Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

Op 2 juli 2017 13:42:57 schreef mel:
Gewoon een T65 toestel, werkt altijd ,....:)

Een T51 is nog een van degelijkste kwaliteit, alleen vond men ze te zwaar om lang mee te bellen.
Ik heb er dan wel een "Dynamische microfoon kapsel" ( die groene op de foto )in vervangen, en geen last van de plakkerige koolkorrels.
Ik heb de Zwarte, de Witte, de Ivoren en zelfs een Transparante
( die alleen met de eerste persingen met de matrijzen werden gemaakt, dus niet zoveel in omloop.)
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik moest hier een 2e post maken omdat het invoervenster raar begon te doen.

vervolg...
Dit gebeurd dus niet door de hele kabel in één keer door te knippen maar door de oude kabel een stuk af te pellen en dan per aderpaar de kabel om te leggen naar het nieuwe stuk kabel, daar zijn ze wel een paar uur zoet mee.

Het is erg leuk om te zien hoe die jongens dat doen!!!! Het bekijken waard!

Ikzelf heb wel eens een complete wijkkast omgezet van oude techniek naar nieuwe techniek. Daar ging het om soldeer-verbindingen die omgezet moesten worden naar LSA-stroken. Dus lijntje aan 2 kanten los solderen en dan aan 1 kant op de LSA-strook en aan de andere kant weer vast solderen.
Daar heb ik me dus rustig een hele dag mee vermaakt...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

klopt, dergelijke bedrijven die kabelbreuken zoeken kun je inhuren. doet men op t werk ook vaker, dat is wel prijzig, maar omdat hun veel sneller de juiste plek hebben gevonden tov een monteur die het juiste gereedschap niet heeft, is dat voor de klant toch goedkoper. idd tot op 10cm nauwkeurig te vinden.

je kunt tegenwoordig ook een apparaat kopen wat ali heeft, daar kun je aardig mee uit de voeten in tuinen, ook een signaal op de kabel zetten aan 1 zijde en met het andere deel van de meter de plek van sluiting gaan zoeken. wat ik ervan gehoord heb werkt het prima, in verhouding niet duur als je dat vaker nodig hebt.

voorheen deed ik ook de verhuizing van interne lijntjes erbij op t werk, dat moest via een tamelijk omslachtige programmeer procedure wat vast liep bij te snel invoeren. het bedientoestel voor programmeren bij de centrale was echter gewoon een receptie toestel, ik wist welke stamkabels welke nummers bevatten, dan stak ik een los toestel op de lsa strook, bellen naar het receptie toestel en kon ik het interne nummer zien. paar keer tot het juiste nummer voorbij kwam, ompatchen naar de andere stamkabel en klaar. dit als het een verhuizing naar een ander gebouw betrof, anders gewoon in de patchkast omsteken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

KPN huurt inderdaad meestal Volker Wessels of Schuuring.
Ook het onderhoud en nieuwe aanleg wordt tegenwoordig uitbesteed aan bovengenoemde bedrijven.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
mvdk

Golden Member

Met een TDR meetapparaat, (bij ons impulsechoapparaat) is het soms lastig. Je moet echt een goede sluiting in je kabel hebben om 'm te zien. Je hebt dan niet te maken met een "af en toe" situatie. Maar het kan zijn dat iemand in de buurt helemaal geen telefoon meer heeft, en dat de lijn van ts ook langzaam bezig is te verzuipen. Dat vertellen ze je niet aan de telefoon, dat er meer mensen zijn die last hebben.
Ik had eigenlijk de indruk van die KPN techneuten, en de mensen van de aannemerij die voor hun werken, dat ze met Murray en/of Gläser werken.
Bijvoorbeeld zo'n apparaat: https://vandentempel.nl/nl/producten/kabelmeetapparatuur/item/kabelman…
Laat je niet van de wijs brengen dat dit een apparaat is voor hoogspanningskabels, dat is niet zo.
Volker Wessel is een bedrijf waar ook van Dulmen bij aangesloten/gefuseerd is. Die mensen werkten destijds voor ons bedrijf.

Mijn dank voor de uitgebreide en interessante informatie!

Ik zal zeker als de kans en gelegenheid er is gaan (mee) kijken en later verlag doen.

De kans is overigens ook aanwezig dat ze eerst een vergunning tot graven moeten krijgen en dat ze daar op moeten wachten....

De monteur van vorige week zei me al dat het personeel van VolkerWessels zou zijn die het onderzoek en reparatie gaan uitvoeren.

Morgen weet ik meer over de afloop / voortgang.

Monteurs zijn geweest:

Meting via ISRA gaf geen dramatische fouten.

Meting "van het koper" gaf wat verschillen.

Meting in het KPN huisje gaf verschillen.

Maar de soorten storingen toonden niet aan dat de kabel verzopen was, eerder een slecht contact.

Omdat een afstand meting niet mogelijk / nodig was zonder duidelijke aanwijzingen waar / wat het defect zou kunnen zijn wilde de monteur eerst overleggen en vragen om een onderzoek bij mij voor de deur.

Later kwam hij met collega terug en hebben ze een las opgezocht die bij mij voor de deur was gemaakt in 1990.

Stoep open en las opengemaakt en metingen verricht aan beide kanten.

Die toonde aan dat de las niet helemaal goed was / er zat vocht in een klein gaatje van het loden omhulsel.

Las opnieuw gemaakt en doorgemeten, ook de lijn mijn huis in.

Die was toen oké.

Echter de snelheid bleef laag , maar 7mb terwijl 17 mb mogelijk moet zijn op dit adres op het koper.

Toen monteur naar wijkcentrale gegaan en daar poort gemeten.

Daar was snelheid ook laag, rond de 7mb.

Conclusie : kabelbreuk is verholpen, stuk van stoep naar mijn huis is goed.

Boosdoener is de poort, die is niet goed en dat probleem moet door KPN gemaakt / verholpen worden.

Dat zou binnen 24-48 uur kunnen duren en daar wacht ik nu op.

We zullen het zien.

dubbel

[Bericht gewijzigd door Max1966 op maandag 3 juli 2017 23:35:16 (99%)

Poortwissel kan idd. alleen door een storingsmonteur aangevraagd worden.

Mocht hij dat doen vraag hem dan of ze je ook op een andere kaart willen zetten oftewel 64 poorten hoger of lager... Kan zijn dat de kaart ook niet helemaal lekker is...

Ik deed dat meestal wel als ik een poortwissel aanvroeg!

Poortwissels zijn vervelend voor de monteur, het kan nl. tot 2 uur duren tot hij een nieuwe poort krijgt, dus advies is om koffie en brood mee te nemen, want je kunt in die tijd niets anders doen dan wachten...?

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 4 juli 2017 00:06:56 schreef Roches:
Poortwissel kan idd. alleen door een storingsmonteur aangevraagd worden.

Mocht hij dat doen vraag hem dan of ze je ook op een andere kaart willen zetten oftewel 64 poorten hoger of lager... Kan zijn dat de kaart ook niet helemaal lekker is...

Ik deed dat meestal wel als ik een poortwissel aanvroeg!

Poortwissels zijn vervelend voor de monteur, het kan nl. tot 2 uur duren tot hij een nieuwe poort krijgt, dus advies is om koffie en brood mee te nemen, want je kunt in die tijd niets anders doen dan wachten...?

De monteur in kwestie zou het met spoed aanvragen maar hij verwachtte dat het wel 24-48 uur zou gaan duren.

De andere monteur schetste een beeld van de centrale in de buurt en de omvang van het gebouw en de lengtes van kabels etc.

Nooit geweten hoe groot zoiets van binnen was / is.

De Constant Rebecquestraat 51 t/m 55, Marnixstraat 22 Den Haag.

http://shie.nl/wp-content/uploads/61_Telefooncentrale-Marnixkoepel.jpg

maartenbakker

Golden Member

Centrales waren vroeger een stuk groter. Tegenwoordig is er dan bijvoorbeeld een deel van een verdieping of de kelder ofzo in gebruik. Maar door organische groei kan dat best onhandig uitkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier in Delft stond vroeger ook een groot gebouw. Maar met moderner wordende centrales is het allemaal gekrompen. Ik weet het verhaal niet meer precies. Mogelijk hebben ze een bezemkast in het gebouw gehouden en de rest van het gebouw afgestoten. Zoiets was het.

dit was hem geloof ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Op 4 juli 2017 12:18:13 schreef rew:
Hier in Delft stond vroeger ook een groot gebouw.

@rew: dat is de centrale Doelenplein. Ik denk dat er nog steeds een zaal is waar kabels binnenkomen uit de straten rondom. In de jaren 50 - 60 is er ook nog eentje bijgekomen aan de Vulcanusweg. Daar zaten toen de nummers beginnend met 56 en 61. Zo rond 2009, op zoek naar iemand ben ik daar eens binnengeweest. Kom ik daar in een reusachtige zaal, daar waar vroeger de rekken met lijn en hefdraaikiezers stonden. Alles weg. Aan de wanden kasten waar dikke kabels in verdwenen, maar ik zag niks met flikkerende ledjes wat op iets zou kunnen duiden wat de taken van al die mechanische spullenboel zou kunnen hebben overgenomen. Het mooie is er wel vanaf. In de jaren 70 kwam ik eens in Pijnacker in de PTT centrale terecht, moest samen met een collega de verbruiksmeter wisselen. Daar was levendige aktiviteit, met rekken vol hefdraaikiezers. Er stond één dikke elektromotor, die via langs de vloer lopende, steeds dunner wordende assen, al dat spul aandreef. Heel mooie techniek.

