Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten


Mooi dreamscape. Ik gebruik die Niko switches ook in mijn VSCP gebaseerd domotica systeem.
Welke bus gebruik je?
Ghole

De communicatie staat nog niet echt op punt, zal waarschijnlijk RS485 worden.
Dit display zal overigens dienst doen voor weergave van allerlei info, de thermostaatmodule zal daar een van zijn (AM2303, komt achter de toetsen).

McAwesome

Golden Member

Hierbij de laatste foto's van het EM800 project. Ondertussen is ook de behuizing afgewerkt en zijn we nu bezig aan integratie met de software van de controller unit.
http://www.axiris.eu/en/images/em800/em800_04_500.jpg
http://www.axiris.eu/en/images/em800/em800_05_500.jpg
http://www.axiris.eu/en/images/em800/em800_08_500.jpg
http://www.axiris.eu/en/images/em800/em800_10_500.jpg

Een eerste rudimentair filmpje vind je hier:
https://vimeo.com/99372973
https://vimeo.com/99580408

We moeten nog wel de calibratie van de buizen in software op punt zetten, dat zal nog een paar dagen werk zijn.

Belgium is primarily known for the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.
Thevel

Golden Member

Wow! wat mooi gemaakt!!!
Behuizing geprint?

[Bericht gewijzigd door Thevel op 28 juni 2014 00:01:53 (29%)]

McAwesome

Golden Member

De behuizing heb ik met AutoCAD getekend en met een Versalaser VLS 3.50 uitgesneden uit diverse soorten plexiglas.

Belgium is primarily known for the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.

Vanmorgen het onderwerp van een nieuw project binnengekregen, een Delta voeding maar dan net iets anders dan we gewend zijn. Deze voeding heb ik op marktplaats gevonden. Hij heeft een paar kenmerken die hem leuk maken om wat mee te gaan doen :
0 tot 28 volt CV regelbaar, 0 tot 10 Amp CC regelbaar, Imonitor uitgang, Overvoltage protection.
En het mooiste, de CC en CV zijn instelbaar met een instelpotmeter op het front maar ook in te stellen door het aanbieden van een analoge spanning van 0 tot 5 volt op de Vprog en Iprog ingangen. Hier kun je dus een front-end bij maken en dan heb je een hele dikke labvoeding. En dat front-end maken lijkt mij leuk om te doen, vrees dat daar wel een microcontrollertje aan te pas komt :-)
Ok, 10A is wat aan de ruime kant, had ook 5A mogen zijn maar ja, deze kwam ik tegen...
Ik heb ook de bijbehorende connectors erbij gekregen, kompleet met locking plaatje zodat ze er niet kunnen schieten. Ik heb hem net getest, hij doet het ! Nu verder uitzoeken hoe het werkt. Wordt vervolgd. Hier wat foto's van het apparaat :

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/DeltaS28-10/boven_zps2c32dd36.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/DeltaS28-10/voor_zps73d6d393.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/DeltaS28-10/open_zpse3fa53e0.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/DeltaS28-10/detail_zps04cfdb9a.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/DeltaS28-10/achter_zps0e083d89.jpg

Een mooie module, maar het is een SMPS, zweeft de uitgang behoorlijk of niet ?

Zweeft de uitgang behoorlijk? Wat bedoel je daarmee?

Website -- Slopen is ook een kunst...

Vaak is de galvanische scheiding tov aarde matig of afwezig bij een klasse-1 geïsoleeerde SMPS, de uitgang zit dan direct of via een C (hier mogelijk die grijze 0.33 uF op de foto ? ) aan aarde.
Dat is zeker bij dit soort zware toepassingen vaak geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden bij gebruik als labvoeding. Als je er b.v. een audio eindtrap aan hangt krijg je zo snel last van aardlussen.

[Bericht gewijzigd door Aart op 28 juni 2014 13:39:45 (11%)]

Ah... Nog nooit gezien, maar zal er volgende keer eens op letten.

Website -- Slopen is ook een kunst...
blackdog

Golden Member

Hi Rolo, :-)

Leuke compacte groot vermogen voeding en handige functies, maar...
Het hangt er in het geheel vanaf, of het voor jouw een leuke LAB voeding word/is, aan de uitgang hangt een condensator van 820uF.
Ook als stel je de voeding in op 100mA dan blaast hij toch je schakeling op.
Dit door de grote uitgangs elco en het in verhouding trage regeldeel van een geschakelde voeding.

Een twee puntje is het nogal hoge ruisniveau uit dit soort voedingen, dit is vaak tussen de 10 en 100mV TT.
Dat houd in dat veel audio en meet schakelingen, je de schakelfrequentie er in terug gaat vinden op een manier die jij niet leuk vind.

Voor de duidelijkheid, het is een goede voeding maar niet voor allerlij electronica projectjes...

Gebruik je deze om b.v. motoren te sturen, lampen enz. die niet gevoeling zijn, prachtige voeding hiervoor.

Ik splits het meestal op, de gevoelige electronica uit een lineaire voeding, en de grote verbruikers uit zoiets als jij nu gekocht hebt.

Het schema van je voeding voor het geval dat je deze nog niet had.
www.bramcam.nl/Diversen/Delta-S28-10.pdf

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/delta24_10.jpg

Ter inspiratie, ziet er niet uit zo maar het is mijn meest gebruikte voeding. Ik wilde hem eigenlijk nog wel eens mooier maken msar hij bevalt zo eigenlijk best goed. De twee analoge meters zijn akelig precies. De OVP is wat lastig. Ik mis daar een display of andere indicatie voor. Ik ben ook niet zo blij met die connector voorop. Daar zal ik eens een keer een dekseltje voor printen. Hij presteert verder goed. raakt niet snel over de zeik, bv bij het testen van spoelen op saturatie, boost converters of desulfator achtige dingen.

Je kan een mooi klein kastje met display, uitgangen en knoppen maken, een soort satelliet. Dan kan die kast onder de tafel op de grond staan.

Blackdog, ik laat er hier een ledje op branden ;-) Maar inderdaad moet je zeker rekening houden met die capaciteit. Voor kwetsbaar werk gebruik ik andere voedingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

@blackdog : Bedankt voor het schema, dat had ik nog niet. En ik ben mij bewust van de eigenschappen zoals jij ze noemt, ik heb voor het fijnere werk ook nog een andere regelbare voeding, die is lineair en klassiek van opbouw. Maar je uitleg is duidelijk en je kennis van voedingen was mij al opgevallen op dit forum !

Ik kon deze gewoon niet laten liggen, ik zie het ook vooral als een leuk project om aan te werken, gewoon voor erbij.
En zo'n Delta ziet er echt profi uit zeg, mooi ontworpen. Je hoort hem niet zoemen, geen ventilator, en ik heb er net even 6A bij 12V uit getrokken met een paar autolampen, ding geeft geen krimp. Indrukwekkend.

Ik vind trouwens de term labvoeding ook wat vaag hoor, zelf gebruik ik liever "regelbare voeding" en dan eventueel de specs erbij.
Dit wordt dus een regelbare switched voeding 0-28V, 10A.

@Fred101 : Welk type Delta is dat, ik kan het typenummer net niet meer lezen.

[Bericht gewijzigd door Rolo op 28 juni 2014 17:26:25 (12%)]

Ik gok: S28-10, alhoewel het stuk van de 8 wat nog zichtbaar zou zijn eerder op een 4 lijkt (S24-10 zou het dan zijn). Ik denk dat ie wat verbouwd is. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
If you want to succeed, double your failure rate.

Nu ik die custom S24-10 van fred101 zie moest ik denken aan nog een ouder "project" van mij. Toen ik nog kampeerde heb ik jaren een Delta 75S 15-15 gebruikt om een 12V koelbox aan te sluiten. Die voeding die erbij geleverd was werd veel te heet, die durfde ik niet bij 30 graden aan te laten staan als ik niet in de buurt van de caravan was.
Dus deze Delta toen ergens op de kop getikt, en heeft die taak perfect gedaan, ook bij > 30 graden celcius in de voortent ! Ik had het snoer van de koelbox voorzien van banaanstekers, dan kon ik de voeding ook nog gebruiken voor andere toepassingen. Heb hem nog, werkt nog prima. De twee 15V uitgangen staan parallel en met de instelpotmeter de uitgang afgeregeld op 12V.

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Electronics/20140629_100355_zpsf1318f7d.jpg

http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Electronics/20140629_100402_zps6d32e745.jpg

als koelbox voeding, daar leent een delta smps zich ook al goed voor :) hoewel ik bij een mobiele toepassing wel de netaansluitingen liever aanraak/ kruip insect veilig heb. die 2 lippen naast de netaansluiting staan ook onder spanning.

