Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Hoe dacht je dat dat vroeger met die buizen ging toen er nog geen mosfets en geen µP's waren?
Alle E-buizen zaten gewoon op de 6,3V, of als ze een dubbele gloeidraad hadden op 12,6 V. En de inschakelpiek werd gewoon door de trafo (kernverzadiging) opgevangen. Die piek kan een trafo wel hebben hoor. Meet de stroom maar eens in je DC voeding van de logica als de eerste filter condensator laadt.
Echt, het is over-kill. Een leuke ofening natuurlijk, maar uiteindelijk volkomen overbodig en zonde van geld en moeite.
Die hele grap is verzonnen door de gouden stekkers en zilveren netsoeren clan (aka audiofools), die de prijs van een WE 300B buis hebben opgedreven tot zo'n $1500.00 per stuk. Dan zou ik misschien ook bang zijn voor m'n gloeidraadjes. Een eenvoudinge NTC en een iets hogere gloeispanning zijn dan echter ruimschoots voldoende.
Als bij jou de logica maar even hapert, kan dat ook desastreuze gevolgen hebben. Met een eenvoudige NTC zal je er geen last van hebben, die heeft een zeer hoge MTBF.
Overigens is die 12 Volt ook niet goed voor je buisjes. De kathode wordt niet warm genoeg, met verlaagde emissie tot gevolg en vooral het niet voldoende regenereren van de katode.

Jan Wüsten ken ik goed. We zitten beiden bij de Tube Collectors Association (kortweg TCA). Hij is alleen een beetje duur.

Die filmpjes zijn leuk en je ontwerp bevalt me wel :) Het is eindelijk iets anders dan die eeuwige nixieklokken!
Weet je overigens dat er van die IV26 verschillende uitvoeringen bestaan? Als je de juiste combinatie hebt kun je er 5×7 dots of 7 segments display's mee maken. Er heeft op eBay een tijdje iemand reuzen klokken mee aangeboden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
McAwesome

Golden Member

Ik weet dat ze vroeger Urdox weerstanden gebruikten. De allereersten waren trouwens met uraniumdioxide, vandaar ook de naam ;-) Essentieel waren dat primitieve NTC's (uraniumdioxide is trouwens een halfgeleider).

Mijn grootste zorg is dat zonder enige vorm van inschakelvertraging de voedingsspanning te ver zou kunnen inzakken waardoor een hoop logische IC's die ook op de print zitten raar zouden kunnen gaan doen. De DC adapter die ik heb voorzien kan maar 2A leveren en voor enorme bufferelco's is niet echt plaats.

Ik moet in elk geval de filamenten kunnen schakelen met een mosfet, kwestie van het geheel ook in standby te kunnen zetten, alleen de attiny45 zou wat overkill kunnen zijn.

Ik maak me inderdaad een beetje zorgen ivm. de gloeispanning en de kathodes van de buisjes, daar heb je gelijk in. Ik zit alleen wat vast aan een 12V DC adapter omdat het de bedoeling is dat je alle soorten displays door elkaar kan gebruiken op de controller.

Ik weet inderdaad dat er 3 soorten IV-26 bestaan, aangeduid met typenummers en dat men daar vroeger in de sovietunie 7-segment displays mee bouwde. Er bestaat ook nog een mini variant van, de IVLM1-1/7 (heb ik ook liggen).

maartenbakker

Golden Member

De urdoxweerstanden werden voornamelijk gebruikt om de stroom in geval van seriegeschakelde gloeidraden constant te houden binnen een bepaald spanningsbereik. Het NTC-effect was een bijkomend voordeel. Bij parallellgeschakelde gloeidraden was dit niet gebruikelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 juni 2014 00:02:16 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het is een soort 8 buis lichtshow als ik het goed begrijp. Die zet je gewoon uit als er niet naar gekeken wordt. Dan slijten de gloeidraadjes niet (meer).

Tidak Ada

Golden Member

Urdox ìs UR(an)D(i)OX)ide ;) De andere zijn ijzer-waterstofweerstenden, soms zelfs combinaties van beide (Eisen-Urdox). Ik heb er hier een liggen van Osram, maar dit weekend geen gelegenheid om een foto te maken.
Beiden werden gebruikt om stroomstoten op te vangen, of als zelfregelende stroombron.
Ik bedoel natuurlijk een moderne NTC, zonder glazen omhulling.
NTC's werden nog lang gebruikt in toestellen met U-buizen (100mA gloeistroom in serie schakeling) en iedem in TV's met de P-serie (300 mA).

Aha, je gebruikt voor de logica en de gloeidraden de zelfde trafo!
Dat zou ik zeker niet doen! Zet er gewoon een 6,3 V 3A gloeistroom trafo'tje bij. Dan ben je van alle ellende af!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Maar om voor alles een trafo'tje bij te plaatsen is niet altijd wenselijk. Ik kijk zo eens even naar de projectjes van McAwesome, en dan speelt kennelijk de afwerking en een compact design een grote rol; heel wat anders dan een oude wijnkist op je werkbank. Gezien de argumenten is er dan niet veel op tegen om het zo op te lossen, denk ik.

If you want to succeed, double your failure rate.
McAwesome

Golden Member

Ik zal de tips in het achterhoofd houden en iedereen in elk geval bedankt om mee te denken.
Afwerking en een compact design zijn inderdaad zeer belangrijk. Uiteindelijk gaat het om een product dat ik mogelijk commercieel ga aanbieden en ik moet ook nog kunnen concurreren met nixiekits.eu die ondertussen ook een dergelijk ontwerp aanbieden.

Het is in elk geval nog maar een eerste prototype, van de andere displays en controller zijn er ook wel wat de revue gepasseerd voor het helemaal ok was ;-)

Wat haperende logica betreft valt dat in de praktijk wel mee. Ik heb hier sinds december vorig jaar een opstelling met IN-13 en IV-26 display continu draaien als duurtest. Nog nooit een probleem mee gehad.

Foto gevonden op mijn telefoon. Een tijd geleden had ik dit ding nog niet in een mooie behuizing zitten. Het ziet eruit alsof de printplaat probeert te ontsnappen uit de spelcomputer :P

Het is een spelcasette voor de atari2600. Er passen 16 spelletjes op. De batterij is voor de 128kB sram chip.

http://cookiecraft.eeems.me:81/public/het-werkt-toch.jpg

Het werkt wel! Ik zal er ooit nog wel eens een printje voor maken.

[Bericht gewijzigd door keoni29 op zaterdag 21 juni 2014 11:21:05 (15%)

mooie deadbug methode, ik vind het wel wat hebben :P

Op 21 juni 2014 12:15:55 schreef RVL-Electronics:
mooie deadbug methode, ik vind het wel wat hebben :P

Flying bugs? ;)

Op 20 juni 2014 22:09:15 schreef Tidak Ada:Hij is alleen een beetje duur.

Ja, jammer genoeg... en de verzendkosten ook. wel leuk aanbod.
Is een timed reset geen optie? het duurt toch even voor dat ze licht geven, dan kan die reset er ook wel af. Het idee is heel leuk, mooi om het eens uitgewerkt te zien :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Ik ben misschien te veel aan Windows-kuren gewend >:)

Toch lijkt het mij goed mogelijk dat er logische fouten optreden bij opstarten.

Ik vind het toch ergrlijk dat menigeen de neiging heeft om overal een µC in te prakken, zelfs in zo iets simpels als een lichtschakelaar.

