Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

Jinny

Golden Member

Offtopic, maar er komt een geval in mijn herinnering van een uitvallende kabelinternet verbinding hier in de buurt.
Onregelmatig, maar wel vaak in de avond.
Geen relatie met regen, nergens mee.
Uiteindelijk bleek een jongeman zijn auto zijn auto soms wat slordig te parkeren, tegen het kastje welk op de rand van een parkeerterreintje stond.
Niet altijd, en ook niet altijd op die plek.
Maar toch regelmatig.
Ook langs denderend vrachtverkeer had invloed...
Oorzaak bleek wat lossig zittende connectors oid te zijn.

Het heeft een poosje zoeken gekost, het is alweer een jaar of 15 terug meen ik..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Vanochtend een goed gesprek gehad met vriendelijke service monteur / desk.

Een paar zaken besproken.

Hij kon ook meteen zien dat er geen storingen meer waren geweest sinds de laatste keer opstarten en we hebben afgesproken nog even af te wachten hoe het gaat.

Komen er weer storingen dan gaat hij monteur sturen om diep(er) te laten graven.

Hij kon me vanuit zijn expertise ook een aantal zaken melden :

1. Het telefoon gedeelte achter de modem zal niet van invloed zijn op storingen / opnieuw opstarten van de modem.

2. De oude bakelieten telefoon zag hij geen gevaar in.

3. Nadelige invloed op de werking modem van Powerline Adaptor zag hij ook niet (snel) gebeuren.

4. Wel kunnen haperende voedingen van apparaten storingen geven.

5. Niet gebruikte stukken leiding zijn alleen nadelig van invloed als ze direct na het ISRA komen en voor de modem.

Zelf heb ik vanmiddag de lijn naar de bakelieten telefoon afgesloten , een soldeerlas tussen de kabel van de ISRA en de naar de modem uitgehaald, de aansluitingen eenvoudiger gemaakt.

De lijn is nog steeds mooi rustig en stabiel.

Hopelijk blijft dat zo...

RAAF12

Golden Member

Je kan altijd nog een Unlimited 4G simcard kopen en in een Mifi router stoppen. Wat een ellende en dat al 3 jaar lang <evil grin>

Op 26 juni 2017 22:39:48 schreef RAAF12:
Je kan altijd nog een Unlimited 4G simcard kopen en in een Mifi router stoppen. Wat een ellende en dat al 3 jaar lang <evil grin>

Storingen begonnen er weer in te sluipen, vanmiddag werd ik gebeld en bij het opnemen was de lijn dood / modem van slag.

Toen was de maat vol en heb ik meteen KPN teruggebeld : donderdagmiddag komt er een speciale servicemonteur.

Die hopelijk verder kijkt en meer kan nameten/ bewerkstelligen.

Shiptronic

Overleden

Op 26 juni 2017 18:21:51 schreef Max1966:
Vanochtend een goed gesprek gehad met vriendelijke service monteur / desk.

Een paar zaken besproken.

Hij kon ook meteen zien dat er geen storingen meer waren geweest sinds de laatste keer opstarten en we hebben afgesproken nog even af te wachten hoe het gaat.

Komen er weer storingen dan gaat hij monteur sturen om diep(er) te laten graven.

Hij kon me vanuit zijn expertise ook een aantal zaken melden :

1. Het telefoon gedeelte achter de modem zal niet van invloed zijn op storingen / opnieuw opstarten van de modem.

2. De oude bakelieten telefoon zag hij geen gevaar in.

3. Nadelige invloed op de werking modem van Powerline Adaptor zag hij ook niet (snel) gebeuren.

4. Wel kunnen haperende voedingen van apparaten storingen geven.

5. Niet gebruikte stukken leiding zijn alleen nadelig van invloed als ze direct na het ISRA komen en voor de modem.

Zelf heb ik vanmiddag de lijn naar de bakelieten telefoon afgesloten , een soldeerlas tussen de kabel van de ISRA en de naar de modem uitgehaald, de aansluitingen eenvoudiger gemaakt.

De lijn is nog steeds mooi rustig en stabiel.

Hopelijk blijft dat zo...

Leuk te lezen dat daar dus dezelfde conclusie uit komt die ik hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1920619#1920619 ook al beschreef ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 juni 2017 00:03:24 schreef Shiptronic:
[...]

Leuk te lezen dat daar dus dezelfde conclusie uit komt die ik hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1920619#1920619 ook al beschreef ;)

Ja, dat klopt.

Ik ben benieuwd wat de monteur morgen gaat vinden.

Elke monteur vond weer wat anders en de problemen waren dan even / langer weg.

Gezien het verhaal van de inwatering op de KPN kabel en de voorspelling van de monteur die dat heeft vastgesteld in 2014 (toen de problemen begonnen)dat ook de tweede lijn wel zou gaan storen ga ik daar vanuit.

Even afwachten nog dus.

lang verhaal om te kunnen uitvinden of het om een kabelstoring gaat ofwel een fout in de binneninstallatie.
zijn er geen kabelmetingen (isolatie, verlies, batterij contact, onderbrekingen) gedaan?
Zijn er nog klanten die op dezelfde kabel zijn aangesloten die problemen hebben?
Het enige dat ik kan uitmaken is dat de signaalruis verhouding veel te laag is voor een goede verbinding, de rest is zonder gegevens (metingen) te lang rond de pot draaien.

Etienne

het is een kwestie van tijd als 1 aderpaar rot is dat de andere gaan volgen. nu is het grondwater niveau laag, maar in de herfst als het voor het eerst harder vriest komt de ellende, grond bevriest en grondwater wordt in de kabels geduwd.

nu doet je modem niks met de aarde, maar ik vermoed dat 1 ader een vrij lage wisselde weerstand met de aarde in de straatkabel heeft. puur voor telefonie zou je van beide rotte paren de 2 nog goede aders kunnen nemen als die er al zijn, maar met internet erover werkt dat niet.

dit probleem ken ik van een vorige werkgever, veel oude telefoonkabels die met tijden problemen gaven. reparatie was duur en je moest wel even wachten want GPLK telecomkabels kunnen niet veel bedrijven nog repareren.

daar zat ooit een leuke storing in, 1 toestel werd elke 5 minuten gebeld maar er was niemand aan de lijn. dat ging af en aan weken zo door. dagen niets en ineens begon het weer. dat bleek een rotte kabel te zijn welke een intern nummer deed bellen door de aderweerstand. de centrale kon puls en toonkiezen aan, vandaar dat dat je zo kon bellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vanmiddag is er een monteur geweest.

Een lot uit de loterij, de rust zelve deze vriendelijke man.

Tevens met de ervaring van ruim 25 jaar KPN dienstverband.

1. Onderzoek kabel / lijn in huis van ISRA naar modem = goed.

2. Storingen gemeten via / aan het ISRA punt op dat moment waren bij meerdere metingen binnen normale norm.

3. Metingen van "het koper" bracht behoorlijk wat fluctuaties aan het licht.

Hij probeerde mij als leek op dit gebied een hoop uit te leggen maar ik kon niet alles volgen. Ik herken en erken mijn tekortkomingen op dit gebied.

Hij had er duidelijk veel verstand van en met behulp van zijn apparatuur en notities en berekeningen op papier liet hij me zien dat er verschillen zijn op de beide lijnen die in dit huis binnen komen.

Op de lijn die ik niet gebruik waren behoorlijke verschillen te zien.

Op de lijn die ik wel gebruik ook.

In ieder geval maakte hij me duidelijk aan de hand van zijn notities en metingen dat er een raar verschil zat in de afstand van "mijn" 2 kabels tot het KPN huisje in de buurt / de wijk.

1 meting was afgerond 900 meter en de ander afgerond 1600 meter en dat verschil klopte dus totaal niet.

Hij legde uit dat de ene lijn de ander kneep en liet klapperen met gevolg dat de snelheid laag blijft en de modem regelmatig over z'n nek gaat. Maar verder onderzoek moest zekerheid geven.

Hij is daarom daarna naar het KPN "verdeelhuis" gegaan om daar ook metingen re verrichten.

