Telefoon probleem Kan niet / niet altijd meer gebeld worden

ik zou eerder een 4x0,5 en een utp cat 5e of cat6 naar de meterkast leggen, voor toekomstige upgrades en je kunt de modem beter bij het aop maken, je kunt 2 kanten op met die kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 juni 2017 14:58:34 schreef testman:
ik zou eerder een 4x0,5 en een utp cat 5e of cat6 naar de meterkast leggen, voor toekomstige upgrades en je kunt de modem beter bij het aop maken, je kunt 2 kanten op met die kabels..

Ik heb er ook geen last van.
Ik heb glasvezel en vanaf de NT ligt er gewoon een cat6 naar de Experiabox 10 in de woonkamer welke hoog achter een wand geplaatst is.
Hierdoor heb ik in het hele huis en de tuin een perfekte wifi dekking.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Mijn dank voor het meedenken, de vele tips en adviezen.

Ik ga er zeker mee aan de gang, ook die met de directe kabelverbinding vanaf ISRA / modem omhoog.

Ik ben toch ook nog steeds benieuwd of er iets gaat gebeuren als er flinke regenbuien komen.

De afgelopen storing begon na hele flinke hoosbuien, gezien de historie betreffende de eerste verzopen kabel ben ik benieuwd.

De modem is de afgelopen dagen niet meer opnieuw vastgelopen / is niet meer opnieuw opgestart.

Snelheid is vrij stabiel, wel wat variabel maar dat is een KPN kwaal hier in de buurt op de koperen lijn las ik terug op verschillende fora en hoorde ik van de monteur.

Begin 2018 komen er hier in de buurt verbeteringen en zou de snelheid moeten toenemen hoorde ik.

Kortere afstanden en daardoor ook sterkere verbindingen.

De monteur verwachtte dat zeker in mijn geval en in mijn buurt dat zou gaan helpen.

Ik wacht af en in de tussentijd ga ik zelf een aantal zaken onder de loep nemen.

Lambiek

Special Member

Op 20 juni 2017 11:40:50 schreef DJSmiley:
Wifi repeaters enz (of hoe ze het ook marketen) gaan altijd ten koste van de snelheid en stabiliteit.

Ja, dat ben ik met je eens. Maar je PC over wifi laten lopen is sowieso waardeloos, maar snap dat het soms niet anders kan.

Maar het beste is gewoon vast bekabeld, dan heb je de minste problemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nu echt hele flinke hoosbuien hier in Den Haag.

En ja hoor.....modem net sinds al die dagen weer spontaan herstart..oranje lampje weer aan.

maartenbakker

Golden Member

Kijk dat lijkt me toch een vrij duidelijke diagnose en sneller dan verwacht. Hopelijk nu snel opgelost door KPN.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 juni 2017 22:58:32 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch opvallend dat, áls er een verband met regen is, dit zo snel gaat.

mvdk

Golden Member

Op 22 juni 2017 18:16:15 schreef Kilian:
Toch opvallend dat, áls er een verband met regen is, dit zo snel gaat.

Soms, heel soms gaan dingen niet zo als het hoort. Toen de rioolput op deze afbeelding: https://goo.gl/maps/udaorA6kgB72 werd gebouwd, was daar een raar ongeluk aan vooraf gegaan. In de oude rioolput zat iets in de weg, er liep een kabel doorheen, kunstig ingemetseld door de oorspronkelijke bouwers. De mannen herkenden het helaas niet als een kabel, dachten dat 't een rioolbuis was ofzo, en zetten de luchthamer erop. Een reusachtige steekvlam was het gevolg, de man sprong brandend in het Rijn-Schiekanaal wat rechts om de hoek ligt.
Het zou dus kunnen zijn, dat deze telecomkabel ergens loopt waar het met snel wisselende waterstand te maken heeft, het kan.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar dat het opvallend is. Het moet dan inderdaad op een plek zitten waar water er zo bij kan. Na een periode van droogte, zoals nu, zal regenwater van een hoosbui niet zo snel vanaf de oppervlakte een 60cm de bodem indringen.

Op 22 juni 2017 18:38:39 schreef mvdk:
Soms, heel soms gaan dingen niet zo als het hoort. Toen de rioolput op deze afbeelding: https://goo.gl/maps/udaorA6kgB72 werd gebouwd,

Die steekvlam was dus hoogspanning?
Dat zwarte en/of grijze kastje, dat zijn "wijktrafos"? Er zal er wel 1 telecom zijn.

De in dit topic al door mij genoemde storingen in de telefoonlijn zaten op de foto ongeveer waar die paar mensen staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Na die eerste keer eergisteren bleef het rustig, geen verdere storingen meer, in ieder geval zolang ik aan de PC werkte.

Nu vanavond opeens weer meerdere keren de modem herstart.

Het verband met de regen / vocht moet er zijn, dit is echt te toevallig lijkt mij........ik zal KPN maar weer eens bellen en vragen of ze het nameten.

ik zou bellen als er duidelijk problemen zijn, niet als het droog is en dus de storing niet vindbaar is..

voor hetzelfde geld steekt de kabel ergens in de sloot uit de wand, na het ontdoen van onkruid ontstaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisteravond laat gebeld met KPN.

Kreeg goede medewerker aan de telefoon die me aanvankelijk zei dat er geen onregelmatigheden te zien waren.

Maar toen zei hij dat dat niet alles was en dat hij een handmatige test ging uitvoeren i.p.v. de nieuwe automatische test.

En ja, daar kwamen wel wat meldingen uit.

Op meerdere dagen was er te zien dat de modem was herstart maar allemaal in de nacht, tussen 2 uur en 7 uur in de ochtend.

Dat kon eventueel wel te verklaren zijn door werkzaamheden aan het netwerk.

Hij zag op de dag van de hevige regen en hoosbuien inderdaad een herstart, precies toen ik dat hier ook gemeld heb.

Raar genoeg zag hij het opnieuw opstarten van gisteravond niet, en dat was een uur voordat ik hem aan de lijn had.

Oorzaken voor dit gedrag kon hij niet zo vaststellen maar begreep wel de suggestie /mijn vermoeden van de inwatering op de kabel naar mijn huis.

In ieder geval staat mijn melding weer in het dossier en hoop de aanpassingen / tests hier thuis snel af te ronden.

Modem heeft zich nu al meerder keren weer herstart.

Dat lijkt nu wel elke 8 a 9 minuten te geburen.

Ik ben nu ook in de modem zelf aan het kijken en de CRC en FEC fouten in de gaten te houden.

Voor de vorige herstart stonden die veel hoger, nu laag/ op
0.

[Bericht gewijzigd door Max1966 op zondag 25 juni 2017 14:47:11 (12%)

Binnen paar secondes omhooggeschoten :

CRC errors (Up/Down) 1/112

FEC errors (Up/Down) 0/101343

En is weer herstart.

KPN maar weer bellen en status opvragen.

mvdk

Golden Member

Ik ben heel tevreden met mijn xs4all abo, maar als ik dit soort gelazer zou krijgen, zou ik eens gaan overwegen naar een TV kabelaar over te stappen.
Maar goed, die is bij mij beschikbaar, weet niet hoe het bij ts is.
Ik hecht heel erg aan de setup van analoge telefonie van KPN via de splitter, dus niet aangesloten op de Fritz. Mijn redenering daarbij is, dat ik dan nog telefonie heb bij een elektriciteitstoring. Maar dat is ook steeds onzekerder, door die wijkkasten waar de koperverbinding naartoe loopt. Als in die wijkkast de batterij leegraakt, heb je ook geen telefonie meer.

je gsm heb je ook nog, elke grotere zendmast heeft een generatorbackup in de mast zitten. het signaal valt wel weg als je aan het bellen bent, maar nadat de generator is gestart komt het weer terug.

overigens zijn de dagen van de analoge lijn geteld, kpn is isdn aan het uitfaseren, over 2 jaar is het over. hetzelfde met analoge lijnen, die gaan via voip over het modem heen. dan kunnen ze meer internet snelheid aan met hun koperdaden, meer bandbreedte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

KPN gebeld net.

Tijdens gesprek zag ik dat de verbinding bijna elke 10 minuten werd verbroken.

Hij zag de herstart momenten.

Er word teruggebeld door een monteurs team dat blijkbaar beter / meer kan.

Ben benieuwd.

Sinds de laatste herstart (zelf gedaan deze keer) is de verbinding nu al even / langer stabiel.

Alleen is sinds de screenschoot de FEC 50/1

maartenbakker

Golden Member

Op 25 juni 2017 15:13:48 schreef mvdk:
[..]
Ik hecht heel erg aan de setup van analoge telefonie van KPN via de splitter, dus niet aangesloten op de Fritz. Mijn redenering daarbij is, dat ik dan nog telefonie heb bij een elektriciteitstoring. Maar dat is ook steeds onzekerder, door die wijkkasten waar de koperverbinding naartoe loopt. Als in die wijkkast de batterij leegraakt, heb je ook geen telefonie meer.

Dat is de reden dat er in mijn ouderlijk huis ook nog POTS ligt. Maarja, hoe kom je erachter of de wijkkast het zwakke punt is? Want dan heeft dat extra geld uitgeven ook geen zin meer.

Ongeveer een jaar geleden nog een stroomstoring van een halve dag ofzo. Mobiel netwerk lag er na een tijd grotendeels uit, POTS bleef werken. Dus toen nog geen aanmerkelijk zwak punt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 juni 2017 18:59:07 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sinds de laatste reset nog steeds geen nieuwe herstart.

En de cijfers geven een rustig geheel aan.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.....

RAAF12

Golden Member

Op 24 juli 2014 17:50:20 schreef testman:

hier in ehv wordt langzaam de hele stad voorzien van glasvezel, dat raakt ook af en toe wel wat..

Ze zijn er ermee gestopt, las ik.
https://tweakers.net/nieuws/119549/kpn-stopt-met-aanleg-glasvezel-in-e…

Boeven zijn het :-)

typisch kpn, die willen hun ouwe zooi koper stamkabels blijven gebruiken. nu hoeven ze alleen maar naar wijkcentrales glasvezel te leggen, dus niet aanbellen bij mensen, afspraken maken, graven op andermans terrein, in de hoogte gaan met rvs goot bij flatgebouwen enz. gewoon de ( in sommige gevallen 60 jaar ) oude stamkabels opgraven, doorknippen en daar op de nieuwe glas/koper centrale aansluiten. zit je nog steeds met de bottleneck van dat oude koper, want 400mbit klinkt leuk, maar zijn altijd theoretische snelheden met nieuwe kabel, amper lassen enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 juni 2017 22:35:56 schreef testman:
typisch kpn, die willen hun ouwe zooi koper stamkabels blijven gebruiken. nu hoeven ze alleen maar naar wijkcentrales glasvezel te leggen, dus niet aanbellen bij mensen, afspraken maken, graven op andermans terrein, in de hoogte gaan met rvs goot bij flatgebouwen enz. gewoon de ( in sommige gevallen 60 jaar ) oude stamkabels opgraven, doorknippen en daar op de nieuwe glas/koper centrale aansluiten. zit je nog steeds met de bottleneck van dat oude koper, want 400mbit klinkt leuk, maar zijn altijd theoretische snelheden met nieuwe kabel, amper lassen enz.

Tja, ik heb het er maar mee te doen.

Op zich zijn we voor het merendeel hele trouwe en tevreden klanten van KPN, altijd netjes geholpen en tot dit euvel in 2014 begon eigenlijk nooit problemen ondervonden.

De monteur die hier de 13e was vertelde me over de problemen die ze (kunnen) ondervinden met de oude kabels maar sprak ook wel zijn bewondering uit voor de trouwe dienst die die kabels inmiddels hebben verricht.

Het is nu even niet anders.

Services via de kabel van Ziggo zie ik niet zitten, ook al vanwege het feit dat die coax hier door het huis loopt en een aantal onderbrekingen heeft en ik waarschijnlijk daardoor ook problemen ga ondervinden.

Ik hou het dus (voor nu) bij KPN en wat ik nu heb.

Sinds de laatste reset nog steeds stabiel en geen problemen...

Nog steeds stabiel...ben nog niet gebeld door KPN monteurs dienst.

Vandaag wat materiaal kopen en hier in de kamer waar alles bij elkaar komt wat vervangen / beter aanleggen / en 1 lijn afkoppelen.

O.a. de stukjes platte kabel van en naar de modem / telefoonlijnen vervangen door ronde.

[Bericht gewijzigd door Max1966 op maandag 26 juni 2017 09:55:41 (12%)