Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

Vanavond weer contact gehad met KPN case manager team.

Heel verhaal gehouden, ook heel duidelijk m'n klachten kenbaar gemaakt.

Ook m'n grote ongenoegen.

Vandaag was het zwaar knudde, snelheid is nu teruglopen naar rond de 3-4mb.

Modem herstart zichzelf steeds als die teveel data voor de kiezen krijgt.

De specialist kan er inderdaad pas 1 augustus naar gaan kijken blijkbaar.

Afwachten dus.

De medewerker in kwestie bracht zelf al restitutie en schadevergoeding ter sprake t.z.t.

Daar ga ik dan ook zeker werk / gebruik van maken.

maartenbakker

Golden Member

Poeh, dat ziet er wel heel erg knudde uit. Attainable rate al erg conservatief en dat haalt ie niet eens. Ook weer redelijk wat errors.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 20 juli 2017 22:28:47 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Ik ben wel benieuwd wat de kabellengte is naar de centrale.

Heeft de topicstarter dit al eens opgezocht voor zijn postcode?

http://postcodecheck.bbned.nl/html/check

evdweele

Overleden

Het is de vraag of die kabellengte nog wel klopt.
Op mijn adres geeft die webpagina een lengte van 1973 meter. Maar de straatkast, waar het stukje antieke koperdraad ophoudt, staat op minder dan 50 meter van mijn woning.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Hoe zeker ben je er van dat jouw telefoonkoper daar termineert? Wat meet jouw adsl modem dan aan lijn parameters?

Er zijn nog meer websites die deze postcode -> snelheid / kabellengte dienst kunnen leveren, ik heb alleen de soberste site die ik ken genoemd. De data komt indirect van KPN, geen idee hoe goed dat wordt bijgehouden als er straatkasten geplaatst worden.

Met 26,5 dB downstream demping bij TS zal er in ieder geval een aardige kabellengte aan hangen. Knappe engineer die dat kan veranderen. Hij kan misschien wat rommelen met de signaalnivo's van de naastliggende aderparen in de bundel, om de storing door overspraak te verminderen.

Het blijft behelpen op dat antieke telefoonkoper. Als je de keuze hebt kies dan liever voor een coax met een inherente bandbreedte van een gigaherz, of nog liever voor een glasvezel.

maartenbakker

Golden Member

VDSL termineert toch per definitie in de dichtstbijzijnde apparatuurkast?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Maar dat is toch al een heleboel posts geleden uiteengezet? KPN plaatst een straatkast. De dichtstbijzijnde kabel(s) worden draad voor draad opgelast op een kabel waarvan het andere eind in zo'n kast op LSA achtige aansluitlijsten is afgewerkt. Die zijn al doorverbonden. Tijdens die werkzaamheden ervaart elke klant op die kabel één of meerdere onderbrekingen. Later worden er glasvezelapparatuur en glasvezelkabels in gebracht, en worden de verbindingen daarnaar overgezet, waarbij de klanten wéér onderbrekingen ervaren.
Als de boel op glasvezel zit, en je kabeltje van twee kilometer ineens naar 100 meter is ingekort, zullen ze je vast wel met een juichbrief daarvan in kennis stellen.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 juli 2017 11:27:19 schreef evdweele:
Het is de vraag of die kabellengte nog wel klopt.
Op mijn adres geeft die webpagina een lengte van 1973 meter. Maar de straatkast, waar het stukje antieke koperdraad ophoudt, staat op minder dan 50 meter van mijn woning.

Wat voor haalbare snelheid geeft de postcodecheck voor jou aan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Hoe meet je de snelheid van een internetverbinding? Als ik een torrent heb lopen, met zo'n 40 seeders, dan krijg ik een heel andere snelheidsbeleving dan als ik een bestand bij een filehoster vandaan haal. Kort gezegd, de snelheid van de "andere kant" is ook belangrijk.
Vroeger met m'n inbelmodem, (als ik in Zuid Afrika ben heb ik zo af en toe een déjà vu) dan kreeg ik een webpagina soms regel voor regel op m'n scherm. Zelfs met een beroerde ADSL verbinding hoeft dat in ieder geval niet meer zo te zijn.

evdweele

Overleden

Op 21 juli 2017 14:13:36 schreef maartenbakker:
[...]Wat voor haalbare snelheid geeft de postcodecheck voor jou aan?

Op de door u opgegeven postcode 0000XX en huisnummer xx zijn de volgende diensten over ons netwerk beschikbaar:

code:


Wijkcentrale
Afstand:± 1973 meter

Dienst     Omschrijving 	Snelheid (max.)
ADSL 	   BBned ATM DSL 	2-8Mb/512kb
ADSL2+ 	   BBned ATM DSL 	10Mb/1Mb
SDSL 	   BBned ATM DSL 	2.3Mb/2.3Mb
ADSL2+ 	   BBned Ethernet DSL 	12Mb/1Mb
ADSL2+M    BBned Ethernet DSL 	8Mb/2Mb
B-SDSL.bis BBned Ethernet DSL 	10Mb/10Mb

Voordat de straatkasten werden ingevoerd was de snelheid 1/10 van de huidige snelheid, met onnoemelijk veel errors.

En dit vindt mijn modem ervan (ik heb het goedkoopste abonnement van XS4ALL):

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Op 21 juli 2017 13:46:12 schreef mvdk:Als de boel op glasvezel zit, en je kabeltje van twee kilometer ineens naar 100 meter is ingekort, zullen ze je vast wel met een juichbrief daarvan in kennis stellen.

Maar dan zou Max1966 vast geen downstream verzwakking van 26dB hebben. Ik denk dat Max1966 nog gewoon op enkele kilometers koper afstand van een centrale zit.

ik sprak onlangs ook iemand die een brief had gehad van kpn, waar ze nu met dik 50mbit reclame maakten. de straatverdeler was al zeker 2 jaar geleden vervangen, maar glasvezel naar die kast ligt er miss net een jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag tussen 8-10 zou er een specialistisch monteur aan de gang gaan in de wijkcentrale / de lijn op storingen gaan controleren.

Ik heb (nog) niks gehoord van die monteur maar dat zou ook niet per se het geval zijn.

Wat ik nu kan zien is dat (na herstart om half 3 vannacht) de snelheid omhoog is gegaan maar ook dat de CRC fouten meteen enorm zijn gestegen en ook met elke verversing (de UP) steeds met 1 a 2 stuks stijgen.

Ik heb geen idee of de snelheidstoename met het werk van de monteur te maken heeft of door de herstart.

Ik hou jullie op de hoogte.

Monteur belde me net.

Was nog niet begonnen, maar op weg, of hij bij mij in huis kon komen kijken en wat het probleem was.

Ik zei dat ik hem persoonlijk niks kwalijk nam maar dat de gang van zaken wel een zooitje is, dat hij in de wijkcentrale moet zijn.

Daarna meteen KPN gebeld en gezegd dat ik het zat ben en de monteur veel succes wens en dat ik het wel hoor.

Man, man, man, man.

Wat een amateuristisch gedoe.

Lambiek

Special Member

Jonge, jonge, wat duurt dat lang allemaal. En wat is het slecht, ik ben blij dat ik het niet via de KPN heb gedaan. We waren het wel van plan een paar maanden geleden. We hebben het nu via de kabel, en we hebben nu 120Mbit/sec heb er nog steeds geen spijt van.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat komt nog wel als de herfst gaat inzetten >:) zie maar wat de landelijke belasting van het AMS-IX doet tegen de herfst, DAN merk je pas of ziggo zijn beloften kan houden.

https://stats.ams-ix.net/cgi-bin/stats/16all?log=totalall;png=yearly

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 1 augustus 2017 11:09:51 (69%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

We hebben het niet via Ziggo, die mag hier niet op de kabel. :) We hadden het eerst ook via ADSL, en daar hadden we maar liefst 6.3Mbit/sec. Dus mocht het in de herfst naar de 80Mbit/sec zakken, ben ik nog dik tevreden. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 augustus 2017 09:41:36 schreef Max1966:
Wat ik nu kan zien is dat (na herstart om half 3 vannacht) de snelheid omhoog is gegaan maar ook dat de CRC fouten meteen enorm zijn gestegen

Modems "testen" bij het opstarten de lijn en onderhandelen met de andere kant wat ze een mooie/haalbare snelheid vinden. Vaak bij het onderhandelen lukt het om een hoge snelheid te halen, maar dan later zijn er toch "pieken" met iets meer storing en wordt de snelheid teruggeschroeft. Het weer omhoog zetten gaat "voorzichtiger".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb monteur net gesproken vanuit de centrale.

Poort ziet er (nu) goed / rustig uit na onderzoek volgens hem.

En hij stelde voor voorlopig het zo laten en in de gaten houden.

Zolang de modem niet gaat herstarten en de lijn er uit klapt niet teveel op de fouten focussen volgens hem.

Ik kan hem direct bellen of via KPN om alsnog (weer) actie te ondernemen, dat kan dan op hele korte termijn gebeuren.

Dan zijn er opties als pairbonding maar dat heeft wat voeten in de aarde begrijp ik.

Verbinding is nu snel en stabiel.

Lambiek

Special Member

Verbinding is nu snel en stabiel.

En nu maar hopen dat het zo blijft, zou wel lekker zijn na al die tijd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Was te mooi om waar te zijn...een week kunnen genieten van 12-14MB verbinding.

Dat is wel maximaal hier op het koper.

Vanmiddag tijdens het internetten 2 maal opeens een modem reset.

En hopla....zit nu weer op 5 - 6MB.

Dus KPN bellen maar weer.

lijkt wel of ze bij kpn van alles aan het verzamelen zijn voor de graafploeg, dan zijn ze 1 week ineens bezig met allerlei kleine reparaties.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 1 augustus 2017 10:55:01 schreef Lambiek:
Jonge, jonge, wat duurt dat lang allemaal. En wat is het slecht, ik ben blij dat ik het niet via de KPN heb gedaan. We waren het wel van plan een paar maanden geleden. We hebben het nu via de kabel, en we hebben nu 120Mbit/sec heb er nog steeds geen spijt van.

Een coaxkabel die al vanaf het begin van de aanleg bedoeld is geweest voor transport van signalen tot 900MHz (UHF) is uiteraard inherent geschikter voor breedband internet dan een telefoon aderpaartje, waar oorspronkelijk maar 3,5kHz overheen hoefde te gaan. In feite zit er niet veel verschil tussen coax en glasvezel in dit opzicht.

Als techneut gesproken: Met xDSL over telefoonkoper moet je eigenlijk al blij zijn met iedere snelheid hoger dan 0,1Mbit :)

maartenbakker

Golden Member

Als het niet stuk is werkt het opzich prima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

je hebt wel een ijzeren geduld zeg..
topicstart is van 3 jaar geleden en het speelt nog. !

zal toch eens tijd worden om die schop in de grond te duwen en die kabel eens nader te bekijken, want zowel aan klanteinde als in centrale zijn jullie al bezig geweest.

In no Sense, Nonsense