Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Omdat het uraniumglas is?
Uraniumglas werd veel gebruikt in buizen, als voorloper van Pyrexglas. Vooral Eimac deed dat, met name in de de doorvoertjes bij zeer heet wordende (zend) buizen. Later werd dat door pyrex vervangen.
Geisslerbuizen zijn langgerekt en habben vaak verschillende glassoorten en fosforiserende stoffen.

Overigens ben ik ondertussen via via op het submerk 'Philora' gekomen en dat zou dan weer in de richting van verlichting komen.
Ik het zou dus een trigger voor een gasontladingsbuis kunnen zijn. Internet geeft voor Philora lage druk Na-lampen, maar anderen zeggen weer 1e generatie TL.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hewlett

Honourable Member

Ja, inderdaad het uranium glas, welke helder groen wordt, en het venster / opening in de behuizing. Waarschijnlijk moet de buis iets oplichten, wat moet je anders met dat venster? Anders om, voor een sensor werking, zit er naar mijn mening wat weinig in de buis.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 25 juni 2014 21:48:35 schreef Lucky Luke:
Ik zie er spoortjes tussendoor en onderdoor lopen, dus als het opto's zijn is dat niet netjes. Then again, het hoeven niet altijd hoge spanningen te zijn... En bijschrift "ISO2" zou ook wel in die richting kunnen wijzen (ISOlator). Zijn ze dikker dan een "normale" SMD?

Ze zijn idd dikker dan SOIC componenten, De functie ervan is iets met een communicatielijn (RS485 of ietd dergelijks ) welke met logica gekoppeld is.

Op 25 juni 2014 19:03:00 schreef haasje93:
Het zijn waarschijnlijk HCPL0701 opto`s

das'm ! Merci guys

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 27 juni 2014 19:16:25 (14%)

fatbeard

Honourable Member

Dat fraaie Philips onderdeel zou -gelet op de constructie en schakeling- inderdaad wel eens een starter kunnen zijn voor gasontladingslampen (al is dat uraniumglas wel wat vreemd).

Meet 'gewoon' de V/I karakteristiek eens op, dan weet je (en wij) vast meer... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Dat lijkt me toch wel linke soep, want als het een starter is, dan zou er in het eerste deel ven de meting geen stroom lopen en dan boven de ontstekingsspanning een glimontlading, waardoor een bi-metaaltje (het stripje?) warm wordt en dan direct contact maken met het draadje, kortsluiting maken dus. Verder vertrouw ik die teerdot niet. Ik heb beslist geen zin om het ding in de fik te stoken!

Niemand die hier meer weet van Philips 'Philora'?
Naar wat ik heb gehoord, moet ik te weten zien komen of het ding nu voor een SO natriumlamp of voor een TL-buis heeft gediend.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Dan denk ik dat ik inmiddels wel verantwoord een duit in het zakje mag doen. De inspectie-opening in het karton, zie je later ook terug als rond venstertje in de ronde blikken TL-starters. Dat zou dus best iets kunnen zijn.

5 cijferige typenummers werden gebruikt voor speciale buizen, voor buisaccesoires zoals koellichamen, maar ook gewoon voor verlichting (dat had ik in mijn vorige bericht achtergehouden), wat met de merknaam Philora zou kunnen kloppen.

Verder zit ik zelf inmiddels ook met een buizenvraag op een ander forum.

Wellicht kunnen Tidak Ada of Fastfolkert hier iets zinnigs over zeggen, het gaat om een buis die kennelijk bij Philips/Muller in Hamburg is gemaakt en is gebruikt door Philips Medical Systems. Wat ik erbij heb geschreven is alles dat ik zo heb kunnen concluderen.

Zie: https://www.gfgf.org/Forum/index.php?t=msg&th=2083&goto=5462&a…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Gezien anodespanning en stroom gaat de eerste gedachte uit naar een röntgenbron. Een Rotafix keramisch röntgenbuisje?
Ik zie alleen op de foto's geen uittreevenster. Een 3D view zou interessant zijn. [edit]: dat venster is al op de eerste foto te zien! [/edit]
Gokje, Is het nummer afkomstig van Health Care. Duitsland (Hamburg of Aken)? Als ik de 12NC code zie zou ik vanwege 'AK' naar Aken neigen.
Ik zal je een P-mailtje toesturen met een pdf'je

Het blijft toch gek, dat ik middels Google alleen links vind naar die SO natriumlampen, als ik Philora intik.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Als helath care hetzelfde is als medical systems dan denk ik van wel. Die AK was mijn volgende aanknopingspunt inderdaad. Nou ken ik opzich wel iemand die ooit in een vorig leven in Best heeft gewerkt, dus misschien heeft die daar ooit wat over opgevangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Volgens mijn geheugen is Health Care de nieuwe benaming van Medical Systems

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Een V/I karakteristiek teken ik altijd uit met een gepaste stroom- en spanningsbegrenzing (1mA en 150V, afhankelijk van de verwachtingen)...
Zo is er onvoldoende energie om iets in de fik te steken, maar het gedrag van de 'component' wordt wel duidelijk.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Wie weet wat dit ding is: "31=NO2"

Het is een IC uit een step-up printje. op de foto zie je de schakeltor, randje van de spoel en de adjust weerstanden.

SKU: Link
Package lijkt overeen te komen met een SOT23
Pinout:
1: hangt aan 5V out
2: stuurt tor aan
3: hangt aan GND
4: hangt aan 3v in
5: hangt aan 5V out
6: hangt aan weerstandsdeler tussen 5V out en GND

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/2014-07-12%2019.19.10_2.jpg
(klik)

GMT+1
Tidak Ada

Golden Member

Wie weet wat voor een coaxplug dit is?
Impedantie?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/onbebkende-coax-plug-1_p7111240.jpg klik

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/onbebkende-coax-plug-2_p7111240.jpg klik

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb hier een display liggen vermoedelijk uit een frequentie regelaar ofzo.
Achterkant op sticker
PROXIMA-01
SCH5100512177
Date:20031112
JOB:B222712

Op het pcb staat ook nog eens PROXIMA R3 99.2.1, heeft 1 aansluiting op het pcb en dat is een 2x4 pins stekker genaamd J1. HEt lcd word aangestuurd door een driver ic.

Driver ic: PCF2111CT van Philips :p datasheet van NXP

Mijn vraag: moest iemand de pin out weten van J1 zou handig zijn :) ik mis nl nog 2 pinnen
1: Data
2: GND
3: CLB
4: ?
5: DLEN
6: ?
7: GND
8: +5V

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
evdweele

Overleden

@Tidak Ada:

Als de afmetingen overeenkomen met het exemplaar dat ik in de rommelbak heb liggen, is het een 50Ω connector.
Deze werd o.a. gebruikt op de portofoon PYE Bantam uit de jaren 60.

http://www.uploadarchief.net/files/download/plug_pye_bantam.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Progger, Ik heb even zitten googlen, en enkele tientallen datasheets naar de pinout zitten kijken, maar ALLEMAAL hebben ze GND op pin 2.

OK. Om niet te liegen de "20 datasheets" even vol zitten maken en de laatste...

AP9266. Subtiele verschillen met jou tabelletje(*), maar veel overeenkomsten. Vrijwel alle andere sot23-6 boosters hebben volgens mij dezelfde pinout. Dus hoewel ik er van overtuigd ben dat dit "hem" niet is, geeft dit hopelijk een hint in welke richting je het moet zoeken.

(*) Mogelijk heb jij 4 en 5 omgedraaid bij het opschrijven. En de spoel meet als kortsluiting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ah, compleet obsoleet dus.
Moet je zoiets bewaren?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Ik bewaar zulke trofeeën uit een vorig leven wel, je weet nooit of je het niet 'ns een keer nodig hebt, of er een ander een plezier mee kan doen.
Daar heb ik al een keer profijt van gehad toen ik een twinax-plug nodig had. De moderne uitvoering heeft dunnere pennen dan de antieke. En die antieke had ik al een jaar of 40 in een bakje liggen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 13 juli 2014 02:23:07 schreef Damic:
Mijn vraag: moest iemand de pin out weten van J1 zou handig zijn :) ik mis nl nog 2 pinnen
1: Data
2: GND
3: CLB
4: ?
5: DLEN
6: ?
7: GND
8: +5V

Het lijkt me dat dit "compleet" zou kunnen zijn. 3: NC, 5:NC, zie je draadjes aan die pins zitten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lopen tracen naar toe, ik bedenk me juist dat het wel eens de 2 aansluitingen kunnen zijn voor de achter grond verlichting maar als ik aan het meten was gaf er niets door naar daar :/

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Jinny

Golden Member

Op 13 juli 2014 09:27:31 schreef evdweele:
Ik bewaar zulke trofeeën uit een vorig leven wel, je weet nooit of je het niet 'ns een keer nodig hebt, of er een ander een plezier mee kan doen.
Daar heb ik al een keer profijt van gehad toen ik een twinax-plug nodig had. De moderne uitvoering heeft dunnere pennen dan de antieke. En die antieke had ik al een jaar of 40 in een bakje liggen.

Heb ik van ellende zelf moeten maken, voor de Telefunken ELK 639.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 juli 2014 11:52:19 schreef Jinny:
[...]
Heb ik van ellende zelf moeten maken, voor de Telefunken ELK 639.

Bedoel je die Twinax of 'mijn' coax?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

De twinax-connector. Op de Telefunken ELK639 zitten 1 twinax-connector en een stuk of drie C-connectors.

Bestaat er overigens ergens op het www een lijst met afbeeldingen van "alle" HF-connectors? Met daarbij de benaming natuurlijk.
Ik heb me een keer wild gezocht naar de benaming van die C-connector.
En maar plaatjes kijken. Omdat de C-connector een reuzen uitvoering van de BNC is, was het verschil niet zo snel duidelijk met alleen een fotootje.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Die van mij staat er niet bij. Heeft die overigens een naam, of is het een 'special' van PYE??

Ik moet hier ergens nog een uitgebreide catalogus van Amphenol hebben. Daar staan er ook heel wat in.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 14 juli 2014 14:15:02 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Bedankt Hugo. Dat overzicht is verre van compleet, maar alle beetjes helpen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten