Problemen met een PIC

Arco

Special Member

Als het geheel op het breadboard werkte, en nu (met dezelfde onderdelen) op een print niet meer, dan zit er duidelijk iets verkeerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 oktober 2013 09:40:22 schreef Lambiek:
Zelf zet ik altijd 10K van de plus naar MCLR, en 100nF van MCLR naar de gnd.

Hoe hoog heb je BOR staan in je config, staat die soms aan de lage kant. Als dat zo is, schakeld je pic uit bij een kleine spanningsval van je voeding.

Wat heb je er allemaal aanhangen qua I/O, gaat het daar soms fout?

Hoe heb je het hardware matig gedaan, met optocouplers aan de ingangen, en drivers aan de uitgangen?

BOR staat off,

Ik heb 3 uitgangen, en daar achter hangen een aantal 595 serieel in parallel uit IC... en daar clock ik data in... en dat staat nu als een gek te knipperen, totdat ik de print aanraakt, dan staat alles opeens verkeerd stil...

Op 30 oktober 2013 09:49:07 schreef Arco:
Als het geheel op het breadboard werkte, en nu (met dezelfde onderdelen) op een print niet meer, dan zit er duidelijk iets verkeerd...

tja... waarschinlijk wel... maar nu nog wat....?

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op woensdag 30 oktober 2013 22:20:33 (16%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Arco

Special Member

Zoals ik al zei moet er iets verkeerd zitten. Dat kan niet anders, want met dezelfde onderdelen werkte het op het breadboard wel.
Ik zou alles nog eens nalopen vanaf het schema en kijken of alle verbindingen kloppen.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 30 oktober 2013 22:21:48 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 oktober 2013 22:20:58 schreef Arco:
Zoals ik al zei moet er iets verkeerd zitten. Dat kan niet anders, want met dezelfde onderdelen werkte het op het breadboard wel.
Ik zou alles nog eens nalopen vanaf het schema en kijken of alle verbindingen kloppen.

ga ik doen, en ik ga op een vrije output even een ledje zetten...
dan kan ik die op bepaalde plekker latten knipperen,,, dat weet ik in ieder geval dat die loopt ja of nee....

wordt vervolgt....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Welke frequentie draai je op ? op XT mode bij hoge frequenties moet je soms een weerstand tussen het kristal en uc plaatsen.

Volgens mij ligt het aan het toewijzen van de poorten of een foutje in de print.

Ik programmeer bijna wekelijks pic's (628a, 876a, 877)in LDMICRO en heb nog nooit dergelijk probleem gehad.
Ben soms zelf verbaasd wat die pic's allemaal kunnen slikken.

Kristallen tss de 4 a 20Mhz met 33K aan de MCRL en verder niets behalve een 100nF aan de voedingspinnen.
Voedingsspanning via batterijen of netvoeding en soms via een zenerdiode.

Aangezien LDmicro geen interne oscillator ondersteunt, wijzig ik de HEX file met Bumblebee (1byte)

Mijn laatste was een rc_decoder om de lichten van een voerboot te bedienen met een Futaba T6EX (kanaalschakelaars 5 & 6), in een omgeving met veel storingen en werkt perfect (16F628A/20Mhz en een PVT322).

Het geheimzinnig gedoe van die karpervissers is soms grappig ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010430b.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010426b.jpg

Hier een instelbare timer voor een zeiler, om die om de zoveel minuten wakker te maken.
Een 16f628a met interne 4Mhz oscillator en ADM663 spanningsregelaar.

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010173.jpg

LDmicro user.

Ik weet niet eens of het aan de Pic ligt... weet niet eens zeker of die wel loopt....

kan ook wel aan het aansturen van die 595 liggen... ?
moet ik die 3 datalijnen die naar de 595 lopen nog met een weerstand naar 0 trekken? want die zitten nu gewoon op outputs?

ik ga er eerst eens een knipper led bij maken....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 31 oktober 2013 22:54:55 schreef Arjan Swets:
ik ga er eerst eens een knipper led bij maken....

Heb je dat nog steeds niet gedaan dan ?? ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Zonder schema en foto's is het wel lastig fout zoeken voor ons..
Maar inderdaad eerst maar eens een knipper Ledje ;)

Op 31 oktober 2013 22:54:55 schreef Arjan Swets:
..moet ik die 3 datalijnen die naar de 595 lopen nog met een weerstand naar 0 trekken? want die zitten nu gewoon op outputs?

Nee, want de outputs zijn source/sink, uitgenomen pin4 (RA5/MCRL/Vpp) die is enkel sink, als die als output is geprogrammeerd.

En hopelijk staat die juist ingesteld want anders kun je rare toestanden krijgen.

Laat ook eens de C weg die aan die pin ligt, dus enkel de 33K naar de +V

Edit: ow had het type µC uit het oog verloren

LDmicro user.

Ik gebruik ook altijd een 10k pullup op de reset lijn, net als lambiek.

Die pin wordt normaliter toch hoog, dus loopt er geen stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 31 oktober 2013 22:54:55 schreef Arjan Swets:
Ik weet niet eens of het aan de Pic ligt... weet niet eens zeker of die wel loopt....
kan ook wel aan het aansturen van die 595 liggen... ?

Als het eerst op het breadboard wel goed gewerkt heeft, kan de software nu niet ineens spontaan veranderd zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 november 2013 10:40:44 schreef Arco:
[...]
Als het eerst op het breadboard wel goed gewerkt heeft, kan de software nu niet ineens spontaan veranderd zijn... ;)

ja leek mij eigenlijk ook...

en erg veel zit er niet op de print... de PIC, en de voeding...
de voeding geeft netjes 5 volt....

dus tja..

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lambiek

Special Member

Plaats eens een foto dan, zo is er geen zinnig woord over te zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Meet eens tussen massa en kristal aansluiting , daar moet tussen de 2 en 2,7 volt staan.
Een andere methode is op een radio checken of je de 5e harmonische hoort op 100MHz, of met f-counter.
qua C-tjes:15 of 22pf maakt niks uit, moet gewoon werken.En die 1Meg weerstand kun je weglaten.
Misschien moet je de print nog eens bekijken onder een loep of er geen print breukjes zijn... je weet maar nooit

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Ik zie de ontkoppel Ctjes niet, deze moeten er zeer zeker opzitten !
Een paar bij de ?7805?, maar ook bij de PIC (dicht bij de voedings aansluitingen).

Had je al een LEDje laten knipperen ?

de voeding geeft netjes 5 volt....
dus tja..

Meet ook eens in de AC stand

Het lijkt alsof 1 poot van het xtal contact maakt of verbonden is met de diodes? Kan zijn dat ik het verkeerd zie ook hoor :)

Den Dries www.hulens.be
marcob

Golden Member

Zit er nu een weerstand parallel over het kristal? En zit 1 poot van het kristal aan + 5 Volt?
Je heb een LED op een uitgangen zitten, een knipper led is dan toch zo gemaakt? Ook in de bestaande software.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
fred101

Golden Member

Heb je X5R of X7R ceramische C's gebruikt. Die blijven geen 22pF als er spanning op staat. Die capaciteit zakt flink in bij het stijgen van de spanning. Op het breadboard had je ook veel meer capaciteit (de capaciteit van het breadboard zelf.

Het lijkt me dat paracitaire zaken tov het breadboard/pcb of een PCB/opbouw fout de enige oorzaak kunnen zijn als je nu dezelfde onderdelen gebruikt.

Met een scoop kijken of de oscillator werkt en of er ergens wat oscilleert bv je 5V regelaar, 100nF op in en uitgang, 2200uF op de ingang is wat overkill maar zou moeten kunnen en 10uF parallel aan 100 nF op de uitgang zou ook moeten kunnen. Dan kun je ook zien of er activiteit op de pic in/uitgangen is.

Ik kan het niet goed zien op die foto maar je Xtal lijkt met een of ander smd ding verbonden met de ingangkant van 7805.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Er klopt een hoop niet volgens mij. Het begint al bij de voeding, ik mis twee elco's en tweemaal 100nF. (Als het de twee elco's zijn die op de print staan, staan ze te ver weg) Bij de voedings pinnen van je controller mis ik ook 100nF. Ik zie nergens pull up of pull down weerstanden bij de in en uitgangs pinnen. Bij je MCLR mis ik ook de 100nF condensator. En je interfacing voor je I/O is ook niet je van het.

Er valt dus een hoop te verbeteren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 november 2013 08:25:51 schreef MMSoft:
Ik zie de ontkoppel Ctjes niet, deze moeten er zeer zeker opzitten !
Een paar bij de ?7805?, maar ook bij de PIC (dicht bij de voedings aansluitingen).

Had je al een LEDje laten knipperen ?

[...]Meet ook eens in de AC stand

alle C-tjes zitten er op... 0603 SMD c-tjes.... ik zal een groter foto maken.... maar bij beide voedings aansluitingen van de pic zit een 100nF c-tje...

en bij de 7805 zitten er 2 van 1uF... en als ik AC meet, wat moet ik dan meten.... Knipper led ben ik nu mee bezig....

Op 2 november 2013 09:00:12 schreef marcob:
Zit er nu een weerstand parallel over het kristal? En zit 1 poot van het kristal aan + 5 Volt?
Je heb een LED op een uitgangen zitten, een knipper led is dan toch zo gemaakt? Ook in de bestaande software.

ja een weerstand van 1M, dat heb ik ook eens verteld gekregen via een forum... , maar die heb ik al lo geknipt... kijk bevoorbeeld hier: http://www.oshonsoft.com/pic18usbsupport.html , daar zie je ook die weerstand over het kristal.

Op 2 november 2013 09:07:41 schreef fred101:
Heb je X5R of X7R ceramische C's gebruikt. Die blijven geen 22pF als er spanning op staat. Die capaciteit zakt flink in bij het stijgen van de spanning. Op het breadboard had je ook veel meer capaciteit (de capaciteit van het breadboard zelf.

Ik kan het niet goed zien op die foto maar je Xtal lijkt met een of ander smd ding verbonden met de ingangkant van 7805.

Ik weet niet wat voor c-tjes het zijn... bruin zijn ze... lol... en nu zitten er smd c-tjes...

Op 2 november 2013 12:55:11 schreef Lambiek:
Er klopt een hoop niet volgens mij. Het begint al bij de voeding, ik mis twee elco's en tweemaal 100nF. (Als het de twee elco's zijn die op de print staan, staan ze te ver weg) Bij de voedings pinnen van je controller mis ik ook 100nF. Ik zie nergens pull up of pull down weerstanden bij de in en uitgangs pinnen. Bij je MCLR mis ik ook de 100nF condensator. En je interfacing voor je I/O is ook niet je van het.

Er valt dus een hoop te verbeteren.

Klopt een hoop niet? De 2 Elco's staan bijna tegen de spanningsregelaar aan?.. en zoals ik al eerder zei, er zitten 2 smd ceetjes bij de spanningsregelaar van 1uF, maar nu heb jij het over 100nF? bij het schema hier online staat bij de spanningsregelaar 2 ceetjes van 1uF?

Veder zitten bij beide voedingenpinnen van de PIC een smd Ceetje van 100nF...

Dat er bij de MCLR ook 100nF wist ik niet... dus die zal ik er bij maken...( maar heb ik nog nooit gedaan, en ik heb heel veel werkende printen gemaakt?)
pull up en pull down? ik heb die uitgangen naar de 595 toe, moeten daar pull up of down weerstanden bij? (op me test opstelling had ik die ook niet... en dat werkte gewoon ) en de andere I/O zijn analoge ingangen? die hebben toch geen weerstanden nodig?
Dus wat je bedoel met "je interfacing voor je I/O is ook niet je van het."?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

het werkt....

https://www.youtube.com/watch?v=tlvr0XTbOho

toen ik zag dat de knipper led het gewoon deed, ben ik verder gaan zoeken....
bleek er een heel klein (niet goed weg ge etst) sluitinkje te zitten precies in de data uit naar de 595....

Dus er was niets mis met het kristal... of zo....

wijze les... voortaan altijd een knipperled op de print... weet ik in ieder geval dat die loopt...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 31 oktober 2013 20:30:23 schreef MGP:
Volgens mij ligt het aan het toewijzen van de poorten of een foutje in de print....

Ikwisthet, ikwisthet , ikwisthet, i'm happy ;) :)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Klopt een hoop niet? De 2 Elco's staan bijna tegen de spanningsregelaar aan?..

Sorry, iets te enthousiast getypt. Maar de rest wat ik schreef zie ik echt niet.

Maar maakt niet uit verder, het werkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.