On Topic, aan ts: zou het kunnen dat de aansluiting is overgezet op een ander aderpaar? De boel was toch open.

Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2017 12:31:23 schreef mvdk:
Daar was levendige aktiviteit, met rekken vol hefdraaikiezers. Er stond één dikke elektromotor, die via langs de vloer lopende, steeds dunner wordende assen, al dat spul aandreef. Heel mooie techniek.

Heb je daar foto's van?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

@Lambiek: nee, helaas. Ik denk dat ik toen niet eens een camera had.

Lambiek

Special Member

Jammer, dat had ik wel eens willen zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gister weer contact gehad met KPN.

Medewerker zei dat de poort in de wijkcentrale zichzelf blijkbaar vanzelf moet gaan resetten.

Dat is niet wat de monteur me zei maandag, hij had het over kabels verzetten en eventueel de defecte poort vervangen / omzetten.

En dat heb ik die medewerker ook gezegd.

Afspraak gisteren was dat ik tot vrijdag zou (af) wachten.

Snelheid was ook vandaag nog steeds rond en onder de 7mb.

Daarom vanavond teruggebeld en gezegd dat ik toch echt wil dat er een monteur in de centrale gaat kijken.

De medewerker die ik vanavond aan de telefoon had begreep me meteen en heeft dat nu geregeld.

Ik ben benieuwd.

Lijn lijkt wel stabieler.

CRC errors (Up/Down) 0/371
FEC errors (Up/Down) 1832/269293

Kan iemand me uitleggen wat de waardes voor en na de streep betekenen?

Wat het verband is tussen de twee waardes.

Alvast dank daarvoor.

Net getest via http://www.speedtest.nl/TestSuite/TestController.asp

Download

946.9 KByte/sec
(=7575 kbps)
Upload

71.8 KByte/sec
(=574 kbps)

Connection
536.0 Conn/min

Die waardes fluctueren ook wel weer wat bij elke test....

Welke is eigenlijk de meest betrouwbare snelheidsmeter-site?

Of zijn de waardes op mijn modem de meest nauwkeurige?

speedtest.net is goed, maar je selecteert beter een goede server. niet elke server die ze vanzelf kiezen heeft een goede snelheid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Lijn lijkt wel stabieler.

CRC errors (Up/Down) 0/371
FEC errors (Up/Down) 1832/269293

Kan iemand me uitleggen wat de waardes voor en na de streep betekenen

Eh... Dat staat er toch voor? Upstreem 0 CRC errors, downstream 371.

Ik weet niet of die waarden 'hoog' zijn. Zo op het eerste gezicht in een kort tijdsbestek wel, maar wat beschouwt KPN als 'normaal'?

http://www.djsmiley.com/telefooncentrale/

Dit zijn foto's die ik vroeger eens gemaakt heb (Ergens in 2004 - Dat Cisco ding was een toenmalig ADSL1 DSLAM van BBNed)

Op 5 juli 2017 22:13:02 schreef Max1966:
CRC errors (Up/Down) 0/371
FEC errors (Up/Down) 1832/269293

Stel ik stuur 10 cijfers, bijvoorbeeld 0123456789, die tel ik op (45) en het laatste cijfer daarvan stuur ik mee. 01234567895. Mocht ik nu iets krijgen als 01236567895, dan kan ik de eerste 10 cijfers optellen (47) en controleren dat het NIET klopt. Een CRC fout.

ZOU ik weten dat de 5e positie "onbetrouwbaar" is, dan zou je die opnieuw kunnen uitrekenen op basis van de 9 andere cijfers en de checksum.

Dit is min-of-meer wat er gebeurt als er Forward Error Correcting wordt toegepast. In werkelijkheid wordt de checksum zodanig uitgerekend dat ALS er fouten optreden je niet alleen weet DAT er iets fout is gegaan, maar ook WAT er fout is gegaan.

In de basis is het niet zo heel moeilijk om een code te bedenken waarmee je met twee verschillende checksums vaak kan achterhalen wat er fout is gegaan. De moderne wiskundige ontwikkelingen die dit praktisch hebben gemaakt zijn die waarbij gegarandeerd kan worden dat je het ALTIJD kan achterhalen en dat je efficient kan uitrekenen wat er mis is gegaan om het te corrigeren.