Na ruim een half uur kwam hij terug en na ook het onderzoek daar was zijn conclusie duidelijk :

Flinke onbalans in de lijn met als resultaat geknepen snelheid, een klapperende lijn, storingen en modem die het regelmatig opgeeft.

Oorzaak : schade en/ of inwatering van de kabel ondergronds.

Hij heeft geregeld dat er maandag a.s. een ploeg komt die gaat meten aan mijn kant en aan de kant in het KPN huisje en zo gaat bepalen waar het defect zit.

Afhankelijk op welke plek dat is (stoep of weg / straat) kan dat redelijk snel worden verholpen.

Ik ben blij dat mijn twijfels over mijn eigen lijn onterecht waren.

Hij heeft tevens gedaan :

Nieuwe stekker op kabel aan het ISRA punt, hij zei dat die niet helemaal goed gedaan was door de vorige monteur.

Nieuw stuk ronde kabel van telefoonaansluiting naar modem op 2e etage waar de lijn binnenkomt.

Advies over hoe te werk te gaan met de CAT5.

Wat hij me ook vertelde is dat in de toekomst/ komende jaren alle oudere "telefoonkabels" in de huizen vervangen moeten worden door CAT 5 kabels omdat alleen die een goede werking zal garanderen.

Dus een nieuwe CAT5 kabel moet ik op den duur toch wel gaan trekken.

En dat wordt een leuke klus/ puzzel, door twee houten vloeren en gestucte plafonds heen en met kabelgootjes werken.

Deze KPN monteur krijgt van mij in ieder geval alle lof en complimenten.

Zo'n man gun ik iedereen.

Bedankt voor je uitvoerige terugkoppeling. Stel ik erg op prijs. Zie je wel eens anders.

Op 29 juni 2017 22:13:22 schreef Kilian:
Bedankt voor je uitvoerige terugkoppeling. Stel ik erg op prijs. Zie je wel eens anders.

Graag gedaan.

Wel zo logisch en handig lijkt / leek me.

Heeft iemand al eens zo'n grondploeg meegemaakt?

Kan iemand me zeggen hoe dat min of meer in z'n werk gaat?

Ik begrijp dat ze van twee kanten gaan meten : bij mij en in het KPN verdeelhuis.

Als het resultaat er is en ze weten waar het defect zit en ze gaan herstellen kun je dan van huis gaan of moet je de hele tijd thuis zijn zodat ze ook (weer) hier in huis kunnen zijn / meten?

Ik hoor het graag.

mvdk

Golden Member

Wat ze wel eens doen, om aan een bekend aderpaar te kunnen meten, is op een bepaalde plek opgraven, bij voorkeur een "gemakkelijke" plek, (niet midden op een druk kruispunt of in de nabijheid daarvan, maar op een rustige plek) de kabel opgraven en "een luikje maken". Dat is de kabel aanpellen tot op 't lood, en daar een zó groot stuk uithalen dat je het aderpaar wat je wilt hebben "naar buiten kan halen". Na afloop van de meting word de loodmantel dichtgesoldeerd en een blindmof geplaatst.

Max, wat ik niet snap is waarom jij aan de "nieuwe cat5" zou moeten. Je had hem volgens mij beneden niet goed aangesloten, maar dat kan je met de bestaande kabel toch gewoon een keer "wel goed" doen? (verder sluit ik me bij Kilian aan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 29 juni 2017 23:00:43 schreef Max1966:
Heeft iemand al eens zo'n grondploeg meegemaakt?

Kan iemand me zeggen hoe dat min of meer in z'n werk gaat?

Ik begrijp dat ze van twee kanten gaan meten : bij mij en in het KPN verdeelhuis.

Als het resultaat er is en ze weten waar het defect zit en ze gaan herstellen kun je dan van huis gaan of moet je de hele tijd thuis zijn zodat ze ook (weer) hier in huis kunnen zijn / meten?

Ik hoor het graag.

Ik heb er geen ervaring mee maar ik stel met het volgende voor:
De KPN weet waar de locatie van de kabel én welke huizen een goed (klachtenvrij) signaal hebben. Waarschijnlijk kunnen ze vanaf jouw positie met een TDR meting ongeveer bepalen waar de fout zit. Dus zullen ze wel graag bij jouw ISRA punt willen zijn.

Op 29 juni 2017 23:33:42 schreef mvdk:
Wat ze wel eens doen, om aan een bekend aderpaar te kunnen meten, is op een bepaalde plek opgraven, bij voorkeur een "gemakkelijke" plek, (niet midden op een druk kruispunt of in de nabijheid daarvan, maar op een rustige plek) de kabel opgraven en "een luikje maken". Dat is de kabel aanpellen tot op 't lood, en daar een zó groot stuk uithalen dat je het aderpaar wat je wilt hebben "naar buiten kan halen". Na afloop van de meting word de loodmantel dichtgesoldeerd en een blindmof geplaatst.

Ik had begrepen dat ze aan mijn kant en aan de kant van het KPN huisje gaan peilen / meten en zo de locatie van de breuk kunen lokaliseren.

Op 29 juni 2017 23:45:30 schreef rew:
Max, wat ik niet snap is waarom jij aan de "nieuwe cat5" zou moeten. Je had hem volgens mij beneden niet goed aangesloten, maar dat kan je met de bestaande kabel toch gewoon een keer "wel goed" doen? (verder sluit ik me bij Kilian aan).

Die kabel zit nu wel goed blijkbaar / is zo te gebruiken maar volgens de monteur gaan dit soort oudere / "gewone" telefoonkabels niet meer voldoen aan de eisen van de veranderingen die gaan komen. (Bij KPN in ieder geval blijkbaar)

Dus uiteindelijk moet die Cat5 er blijkbaar in.

Het schijnt dat we als KPN klanten een waarschuwing krijgen als dat gaat gebeuren.

Op 29 juni 2017 23:52:12 schreef RAAF12:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar ik stel met het volgende voor:
De KPN weet waar de locatie van de kabel én welke huizen een goed (klachtenvrij) signaal hebben. Waarschijnlijk kunnen ze vanaf jouw positie met een TDR meting ongeveer bepalen waar de fout zit. Dus zullen ze wel graag bij jouw ISRA punt willen zijn.

Zoiets zal het wel worden.

Het mooiste zou zijn als het hier voor de deur is.

Daar is heel wat keren de straat / grond open geweest de afgelopen jaren o.a. voor aardleiding, twee maal voor gas etc.

in een lood of pet kabel wordt zeker geen "luikje" gemaakt om binnen aan de aders te kunnen. Ik wil nog eens zien om uit dat luikje binnen in de kabel een kwart te knippen van een 100p om te testen.
De kabel wordt volledig ontmanteld en bewerkt zoals het hoort. Bij loodkabel (ader isolatie is papier en zeer hygroscopisch) dient men dan nog goed op te letten ivm vocht (omgeving) voor isolatie problemen.
Etienne

mvdk

Golden Member

@etienne_on4eg: Ik heb 't me door kabelmonteurs laten vertellen. Maar ik zie ook nog niet zo gauw hoe je bij één van de binnenste lagen van een 900'er een aderpaar eruit vist. Wat ik wel weet, is dat ze bij metingen liever niet afhankelijk zijn van mogelijkheid tot toegang bij een klantaansluiting.

mvdk
nederlands telefoonnet ken ik niet, belgisch wel.Probleem met de klant aansluiting is dat die niet altijd thuis is of die huisaansluiting niet bereikbaar is.
Werkwijze bij storing is eerst lokaliseren eerst via een algemene meting via de centralisator wanneer de storing wordt gemeld) waar die ongeveer zit. (bij de klant, voeding, verspreiding,..) daarna zal de storingslasser een betere meting doen op een punt waar hij gemakkelijk bij kan om de plaats van de storing ongeveer te bepalen (invoerdoos klant, kabelverdeler op straat, hoofdverdeler), daarbij zijn meestal ook kabelschema's en liggingsplans nodig. Na de meting wordt op de gemeten afstand gekeken of er iets te zien is op die plaats (voetpad open geweest, wegenwerken, etc). Daarna put graven, juiste kabel open en terug meting. zit de storing verder, of terug, nog een put open tot de storing gevonden is.etc.. Bij dit type storing zijn er meestal wel meerdere klanten betrokken.

Etienne

Op 1 juli 2017 22:03:00 schreef mvdk:
@etienne_on4eg: Ik heb 't me door kabelmonteurs laten vertellen. Maar ik zie ook nog niet zo gauw hoe je bij één van de binnenste lagen van een 900'er een aderpaar eruit vist. Wat ik wel weet, is dat ze bij metingen liever niet afhankelijk zijn van mogelijkheid tot toegang bij een klantaansluiting.

Wat ik van de monteur heb begrepen gaan ze zowel aan mijn kant (ISRA) en aan de kant in het KPN huisje meten.

Met hun apparatuur kunnen ze dan blijkbaar tot op de meter nauwkeurig bepalen waar het defect zit.

Dan (als er toestemming is) de stoep / straat open maken en graven tot op de kabel.

Dan openen ze de kabel en zoeken ze d.m.v. een code die op elke lijn / draad zit naar mijn lijn / draad en herstellen ze het defect.

Wat ik me dus nog wel steeds afvraag is of ik al de tijd thuis moet zijn / of ze steeds weer hier in huis erbij moeten kunnen.

Dat hoor ik morgen wel.

Het lijkt mij ook een heel gepuzzel en ga ook zeker morgen voor zover mogelijk meekijken hoe ze te werk gaan

En zal vanzelfsprekend de resultaten hier weer melden.

We hebben nu over 100 jaren telefoon. En de geluidskwaliteit ervan is nog nooit zo slechts geweest als nu. Regelmatig krijg ik mobiels te horen (en al helemaal bij interviews op de radio) die gewoon totaal niet verstaanbaar zijn. Een hoop gemompel, blik geluid en ploink ploink.

Ik had een tijd terug nog via Ziggo telefonie maar heb dat opgezegd omdat gesprekken altijd verbroken werden na 1 a 2 minuten. Nu heb ik KPN ADSL wat trouwens ondanks dezelfde bitrate toch vele malen sneller is dan Ziggo kabel.

En nu heb ik zelfs via mijn vaste lijn (digitaal via KPN ADSL dus) dat als ik naar België bel, ik soms (niet altijd) gewoon hard moet roepen om aan de andere kant verstaan te worden. Zit je daar te schreeuwen in je moderne telefoon.

Mijn mobiel, Samsung (note 3), heeft gewoon een slechte microfoon, die werkt alleen als je hard praat. Fijn, als je in een werkruimte zit. Of zou het hun software zijn?

De beste die ik ooit gehad ben was binnen Philips met de Philips DECT telefoons. Helder geluid.

Volgens mij telt kwaliteit tegenwoordig niet meer.

mel

Golden Member

Gewoon een T65 toestel, werkt altijd ,....:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Hoeben: Het leuke is dat bij ziggo de telefoongesprekken half-duplex zijn waardoor maar één kant tegelijk wat kan zeggen. Bij KPN zijn deze gewoon zoals het hoort full-duplex waardoor je niet het effect krijgt dat als jij wat zegt de luidspreker van je telefoon ineens stil is.

Voor w.b.t. het zoeken van de storing in een telefoonkabel, dit wordt inderdaad gedaan door een TDR-meting en de jongens van Volker Wessels kunnen dan zelfs tot op 10cm nauwkeurig bepalen waar de kabel defect is.
Dit kunnen ze van 2 kanten doen, maar meestal is 1 kant genoeg.
Dan is het een kwestie van kijken hoe de kabel loopt, ze zetten dan een signaal op de kabel welke ze van boven de straat op kunnen vangen en gaan dan met een soort van "radar" de kabel volgen.
Op de plek waar het signaal ophoud of veranderd gaan ze dan graven.
Ga er maar van uit dat ze ongeveer 3 meter kabel gaan vervangen, dus de hele straat/buurt wordt dan overgezet op een nieuw stuk kabel.

Vervolg in nieuwe post hieronder...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!