Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

m'n vorige werkgever had vroeger een hefdraaikiezer staan. ding was net 10 jaar oud, maar moest toen vervangen worden omdat de ptt die het onderhoud deden geen monteurs meer had die die oude systemen nog kenden. de opvolgende centrale werd in 1984 gepaatst, een philips tbx1000. dat grote ding viel rond 1997 uit het ptt onderhoud, die stopten met het onderhoud van centrales bij bedrijven, uiteraard was binnen het jaar de accubackup gaar. volgens het storingslogboek kwam er elke 5 maanden een monteur van de ptt die water bijvulde van de accu's, die waren dan ook al 13 jaar oud. 8x 6V accu's, sinds dat onderhoud gestopt was, had niemand dat nog gedaan, drooggekookt dus. veel te ruim berekend, want de agm vervangers waren 48Ah en zeker de helft minder in capaciteit, toch liep de boel er ruim 10 uur op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juli 2017 06:46:27 schreef EricP:
[...]Eh... Dat staat er toch voor? Upstreem 0 CRC errors, downstream 371.

Ik weet niet of die waarden 'hoog' zijn. Zo op het eerste gezicht in een kort tijdsbestek wel, maar wat beschouwt KPN als 'normaal'?

Het aantal FEC-errors maakt niet zoveel uit.

CRC-errors zijn veel erger, als je een tijdsbestek van 10 minuten neemt, dan mogen er maar heel weinig errors voorkomen. KPN hanteert dan maximaal 1 CRC-error per 10 minuten, liefst 0.

Dit alles gemeten op de poort in de centrale!!!

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 5 juli 2017 22:31:45 schreef testman:
speedtest.net is goed, maar je selecteert beter een goede server. niet elke server die ze vanzelf kiezen heeft een goede snelheid.

Dank testman, ik zie in dat scherm / menu niet zo snel de optie om een andere / goede server te kiezen.

Overigens zijn de waardes nu weer een stuk lager....

Download
583.8 KByte/sec
(=4670 kbps)
Upload

70.9 KByte/sec
(=567 kbps)

Op 6 juli 2017 06:46:27 schreef EricP:
[...]Eh... Dat staat er toch voor? Upstreem 0 CRC errors, downstream 371.

Ik weet niet of die waarden 'hoog' zijn. Zo op het eerste gezicht in een kort tijdsbestek wel, maar wat beschouwt KPN als 'normaal'?

Twee KPN medewerkers die ik aan de lijn had hadden nog nooit van dat "/" gehoord.

Die wisten ook niet wat ik bedoelde met twee waardes....

Op 6 juli 2017 09:14:08 schreef rew:
[...]

Stel ik stuur 10 cijfers, bijvoorbeeld 0123456789, die tel ik op (45) en het laatste cijfer daarvan stuur ik mee. 01234567895. Mocht ik nu iets krijgen als 01236567895, dan kan ik de eerste 10 cijfers optellen (47) en controleren dat het NIET klopt. Een CRC fout.

ZOU ik weten dat de 5e positie "onbetrouwbaar" is, dan zou je die opnieuw kunnen uitrekenen op basis van de 9 andere cijfers en de checksum.

Dit is min-of-meer wat er gebeurt als er Forward Error Correcting wordt toegepast. In werkelijkheid wordt de checksum zodanig uitgerekend dat ALS er fouten optreden je niet alleen weet DAT er iets fout is gegaan, maar ook WAT er fout is gegaan.

In de basis is het niet zo heel moeilijk om een code te bedenken waarmee je met twee verschillende checksums vaak kan achterhalen wat er fout is gegaan. De moderne wiskundige ontwikkelingen die dit praktisch hebben gemaakt zijn die waarbij gegarandeerd kan worden dat je het ALTIJD kan achterhalen en dat je efficient kan uitrekenen wat er mis is gegaan om het te corrigeren.

Voorbeeld van een JBF methode (flash storage, tot zeg 20 jaar geleden):
je wilt 16 cijfers versturen. Zet ze in een 4x4 vierkant en doe horizontaal en verticaal de bekende checksums:

code:

0123  6
4567  2 (22)
8912  0 (20)
3456  8 (18)
5948 4\6

Ik krijg nu uit m'n hoofd rechtsonder 2 verschillende waardes. Als je het binair doet hoort er maar 1 waarde uit te komen. OFWEl ik heb een rekenfout gemaakt OFWEL het werkt niet als je het decimaal doet. Ik heb horizontaal de som-van-de-cijfers tussen haakjes erbij gezet en daarna dus de tientallen weggelaten.

Krijg je nu een "kloptniet" in de 2e rij en de 3e kolom dan weet je dat het cijfer in de 2e rij, 3e kolom waarschijnlijk de foute is. En je kan uitreken wat ie wel moet zijn geweest.

Hier gebruiken we totaal 10 extra check-cijfers op slechts 16 cijfers die overgestuurd worden. Door dit soort systemen op een grotere hoeveelheid data tegelijk toe te passen kan je met minder extra bitjes toe (een lager percentage dan). Dit heet dus Forward Error Correcting: Zonder de bron lastig te vallen met "stuur dat nog eens" ("Watte?" :-) ) kan je de data corrigeren ook al zijn er fouten opgetreden.

Om een ander voorbeeldje te geven van waar FEC gebruikt wordt: Op SD kaarten. Moderne kaarten verliezen van iedere 4096 bytes aan data gemiddeld zo'n 8 bits bij het teruglezen. De code die gebruikt wordt heeft iets van 176 bits aan extra data, en kan dan iets van 11 bits corigeren. (misschien maak ik nu ergens een rekenfout, de marge tussen gemiddelde aantal fouten en wat ie kan corrigeren is dacht ik veel groter).

Een CRC error treed dus op als een datapakket zodanig verminkt is geraakt dat er meer bitjes zijn omgevallen dan wat de FEC kan corrigeren. EIGENLIJK hoort dat niet te gebeuren. Bij een SD kaart ben je dan (een deel van) je data kwijt. Bij een network device is er altijd nog een "retransmit": de ontvangende kant ziet pakketjes 6 7 en 9 binnenkomen en als ie dan ook 10 en 11 heeft gezien weet ie dat 8 een ongelukje heeft gehad en vraagt ie om een herzending. Bij dingen als TV waarbij het geen zin heeft om 2 sec later het beeld van 2 sec geleden nog in te vullen wordt dat dan weer niet gedaan.

Mijn dank voor deze indrukwekkende en inzichtelijke uitleg!

Thevel

Golden Member

Op 6 juli 2017 09:14:08 schreef rew:
Stel ik stuur 10 cijfers, bijvoorbeeld 0123456789, die tel ik op (45) en het laatste cijfer daarvan stuur ik mee. 01234567895. Mocht ik nu iets krijgen als 01236567895, dan kan ik de eerste 10 cijfers optellen (47) en controleren dat het NIET klopt. Een CRC fout.

En wat als het meegestuurde getal (5) ook foutief overkomt?
Als in het voorbeeld het meegestuurde getal foutief overkomt als 7 dan is de CRC ok.

Op 6 juli 2017 09:22:12 schreef mvdk:
Leuk die cijfertjes, maar ik zie de testopstelling niet voor me.
Is het modem nu direct aangesloten op de splitter, en is de splitter direct aangesloten op het ISRA punt, beide kanten zonder verlengkabel, en zit de telefoon op de splitter?
M.a.w. het zit niet meer zoals in de startpost beschreven?

Van ISRA gaat kabel van circa 5.5 meter direct de modem in.

Splitter is er al twee jaar geleden tussenuit gegaan.

Op 6 juli 2017 14:44:55 schreef Roches:
[...]

Het aantal FEC-errors maakt niet zoveel uit.

CRC-errors zijn veel erger, als je een tijdsbestek van 10 minuten neemt, dan mogen er maar heel weinig errors voorkomen. KPN hanteert dan maximaal 1 CRC-error per 10 minuten, liefst 0.

Dit alles gemeten op de poort in de centrale!!!

Ruim een uur geleden is de modem weer herstart.

Eerder op de dag ook al een keer hoorde ik van mijn vriendin.

Dit geeft m'n modem nu aan:

joopv

Golden Member

Op 6 juli 2017 16:04:38 schreef Max1966:
[...]

Ruim een uur geleden is de modem weer herstart.

Eerder op de dag ook al een keer hoorde ik van mijn vriendin.

Dit geeft m'n modem nu aan:

[bijlage]

Die CRC errors zijn inderdaad niet best. Duidt op storing op de lijn. Kun je dit eens een poosje in de gaten houden en bijhouden op welke momenten die CRC's oplopen.

Zit er nu wel of geen telefonie dienst (*) op deze kabel? Als je geen splitter gebruikt, neem ik aan dat er ook geen telefonie dienst meer aanwezig is.

(*) gewone analoge of isdn telefonie

Op 6 juli 2017 16:43:17 schreef joopv:
[...]
Die CRC errors zijn inderdaad niet best. Duidt op storing op de lijn. Kun je dit eens een poosje in de gaten houden en bijhouden op welke momenten die CRC's oplopen.

Zit er nu wel of geen telefonie dienst (*) op deze kabel? Als je geen splitter gebruikt, neem ik aan dat er ook geen telefonie dienst meer aanwezig is.

(*) gewone analoge of isdn telefonie

Het is een al langer lopende kwestie.

Ik begin het eerlijk gezegd behoorlijk zat te worden.

Internet en telefonie gaan beide over de modem, al ruim 2 jaar nu.

mvdk

Golden Member

Internet en telefonie gaan beide over de modem, al ruim 2 jaar nu.

Op 19 juni vroeg forumlid evdweele ook al daarnaar, daar kwam geen antwoord op. Maar goed, dat weten we nu. Op google gezocht of het uitmaakt wel of geen splitter als telefonie via het modem loopt. Heb nu zelf even bij mij thuis de splitter er tussenuit gehaald, en de speedtest herhaald, met splitter zijn de waardes iets minder.
Gewoon blijven klagen bij KPN, een brief van een advocatenbureau wil ook wel eens helpen. Ze leveren immers niet waar je voor betaald.

joopv

Golden Member

Maar je hebt dus GEEN analoog telefonietoestel direct op de KPN aders aangesloten? Alleen het modem zit op die KPN draadjes aangesloten?

Op 6 juli 2017 15:57:22 schreef Thevel:
[...]En wat als het meegestuurde getal (5) ook foutief overkomt?
Als in het voorbeeld het meegestuurde getal foutief overkomt als 7 dan is de CRC ok.

Ja. Dat klopt. Iedere fout-controlerende code heeft een maximum aan fouten wat ie ALTIJD kan detecteren. In het gegeven voorbeeld is dat "1". 1 fout wordt altijd gedetecteerd. 2 fouten worden, zoals jij opmerkt niet altijd gedtecteerd. Als er in mijn voorbeeld 2 of meer fouten optreden is de kans op toch een goede CRC 10%. In de praktijk werd in de jaren 80 gedacht dat 1 byte wel ongeveer goed was. 0.4% kans op een verminkt pakket toch goedkeuren. Dit wordt nog steeds gebruikt in Intel Hex files, en NEMA strings van GPS ontvangers. Tegenwoordig gaat men steeds vaker voor 16 of 32 bits CRC codes, zodat de kans dat een fout pakket alsnog goedgekeurd wordt veel kleiner is.

Als je FEC gaat gebruiken, wordt de kans dat bij grotere verstoringen de FEC zegt: "hey, die kan ik corrigeren!" groter naarmate je meer fouten toestaat. Een dimensionaal kan je het zien als: we vermenigvuldigen de data met tien. Krijg je dan 23 dan kan je gokken: dat is 20 geweest. Maar als je "3 fout" accepteert dan accepteer je van "er is te veel misgegaan" zo'n 60% van de berichten! Bij "5 fout", dus bijvoorbeeld 25 ontvangen, weet je niet of het 30 of 20 geweest is. Dan roep je altijd "die snap ik niet", maar voor 24 kan je nog kiezen: accepteren we dat of niet? Nu doe ik alsof het een eendimensionale ruimte is. (en de fouten nuldimensionaal!) Dat is natuurlijk niet zo. In de praktijk heb je een zeer multidimensionale ruimte. Het aantal "vier-fouten" punten is dan vele malen groter dan het aantal mogelijke "drie-fouten".

Omdat met FEC de kans op een goed bericht ondanks fouten groter is dan zonder FEC (je accepteert een groter deel van alle mogelijke verzonden berichten als fouten op de lijn zitten). Daarom is er vaak nog een onafhankelijke CRC. En je ziet: Het modem houdt ze ook apart bij.

Een FEC die "werkt" hoef je de andere kant niet over in te lichten. Dus DOWNSTREAM weet jou modem perfect hoevaak hij dit heeft mogen doen. Kennelijk communiceren de modems met mekaar om deze info die de andere kant heeft door te spelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 juli 2017 16:57:01 schreef mvdk:
[...]
Op 19 juni vroeg forumlid evdweele ook al daarnaar, daar kwam geen antwoord op. Maar goed, dat weten we nu. Op google gezocht of het uitmaakt wel of geen splitter als telefonie via het modem loopt. Heb nu zelf even bij mij thuis de splitter er tussenuit gehaald, en de speedtest herhaald, met splitter zijn de waardes iets minder.
Gewoon blijven klagen bij KPN, een brief van een advocatenbureau wil ook wel eens helpen. Ze leveren immers niet waar je voor betaald.

Die splitter kon / moest er uit, zeker na de nieuwe modem en het samenvoegen van bellen en internetten via de modem.

Ik wil in ieder geval de 12 mb die ze garanderen, maar eigenlijk liever de 17 mb die volgens de monteur op dit adres eigenlijk haalbaar moet zijn.

Modem en snelheid blijf ik in de gaten houden en ik weet KPN te vinden.

Op 6 juli 2017 16:58:05 schreef joopv:
Maar je hebt dus GEEN analoog telefonietoestel direct op de KPN aders aangesloten? Alleen het modem zit op die KPN draadjes aangesloten?

Lijn van ISRA direct naar / in modem.

Van modem via PHONE lijn naar 2 DECT telefoons.

Op 6 juli 2017 10:52:03 schreef Lambiek:
. . . Als je tenminste in de techniek geïnteresseerd bent natuurlijk, ik heb dat wel in ieder geval. Eigenlijk interesseert alles me wel. :)

@Lambiek: Hier is ook wat je wel zal interesseren, en waarschijnlijk ook voor de andere techneuten.:7

http://www.actw.nl/
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
RAAF12

Golden Member

Op 6 juli 2017 21:15:33 schreef Max1966:
[...]

Die splitter kon / moest er uit, zeker na de nieuwe modem en het samenvoegen van bellen en internetten via de modem.

Ik wil in ieder geval de 12 mb die ze garanderen, maar eigenlijk liever de 17 mb die volgens de monteur op dit adres eigenlijk haalbaar moet zijn.

Modem en snelheid blijf ik in de gaten houden en ik weet KPN te vinden.

Voor €25 p/m heb je een unlimited 4G+ simmetje. Ik zit hier op 171Mbps down en 32 Mbps upstream. Ik denk er over mijn 50/50 Mbps up/down glasvezel lijn op te zeggen. KPN kan jij wel vergeten, dat komt niet meer goed. Ze houden je al 2 jaar aan het lijntje en maar betalen...
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

maartenbakker

Golden Member

Opzich is KPN er nu wel mee bezig, ze zullen snel genoeg zien dat er meer aan de hand is dan een poortje.

4G is lekker snel alleen de vraag is altijd hoe limited unlimited is en of de verbinding betrouwbaar is (hangt ook erg af van waar de mast staat, ik val op sommige plaatsen toch terug op 3G); ik zou het nog even bij een kabelverbinding houden als die tenminste betrouwbaar te krijgen is.

@hieronder: het signaal is stationair, maar is de dekking goed en zijn eventuele stoorbronnen of afschermingen ook stationair?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 juli 2017 05:35:41 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Als alternatief voor een brakke POTS is het proberen waard. Die unlimited abo simmetjes zijn per maand te koop dus niet veel risico, met een Mifi router erbij heeft het hele huis Wifi. En dat zit ie sowieso veel sneller dan met een cripple DSL lijn. Ik had ook niet verwacht dat het zo snel zou zijn. Terugval naar 3G is er niet omdat voor thuisgebruik de plaats stationair is.

Lambiek

Special Member

Op 6 juli 2017 21:32:51 schreef GerardMonique:
@Lambiek: Hier is ook wat je wel zal interesseren, en waarschijnlijk ook voor de andere techneuten.:7
[bijlage]http://www.actw.nl/
MVG Gerard.;)

Bedankt Gerard, dit is inderdaad erg leuk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vanavond ben ik gebeld door KPN service team.

Probleem is dat zij om de en of andere reden niet makkelijk van een afstand mijn lijn goed / op de juiste manier kunnen doormeten en/of resetten.

Dat had ik al eerder gehoord, ergens is ooit iets niet goed gedaan / ingesteld en dat bijt ze nu in hun eigen staart.

Wel is er nu ook door hun eigen mensen opnieuw vastgesteld dat ik nu geknepen wordt tot een snelheid rond de 5mb.

De reden kan zijn dat door eerdere storingen de port zichzelf knijpt en langzaam aan weer zichzelf zal gaan herstellen of een inderdaad een defecte poort.

Afgesproken is dat ik tot woensdag wacht , dan is hopelijk mijn snelheid de 15mb die ik kan halen, zo niet dan gaan er weer monteurs mee aan de gang.

Natuurlijk ga ik er wel meer werk van maken omdat zoals het er nu uitziet ik een hele lange tijd ben geknepen zonder dat ik het echt doorhad.

Ik raad daarom iedereen aan om zelf de snelheid in de gaten te houden, wie weet heb je net als ik zonder dat je het weet een (veel) lagere snelheid dan waar je voor betaald.

hmm, de up is hier hoger als de downsnelheid, maar al jaren wat men beloofd had bij dat abo. dat is wel anders bij ziggo en adsl, kabellengte doet veel bij adsl, net als te hete versterker kasten in de zomer bij ziggo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

hmm, de up is hier hoger als de downsnelheid

Is dat via glas?

ja, up ligt 2mbit hoger doorgaans, echter zijn ze nu vrijwel gelijk. wrs omdat het al later is, de provider heeft wat minder belasting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juli 2017 02:13:47 schreef maartenbakker:
Opzich is KPN er nu wel mee bezig, ze zullen snel genoeg zien dat er meer aan de hand is dan een poortje.

Deze kwestie loopt zoals je weet al sinds 2014.

En ik heb het hele donkerbruine vermoeden dat ik al jaren, waarschijnlijk sinds de problemen toen begonnen, met deze geknepen snelheid aan het internetten ben.

Ik hield tot een paar weken terug m'n snelheid eigenlijk zelden tot nooit in de gaten.

Ik ben een vrij rustige internetter en download / upload zelden grote bestanden.

En pas toen de verbindingen wegvielen en de modem zich steeds opnieuw ging opstarten ging het me pas opvallen.

Maar voor 12-15mb betalen en lagere snelheden tot maar 5mb krijgen is wel droevig.