Voorbeeld van een JBF methode (flash storage, tot zeg 20 jaar geleden):
je wilt 16 cijfers versturen. Zet ze in een 4x4 vierkant en doe horizontaal en verticaal de bekende checksums:

code:

0123  6
4567  2 (22)
8912  0 (20)
3456  8 (18)
5948 4\6

Ik krijg nu uit m'n hoofd rechtsonder 2 verschillende waardes. Als je het binair doet hoort er maar 1 waarde uit te komen. OFWEl ik heb een rekenfout gemaakt OFWEL het werkt niet als je het decimaal doet. Ik heb horizontaal de som-van-de-cijfers tussen haakjes erbij gezet en daarna dus de tientallen weggelaten.

Krijg je nu een "kloptniet" in de 2e rij en de 3e kolom dan weet je dat het cijfer in de 2e rij, 3e kolom waarschijnlijk de foute is. En je kan uitreken wat ie wel moet zijn geweest.

Hier gebruiken we totaal 10 extra check-cijfers op slechts 16 cijfers die overgestuurd worden. Door dit soort systemen op een grotere hoeveelheid data tegelijk toe te passen kan je met minder extra bitjes toe (een lager percentage dan). Dit heet dus Forward Error Correcting: Zonder de bron lastig te vallen met "stuur dat nog eens" ("Watte?" :-) ) kan je de data corrigeren ook al zijn er fouten opgetreden.

Om een ander voorbeeldje te geven van waar FEC gebruikt wordt: Op SD kaarten. Moderne kaarten verliezen van iedere 4096 bytes aan data gemiddeld zo'n 8 bits bij het teruglezen. De code die gebruikt wordt heeft iets van 176 bits aan extra data, en kan dan iets van 11 bits corigeren. (misschien maak ik nu ergens een rekenfout, de marge tussen gemiddelde aantal fouten en wat ie kan corrigeren is dacht ik veel groter).

Een CRC error treed dus op als een datapakket zodanig verminkt is geraakt dat er meer bitjes zijn omgevallen dan wat de FEC kan corrigeren. EIGENLIJK hoort dat niet te gebeuren. Bij een SD kaart ben je dan (een deel van) je data kwijt. Bij een network device is er altijd nog een "retransmit": de ontvangende kant ziet pakketjes 6 7 en 9 binnenkomen en als ie dan ook 10 en 11 heeft gezien weet ie dat 8 een ongelukje heeft gehad en vraagt ie om een herzending. Bij dingen als TV waarbij het geen zin heeft om 2 sec later het beeld van 2 sec geleden nog in te vullen wordt dat dan weer niet gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Leuk die cijfertjes, maar ik zie de testopstelling niet voor me.
Is het modem nu direct aangesloten op de splitter, en is de splitter direct aangesloten op het ISRA punt, beide kanten zonder verlengkabel, en zit de telefoon op de splitter?
M.a.w. het zit niet meer zoals in de startpost beschreven?

joopv

Golden Member

Op 4 juli 2017 13:47:10 schreef Lambiek:
Jammer, dat had ik wel eens willen zien.

Ik heb in de jaren '70 mts stage gelopen bij PTT afd. WLK (warmte licht kracht). We moesten o.a. maandelijks noodstroomaggregaten testen bij telefooncentrales.

De centrales zaten (zitten?) o.a. in de straalzendertorens. Ik herinner me 1 complete verdieping vol met grote glazen accubakken die met dikke koperen strips doorverbonden waren, en naar de feitelijke centrale gingen op een andere vloer. Het NSA stond op de begane grond of in een kelder.

Het testen ging heel simpel: we schakelden de complete stroomvoorziening gewoon uit (hele dikke switchedmode voedingen, of in feite acculaders). De accu's deden hun werk en het NSA (100 tot 500kVA) startte op en nam de voeding over naar de acculaders.

De centrale was een andere vloer, met rijen met rekken en vreselijk lawaaierige relais / hefdraaikiezers. Dat was rond of net voor de tijd dat de Philips PRX centrales ingevoerd gingen worden.

Die telefooncentrales waren ook voorzien van atoomschuilkelders, compleet met uitgebreide luchtbehandelingsinstallaties en weet ik wat meer.

Lambiek

Special Member

Dat moet best interessant geweest zijn denk, zeker als je stage loopt. Als je tenminste in de techniek geïnteresseerd bent natuurlijk, ik heb dat wel in ieder geval. Eigenlijk interesseert alles me wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.