Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

maartenbakker

Golden Member

Op 10 augustus 2017 15:49:12 schreef mvdk:
Probeer het eens met Solcon. Dan vraag je daar welke snelheid ze je garanderen over dat brakke KPN netwerk. Als je dan problemen hebt, lossen zij dat voor je op. Of in ieder geval, ze zullen het proberen. Dat soort bedrijven hebben juristen in dienst om KPN het vuur aan de schenen te leggen

Solcon kan inderdaad niet vaak genoeg genoemd worden (of nouja als ze teveel klanten krijgen gaan ze misschien de kant van xs4all op). Dat is ook onze voorkeursprovider tegenwoordig als we geen white label KPN leveren (daar zit commissie op en klantenservice door de wholeseller).

Op 10 augustus 2017 15:49:12 schreef mvdk:
Nadeel van Solcon is dat bepaalde delen van het internet moeilijker bereikbaar zijn, ze filteren nogal.

Filteren is een extra dienst tegen betaling, als het goed is geven ze niet meer of minder door dan anderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Solcon filtert alleen op verzoek: Ze zetten dan een (transparante) http proxy tussen je verbinding.

Ik hoop alleen dat ze niet afzakken naar just-another-KPN ding.

Vroeger had je Cistron en Demon, later XS4all, inmiddels KPN. Per migratiestap zag en merkte je duidelijk steeds stuggere procedures.

Routit is ook hard op weg om in procedures te werken, niet in klantvriendelijke oplossingen. (Ook overgenomen door KPN)

Bij Reggefiber zie je in de orderprocessen en starrigheid ook al wat KPN trekjes.. (ook kpn....)

Solcon is ook overgenomen door KPN.. dus ben bang dat het ook een kwestie van tijd is.

Gelukkig heb ik de luxe dat bij de meeste klanten eigen lijntjes liggen, dan heb ik het hele traject in eigen beheer (Van het patchen in de pop tot de routeringen op onze core's).

mvdk

Golden Member

Solcon is ook overgenomen door KPN..

Naar die info heb ik zitten zoeken, kon 't niet vinden. Had ik dat geweten zou ik m'n plempsel achterwege hebben gelaten.
Jammer.

maartenbakker

Golden Member

Had ik ook even gemist. Is ook pas sinds juni. De koers en dienstverlening "blijven vooralsnog hetzelfde". Exit Solcon dus, ergens tussen nu en het einde van vooralsnog. Als ik bij KPN wil dan doe ik dat wel als reseller (via het al genoemde Routit, ook al een KPN dochter helaas).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

m'n glas isp is ook overgenomen door kpn, sinds dat gebeurde is de prijs voor t eerst in 10 jaar ook meteen omhoog gegaan ( was 10 jaar lang hetzelfde ) ook ging de policy van betalen naar net als met woninghuur, eerst een maand vooruitbetalen ipv betalen voor al geleverde diensten.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 11 augustus 2017 00:35:38 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vrijdag j.l. is de monteur geweest.

Metingen in de omgeving gaven geen stoorbronnen aan.

Metingen via ISRA wezen (zoals te verwachten was en eerder al het geval was) instabiliteit uit op zowel de lijn waarop ik nu ben aangesloten als op de tweede lijn.

Daarna heeft hij metingen verricht in het "KPN verdeelhuisje".

Uiteindelijk bleek dat de tweede lijn, die waar ik in 2014 vanaf ben gehaald, iets stabieler was en hij heeft me daar weer op aangesloten.

Daarna op mijn modem getest en daaruit bleek (zoals te verwachten was en al eerder was vastgesteld) dat de FEC en CRC fouten te frequent zijn.

Dat liet hij me zien op zijn laptop met grafieken en overzichten.

De pieken daarin zorgen ervoor dat mijn modem over z'n nek gaat en ik problemen ondervind.

Probleem is nu dat de storingen op de lijn te zwak zijn om een exacte meting te doen en er een grondploeg op aan te sturen.

Oorzaken kunnen inwatering zijn en/of overspraak / storing van een ernaast gelegen lijn.

Hij gaat het nu zelf via zijn laptop in de gaten houden en neemt vrijdag a.s. weer contact op met me.

Mijn snelheid is in ieder geval "normaal" en ik zie dat de modem sindsdien niet opnieuw is opgestart.

Is dus weer een kwestie van afwachten.

joopv

Golden Member

xdsl werkt op grenzen van wat theoretisch mogelijk is (Shannon).

Bespreek daarom met de monteur ook de optie om een lagere snelheid in te laten stellen, want dat kan een betrouwbaardere verbinding opleveren.

Op 13 augustus 2017 15:01:23 schreef joopv:
xdsl werkt op grenzen van wat theoretisch mogelijk is (Shannon).

Bespreek daarom met de monteur ook de optie om een lagere snelheid in te laten stellen, want dat kan een betrouwbaardere verbinding opleveren.

Zodra er zich problemen voordoen schakelt mijn modem zich al zelf naar een lagere snelheid.

Probleem is dat deze dat redelijk vaak doet.

Te vaak.

Ik betaal wel voor 12-14MB en dagenlang met 5MB (en lager!) te moeten doen lijkt me niet de bedoeling.

Shiptronic

Overleden

Waarom niet fout zoeken op het slechte paar, als je daar wel de afstand kan vaststellen zit je voor 99% ook goed voor de ander fout. Niet ook geen ma over boord, fix de fout die je gevonden hebt en je hebt in ieder geval 1 goed werkend aderpaar, en met een beetje mazzel kan je ze beide fixen. Snap die monteur niet, of zou die anders zelf moeten graven ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 augustus 2017 17:20:20 schreef Shiptronic:
Waarom niet fout zoeken op het slechte paar, als je daar wel de afstand kan vaststellen zit je voor 99% ook goed voor de ander fout. Niet ook geen ma over boord, fix de fout die je gevonden hebt en je hebt in ieder geval 1 goed werkend aderpaar, en met een beetje mazzel kan je ze beide fixen. Snap die monteur niet, of zou die anders zelf moeten graven ?

De afstand tot de storing kan op de beide paren (nog) niet bepaald en gevonden worden heb ik begrepen.

Daarvoor is de gemeten storing niet "erg" / sterk genoeg blijkbaar.

Dit is ongeveer tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen (in slechts minder dan een minuut) hebben ze hier ook gedaan.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
joopv

Golden Member

Bij fouten in het koperpaar kan dat inderdaad met tdr erg snel, maar we hebben hier waarschijnlijk te maken met overspraak en dan kun je niet over een afstand spreken - de storing wordt over een groot deel van de afstand veroorzaakt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crosstalk

overspraak op een rotte telecomkabel kan komen en gaan met stijgend grondwater. al met al kan het nog lang duren eer ze die kabel rot zat bevinden om te gaan graven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

De TS is wel een volhouder dat moet ik hem nageven.
Ikzelf had al 10 X overgestapt naar de kabelboer,alleen al om van geze*k af te zijn. ;-)

Op 13 augustus 2017 21:44:30 schreef Hubie:
De TS is wel een volhouder dat moet ik hem nageven.
Ikzelf had al 10 X overgestapt naar de kabelboer,alleen al om van geze*k af te zijn. ;-)

Gewoon met een bats een meter of 5 voor het huis, de kabel doorsteken.

(nog beter is natuurlijk in de buurt van je aansluiting}

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zondag 13 augustus 2017 22:19:05 (22%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 13 augustus 2017 21:44:30 schreef Hubie:
De TS is wel een volhouder dat moet ik hem nageven.
Ikzelf had al 10 X overgestapt naar de kabelboer,alleen al om van geze*k af te zijn. ;-)

Nooit problemen met KPN gehad, altijd netjes behandeld.

En daarbij echt een goed werkend alternatief heb ik nu (nog) niet.

Via de coax (Ziggo) zal hoogstwaarschijnlijk ook storingen op gaan leveren gezien een aantal lassen bij mij in huis onder de vloeren.

Er wordt nu aan de kwestie gewerkt en nee, ik laat ze er niet mee wegkomen.

Klachten beleefd maar ook heel duidelijk maken en in gesprek blijven helpt mijn inziens het beste.

mvdk

Golden Member

Gewoon met een bats een meter of 5 voor het huis, de kabel doorsteken.

Das lekker makkelijk voor die mannen om dat te repareren. Als je em dóórsteekt tenminste. Zo'n onderbreking meet je makkelijk met de hiervoor genoemde tdr. Een stuk slechte isolatie is een stuk moeilijker. Een volle sluiting zie je duidelijk, maar in de praktijk zie je veel vaker "slechte" sluitingen. Ik heb het al eens eerder hier beschreven, in dikkere kabels, die een hogere spanning kunnen weerstaan, stuur je dan een forse impuls, uit een condensatorbatterij. Er ontstaat dan op de foutplaats een overslag, en die is met de trd wel loepzuiver te meten. Maar die methode werkt niet op telecomkabels. Ik weet er het een en ander van, ik heb zelf jarenlang zitten tobben. De leveranciers van meetapparattuur konden me ook niet helpen.
De beste ervaringen had ik nog met Gläser en Murray. Die meetmethodes vereisen wel minstens één draad in de kabel met een ongeveer 100x betere isolatieweerstand dan de gestoorde draad.
Maar ach, de techniek staat niet stil, zal ik maar denken.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 augustus 2017 22:16:04 schreef Gadget_inc:
[...]

Gewoon met een bats een meter of 5 voor het huis, de kabel doorsteken.

(nog beter is natuurlijk in de buurt van je aansluiting}

Nadeel daarvan is dat ze de kabel op die plek repareren en de oude fout er gewoon in laten zitten als die ergens anders zat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nadeel is dat ze steeds langs gaan komen als er net te weinig gaande is voor reparatie van die kabel. de errors komen meer en meer voor, ze schuiven een kabelreparatie voor zich uit en uiteindelijk verhuis je zelf naar een 4G abo omdat je het hele gedoe zat bent.

maakt hun niks uit, want dan hoeven ze een ouwe kabel niet te fixen voor veel geld waar nog amper klanten opzitten en kunnen ze hun duur betaalde 4G frequenties volkrijgen.

hier in de stad heeft kpn gezegd om ipv in de laatste wijken ook glasvezel aan te gaan leggen, ze alleen glas naar de straatkast brengen en dat laatste stuk antieke koperkabel laten zitten. daar halen ze nog snelheid zat mee vinden ze zelf, dat ze ergens anders antiek gaan behoeden tegen opruimen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2017 23:06:35 schreef maartenbakker:
[...]Nadeel daarvan is dat ze de kabel op die plek repareren en de oude fout er gewoon in laten zitten als die ergens anders zat.

Nee hoor,

Kabel is hier in zijn geheel vervangegen.
Wellicht mazzel gehad omdat men de boel toch al open had liggen om glasvezel te leggen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

kabel in zijn geheel vervangen doen ze normaal niet, alleen als een meting meerdere rotte plekken aangeeft. bijv langs een sloot waar de kabel vaker is geraakt met het dreggen van de sloot. in geval van een bestaande sleuf zal dat de reden zijn geweest, minder werk als 2 moffen erin maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2017 23:06:35 schreef maartenbakker:
[...]Nadeel daarvan is dat ze de kabel op die plek repareren en de oude fout er gewoon in laten zitten als die ergens anders zat.

Dit dus, exact wat ik dacht.

Verbinding leek de afgelopen tijd aardig stabiel en snel.

Totdat de gespecialiseerde monteur me woensdag zelf belde om te melden dat hij een storingspiek had kunnen vastleggen met zijn 24 uur metingen en de modem was weer herstart.

Sommige storingen merk ik dus niks van omdat het gebeurt als ik niet achter m'n pc zit of aan de telefoon zit.

Hij kon me ook zeggen dat hij kon zien dat in mijn straat bij andere lijnen ook die storing was opgetreden.

Hij belt me morgen weer op met de stand van zaken.

Zonet merkte ik dat de verbinding twee maal weg viel, de modem herstelt zich vrij snel weer, duurt nog geen 20 secondes.

Dan is het beeld weer redelijk normaal.

Nog steeds een (ge)puzzel dus.

Arco

Special Member

Wat is eigenlijk normaal/haalbaar als CRC/FEC error rate? (je zou zeggen '0', maar da's natuurlijk niet haalbaar... :) )
Er wordt eigenlijk nergens duidelijk iets over gezegd, ook niet over waar de 2 VDSL kanalen precies voor gebruikt worden.
(is er een voor internet, en een voor telefoon/televisie, of loopt dat gewoon door elkaar)

Ik heb verder geen problemen, maar de errorcount leek me erg hoog:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2017 21:51:50 schreef Arco:
Wat is eigenlijk normaal/haalbaar als CRC/FEC error rate? (je zou zeggen '0', maar da's natuurlijk niet haalbaar... :) )
Er wordt eigenlijk nergens duidelijk iets over gezegd, ook niet over waar de 2 VDSL kanalen precies voor gebruikt worden.
(is er een voor internet, en een voor telefoon/televisie, of loopt dat gewoon door elkaar)

Ik heb verder geen problemen, maar de errorcount leek me erg hoog:

[bijlage]

KPN hanteert blijkbaar een fouten marge waarin je mag vallen.

Ik val daar meestal wel redelijk in maar heb behalve last van veel fouten ook last van pieken waardoor m'n modem over z'n nek gaat.

Als ik jouw momentopname zie dan zou ik me (totaal) geen zorgen maken....;-)