Vanmiddag is er een monteur geweest.
Een lot uit de loterij, de rust zelve deze vriendelijke man.
Tevens met de ervaring van ruim 25 jaar KPN dienstverband.
1. Onderzoek kabel / lijn in huis van ISRA naar modem = goed.
2. Storingen gemeten via / aan het ISRA punt op dat moment waren bij meerdere metingen binnen normale norm.
3. Metingen van "het koper" bracht behoorlijk wat fluctuaties aan het licht.
Hij probeerde mij als leek op dit gebied een hoop uit te leggen maar ik kon niet alles volgen. Ik herken en erken mijn tekortkomingen op dit gebied.
Hij had er duidelijk veel verstand van en met behulp van zijn apparatuur en notities en berekeningen op papier liet hij me zien dat er verschillen zijn op de beide lijnen die in dit huis binnen komen.
Op de lijn die ik niet gebruik waren behoorlijke verschillen te zien.
Op de lijn die ik wel gebruik ook.
In ieder geval maakte hij me duidelijk aan de hand van zijn notities en metingen dat er een raar verschil zat in de afstand van "mijn" 2 kabels tot het KPN huisje in de buurt / de wijk.
1 meting was afgerond 900 meter en de ander afgerond 1600 meter en dat verschil klopte dus totaal niet.
Hij legde uit dat de ene lijn de ander kneep en liet klapperen met gevolg dat de snelheid laag blijft en de modem regelmatig over z'n nek gaat. Maar verder onderzoek moest zekerheid geven.
Hij is daarom daarna naar het KPN "verdeelhuis" gegaan om daar ook metingen re verrichten.
Na ruim een half uur kwam hij terug en na ook het onderzoek daar was zijn conclusie duidelijk :
Flinke onbalans in de lijn met als resultaat geknepen snelheid, een klapperende lijn, storingen en modem die het regelmatig opgeeft.
Oorzaak : schade en/ of inwatering van de kabel ondergronds.
Hij heeft geregeld dat er maandag a.s. een ploeg komt die gaat meten aan mijn kant en aan de kant in het KPN huisje en zo gaat bepalen waar het defect zit.
Afhankelijk op welke plek dat is (stoep of weg / straat) kan dat redelijk snel worden verholpen.
Ik ben blij dat mijn twijfels over mijn eigen lijn onterecht waren.
Hij heeft tevens gedaan :
Nieuwe stekker op kabel aan het ISRA punt, hij zei dat die niet helemaal goed gedaan was door de vorige monteur.
Nieuw stuk ronde kabel van telefoonaansluiting naar modem op 2e etage waar de lijn binnenkomt.
Advies over hoe te werk te gaan met de CAT5.
Wat hij me ook vertelde is dat in de toekomst/ komende jaren alle oudere "telefoonkabels" in de huizen vervangen moeten worden door CAT 5 kabels omdat alleen die een goede werking zal garanderen.
Dus een nieuwe CAT5 kabel moet ik op den duur toch wel gaan trekken.
En dat wordt een leuke klus/ puzzel, door twee houten vloeren en gestucte plafonds heen en met kabelgootjes werken.
Deze KPN monteur krijgt van mij in ieder geval alle lof en complimenten.
Zo'n man gun ik iedereen.