Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Op 25 december 2017 13:49:43 schreef testman:
nee, dan is de blauwe nog te kort :P ik heb gewoon nieuwe 6mm2 soepel tussen meter en klemstrook gezet.

Dat is toch verzegeld, daar kun je toch niet bij?

Op 25 december 2017 20:57:16 schreef Hoeben:
[...]Dat is toch verzegeld, daar kun je toch niet bij?

Zegels zijn niet genummerd en als je een kennis hebt met zegels.....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Wat maakt het uit als het loodje of zegel is verbroken van de meterkast?
Loop je dan het risico dat je een boete krijgt van de netbeheerder?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Daar kun je een vrij stevige boete voor krijgen geloof ik; ik heb wel eens gehoor dat ze ook kunnen proberen meer te verhalen als ze redelijkerwijs kunnen aantonen dat er iets voor de meter afgetapt is geweest, maar dat moet er wel meer aanleiding zijn dan een ontbrekende zegel, lijkt me, zoals een wietplantage op zolder.

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe moeilijk het nou kan zijn voor kwaadwillende lieden om iets te vinden dat er genoeg op lijkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb ook een slimme meter gekregen. Sindsdien knipperen de ledlampen in de woonkamer mee met stroomverbruik van het wasmachine (staat op een andere groep, we hebben 3 fasen en het zou best wel op dezelfde fase kunnen staan).

Kan de impedantie van zo'n meter hoger zijn? Of zou er ook wat fout aangelegd zijn? Maar dan wel daar waar ik het niet zie, de bedrading ziet er goed uit.

High met Henk

Special Member

POM POM POM..

ik had hier zo'n raar incidentje jaar of 7 terug.
Had mijn nieuwe groepenkast:
12 groepen
3 ALS
1 hoofdschakelaar
en die moest de oude groepenkast vervangen:
3 draaistoppen kuis verrot etc... anyway: you get the picture.

maar pastte niet boven de meter....

en INEENS viel de stroom uit.
en INEENS zat de meter een stuk lager en naar links (zodat er rechts ook ineens een 10" patch paneel naast pastte
en toen pastte het wel allemaal. Het leek wel een wonder...

toen ze laatst de meter kwamen vervangen...1 zo'n zij instromer die nu ineens slimme meters kwam plaatsen en iemand die wel wist heo het zat..
komt die zij instromer: "?ee er zit geen zegel op de hoofdzekeringen..."
senior kijkt mij eens aan en zegt: "zet er maar een nieuwe op, kan wel bij zo'n oud huis"

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 december 2017 21:58:58 schreef Hoeben:
de bedrading ziet er goed uit.

Wel een beetje krap allemaal......

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

de foto was van een pand wat verhuurd ging worden, wat puntjes oplossen voor er volk inkwam. werkgever heeft zegelrecht, geen probleem dus..

btw zijn zegels tegenwoordig wel genummerd, en die nummers zijn geregistreerd op naam van het bedrijf wat ze inkocht. je kunt die dingen niet bij een vage webwinkel halen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 25 december 2017 22:14:59 schreef High met Henk:
POM POM POM..

ik had hier zo'n raar incidentje jaar of 7 terug.
Had mijn nieuwe groepenkast:
12 groepen
3 ALS
1 hoofdschakelaar
en die moest de oude groepenkast vervangen:
3 draaistoppen kuis verrot etc... anyway: you get the picture.

maar pastte niet boven de meter....

en INEENS viel de stroom uit.
en INEENS zat de meter een stuk lager en naar links (zodat er rechts ook ineens een 10" patch paneel naast pastte
en toen pastte het wel allemaal. Het leek wel een wonder...

toen ze laatst de meter kwamen vervangen...1 zo'n zij instromer die nu ineens slimme meters kwam plaatsen en iemand die wel wist heo het zat..
komt die zij instromer: "?ee er zit geen zegel op de hoofdzekeringen..."
senior kijkt mij eens aan en zegt: "zet er maar een nieuwe op, kan wel bij zo'n oud huis"

Ik heb gewoon de plank waar alles op zat, losgemaakt van de muur, en een halve meter lager gewoon weer vastgezet..Hoezo zegels verbroken? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

er zat bij mij nog geen plank.
nu wel bewust een oude plank gepakt dat het niet zo opviel en ipv netjes monteren, gewoon met een paar spijkers in de muur gejast:
anders was het opgevallen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 december 2017 12:20:33 schreef mel:
Zucht..Zet dan die klemmenstrook lager..

Is niet zo'n goed idee. Dan heb je tien kroonsteentjes nodig om de bovenste draden te verlengen >:) .

Tidak Ada

Golden Member

Die oude loden zegels met tangnummer kon je gemakkelijk onzichtbaar openen en naderhand tussen twee stukjes zacht hout weer vastklemmen. Geen hond of controleur die het zag >:) Heel handig bij de aanpassing van de groepenkast.
Nah ja, ik kweek dan ook geen plantjes en heb ook mijn huis niet elektrisch verwarmd, dus geen reden tot argwaan.... :)

Die controleurs vergaten ook wel eens een zegel te plaatsen. (Gietijzeren aansluitkastje onder de meter); heb ik altijd heel netjes dicht gelaten O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

Losse draad?

Best eens de schroeven aandraaien?

Henry S.

Moderator

Gloeiende, gloeiende... Zoek de verschillen...

Een 500R ipv 1M trimpotmeter ergens in gebruiken resulteerde in ruim een uur foutzoeken...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja toch stom dat er niet standaard een streepje onder staat of zo, zodat je weet elke kant boven hoort. Nu kom je bij de meeste gewone weerstanden ondersteboven op een onlogische (maar niet onmogelijk) waarde uit, bij trimpotmeters is dat niet het geval.

Ik ben overigens gewend dat er "1M" of "250k" of zo op staat, in plaats van 2 cijfers + exponent.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 3 januari 2018 01:25:24 schreef Henry S.:
Een 500R ipv 1M trimpotmeter ergens in gebruiken resulteerde in ruim een uur foutzoeken...

Ik meet ze altijd na. En voor weerstanden moet ik wel, want ik ben kleuren blind. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als je potmeters nameet kom je er ook achter dat er best wat bijzitten die erop hebben staan 10K, maar feitelijk 9k of 8,8k meten. in sommige schakelingen niet heel fijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Zojuist keek ik op youtube en bij: ,, trust me, i am an electrical engineer" een behoorlijk aantal absurde filmpjes. https://www.youtube.com/watch?v=3j_ArICWGDU&feature=share

festina lente

Op 3 januari 2018 01:25:24 schreef Henry S.:
Gloeiende, gloeiende... Zoek de verschillen...

[bijlage]

Een 500R ipv 1M trimpotmeter ergens in gebruiken resulteerde in ruim een uur foutzoeken...

Een vijf heeft een platte bovenkant!

maartenbakker

Golden Member

Die oranje van 500R lijkt een stuk symmetrischer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 3 januari 2018 11:15:12 schreef SparkyGSX:
Ja toch stom dat er niet standaard een streepje onder staat of zo, zodat je weet elke kant boven hoort.

Idd, en hetzelfde geldt voor SMD weerstanden.

Op 3 januari 2018 11:49:19 schreef Lambiek:
Ik meet ze altijd na. En voor weerstanden moet ik wel, want ik ben kleuren blind. :+

Dat laatste geldt in mindere mate ook voor mij.

Op 3 januari 2018 16:32:59 schreef buzzy:
Een vijf heeft een platte bovenkant!

Op de witte pot is dat zo (een klein beetje), op de gele niet. ;) En afgelezen als '105' is het bovenste streepje zelfs een tikje korter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

@Pietpleof:
Ik vind die schakelaar wel erg actueel....

edit
Die hete moer is trouwens ook wel mooi !
/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Eentje is 120R, de ander is 10k .... maar welke ?

Dit topic is gesloten