Kortsluiting eindtrap Marantz pm-75

fred101

Golden Member

Je hebt ook de datasheet er bij gepakt en weet zeker dat het torren zijn en ook de goede ? Je hebt de omgekeerde nog niet gemeten want dat schreef ik later pas. Als je namelijk pnp als npn meet krijg je 3x oneindig. Meestal is er bij een kapotte tor een short en niet alles open.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had hem op alle manieren al doorgemeten voordat u gepost had.
Na je bericht nog 1x goed doorgelezen te hebben heb ik het nog een keer geprobeerd en ik krijg nog steeds oneindig.
En ja ik heb ook het datasheet bekeken.

[Bericht gewijzigd door merlijndamman op donderdag 30 januari 2014 19:18:26 (10%)

fred101

Golden Member

Je multimeter is niet geschikt. Dit ios erg afhankelijk van de meter. Ik heb net even getest.

Keithley 2000,
diode collector forward 52k, reverse oneindig
diode emitter forward 53k, reverse 4,1M.
col/emit 4,7M en oneindig.

Agilent handmultimeter
diode collector forward 1,36M , reverse 39,7M
diode emitter forward 1,3M, reverse 39M.
col/emit 69M en oneindig

Een extec multimeter/stroomtang in weerstand automode, alle metingen oneindig en ongeschilkt. Heeft wel een diode stand

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb op dit moment bijna niks te besteden en kan dus op dit moment geen nieuwe multimeter kopen.

Ik kan ook er gewoon van uitgaan dat deze 2 bias torren kapot zijn en ze gewoon vervangen?

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=4873
Een doorpiepertje waar je oa torren mee kan testen. Twee torren, maakt weinig uit welke, speakertje en wat weerstanden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,

Ben echt een beginner op het gebied van elektronica en kom er dus net achter dat ik wel een diode stand heb. Heb de bias torren doorgemeten en komen netjes uit op 0.62. Sorry voor het probleem.

Er zitten net na beide eindtrappen 4 grote weerstanden en 2 iets kleinere deze meten allemaal 0 weerstand. En als ik ze eruit soldeer meten ze wel normaal dus ik ga er vanuit dat er ergens anders kortsluiting zit.

Ben intussen naar 2 ex-hobbyisten geweest, deze mensen kunnen het probleem zelfs niet vinden. Intussen heb ik zelf al wat dingen gedaan. Er gaan 2 voedingskabels richting de eindtrap, als ik de bruin-zwart-bruin loskoppel gaat de versterker gewoon aan zonder dat de relais over gaat.

Ik had suggesties om de brugcel (8 dioden) door te meten, maar die meten allemaal O.K.
Alle torretjes meten ook O.K. Ik heb bijna alles nu wel een keer doorgemeten, en kan niks vinden.

Ben ook de voeding gaan verdenken. De voeding geeft niet helemaal correcte waardes af maar net iets onder de originele waardes. Lijkt mij dus geen probleem(?)

je hebt ook even gemeten of er geen eindtorren met de collector aan het koelblok hangen? dat koelblok hangt meestal aan ground van de versterker, er kan een mica isolatie plaatje stuk zijn.

ohms meten of er verschil zit tussen de ene L uitgang en R uitgang en ground, plus en min voeding kan ook helpen, wel voor het speaker relais meten zonder netspanning op de versterker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie !

Als ik de collectors van de eindtransistoren meet aan het koelblok dan krijg ik weerstand ja.

Verder meten de ohms voor de relais aan allebei de kanten hetzelfde.

als de collector doormeet met de koelplaat, zit ergens de plus of min voeding aan de massa van de voeding via 1 of meer torren. nazien of er een isolatieplaatje is gebroken. goed meten, als de torren heet worden kan een 50kohm sluiting in koude toestand tussen massa en plus of min veel lager worden door het uitzetten van de torren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik gewoon de print doormeet bij het collector pootje als die los van de koelplaat staat, krijg ik ook meting op de 'ohm' stand op de multimeter.

De torren kunnen sowieso niet eens aan want de relais gaat niet over doordat de 2e voedingskabel niet is aangesloten

wat meet je overigens? het koelblok kan ook met schroeven aan de massa van de print zitten als je de print met blok en al los hebt liggen. er zitten op de print zelf ook verbindingen van massa naar plus en min, deze zijn echter wel hoog ohms. als je 1kohm oid meet is het te laag. zorg dat het koelblok alleen via de torren nog vastzit, dan zou er geen lage waarde tussen de collector en het koelblok mogen zijn. met collector bedoel ik de koellip van de torren overigens, deze hangen normaal aan de collector.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman,

Ik heb erg weinig ervaring en begrijp dan ook niet helemaal wat je bedoeld met massa enz. Ik meet de collector tegen een schroef op de print die direct in verbinding staat met het koelblok.

Hoeveel weerstand meet je dan? Ik bedoel tussen massa en de collectoren.

Fordman

Oké

Ik heb de hoofdprint bij al deze metingen al uitliggen. Dit had ik niet duidelijk aangegeven.

Ik ga er vanuit dat ik de koellip en het koelblok moet meten?

Hiertussen meet ik 100-150 kOhm

Dat zegt niet zoveel, spanning van de voeding laat de ohm meter een waarde aangeven. Breng hem naar iemand die er iets vanaf weet, dit is tenen krommend als ik het topic lees.

Ja ik ben er naar 2 mensen mee toe geweest die er wat vanaf weten.

Zij konden het zelfs niet vinden dus ben ik ten einde raad.

Ben bang dat ze dan niks weten van audio versterkers? Laat er iemand naar kijken die verstand heeft van versterkers. Volgens mij is het niet zo moeilijk probleem.

Het probleem is dat ik niemand in de buurt van Almelo ken die er echt degelijk verstand van heeft.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 mei 2014 01:22:04 schreef merlijndamman:
Ja ik ben er naar 2 mensen mee toe geweest die er wat vanaf weten.

Zij konden het zelfs niet vinden dus ben ik ten einde raad.

Ik kan me indenken dat (afhankelijk van hoe goed je die mensen kent) ze ook geen zin hadden om er meer dan een kwartiertje naar te kijken. Jij kiest ervoor een defecte Marantz 'voor goedkoop' aan te schaffen, en iemand anders mag dat even 'voor nog goedkoper' op gaan lossen. Als ik een apparaat krijg waar al door iemand in gehobby't is, dan denk ik ook: hoeveel tijd zal ik hier in gaan steken... Dat is namelijk foutzoeken op twee niveaus: het oorspronkelijke probleem, en alle nieuw geïntroduceerde problemen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn advies, zet 'm te koop. Goedkoop herstellen gaat het niet worden, daarom kocht jij 'm zelf ook goedkoop.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Ik ben net klaar met het herstellen van de microfoon versterker van de manege hier. Simpel ding maar met een hele berg defecten. Vooral in de schakelende voeding. En daar had nog niemand aan gewerkt. (gevalletje onweerschade)

Alles bij elkaar ben ik er toch een uur of 4 a 5 mee bezig geweest. En dat kwam niet vanwege het feit dat er geen schema was (ik heb er niet eens naar gezocht)of dat ik niet snapte hoe het in elkaar zat. Ik had alle fouten vrij snel gevonden maar de pcbs en bedrading moeten los, het pcb eruit, de defecte onderdelen eruit, de nieuwe weer erin en dan weer inbouwen en meten of er stroomafwaarts nog meer problemen zitten. Daarna op netspanning de smps goed testen, daarna op een dummyload het audiodeel nog een keer uit testen. En je bent zo een aantal uur verder.
(vervangen, paar elco's, 2 weerstanden, 3 diodes, 1 zener, een TL431, een tor en een optocoupler)

Dan kan je zelf uitrekenen wat het alleen al aan uren zou kosten. Ik neem aan dat je zelf ook niet voor 5 euro per uur gaat werken dus een 50 tot 100 euro aan uren ben je al snel kwijt
Jou versterker is waarschijnlijk ook veel meer dan 4 a 5 uur werk Zeker als de vorige eigenaar ook al bezig is geweest.

Maar waarom koop je een defecte versterker als je hem zelf niet kan repareren en ook het geld niet hebt dat te laten doen.?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 mei 2014 13:41:57 schreef fred101:
Ik ben net klaar met het herstellen van de microfoon versterker van de manege hier. Simpel ding maar met een hele berg defecten. Vooral in de schakelende voeding. En daar had nog niemand aan gewerkt. (gevalletje onweerschade)

Alles bij elkaar ben ik er toch een uur of 4 a 5 mee bezig geweest. En dat kwam niet vanwege het feit dat er geen schema was (ik heb er niet eens naar gezocht)of dat ik niet snapte hoe het in elkaar zat. Ik had alle fouten vrij snel gevonden maar de pcbs en bedrading moeten los, het pcb eruit, de defecte onderdelen eruit, de nieuwe weer erin en dan weer inbouwen en meten of er stroomafwaarts nog meer problemen zitten. Daarna op netspanning de smps goed testen, daarna op een dummyload het audiodeel nog een keer uit testen. En je bent zo een aantal uur verder.
(vervangen, paar elco's, 2 weerstanden, 3 diodes, 1 zener, een TL431, een tor en een optocoupler)

Dan kan je zelf uitrekenen wat het alleen al aan uren zou kosten. Ik neem aan dat je zelf ook niet voor 5 euro per uur gaat werken dus een 50 tot 100 euro aan uren ben je al snel kwijt
Jou versterker is waarschijnlijk ook veel meer dan 4 a 5 uur werk Zeker als de vorige eigenaar ook al bezig is geweest.

Maar waarom koop je een defecte versterker als je hem zelf niet kan repareren en ook het geld niet hebt dat te laten doen.?

Hoi,

Dit onderwerp interesseert mij en met 2 andere versterkers die ik kapot via marktplaats had gekocht is mij dit prima gelukt.

De vorige eigenaar is er zelf niet mee bezig geweest; maar een audio zaak heeft er een service beurt aan gegeven. Ik begrijp nu ook wel dat er toch flink wat werk in zit. Iniedergeval weet ik nu dat de spanning via de voedings elco's dus niet klopt en dat er een enorme zwaai in zit.

Ik ben ook bereid om wel een paar centen neer te leggen als iemand mij contacteert en voor een normaal tarief dit probleem wil oplossen.

Maar ik zie verder wel, nog bedankt voor de hulp.

een normaal tarief

Wat is dat voor jouw dan ? Stel dat je bij iemand langs gaat, je woont niet echt centraal dus een paar uur reistijd heb je zo. Dan komen de reiskosten er nog bij. Iemand is er dan 5 uur mee bezig en er moeten ook wat nieuwe onderdelen in.

- Reiskosten 35 Euro
- 5 uur a 10 euro /uur (hobbybob tarief) 50 Euro
- Nieuwe onderdelen 35 Euro

Dan zit je dus al op 120 Euro en dat is meer dan die versterker waard is.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.