Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

kpn maakt reclame met de max snelheid van dat gekozen abo, maar de echte max hangt af van de afstand tot centrale, pas nu zijn ze bezig met glasvezel tot wijkcentrales te gaan leggen, dus niet naar het huisje waar in een dorp voorheen de hele telefooncentrale stond, maar per zoveel straten wordt de wijkverdeler vervangen voor een grotere verdeler met glasvezel.

als je dus 4 km van die centrale woont heb je veel minder bandbreedte als dat je 400 meter verder woont. ook doen moffen en overgang naar oude kabels iets aan de internetsnelheid af. men gaat ook niet voor niks isdn ruimen en bij de kabel de analoge kanelen eruit mikken, dat is bandbreedte die voor internet beschikbaar wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waar ik geweest ben staan die kasten er al geruimte tijd, ik was
jaren geleden getuige van de plaatsing van 1 ervan.

Later kwam ik een monteur bij zo'n kast tegen, die mij vertelde dat de
glasvezel pas veel later zou worden aangelegd, het zou voorlopig een
domme verdeler blijven. Het 19-inch rekje was dan op een voeding na ook
nog leeg.

Hij vertelde ook, dat de pas (is dit de TOBIAS-kaart, die eens in
Hack-Tic is genoemd?) waarmee ze zich voor het openen van de kast
moesten aanmelden, nog niet werkte omdat de nieuwe kasten van metaal
waren, dat als een mooie kooi van Faraday werkte. Ze zouden er vast wel
iets op vinden, was zijn mening.

ISDN gaat eruit omdat dat ontzettend stoort op adsl en verwanten. En die 2e lijn kan via het modem.

Analoog kan tegenwoordig via het modem.
En de meeste mensen hebben toch geen aparte analoge lijn meer. Dat soort sterft uit zo langzamerhand, pun intended...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

idd worden die wijkkasten al jaren vernieuwd, weet er meerdere die al minstens 3 jaar geleden zijn gezet. pas later lag er ineens een sleuf naartoe waar de glasvezel op binnenkwam, en dan nog zit er geen vezel in en werkt de boel, daar gaan nog weken/maanden over.

dat merkte ik hier wel, eerste plek waar men in 2005 begon met leggen van glasvezel, maar het laatste met een verbinding waar internet op zat, want het eerste jaar was gratis. voor mij was dat dus 2 maanden minder als andere klanten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 juli 2017 15:16:26 schreef schaafuit:
Waar ik geweest ben staan die kasten er al geruimte tijd, ik was
jaren geleden getuige van de plaatsing van 1 ervan.

Later kwam ik een monteur bij zo'n kast tegen, die mij vertelde dat de
glasvezel pas veel later zou worden aangelegd, het zou voorlopig een
domme verdeler blijven. Het 19-inch rekje was dan op een voeding na ook
nog leeg.

Hij vertelde ook, dat de pas (is dit de TOBIAS-kaart, die eens in
Hack-Tic is genoemd?) waarmee ze zich voor het openen van de kast
moesten aanmelden, nog niet werkte omdat de nieuwe kasten van metaal
waren, dat als een mooie kooi van Faraday werkte. Ze zouden er vast wel
iets op vinden, was zijn mening.

Bij mij zit er blijkbaar ook glasvezel in het KPN huisje in de buurt alleen doen ze er voorlopig niks mee.

Dat vond de monteur ook zo raar toen hij dat vaststelde toen hij daar ging kijken vorige week.

Ze lijken in ieder geval geen echt werk te maken van het doortrekken van de glasvezel in deze buurt / wijk.

We zijn weer een aantal dagen verder en het is woensdag.

De snelheid bleef al die tijd nog steeds rond de 5mb hangen dus vanavond volgens afspraak gebeld met KPN case manager team.

Wat wel is verbeterd dat de modem nu sinds 6 dagen niet opnieuw is opgestart.

Tja, wat moest de (aardige) mevrouw me nu (3e keer) zeggen?

Ik had geheel gelijk, geen vooruitgang in snelheid en langer wachten leek ook haar (eindelijk) onzinnig.

Plan van aanpak is nu dat ze morgen een technisch medewerker gaat (aan) sturen naar de centrale en die gaat dan kijken naar de situatie met de poort etc.

Ik heb haar duidelijk gemaakt dat het probleem nu wel duidelijk is dat is namelijk de kapotte poort.