Toevallig vanmiddag nog met Maarten Bakker even er over gepraat tijdens de NVHR beurs. Die kwam op dezelfde gedachte als The Engineer. Ik kan mij daar geheel in voelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Yep, timed reset of een reset op de juiste plek van de opkomende flank van de voeding (gangbare reset-IC's gebruiken die laatste taktiek, maar of dat bruikbaar is hangt ook af van de precieze snelheid van het opkomen - als dat uitzonderlijk langzaam is gebruik je misschien beter een discreet opgebouwde vertraging zoals je zo vaak tegenkwam in de eerste paar generaties controllergestuurde apparatuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

http://www.axiris.eu/divers/em800_visualizer2_co.jpg

Hierbij even de vorderingen met het EM800 display. Alles lijkt goed te werken met de µC en de inschakelvertraging.
De µC moet naast inschakelvertaging nog wat sekwenties en vertragingen afwerken voor andere delen van de schakeling. Met wat 555's had het ook wel gekund maar dat was minstens even duur geweest en zoveel ruimte is er niet op de print ;-)

Nu ja, worst case, als de µC raar zou doen kan hoogstens de polyfuse de voeding onderbreken, 't is niet dat er vanalles kan stukgaan.

Voor de rest zit de print ook volgepropt met I2C IC's en opamps, dan doet een µC'tje er ook niet meer zo toe. Een PCA9685 kan ook al eens vastlopen of raar doen, zeker als je de verkeerde commando's stuurt of bij busfouten.

Nu nog de hoogspanningsvoeding onder de hoofdprint bouwen en dan kan het ontwerp van de behuizing beginnen.

Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 14:28:03 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
McAwesome

Golden Member

Momenteel kunnen we de buizen enkel veranderen door manueel waarden te sturen. Het display op de foto toont dus een statisch patroon.

Zodra de behuizing klaar is dient er nog een driver voor dit display te worden gemaakt in de firmware van de controller unit die nu enkel de IV-26 en IN-13 displays kent. Pas dan zullen animaties en een audio spectrum display echt mogelijk zijn. Daar is helaas wel wat werk aan, maar ik maak zeker nog filmpjes zodra dit afgewerkt is.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Mooi! De 2 ledjes onder print zijn sfeerverlichting of gaan branden door een opening van het front?

McAwesome

Golden Member

Het is de bedoeling dat de leds aan de zijkanten lasergesneden plexiglazen stukken doen oplichten zoals bij de displays op de foto hieronder.

http://www.axiris.eu/en/images/visualizer/visualizer_controller_10_500.jpg

Klein projectje, een eigen module voor een 128x32 wit OLED display (SSD1306). In een volgend ontwerp moet de pcb even groot worden als het display.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/oled32_01.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/oled32_02.jpg

Het blijven sexy dingen, die kleine OLED displays ;-)
Printjes zijn gemaakt bij OSH Park

gaat het over deze http://www.adafruit.com/products/661 maar dan je eigen versie, wel mooi gedaan en een mooie pcb lat heb je daar

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 30 juni 2014 19:08:55 (55%)

Zij maken daar inderdaad ook gebruik van dit display, maar hun break-out bordje is n'beetje 'lomp' :-)
Deze gaat ingewerkt worden in enkele Niko drukknopmodules voor domotica/spielerei. Enkel nog geschikt plexiglas in rookkleur vinden...

http://www.uploadarchief.net/files/download/oled32_04.jpg

[Bericht gewijzigd door dreamscape88 op woensdag 25 juni 2014 00:27:46 (38%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
maartenbakker

Golden Member

Das de 4e officieele taal van België toch? Maar niet verbazingwekkend voor iemand die zijn naam Droomschaap ook vertaald heeft >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Dat ziet er strak uit, maar het gaat hier natuurlijk ook om hoe iets gemaakt is. Is het een temperatuur gecorrigeerde hygrometer, en welke sensors heb je gebruikt ? (ik heb een tijdje terug ook een RH% en temp meter gemaakt (mbv een Atmel en totaal niet-sexy LCD display) Alleen is de mijne voor gebruik in mijn lab omdat voltstandaards en multimeters reageren op beide.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/12/hygrometer.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten