Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

Arco

Special Member

Ik heb altijd ADSL2+ via koper gehad (ISDN), 15MBit/sec en nooit problemen. (op 1 keer na, kapot modem in de centrale)
Duurde toen wel 5 dagen voordat ze bij KPN geloofden dat het in hun centrale zat... :(

Heb nu internet via pair bonding (ISDN wordt de stekker uit getrokken) en zonder problemen op 60Mbit/sec.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

lijntje even aan de crt tv knopen zodat ze eens de fout zo kunnen vinden, waar het rookt in de centrale zit de fout :P ik was allang overgestapt op een ander als dit zo lang duurde.

toen het glasvezelnet hier werd aangelegd zaten er ook wel wat schoonheidsfoutjes in, zag wat maanden later dat men een kuub water uit een glasvezel lasdoos aan het pompen was, die stond goed vol :) dat zijn best grote dozen, 50% standaard dela formaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2017 12:47:56 schreef joopv:
Een coaxkabel die al vanaf het begin van de aanleg bedoeld is geweest voor transport van signalen tot 900MHz (UHF) is uiteraard inherent geschikter voor breedband internet dan een telefoon aderpaartje, waar oorspronkelijk maar 3,5kHz overheen hoefde te gaan.

Dat ben ik met je eens, maar dan moeten ze niet adverteren met 30Mbit of meer bij de KPN over xDSL.

Als techneut gesproken: Met xDSL over telefoonkoper moet je eigenlijk al blij zijn met iedere snelheid hoger dan 0,1Mbit :)

Want dan heb je kans dat je dit krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

vandaar dat ik elke keer als men lange stukken ging graven bij een voormalig werkgever jeuk kreeg, het was nogal zeldzaam dat men niks aan kabels raakte daar. het kwam er vaak pas later uit, altijd als het koud en nat was doorgaans. om wat tijd te overbruggen tussen lijnuitval en reparatie heb ik wat oude 1,5mm2 ringluskabels hergebruikt die erg genoeg na 15 jaar niksdoen geen enkele rotte ader bleken te hebben, die lagen diep zat blijkbaar :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 9 augustus 2017 17:40:20 schreef Lambiek:
[...]
Dat ben ik met je eens, maar dan moeten ze niet adverteren met 30Mbit of meer bij de KPN over xDSL.

[...]
Want dan heb je kans dat je dit krijgt.

Nogmaals, dat gaat alleen op bij defecten (zoals hier het geval is). Als het werkt, in verreweg de meeste gevallen, werkt het gewoon goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

@ maartenbakker,

Het werkt misschien wel goed, maar ze halen bij lange na de beloofde snelheid niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bjokal

Golden Member

ze beloven ook geen snelheid, ze beloven TOT een bepaalde snelheid.
Je kunt dus eigenlijk alleen klagen als het totaal niet werkt, of als het sneller is als geadverteerd ;-)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Arco

Special Member

VDSL haalt echt de beloofde max. snelheid wel! (da's 60Mbit/s. Net getest: 62Mbit/s)
Ook logisch; alles is glasvezel op het laatste stukje na...
ADSL is een ander verhaal, maar ook daar werd de beloofde 15Mbit/s (via koper) gehaald...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik heb helaas anders mee gemaakt, maar laat verder maar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

gebruikt KPN vdsl geen 2 aderparen? kan me herinneren toen ik ergens de internet verbinding van 8mbit naar 50mbit heb zien upgraden, dat zowel de oude als nieuwe modem gebruikt konden worden zonder omsteken. de oude modem via isdn zat parallel met de telefoonlijn, maar de vdsl verbinding met nieuw modem had 2 eigen aderparen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 augustus 2017 14:41:28 schreef dijkmane:
je hebt wel een ijzeren geduld zeg..
topicstart is van 3 jaar geleden en het speelt nog. !

zal toch eens tijd worden om die schop in de grond te duwen en die kabel eens nader te bekijken, want zowel aan klanteinde als in centrale zijn jullie al bezig geweest.

Geduld raakt wel aardig op...ik geef ze (toch) nog een kans.

Ben wel benieuwd wat deze speciale monteur allemaal (extra) gaat (door)meten.

Hij belde me vanochtend en hij kon de storingen inderdaad (terug) zien, hij komt vrijdagochtend.

Arco

Special Member

gebruikt KPN vdsl geen 2 aderparen?

Ja, pair bonding heet dat. Tot de wijkverdeler, daar wordt 't glasvezel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

in dat geval werd de beloofde snelheid wel gehaald, 5,1 Mbyte/sec was haalbaar ofwel 50mbit. de wijkkast een 900mtr verderop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 9 augustus 2017 18:55:29 schreef maartenbakker:
[...]Nogmaals, dat gaat alleen op bij defecten (zoals hier het geval is). Als het werkt, in verreweg de meeste gevallen, werkt het gewoon goed.

Het werkt *vaak* goed, ja. Als het *altijd* goed zou werken zou dat bij ons op kantoor heel wat manuren besparen (met 2000 winkel locaties op xdsl aangesloten).

Je kan trouwens nog steeds met een analoog modem inbellen op b.v. 06760-12321. Just in case :)

ach, je kunt ook overgaan naar 4G internet op die winkel locaties, geen last van ouwe kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 9 augustus 2017 23:02:31 schreef joopv:
[...]
Het werkt *vaak* goed, ja. Als het *altijd* goed zou werken zou dat bij ons op kantoor heel wat manuren besparen (met 2000 winkel locaties op xdsl aangesloten).

Ja kan trouwens nog steeds met een analoog modem inbellen op b.v. 06760-12321. Just in case :)

Oeff, op 2000 aansluitingen spelen de wet van Murphy en de wet van de grote getallen inderdaad keihard mee! Op een tiental lijnen heb ik er ooit eentje gehad die omgezet moest worden op een ander aderpaar wegens klapperen en eentje waar ze in de centrale een verkeerde koppeling gemaakt hadden (hing geen nummer aan en dan falen de procedures van KPN nog steeds, dat is eigenlijk mijn enige belangrijke kritiekpunt). Dat vond ik geen slechtere score dan wat ik van de kabel gewend was.

Nou is het wel zo dat we bij klanten die zwaar op hun verbinding vertrouwen, altijd dubbel plaatsen. Vroeger ISDN als backup, tegenwoordig meestal xDSL en kabel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de fysieke lijnen met storingen was niet eens altijd de reden van het probleem bij uitval, soms kapte de provider de adsl gewoon af omdat hun dachten dat er spyware over die lijn liep, terwijl dat niet waar was. dat kwam vaker voor, die provider noemt zich dan beste provider van t land ook nog. stond men dan op een locatie met 30 man en niet in kunnen loggen want de servers staan extern..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 10 augustus 2017 01:07:50 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Oh, jij hebt ook al zulke ervaringen met die knuppels van xs4all... Dan ben je niet de enige. Wat een overpriced s*****provider.

Daar waren we met een paar klanten terechtgekomen die een fatsoenlijk zakelijk contract hadden bij, ik meen, Cistron. Na het eerste incident van dit soort maar heel snel weggemigreerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 10 augustus 2017 01:18:56 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zowel Cistron als XS4ALL zijn ontstaan vanuit een paar techneuten die technisch alles heel goed op een rijtje hadden. Van XS4ALL weet ik dat ze die kwaliteit lang hebben kunnen vasthouden. Zelfs na overname door KPN.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Cistron heeft de kwaliteit vastgehouden tot de overname door xs4all, xs4all was toen al KPN en op enig moment na de overname van cistron was daar de kwaliteit weg. Oh ja we kregen na klachten wel het aanbod om te proberen hun probleem te exploiten, maar snappen waarom het sowieso een probleem was als je klanten zonder ruggespraak met het technisch contact afsluit dat deden ze (blondgeverfde klachtenmanager) niet. Dat was dus gewoon bordkartonnen marketing op basis van hun oude techneutenreputatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dat XS4ALL en KPN tot hetzelfde concern behoren merk je soms niet veel.

Bij een bedrijf hadden ze een XS4ALL internetverbinding (via KPN kabels). Toen daar een probleem mee was, duurde het oplossen redelijk lang.
Om de beurt kwamen er 'monteurs' van XS4ALL en KPN, die elkaar de schuld gaven van het probleem, zonder echt naar het probleem zelf te kijken.
Als ze samen hadden gewerkt i.p.v. elkaar tegen te werken, was het vele malen sneller opgelost geweest.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Probeer het eens met Solcon. Dan vraag je daar welke snelheid ze je garanderen over dat brakke KPN netwerk. Als je dan problemen hebt, lossen zij dat voor je op. Of in ieder geval, ze zullen het proberen. Dat soort bedrijven hebben juristen in dienst om KPN het vuur aan de schenen te leggen. KPN heeft dacht ik, een inspanningsverplichting. Die juristen kunnen waarschijnlijk beter beoordelen of KPN zich werkelijk inspant.
Er is hier al eerder geadviseerd over te stappen naar kabelTV, maar dat schijnt om één of andere reden bezwaarlijk te zijn. Met een andere ADSL provider kan het (andere) modem/router gewoon op de bestaande plek blijven staan. Een grote kans dat het probleem via die weg eerder word opgelost dan via deze lijdensweg.
Nadeel van Solcon is dat bepaalde delen van het internet moeilijker bereikbaar zijn, ze filteren nogal.
Ik zou hier in ieder geval allang mee gestopt zijn.

evdweele

Overleden

De constante problemen met internet via de kabel-tv die nooit werden opgelost is voor mij juist de reden geweest om over te stappen naar Demon via het KPN-netwerk.
Demon is overgenomen door XS4ALL, dat weer in handen is van KPN.
Problemen met Demon, XS4ALL of KPN heb ik in de 14 jaar dat ik deze aansluiting gebruik nooit gehad. Het wordt bij elke upgrade alleen maar sneller.

Volgens mijn Fritz!Box zijn dit de snelheden (het goedkoopste XS4ALL abonnement):
DSL connected. down: 82,1 Mbit/s up: 28,6 Mbit/s

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 10 augustus 2017 16:44:55 (15%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Ik heb ook xs4all. Problemen daarmee heb ik slechts ondervonden toen het door KPN geleverde modem kuren vertoonde. XS4ALL heeft me toen, na wat overleg binnenshuis bij hun, een FritzBox gestuurd. Bij het omzetten van KPN naar volledige dienstverlening door xs4all heb ik een paar weken, op verschillende momenten, onderbrekingen ervaren. Ik denk dat ze zo hier en daar met kabelwerk bezig waren. Ze vertellen gewoon niets. Stoppen je een fopspeen toe door je een nieuwe splitter te sturen, die niets hielp. Het gedoe stopte op een gegeven moment, sindsdien heb ik (bijna) ononderbroken internet. Of ik de beloofde snelheid heb weet ik niet. Bij downloaden van een gratis filehoster speelt ook diens snelheid een beetje mee.
Met de software waarmee ze in het netwerk kunnen kijken, kunnen ze slechts tot aan de overgang van glas naar het koperaansluitpunt kijken. Die koperlijn is in hun systeem rood of groen. Iets daartussen hebben ze niet. Ik weet dat, wij hadden bij ons bedrijf ook zo'n netwerk. Ik mocht de fouten in de koperkabels opsporen, hoofdzakelijk slecht gemaakte scotch mofjes.