edit:

vandaag pruttelde de creativiteit volop, en ontstond een idee voor een makita accu/gereedschap tester.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140629_200408_zps794ebfe0.jpg

ding is (overduidelijk) van een oud accupack 14.4v liion gemaakt. accuspanning en stroom kunnen gemeten worden. de dpm is van de budget serie, dus moest er een aparte voeding in komen in de vorm van een 9v batterij. omdat bij het vergeten om te zetten van de aan/uit knop de batterij leeg zou lopen heb ik er een opto met fet ingezet om zonder ingestoken gereedschap accu het display uit te schakelen.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140629_200517_zps1dd585a7.jpg

om er een adapter van te maken moesten er 2 dikke contacten komen en een stel geleiders. de contacten zijn van 1,5mm dik bandkoper wikkeling uit een smps voeding van lang geleden. 4 sleuven met de dremel erin maken en het lijkt al ergens op. origineel wilde ik de stroomshunt voor 40amp maken, maar dat week nogal af met 0,05ohm op een 200mv metertje, dus moest het 0,001ohm worden, meteen goed voor 200amp meetstroom bereik. ding is nauwkeurig op de 100mv en laat meteen zien als een tol oid te veel stroom onbelast trekt. de tol op de foto doet onbelast 3,5amp, maar als de motor gaar is lopen die stromen vlot 3x hoger op..

na een stel accu's getest te hebben, blijkt 0,8v spanningval van de accu bij een onbelast lopende tol normaal te zijn. gerepareerde of goede accu's (die de oplader nog wel pikt) maakt geen verschil.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20140629_200423_zpsc89cf68b.jpg

zowel 14.4 als 18v accu's kunnen erin. mocht ik een V2 maken, dan wordt er een 18v karkas gebruikt, ding zit voller als je zou denken.

[Bericht gewijzigd door testman op 29 juni 2014 20:31:09 (75%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laat ik ook maar eens met een (klein) projectje komen.
Laatst heb ik de complete elektra van m'n aanhangwagen vervangen. Het oude 7 polig systeem werkte nog perfect, maar de de glaasjes van de achterlichten waren helemaal kapot. En aangezien mijn nieuwe auto een 13 polige jaeger aansluiting heeft, dan maar meteen gekozen voor nieuwe achterlichten met mistlicht en achteruitrijlicht.
Nadat ik de aanhanger klaar had, alle lampen met een 13,8V voeding getest aan de stekker. Alles werkte.
Maar toen ik hem daarna aan de auto aansloot werkten de mist- en achteruitrijlamp niet.
De aansluiting van de auto maar eens nagekeken. Wat bleek. Er is waarschijnlijk een 7 polige aansluiting vervangen voor een 13 polige om een constante stroomdraad aan te kunnen sluiten. Dit was de enige extra draad die aanwezig was. Heb ik bij de auto ook alle extra draden kunnen aanleggen voor de mist- en achteruitrijlicht.
Maar ik was toen aan het denken hoe het mistlicht van de auto wordt uitgeschakeld als er een aanhanger is aangekoppeld.
Met wat rond zoeken op het internet heb ik uiteindelijk een schakelingetje gemaakt die met behulp van een hallsensor in een ferriet ring de stroom detecteert van de mistlampdraad die naar de aanhanger gaat en dan met een relais de mistlamp van de auto uitschakeld.

http://www.walagata.com/thumbnail.php?w=&u=nightwalker&f=mistlicht.jpg&d=&ht=100&wd=100&bg=4682B4&fg=FFFFFF&text=&t=1

De hallsensor komt uit een oud diskettestation. 4 Aansluitingen, maar er staat niets op vermeld. Op het internet een andere hallsensor opgezocht met 4 aansluitingen en pootopstelling overgenomen. Met 2 weerstanden een spanningsdeler gemaakt om de 1,5V te krijgen voor de hallsensor. Het is maar een simpel schakelingetje wat ik gemaakt heb met wat onderdelen die ik hier had liggen.

Nu bleek in de aansluiting bij de trekhaak een verbreekcontact te zitten om de mistlamp van de auto uit te schakelen. Nu heb ik toch die gebruikt. Maar als er toch problemen mee komen door vuil o.i.d. kan ik altijd nog mijn schakeling gebruiken. Die komt in de auto.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Shiptronic

Overleden

De contactdozen die ik ken hebben gewoon een schakelaar ingebouwd. stekker erin en mistlamp auto word uitgeschakeld.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat klopt. Die heb ik dus nu ook gebruikt. Alleen werkt dat systeem niet echt geweldig.
Het pinnetje in de contactdoos is iets te kort waardoor deze niet werd ingedrukt door de stekker. Ik heb toen het positie nokje in de stekker verlengt door er een stukje plastic op te lijmen. Nu wordt het pinnetje wel ingeduwd. Alleen als de stekker iets te veel beweegt schiet het pinnetje langs het nokje en gaat de mistlamp van de auto alsnog aan. Ik moet het nokje dus ook nog wat dikker maken.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

Op 28 juni 2014 14:48:13 schreef blackdog:
Hi Rolo, :-)

Leuke compacte groot vermogen voeding en handige functies, maar...
Het hangt er in het geheel vanaf, of het voor jouw een leuke LAB voeding word/is, aan de uitgang hangt een condensator van 820uF.
Ook als stel je de voeding in op 100mA dan blaast hij toch je schakeling op.
Dit door de grote uitgangs elco en het in verhouding trage regeldeel van een geschakelde voeding.

Een twee puntje is het nogal hoge ruisniveau uit dit soort voedingen, dit is vaak tussen de 10 en 100mV TT.

Dat gaat niet helemaal op Fred, die voeding van Rolo is echt een HEEL ander type. Die heeft ondermeer de U en I set extern via twee 0-10V ingangen. Ook de regeling van die voeding werkt anders en daar zit net wat meer elektronica achter waardoor de rimpel ook FLINK kleiner is. Uitgangs-C durf ik zo even niet te zeggen.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/Delta2/IMG_3518.JPG

En daar is met een beetje werk best wat aardigs van te maken. (jep, ik ben met een tweede bezig)

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/Delta2/delta2.JPG

Je kunt hier ook erg makkelijk de CC en CV leds naar buiten halen, kwestie van twee diodes opsporen en ze door leds vervangen.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/Delta2/IMG_3515.JPG

En als je niet zo blij bent met lange draden aan je regelkring vervang je die leds door een paar opto's en stuur je daarmee je frontpaneel leds aan.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/Delta2/IMG_3527.JPG

Het gepiggybackte opampje links is een buffer voor de 10V die van de ref02 komt, dit omdat ik relatief laagohmige pots gebruik.

Tidak Ada

Golden Member

Begrijp ik nu goed, dat je zo'n Delta van zijn behuizing hebt ontdaan en de prints in een andere kast hebt gezet om er meters en knoppen bij te plaatsen?
Ziet er trouwens weer gelikt uit!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik denk dat hij hem misschien zelfs in z'n originele behuizing heeft zitten, en enkel de lege voorzijde vervangen door een eigen front. Maar misschien ook niet hoor, want ik heb die optie eens bekeken bij mijn (nog ongemodificeerde) S24-10, en daar had ik niet echt ruimte om nog erg veel (i.e. display/pots/aansluitbussen) achter dat front te proppen.

@Sine: die S24-10 is inderdaad een ander ding (eigenlijk de voorloper) van de S28-10. Bij de S24-10 is de spanning wel extern regelbaar met 0-10V, maar dat is voor de stroom inderdaad niet op diezelfde manier uitgevoerd. Dat valt wel te modificeren overigens, zodat je alsnog een stuurspanning kunt gebruiken, of je neemt gewoon genoegen met het extern uitvoeren van de bestaande I-potmeter (zoals Fred ook heeft gedaan).

Of de regelkring in andere opzichten nog heel veel verschilt heb ik me nooit zo in verdiept, maar ik begrijp van jou dat dat wezenlijk verbeterd is? Ik vond die S24-10 eigenlijk ook al niet slecht presteren.

@testman: leuk projectje, met de hergebruik-creativiteit die we van je gewend zijn :)

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Volgens mij haal je Fred en mij door elkaar, dat is niet aardig voor Fred daar ik veel lelijker ben *grin*

Je haalt een stukje uit mijn tekst en spreekt dan Fred aan...
Wat betreft mijn opmerkingen over de Delta S28-10, deze kloppen.
De TT rimpel is is net als een andere voeding die hier op de bank staat (Delta ES 030-5) voor een schakelvoeding laag, maar hoog t.o.v een lineaire voeding.
Ook de lading die in de 820uF elco zit is flink.
Je kan dus niet, wat Fred ondermeer laat zien een LED laten branden door zeg de spanning op 12V in te stellen en de stroom op 20mA en dan de LED aansluiten,
gegroet LED, u bent nu op weg naar de eeuwige jachtvelden :-)

De S28-10 is zowel met spanningsbronnen, als met twee potmeters extern te besturen, zie pagina 7 van de documentatie.

Gegroet,
blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Een LED aansluiten en daarna de voeding pas inschakelen gaat beter. :)
Maar als ik kijk naar veel commerciële gooi-en-smijt voedingen dan zit daar vaak ook erg veel capaciteit over de uitgang (bijvoorbeeld ook in mijn dubbele lineaire Chinees).

Wat betreft de Delta: let op dat we hier over twee verschillende voedingen spreken. Is de rimpel van de S24-10 mogelijkerwijs dus nog 'slechter' dan de S28-10 waar je het over hebt?

Eigenlijk vind ik het ook niet zo heel belangrijk; op het moment dat ik een 10A voeding nodig heb, is een beetje rimpel uit de voeding meestal niet de grootste zorg.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten