[Tip] Afzuigkap Siemens LC75951 / D-FX32-4

Yep Culemborg, dat is de plaats voor de 1 A transistor. Ik snap niet dat het bij jou werkt, want een BC817 levert max 0,8 A stroom en de BC847 slechts max 0,1 A..

@ Ritmeester: Deze onderstaande versie ook al eens gezien?? Lijkt wel het oermodel en volgens de persoon waar die print van is was de kap al 25 jaar oud..

Hoi SMD,

Ik heb nog even de datasheets nagekeken, en je hebt gelijk. De BC817 heeft een max collector current van 0.5A en de BC847 van 0.1A.

Dat gezegd hebbende, de BC847 werkt nu alweer een tijd naar tevredenheid; het probleem lijkt opgelost.

@Ritmeester, ben benieuwd waarom je gekozen hebt voor de BC847.

Bedankt!

Goedendag! Ik heb een oude Siemens afzuigkap van 1997 waarvan de motor niet hard wilt draaien. Hij maakt een brommend geluid. Ik vermoed dat er iets is met de printplaat. Want hij start wel, maar begint dan met brommen, afgaande op de berichten in dit topic denk ik dat het de 5 is, want hij start wel maar wilt niet vol gas gaan zeg maar...

Ik heb Siemens gecontacteerd maar die geven aan geen onderdelen meer te leveren voor dit model:

LC50950/02

Kan iemand mij helpen? Ik kan eventueel wel de printplaat eruit halen en die opsturen? Ik ben redelijk technisch maar qua solderen en circuits ben ik nog een groentje.

@smd, @ritmeester zou 1 van jullie mij kunnen helpen?

[Bericht gewijzigd door kuubs op vrijdag 13 oktober 2023 15:55:47 (14%)

Start hij op lage toeren (op 1) ook? Klinkt meer als een aanloopcondensator probleem.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 13 oktober 2023 16:46:04 schreef EricN:
Start hij op lage toeren (op 1) ook? Klinkt meer als een aanloopcondensator probleem.

Ja hij start op lage toeren, maar lijkt alsof die niet naar een hogere zuigkracht wilt, daarom vermoedde ik de 5 condensator. Als ik bijv. een tissue onder de afzuiger houd dan blijft het ook niet "plakken". Dus er zit geen zuigkracht achter. Ik zie de motor wel draaien.

Je schrijft over "zuigkracht" en "draait". Kan het zijn dat het toerental wel hoog genoeg (en normaal) is maar dat het geluid voort komt uit een belemmerde afvoer? Verstropte buis of uitlaat....? Dat geeft ook kabaal. De print bestaat uit schakelaars (relais). Open en toe. Een faseaansnijdig had deze nog niet denk ik. Toch zeker die uit het topic niet. Dus vd print zou ik het niet verwachten dat het komt.

Op 13 oktober 2023 21:03:41 schreef EricN:
Je schrijft over "zuigkracht" en "draait". Kan het zijn dat het toerental wel hoog genoeg (en normaal) is maar dat het geluid voort komt uit een belemmerde afvoer? Verstropte buis of uitlaat....? Dat geeft ook kabaal. De print bestaat uit schakelaars (relais). Open en toe. Een faseaansnijdig had deze nog niet denk ik. Toch zeker die uit het topic niet. Dus vd print zou ik het niet verwachten dat het komt.

Ik heb niet het idee dat het toerental hoog genoeg is, het lijkt net alsof die wel aangaat maar niet echt op gang wilt komen, als dat logisch klinkt.. Een verstopte afvoer of buis lijkt mij onwaarschijnlijk Een verstopte afvoer is het niet... Ik heb de afvoer bekeken en die is nog verbazingwekkend schoon :P

Ik heb een filmpje gemaakt. Ik begin op de hoogste stand en zet hem dan ook lager in stand 2 en 1... Je hoort het verschil.. Op stand 1 is het een heel laag toerental wat die draait..

https://streamable.com/gryq9y

Hij komt uit 1997 :#

[Bericht gewijzigd door kuubs op vrijdag 13 oktober 2023 21:18:06 (10%)

Ja, uitlaat is het niet. Duidelijk te laag toerental.

Je zou de stroom moeten kunnen meten. Als die teveel afneemt is het een kortsluitwikkeling.

De aanloopcondensator zou ik ook zeker nameten. Dat is nog een kleine kans.

Zo te zien wel iets compleet anders dan het oorspronkelijk topic. Niks print. Een schuifschakelaar met serieweerstanden en een 4uF aanloopcondensator.

Excuus, ik heb er niet veel kaas van gegeten :P

Maar gewoon laten vervangen dan?

De keuzes zijn:
-zelf de handen uit de mouwen steken (condensator nameten. Motor onderzoeken en op wikkelingsprobleem nameten)
-iemand anders de handen uit de mouwen laten steken (witgoed leverancier een nieuwe laten plaatsen)

Op 15 oktober 2023 16:11:05 schreef EricN:
De keuzes zijn:
-zelf de handen uit de mouwen steken (condensator nameten. Motor onderzoeken en op wikkelingsprobleem nameten)
-iemand anders de handen uit de mouwen laten steken (witgoed leverancier een nieuwe laten plaatsen)

Dat gaat mijn pet te boven inderdaad. Dan laat ik iemand komen. Dank voor de hulp.

Vraagje aan de hulpvaardigen van dit forum,
Ik heb een afgedankte dampkap van het type welke hier besproken is, overgehouden aan het depanneren van mijn petekind met de plaatsing van een nieuwe dampkap.
De oude werk evenwel nog prima op alle snelheden maar geeft een foutmelding na indrukken van de starttoets (O).
Een biepsignaal en een 5 of S (?) op het schermpje.
Is er iemand die een handleiding of het verklarend onderdeel van de foutcodes heeft van dit toestel.
Dank,
Vrg, GB

Op dinsdag 14 november 2023 18:24:53 schreef GB48:
De oude werk evenwel nog prima op alle snelheden maar geeft een foutmelding na indrukken van de starttoets (O).
Een biepsignaal en een 5 of S (?) op het schermpje.
Is er iemand die een handleiding of het verklarend onderdeel van de foutcodes heeft van dit toestel.
Dank,
Vrg, GB

Voor jou een beetje laat misschien, maar de toekomstige bezoeker heeft er eventueel nog iets aan.

Ik zat met hetzelfde probleem en er waren vele Google zoekopdrachten, in verschillende talen en voor verschillende merken (Siemens, Bosch, NEFF)voor nodig eer ik een oplossing vond voor deze specifieke foutmelding.
Uiteindelijk hier gevonden:
https://forum.teamhack.de/thread/56429-neff-dunstabzugshaube-d8980n0-0…

Kort samengevat:
Het is S (niet 5) en die staat voor "Saturatie", of: de filters zijn vol/gesatureerd met vet.
Na 40 uren afzuigkap-gebruik, geeft hij automatisch die melding uit veiligheidsoverweging, of je filters nu vol vet zitten of niet.
De 0-toets enkele seconden ingedrukt houden en dan is ie weer gereset voor de volgende +/-40 uur.

Of gekopieerd uit de oorspronkelijke tekst:
S = Sättigung mit Fett

S beep Fettfiltersättigungsanzeige.
Erscheint nach 40 ( +5 ) Betriebsstunden.
Rücksetzen durch ständiges Drücken der 0- Taste bis eine Reaktion erfolgt.
Entweder ein Signalton ertönt, Anzeige erlischt oder zeigt 0 an.

Hallo,

Ik heb ook een siemens kap en deed het uit het niets meer
Na dit forum gelezen te hebben heb ik een bcp 56-10 smd besteld

Deze
https://www.reichelt.nl/nl/nl/transistor-smd-npn-sot-223-80v-1a-1-3w-b…

Is dit de juiste

Ik heb de oude er afgehaald en deze op de plek gesoldeerrd
Viel nog vies tegen klein spul
Maar toch werk het niet

Als ik het goed zeg komt er op de B 5v
Op de c 18v
En dan zou doordat er op de b 5v komt op e ook 18 v komen te staan toch

Betekent dit dan ook dat je c en e door kan verbinden om te testen of dit het probleem is?

ik zie geen transistor zitten op de grotere plaats? Je kan de C en E niet doorverbinden, dan is die zeker stuk!! Kleine transistor verwijderd??

Meestal is de reparatie altijd succesvol..

Nee klopt ik had de grote er weer afgehaald
Is dit wel de juiste die ik besteld heb?
Zijn er mensen die dit er op kunnen solderen en zorgen dat de plaat weer werkt

Is de juiste transistor en ja dat kunnen we evt wel.

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 25 mei 2024 19:10:16 (61%)

Hoe kom ik met u in contact
Kan u hem ook testen of hij juist werkt?

@smd kunnen wij in contact komen via de mail?
Zodat ik hem kan opsturen of langskomen

Stuurt maar een mail, staat in mn profiel..

Als het goed is heeft u een mail ontvangen

Hallo,
Ben nieuw hier en heb dit topic gevonden omdat mijn Siemens afzuigkap gestopt is met werken.
Ik ben wel handig genoeg om de printplaat uit de kap te halen maar niet om deze te repareren.
Aangenomen dat de hier in het topic benoemde onderdelen defect zijn.
Het led paneeltje werkt wel evenals de verlichting maar de afzuiging geheel niet( op geen enkele stand).
Is er mogelijk iemand in de omgeving Eindhoven die hier ervaring in heeft en tegen vergoeding kan repareren? En anders stuur ik het natuurlijk op .

Dank, groet,

Gaat het om exact zelfde afzuigkap als vermeld in titel van topic of een ander model?? Want de klacht van de topicstarter was dat kap geheel niets meer doet, dus ook geen lampjes, dus denk eerder iets met motor/ aanloop condensator. Hoor je de relais wel tikken bij veranderen stand?

Het is model LC66950 volgens een sticker aan de binnenkant met een Neff printplaat.
Ik had de tekst anders begrepen maar heb de print terug geplaatst en zonder de kap hoor ik inderdaad klikjes als ik + en - gebruik.
Begrijp ik dan hieruit dat de print OK is maar dat de afzuigunit zelf/ventilator defect is?