Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten


Ik bedoel je dekplaat :-)
Waar je buisvoetjes etc aan vast zitten.
Heb je de behuizing ook zelf gemaakt ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Op 30 oktober 2013 21:01:52 schreef The Engineer:
[...]
Daar in tegen heeft 2e26 mij zeker E400,- gekost.

Oef, ik wacht wel tot ik (hopelijk) over een jaar klaar ben met de studie en een baan heb. En ik deel je muzieksmaak dus heb zoiso meestal een koptelefoon op aangezien niet iedereen het kan waarderen. Het enige gloeiende glaswerk op mijn bureau blijft voorlopig mijn nixie klok.

@leime: als je aan beide zijden van de boorstandaard een arm plaatst, en beide armen vooraan doorverbindt, kan je druk uitoefenen op het midden van dat verbindingsstuk. Op die manier verdwijnt ook het laatste restje speling.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Lijkt me iets van de oudere generatie. Tegenwoordig is het allemaal ATTiny...

Zo te zien, loopt oud en jong warm voor "glazen condooms"... >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik ben nu lekker bezig in mijn tweede jaar Elektro :)
2e26 had wel veel onverwachte kosten. grr. (oververhitte trafo- chassisplaat opnieuw, nieuw kastje maken, nieuwe trafo kopen...bah.)

De behuizing is ook zelf gemaakt, in het album te zien. Dat heb ik met de buigbank van mijn opa gedaan. De zijkanten zijn gesloten met stukjes hardhout.

Pft, nouzeg, pros! Mijn vriendin nu ook, dus >:)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 30 oktober 2013 16:57:04 schreef Martin V:
Mooie constructie @leime, zo blijkt hout ook hier erg functioneel te zijn.

De onderdelen zou je mogelijk later kunnen vervangen door metalen onderdelen. En dat is iets wat je nu beproefd hebt met deze constructie.

Ik heb genoeg gereedschap (en zelfgemaakte hulpstukken, aanrader!) om wat leuks van hout te knutselen. Voor metaal eigenlijk alleen een ijzerzaag ;).

Op 30 oktober 2013 17:26:53 schreef bprosman:
Een jaar of 20 geleden heeft mijn vader een printboormachine voor me gemaakt (vandaar dat hij wat roestig is :+ ).
De assen zijn gehard stalen assen , met kogellagers die in de bussen zitten.

[afbeelding]

Ziet er degelijk uit! Alleen heb ik bewust gekozen voor een model zonder veer, kwestie van persoonlijke voorkeur.

Op 30 oktober 2013 17:59:13 schreef Shiptronic:
@Lieme, als je een LED onder het boorgat zet kan je duidelijker uitlijnen ;)

Zat ik ook aan te denken. Om te kunnen boren moet er toch nog een MDF plaat onder, misschien een gat in het midden zagen met een dragend randje. En daarin dan een raampje van plexi met wat witte leds eronder.

Op 30 oktober 2013 21:19:06 schreef pros:
@leime: als je aan beide zijden van de boorstandaard een arm plaatst, en beide armen vooraan doorverbindt, kan je druk uitoefenen op het midden van dat verbindingsstuk. Op die manier verdwijnt ook het laatste restje speling.

Zijwaartse speling zit er eigenlijk niet op, de boor komt alleen ongeveer een halve milimeter naar voren bij contact met de printplaat. Dit is opgelost met een elastiek om het geheel heen (net onder de arm). Maar ik zal de tip zeker onthouden!

Emiel

[Bericht gewijzigd door leime op 30 oktober 2013 21:32:03 (17%)]

The Engineer wauw kwijl Ziet er heel mooi uit. Als ik de binnenkant bekijk ziet het er redelijk simpel uit, zal het vast niet zijn. Het idee van die transformation kappen heb ik nog nooit gezien Als je niet had laten zien wat het was had ik het niet geweten. Zo is hij wel lekker slank.

Als die glazencondooms niet zo duur waren had ik er ook wel eentje willen maken.

De glascondooms vallen in mijn ogen meestal nog wel mee, de transformators + evt douane kosten doen je al snel de das om.

Op 29 oktober 2013 17:44:11 schreef MonsterVisje:
Thanx F_S je maakt me dag goed ;) Grr hoe ''dom'' kun je zijn. Ze zouden een spellingscontrole in moeten bouwen in adobe illustrator.

Ook als je het goed spelt is het niet helemaal consequent... Het is "Voltage" en "Amperage" volgens de triviale benaming of liever "Tension" en "Current" volgens de technische en wetenschappelijke benaming. Of je omzeilt het probleem door V en A te gebruiken of U en I.

Maar... Knap geconstrueerd! En daar gaat het in dit topic om.

@bprosman: Dat ziet er heel degelijk uit. Misschien een keer schoonpoetsen en in het vet zetten? Past ook wel goed in dit showtopic.

@DK hieronder: Tension is in het Engels gewoon een correcte term, zoals spanning in het Nederlands ook meerdere betekenissen heeft (mechanische spanning of electrische spanning geeft hier exact dezelfde verwarring). Mogelijk daarom in gebruik iets sneller versleten qua gebruik dan current (waar ook de stroming van water mee wordt aangeduid trouwens) dus je taalgevoel bedriegt je in dit geval makkelijk (ik neem aan dat ook jij geen native Engelsspreker bent).

Voltage is niet meer of minder correct dan Amperage (ook veel gebruikt in het Engels trouwens), dus gebruik ze dan allebei hetzelfde of omzeil het probleem - let wel: zou er Voltage en Amperage staan dan zou ik het volkomen condsequent vinden en zou je me er in dit topic dat meer over het aanzicht gaat niet eens over horen; hooguit in een topic dat over dat soort dingen gaat.

Voor gebruik van tension in de dagelijkse praktijk: in Engelse buizenradio's was het tot het einde heel gebruikelijk om van HT te spreken. In televisies is er tot aan de laatste CRT-televisie (in China en India worden die zelfs nog gemaakt) internationaal consequent sprake van EHT.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als er 'tension' op een kabel staat denk ik toch aan iets heel anders hoor

Voltage is in het engels gewoon algemeen geaccepteert, moet je wel je spelling goed hebben natuurlijk,

Amperage daarentegen is ook in het engels gewoon current

Tension is inderdaad gewoon goed Engels voor (elektrische) spanning.

Even los van het engels:

Voltage is toch eigenlijk het 'spanningsgetal', en ampèrage het 'stroomgetal'? Net zoals kilometrage het (gereden) afstandsgetal is.

Dus dan vind ik die termen eigenlijk het meest passend als het om de meteraanduiding/uitlezing gaat. En als de knop daar dan naast zit, kan ik me daar ook in vinden (indien consequent gebruikt, zoals maarten aangeeft).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 1 november 2013 15:00:08 schreef maartenbakker:
[...]Ook als je het goed spelt is het niet helemaal consequent... Het is "Voltage" en "Amperage" volgens de triviale benaming of liever "Tension" en "Current" volgens de technische en wetenschappelijke benaming. Of je omzeilt het probleem door V en A te gebruiken of U en I.

Is Amperage een correcte engelse term? Het is al een 'power supply' dus om het dan consequent te houden, zou je in het engels door moeten gaan. Op mijn koopvoedingen staat op de ene 'voltage' & 'current' en op de andere gewoon '0...65V' & '0...4A'.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dat weet ik niet. Ik ben de voltage/current combinatie ook al heel vaak tegengekomen op fabrieksspul, hetgeen nog niet betekent dat amperage geen correct Engels zou zijn. In spreektaal gebruiken ze vaak ook "amps", en aangezien de '-age' uitgang kennelijk ook bekend is in het engels, zou je amperage ook niet uit moeten sluiten. Maar je hoort het in elk geval niet vaak.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 oktober 2013 21:20:08 schreef The Engineer:
[....]
Pft, nouzeg, pros! Mijn vriendin nu ook, dus >:)

Voor je vriendin zou je eigenlijk nog een rooster boven de eindbuizen moeten monteren, om de theepot op te zetten ;)
(en een voeding met een trilleromvormer :P )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Een klein projectje van mijn kant. Mijn broer heeft een nieuw huis, net naast de dek. Kruipruimte is dus nogal vochtig maar ook ondiep. Hij heeft een put gegraven waar het vocht naar toeloopt d.m.v. drainage buizen. Echter de put is zo smal dat de vlotter van de dompelpomp te weinig speling heeft om goed op/neer te bewegen en de pomp in/uit te schakelen.
Dus een stukje elektronica er tegen aan ...

De buitenkant met voeler (links):
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5145_.jpg

en de binnenkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5135_.jpg

"Verplichte" onderkant skip ik even, e.e.a. print zit al in de kast.

groeten,
cor/PA3COR

Niet ingewikkeld, maar héél netjes strak en ook nuttig :)
Eerste klas automatisering, gaaf.

Dat linker kastje komt net boven het waterniveau te hangen?

[Bericht gewijzigd door The Engineer op 9 november 2013 12:46:53 (14%)]

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

@Pax: mooi! Zoiets heb ik ook nog nodig! Ik zit alleen te denken met twee schakelaars, want wanneer zet jij je pomp weer uit? En heb je een AC-signaal voor je sensor gebruikt om corrosie te voorkomen?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

pax,
Mooi, maar opletten met het 230V deel.
Er moet voldoende ruimte tussen de baantjes/aansluitklemmen zijn ( minstens 3mm ).
http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx
Misschien is het ook een goed idee om de print te behandelen tegen vocht als je deze in een kruipkelder gebruikt
( de behuizing is wel waterdicht maar de vochtige lucht zit toch gevangen in de behuizing ).
Wel goed dat je draadhulzen gebruikt en dat er een zekering voorzien is (wel nog aantal A en T of F nog vermelden op het bakje ) .

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Daarom ook dat foto's van de onderkant verplicht zijn. Rondom de 230V dien je minstens 2 rijen eilandjes weg te boren (1 rij moet op sommige plaatsen volstaan maar is wat krap), en de boel in de lak zetten, vooral de printplaat zelf, is hard nodig tegen intrekkend vocht. Mijn oplossing was plasticspray (eerst even de specificaties gelezen of dat spanningsvast was) maar bijvoorbeeld urethaanlak doet het ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

Het mag dan misschien wel een simpele schakeling zijn, maar desondanks is 'ie wel erg netjes afgewerkt.

Bijvoorbeeld de sticker op de behuizing. Als er nu eens een keer iets met de installatie aan de hand is dan is met één oogopslag duidelijk wat de bedoeling is van het kastje en hoeft niet eerst iemand uit te dokteren waar het precies voor zou moeten dienen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Lambiek

Special Member

Dat is ook toevallig, heb net zo iets afgerond van de week. :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pomp_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/pomp_2.jpg

Dit is ook een pomp schakeling, alleen hier zit iets meer op.
Aan de boven kant zitten 5 uitgangen die je kan gebruiken voor signaal lampen of led's. Hier kan de status van de pomp schakeling op bekeken worden.

De statussen zijn:
Wacht pomp, pomp draaien, naloop pomp, reset alarm, en alarm.

De vijf polige connector links is om de schakeling te programmeren via ICSP, de pic is een 16F628A.

De twee polige connector onder is een RX - TX aansluiting, deze is voor communicatie met een XBEE module voor de alarm melding. Op deze manier kan een alarm draadloos door gegeven worden.

Rechts het pomp relais met wissel contact. Deze is alleen geschikt voor laagspanning, maar een hulp relais is zo geplaatst.

Ik werk wel met wisselspanning voor de meet pennen, en dat schijnt goed te werken. Na twee weken in water met een zout oplossing is er nog niets te zien aan de pennen.

Dit gaat trouwens als bilge pomp zijn werk doen in een open rondvaart boot.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 november 2013 12:40:45 schreef pax:
Een klein projectje van mijn kant. Mijn broer heeft een nieuw huis, net naast de dek. Kruipruimte is dus nogal vochtig maar ook ondiep. Hij heeft een put gegraven waar het vocht naar toeloopt d.m.v. drainage buizen. Echter de put is zo smal dat de vlotter van de dompelpomp te weinig speling heeft om goed op/neer te bewegen en de pomp in/uit te schakelen.
Dus een stukje elektronica er tegen aan ...

De buitenkant met voeler (links):
[afbeelding]

en de binnenkant
[afbeelding]

"Verplichte" onderkant skip ik even, e.e.a. print zit al in de kast.

groeten,
cor/PA3COR

Mooi schema er ook op! Waar heb je die printplaat vandaan als ik vragen mag? Ziet er wel praktisch uit.

Die lijntjes op de print, "zien" er custom made uit :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Ja, en nog enger als dat aan netspanning moet hangen... Maar gelukkig, laagspanning met hulprelais.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Lambiek

Special Member

@ Gadget_inc en Lucky Luke,
Aan wie was die vraag, aan pax of aan mij?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@The Engineer, bedankt voor de complimenten. Inderdaad, goed gezien.

@MAH de pomp gaat weer uit als het water niveau onder de metalen voelers komt. Ik heb een 4093 gebruikt om een blokgolfje ~1KHz op te wekken.

@Erelce overal minimaal 2 baantjes weg gehaald. De zekering waarde staat op het frontje van het bakje vermeld.

@maartenbakker plastik70 van Contactchemie

@Da_vinci, print komt van Stuut en Bruin vandaan (die bestaan helaas dus niet meer):-(. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de dead-bug methode. Echter i.v.m. 230V toch maar gekozen voor gaatjespint

Dit topic is gesloten