Ik heb haar ook gezegd dat het wel lijkt of ze achter de feiten aan lopen, dat het probleem duidelijk is maar er niets aan / mee gedaan wordt.

De boodschap is aangekomen en nu gaat zij er vaart achter zetten.

Ik heb ook gezegd dat ik later met haar ga bespreken hoe ik een vergoeding ga krijgen voor dit hele gedoe dat al sinds 2014 aan de gang is.

mvdk

Golden Member

Hoe zit dat, heeft KPN, of Ziggo óók een netwerk eigenaar, een inspanningsverplichting of een resultaatverplichting?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inspanningsverplichting
https://nl.wikipedia.org/wiki/Service_level_agreement
Wat staat er in de kleine lettertjes in het contract?

Update :

De speciale monteur gaat het probleem onderzoeken hoorde ik net.

Aanvang van zijn klus : 1 augustus.

Ja inderdaad, 1 augustus.

Ik verbaas me nergens meer over nu.

Goed, logisch en snel plannen, het is wat hoor.

Lambiek

Special Member

Lekker snel. :+ En dat na drie jaar problemen te hebben gehad, ik zou het niet pikken. Gewoon blijven bellen, tot ze er helemaal gek van worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Ik had inmiddels een andere profiteur genomen, met een ander soort aansluiting...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 13 juli 2017 16:15:03 schreef Lambiek:
Lekker snel. :+ En dat na drie jaar problemen te hebben gehad, ik zou het niet pikken. Gewoon blijven bellen, tot ze er helemaal gek van worden.

M'n vriendin had de dame van het KPN case manager team vanochtend aan de telefoon en zij heeft die datum geaccepteerd als zijnde de eerst mogelijke datum.

Ik had waarschijnlijk naders gereageerd.

Problemen begonnen in 2014 maar ik heb voornamelijk lange periodes internet en telefonie gehad die werkten.

Maar over de echt geleverde snelheid al die jaren heb ik nu wel hele grote twijfels ja.

Hoe deze laatste periode met storingen wordt opgepakt is inderdaad twijfelachtig op z'n minst.

Op 13 juli 2017 17:12:02 schreef Jinny:
Ik had inmiddels een andere profiteur genomen, met een ander soort aansluiting...

Internet / bellen via de coax hier in huis gaat niet goed werken.

Daar zitten (te) veel lassen in vrees ik.

We zijn al zo lang voornamelijk tevreden klant van KPN en hopen / hoopten dat zo te houden.

Maar er zijn (helaas) wel wat barstjes aan het ontstaan in ons vertrouwen inmiddels.

@Jinny, Alle providers gaan toch over dezelfde kabel/centrale.

edit: inderdaad de cai vergeten en 4G is ook nog als optie genoemd.

[Bericht gewijzigd door rwk op donderdag 13 juli 2017 18:11:33 (36%)

ik ben die 4G modems al vaker tegengekomen op kleine kantoren, ontvanger zit gewoon een kleine patchkast met een hardware vpn router.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 13 juli 2017 17:49:44 schreef Max1966:
[...]

Maar over de echt geleverde snelheid al die jaren heb ik nu wel hele grote twijfels ja.

Ik denk dat hem daar ook een mogelijke insteek zit: je hebt voor een duurder abo betaald en de diensten van een goedkoper abo gekregen. Je zou in afwachting van een aanbod van KPN eens kunnen kijken of het voor jou interessant is om te eisen dat ze die jaren met terugwerkende kracht een lager abonnement in rekening brengen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 juli 2017 21:53:13 schreef maartenbakker:
[...]Ik denk dat hem daar ook een mogelijke insteek zit: je hebt voor een duurder abo betaald en de diensten van een goedkoper abo gekregen. Je zou in afwachting van een aanbod van KPN eens kunnen kijken of het voor jou interessant is om te eisen dat ze die jaren met terugwerkende kracht een lager abonnement in rekening brengen.

Daar ga ik het ook zeer zeker over hebben met dat betreffende team.

Eerst weer alles werkend en de normale snelheid krijgen / hebben en dan een klacht indienen en om vergoeding gaan vragen / eisen.

denk niet dat je daar ver mee komt, administratief is het dan wel een zooitje bij de kpn, maar een refund geven op niet behaalde internetsnelheid waar je nooit last van had zullen ze niet intrappen, tevens zit er vaak een vakje met kleine letters bij die geadverteerde max snelheden.. dreigen om naar een ander te gaan helpt miss, maar dan nog is het maar een huisaansluiting, vinden ze veel erger als een groot bedrijf vertrekt waar 20K per maand aan internet abo's onder gebracht zijn op diverse vestigingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De snelheid ligt sinds een week weer wat hoger, nu rond de 7-8MBs.

Ellende is dat het een aantal keren per dag opnieuw opstarten van de modem nu ook weer gebeurt.

Ik zal daar maar weer een melding van gaan maken bij het KPN case manager team....

joopv

Golden Member

xDSL over misschien wel 60 jaar oud telefoon-koper is eigenlijk vanuit puur technisch oogpunt gezien een hele vieze workaround. De telefoondraadjes zijn oorspronkelijk alleen bedoeld voor een spraak signaal van maximaal 3400 Hz.
Nu probeert men met een hele berg aan digitale truken er het equivalent van 250 spraaksignalen tegelijk over te sturen.
Eigenlijk moet je blij zijn met alles wat meer dan 0,5Mbit is.

mvdk

Golden Member

Ik heb internet van xs4all. Werd destijds bij mijn éérste computer bijgeleverd, toen heette het nog demon internet. Ben tevreden met webmail, vind gmail niet lekker werken. Dat zijn voor mij een paar redenen om vooralsnog niet naar een ander te gaan. Ieder kan zo zijn persoonlijke redenen hebben. Maar als ik zó lang getergd zou worden, en dit topic heeft ondertussen een behoorlijke lengte, dan zou ik toch eens rond gaan kijken. Als je je modem op de CAI wilt hebben, kan ik eigenlijk geen goede reden verzinnen om die aan het eind van een binnenkabel met allemaal lassen erin te zetten. Je vraagt om een goede aansluiting, in de meterkast. Daar houden ze zelf ook van, en plaatst daar je modem. Een familielid van me heeft dat op die manier gedaan, en ontdekte dat z'n widiaboortje niet door de muur kwam. Ik zou dan een gaatje hebben geboord met een diamantboor, dat kwam niet bij em op. Hij heeft zo'n USB antenne in z'n computer gedaan, en is tevreden.
Als het mogelijk is om in een "moeilijk" huis een coax kabel te leggen, ook al is het met meerdere lassen, dan is een netwerkkabeltje zo gelegd.

Edit: bij overstappen naar een andere "profiteur" kun je je telefoonnummer meenemen. Stel je eens voor hoe je je familie en vrienden zult verblijden met hoe helder je stem over de telefoon gaat klinken?

maartenbakker

Golden Member

Op 13 juli 2017 23:42:29 schreef testman:
denk niet dat je daar ver mee komt, administratief is het dan wel een zooitje bij de kpn, maar een refund geven op niet behaalde internetsnelheid waar je nooit last van had zullen ze niet intrappen, tevens zit er vaak een vakje met kleine letters bij die geadverteerde max snelheden..

Bij zakelijk internep trappen ze daar nochtans prima in. Ik las gisteren geloof ik op tweakers.net in de reacties van een nieuwsitem dat iemand op die manier ook teruggezet was in een budgetabo. Misschien dat ze moeilijk doen over het aantal jaar, maar het is wel een gangbare oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 9 juli 2017 15:19:07 schreef Roches:
ISDN gaat eruit omdat...

Helaas heeft KPN niet echt een alternatief. Ze willen wel internet telefonie verkopen maar dat is twee keer zo duur. En dat komt omdat je er perse een internetverbinding bij moet kopen, ook als je die al hebt.
Ze zijn dan wel wettelijk verplicht om vaste telefonie aan te bieden maar op de prijzen mogen ze kennelijk helemaal los gaan.

als je een pinautomaat wilt, kost het ook extra. pinautomaat via analoge lijn kan wel via een echte analoge lijn of via quattrovox en isdn, maar op ip basis kost het extra. er zijn niet veel analoge lijn pinautomaten meer, die gaan er ook uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Leuk,komt er een pinautomaat in de dump..Leuk voor thuis..(moet hij wel vol zijn natuurlijk ) >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heb al vaker die dingen ontleed, je kunt er niks meer mee als ze eenmaal open zijn geweest, ding wist de rom die erin zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer