Op 25 augustus 2014 10:31:15 schreef rew:
[...]Maar... Wat gebruikt er iedere anderhalf uur ineens 20 minuten lang stroom en verloopt vrijwel lineair van 100W naar 75W gedurende die 20 minuten?Die ieder anderhalf uur en 20 minuten zou een koelkast kunnen zijn, maar waarom zou het stroomverbruik afnemen gedurende het lopen?
Op 25 augustus 2014 11:09:07 schreef Franzki:
[...]
De grafiek geeft een elektrisch vermogen aan (in Watt) aan. Maar ik vermoed dat de slimme meter alleen meterstanden geeft (in kWh).Dat betekent dat de grafiek een schatting weergeeft van het gemiddelde afgenomen vermogen in de periode tussen twee metingen. Maar de vorm van de grafiek hangt af van je meetinterval en het gebruikte algoritme voor de grafiek.
Zelf vind ik het handiger om een trend van de meterstanden te zien. Dat is namelijk vermoedelijk de enige data die je daadwerkelijk meet.
Op 25 augustus 2014 22:39:37 schreef jovak:
[...]Misschien een CV ketel die naar mate zijn ingestelde temperatuur andere verbruik heeft? Pompen, regelkleppen.
Als je een modulerende brander hebt, zal je regelklep minder lang open blijven staan aan het einde. Dit is een soort van PWM. Het vermogen van de pomp is een constant vermogen als de ketel verwarmt.
Het is de koelkast inderdaad. Misschien dat het iets met de druk in het systeem te maken heeft? Dat na verloop van tijd de druk verandert waardoor de pomp lichter gaat lopen = minder stroomverbruik? Kan verder niks bedenken.
CV-ketel staat hier nog uit, en dat hou ik ook het liefst zo lang mogelijk zo
Verder spuugt een slimme meter elke 10sec de volgende dingen uit (via seriele poort):
- meterstand laagtarief elektra
- meterstand hoogtarief elektra
- meterstand laagtarief teruglevering (zonnepanelen)
- meterstand hoogtarief teruglevering (zonnepanelen)
- gasmeterstand (De elektra meter ontvangt deze eens per uur van de gasmeter)
- huidig verbruik in W
Output van de meter heb ik hier online gezet voor de geinteresseerden: http://pastebin.com/ZzFmLXvj
Zoals je ziet kun je er allerlei data uithalen. Bericht wat de meter uitspuugt is volgens de DSMR, de 'Dutch Smart Meter Requirements'. De nummers voor elke regel zijn de identifier. Dat zijn ook de waarden die ik met de Arduino gebruik om het goede veld te zoeken.
Op deze pagina wordt wel uitgelegd wat de betekenis van de velden zijn: http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/#mozTocId24279 (even naar beneden scrollen stukje)