huis zeker?

hoofdschakelaar niet aansluiten, iig is de nul tenminste goed gezet :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Friesland, niet hagelnieuw iig.

Het ging me om de hoofdschakelaar.
Je zal als leek de hoofdschakelaar omzetten en daarna blijven plakken omdat de aardlek ook de hik heeft.

Is wel heel erg stom van de aap.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
jerome

Golden Member

Heb vorige week een industriële gelijkstroommotor vervangen die er abnormaal vroeg mee ophield. Toch deze maar eens open gemaakt en kon vast stellen dat bij de borstelhouders (4) de uitsparing ontbreekt waar de verende lip die op de borstels drukt moet in komen als de borstels korter worden dan de houder. Bij eenzelfde nieuwe motor steken de borstel een 5tal mm boven de houder en is zo'n 20mm lang. Gaat over een vrij grote serie 24V 2kW motoren, maar op foto's en merk is het nog even wachten zolang de zaak hangend is.

Thevel

Golden Member

Op 23 december 2017 16:57:26 schreef Jinny:
Friesland, niet hagelnieuw iig.

Het ging me om de hoofdschakelaar.
Je zal als leek de hoofdschakelaar omzetten en daarna blijven plakken omdat de aardlek ook de hik heeft.

Is wel heel erg stom van de aap.

Wat zeur je nou, het werkt toch? :) ;)

Jinny toch. Je begrijpt het niet.
Als nu de hoofdschakelaar stuk gaat is er geen probleem. Dan blijft alles prima werken. Je hebt toch ook nog die andere schakelaars, dan doe je die uit als je in het donker wil zitten !

( ;-) )

Ik zie drie hoofdschakelaars waarvan één niet gebruikt wordt.
Wat is het probleem?

Thevel

Golden Member

De twee linker zijn aardlekschakelaars.

Ik moest ook even heel goed kijken: De voeding uit de meter loopt niet naar de hoofdschakelaar maar naar de verdeel klemmen, die waarschijnlijk van de bovenkant van de hoofdschakelaar komen.
Die gaan weer naar de ALS-sen.

Kortom de hoofdschakelaar zit er voor Jan met de bekende korte achternaam in.

Is dit een standaard kastje? Zo ja: Ik vind het ook gewoon prutswerk.
Op zijn minst zou ik de HS links zetten (of in het midden), nu zit het ding op een onlogische plaats. En eventueel de verdeelklem afschermen met een plastic kapje zodat je daar normaal niks meer bij kunt zetten oid.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 23 december 2017 20:20:33 schreef Thevel:
De twee linker zijn aardlekschakelaars.

Nu zie ik het. Foutje, bedankt!

Op 23 december 2017 17:02:34 schreef jerome:
Heb vorige week een industriële gelijkstroommotor vervangen die er abnormaal vroeg mee ophield. Toch deze maar eens open gemaakt en kon vast stellen dat bij de borstelhouders (4) de uitsparing ontbreekt waar de verende lip die op de borstels drukt moet in komen als de borstels korter worden dan de houder. Bij eenzelfde nieuwe motor steken de borstel een 5tal mm boven de houder en is zo'n 20mm lang. Gaat over een vrij grote serie 24V 2kW motoren, maar op foto's en merk is het nog even wachten zolang de zaak hangend is.

Een modern probleem: alles zo goedkoop mogelijk produceren (vaak in China). En dan hier een kapitaal spenderen om de problemen op te lossen. Maar ja, dat komt uit een ander potje en kost dus niets.

jerome

Golden Member

Dat kost zeker, want de klant moet personeel inschakelen om het toestel te herstelling aan te bieden, en de werkuren in het atelier nodig om de motor te vervangen zullen niet door de Chinezen worden betaald. Omdat industrieel gerief maar 1 jaar waarborg heeft, en de motoren het toch 2 jaar vol houden is er voorlopig weinig verhaal op waarborg. Eerdere versies van dergelijke motoren haalden bij normaal gebruik gemakkelijk 8 jaar.

Lambiek

Special Member

Op 23 december 2017 20:21:33 schreef henri62:
Ik moest ook even heel goed kijken: De voeding uit de meter loopt niet naar de hoofdschakelaar maar naar de verdeel klemmen, die waarschijnlijk van de bovenkant van de hoofdschakelaar komen.
Die gaan weer naar de ALS-sen.

En weet je waarom hij het zo gedaan heeft, de draden waren te kort. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat is knap dan, nieuwe meter plaatsen op een bestaande kast en ineens zijn de draden te kort. het zou wel kunnen, want de klemmen zitten in die slimme meters hoger als bij de oude draaischijf meters. evengoed zou hij dan nieuwe draden moeten maken, dit is de andere lap oplossing tov 6mm2 kroonstenen ertussen en 10cm draad die ik ook weleens heb gezien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 23 december 2017 16:57:26 schreef Jinny:
Friesland, niet hagelnieuw iig.

Het ging me om de hoofdschakelaar.
Je zal als leek de hoofdschakelaar omzetten en daarna blijven plakken omdat de aardlek ook de hik heeft.

Is wel heel erg stom van de aap.

Het lijkt misschien slordig om die hoofdschakelaar niet te gebruiken maar zou het niet al zo aangesloten geweest zijn?

De installateur/aap die dit aangesloten heeft, had achteraf drie lange draden over of heeft hij ze ingekort?

De 'hoofdschakelaar' zou ook gebruikt kunnen zijn voor een uitbreidingskast ernaast o.i.d.

dit is een aantal jaren terug een nieuwe kast geweest, dat men dus erachter kwam dat de draden uit de meter te kort waren kan best. er zal voorheen een hoofdschakelaar in een 110x220 holec kastje hebben gezeten, in het midden gemonteerd, en dat halen die draden wel..

dan zou dit dus al jaren zo zijn geweest..

edit: dit soort oplossingen dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Zucht..Zet dan die klemmenstrook lager..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

nee, dan is de blauwe nog te kort :P ik heb gewoon nieuwe 6mm2 soepel tussen meter en klemstrook gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 25 december 2017 11:43:35 schreef KGE:
[...]

Het lijkt misschien slordig om die hoofdschakelaar niet te gebruiken maar zou het niet al zo aangesloten geweest zijn?

De installateur/aap die dit aangesloten heeft, had achteraf drie lange draden over of heeft hij ze ingekort?

De 'hoofdschakelaar' zou ook gebruikt kunnen zijn voor een uitbreidingskast ernaast o.i.d.

Nope, geen kastje ernaast.
Ik ben er zelf niet bij geweest.
Eea ging om advies ergens anders over.
Daar kwamen deze foto's bij mee.
Het is huur, en de huurder heeft inmiddels een grote waarschuwing over de kast geplakt.

Gezien de omstandigheden en ervaringen met eea heeft de huurder besloten dat dit een werkende workaround is.
De rest als de huurder vertrekt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten