Op 27 november 2017 20:41:34 schreef Max1966:
Hogere snelheden : daar houden blijkbaar sommige modems niet zo van. ;-)

Ach, ik heb geen problemen met de Experiabox V10 op glasvezel, fourstack:

@mvdk Die afkortingen zijn voor de centrale en wijkkast
Bij DSL is de afstand belangrijk voor de te verwachten snelheid.

t was vandaag nog in het nieuws dat de ACM per volgend jaar wil dat de providers geen internet snelheden meer beloven in reclames die maximaal haalbaar zijn als je pal naast de centrale woont en dus quasi nooit haalbaar is.

die ik heb gezien beginnen als er klachten zijn eerst over de kabels in huis die niet goed aangelegd of slecht van kwaliteit zouden zijn, na veel zeuren over die kabels vervangt men dan toch wat kabels, en uiteindelijk blijkt dan toch op de EV een stekker geoxideerd te zijn. dit alles wordt zonder enige vorm van metingen uitvoeren bepaald.

[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]

Op 10 december 2017 00:25:38 schreef testman:
die ik heb gezien beginnen als er klachten zijn eerst over de kabels in huis die niet goed aangelegd of slecht van kwaliteit zouden zijn, na veel zeuren over die kabels vervangt men dan toch wat kabels, en uiteindelijk blijkt dan toch op de EV een stekker geoxideerd te zijn. dit alles wordt zonder enige vorm van metingen uitvoeren bepaald.

hier bij mij ook van ziggo , zonder enige form van meting gelijk zeiken over de kabels .
voor ik het in de gaten had knipte hij mijn dure krimp coax pluggen van de kabel .
ik heb hem gelijk duidelijk gemaakt dat hij zijn spullen kon pakken en weg kon gaan .
z`n baas gebeld en geklaagd over dit .
pluggen werden vergoed , en een andere monteur is gekomen en heeft eerst metingen verricht .
uiteindelijk bleek de splitter die het internet signaal van het tv signaal moet scheiden defect .

Ik moet nog wat pagina's terug om nu de clou te vinden... Wat een soap is dit... ;)

Zelf al jaren UPC (TV/internet/telefoon). Kwaliteit analoog kabelsignaal was ondermaats. Geklaagd, aangegeven dat in 3en splitsen met goede splitter (f conn) echt niet teveel gevraagd is. Probleem lag toch echt bij mij want signaal (zegt miep aan de andere kant telefoonlijn) is in orde. Kan een monteur laten komen, maar dan zijn de kosten voor mij...
Dure Hirschmann versterker gekocht (100euro) en zo acceptabel signaal gekregen. Jaar later wordt er in de wijkkast geklust (o.a. nieuwe stekkers op coax) en overstuurd de versterker opeens. Versterker ertussenuit gehaald en alles werkt prima...

Dus ik heb 100euro uitgegeven omdat zij te belazerd zijn om een fatsoenlijk product te leveren. Wanneer dit boven water komt, interesseert hen dit uiteraard geen fluit.

ik merk het elk jaar weer, tussen september en half oktober valt overdag de radio/tv uit omdat men weer bezig met interlinks verwisselen in de diverse EV kasten, vaak omdat ze van plan zijn om de snelheden weer omhoog te gaan gooien, of algehele vervanging vanwege klachten.

echt je kunt beter zorgen dat je kabels zeker werken, testen bij buren oid en dan pas hun bellen want als ze de engineer sturen kost het geld.

de kabels die men bij het ziggo pretpakket levert zijn pas rommel, vallen onder de categorie muk van die dunne witte met aangegoten stekkers van de bouwmarkt. kabels voor op F connectoren die je erop steekt ipv draait, maar de kabel zo stug dat die ie zichzelf eraf trekt na verloop van tijd.

nieuwe aansluitingen hebben ook een erg dunne coax viel me op, hier is het nog dikker als coax12, maar die nieuwe aansluiting was bouwmarktcoax dik, de groene binnenkomende kabel op het AOP dus..

Op 15 december 2017 17:46:29 schreef r-p:
Wat een soap is dit... ;)

Zelf al jaren UPC (TV/internet/telefoon). Kwaliteit analoog kabelsignaal was ondermaats.

Gelijksoortige ervaringen had ik met de voorloper van Ziggo, Casema.
In plaats van de storingen op te lossen stuurde men foutieve rekeningen met een veelvoud van het abonnementsbedrag, onterechte rekeningen voor niet-uitgevoerde werkzaamheden en, omdat ik die uiteraard weigerde te betalen rekeningen van incassobureaus en deurwaarders.
Na de derde door Casema verloren rechtszaak (dankzij mijn rechtsbijstandsverzekering) gaven ze het op. Er volgde nog 1 rekening, voor het modem dat ik zogenaamd niet terug had gestuurd. Nadat mijn rechtsbijstandverzekering ook daarvan onomstotelijk bewijs had geleverd bleef het stil.

Het abonnement bij die bende heb ik uiteraard direct opgezegd.
Tot nu toe ben ik al een jaar of 12 zeer tevreden over de dienstverlening van KPN/XS4ALL voor internet en telefoon en Canal Digitaal voor tv- en radio.

toen ik van upc af ging dik 10 jaar terug, heb ik de laatste afboeking tegengehouden, om zeker te zijn dat ze niet nog die maand extra afboekten met het abonnement, je betaalt vooruit tenslotte.

[Bericht gewijzigd door testman op (34%)]

UPDATE :

Na een aantal maanden een (laatste?) update dan maar. Zo kort mogelijk samengevoegd ook nog.

Snelheid bleef wisselen en heel af en toe viel de verbinding weg.

Zaak is toen opgepakt door andere monteur. Met zijn ervaring en de resultaten van actueel onderzoek kwam naar voren dat vele van dit soort storingen werden veroorzaakt door de software van de V9 en V10 modems.

Dit alles werd nog eens verergerd door de beveiligingsmaatregelen die fabrikanten namen waardoor o.a de WIFI slechter ging werken. Dat verhaal is bij jullie vast bekend door berichten in de media waarin KPN de schuld van alles kreeg. Terwijl me later bleek dat dat wel erg kort door de bocht was.

De grote hausse aan klachten nam vervolgens toe / werd veroorzaakt door het vele aan en uitzetten van de V9 en V10 modems van al die de klanten die (WIFI)problemen hadden.

Hij legde het simpel uit : elke modem die opnieuw opstart gaat heel hard schreeuwen op de lijn om maar verbinding te maken.

Gebeurt dat in een wijk bij meerdere klanten dan krijg je een sneeuwbaleffect.

Hij kon ook duidelijk zien dat om mij heen mensen elkaar in de weg zaten en elkaar stoorden.

Ze hebben toen op afstand de software van duizenden modems bijgewerkt in de hoop dat dat de oplossing zou zijn.

Dat lukte maar gedeeltelijk.

Hij erkende dat het niet zo moet zijn dat een modem in de war raakt door dit soort storingen maar het is zoals het is en ze werken er aan om het probleem definitief te verhelpen.

Ik heb de laatste maanden een goede snelheid, eigenlijk alleen nog maar de maximaal haalbare snelheid in mijn wijk.

Die is nu 13-15 MB en die snelheid werkt meer dan prima voor mij nu.

Ik heb de mazzel dat er een minicentrale is neergezet (nog niet actief) op een paar honderd meter dus als die werkt zal de snelheid en verdere stabiliteit flink toenemen.

Verder blijft de korting van 5 euro per maand definitief staan en krijg ik 2 maandafrekeningen volledig vergoed.

Ik blijf KPN klant en ben uiteindelijk tevreden. En afgezien van de overlast en ergernis die ik zeker ervaren heb , heb ik ook een inkijk gekregen in hoe KPN en hun techniek werkt / zou moeten werken.

Alle schuld meteen afschuiven en alleen maar gaan lopen kankeren op een bedrijf is niet altijd terecht, de communicatie op gang blijven houden, uitleg aanhoren en een kans blijven geven is een betere optie.

Althans voor mij.

Leuk hoor, dat aansluiten van die minicentrale, maar ts heeft waarschijnlijk nooit een brief van KPN gekregen dat de dienst 1 of meermalen zal/zou worden onderbroken om die werkzaamheden uit te voeren. Daarin verschilt KPN van de Lianders en de Stedins, die bij vergelijkbare werkzaamheden de klanten 5 werkdagen tevoren in kennis stellen dat de levering voor enige tijd zal worden onderbroken. Hoe je het ook wend of keert, als je zo'n telefoonkabel onderbreekt, en je zou beide eindjes onmiddellijk aan het klemmenblok, LSA blok, of wat voor een naam het ook mag hebben, aansluiten: enige onderbreking van de dienst is onvermijdelijk. Meestal gebeurt het meerdere keren. In het verhaal van ts heb ik op een paar plaatsen patronen ontdekt die daar op wezen, in de post van 11:29 vandaag word dat bevestigd.
En waarschijnlijk is er op meerdere tijdstippen aan die kabel gewerkt, iedere keer leid dat tot onderbreking. Ga je er over navragen, in mijn geval bij xs4all, ze sturen je met een kluitje in het riet. xs4all is een dienstverlener via KPN en bovendien een volle dochter. Als ze een beetje moeite zouden doen zouden ze erachter kunnen komen. Doen ze niet, ze sturen je een splittertje, houden je zoet, en ondertussen zijn de mannen klaar met de draadjes overzetten.

kpn en al die andere internet aanbieders zijn veel sneller om storingen op te lossen als je een zakelijk abo hebt. gewoon omdat er dan meer te verliezen valt als bij partacilieren. tevens wil een bedrijf dan nog weleens overstappen met naar later bleek 20 locaties en dat zien ze al helemaal liever niet, omdat er een adapter stuk was van een modem oid..

Dat zakelijke abo’s voorrang hebben ben ik niet met je eens.
Wij zijn 4jaar(!) bezig geweest om een storing opgelost te krijgen.
Een kabel die onder het pand van de buren doorloopt bleek beschadigt op een paar aderparen.
Iedere monteur kwam steeds maar paartjes wisselen etc. Uiteindelijk kreeg mijn andere buurman er ook last van. Na veel gedoe bleek er nog een hoofdkabel te lopen aan de overkant van de straat daar hebben ze vrije aders van gepakt. Maar de snelheid is nog steeds een lachertje 8-10 mb down en 200kb upload voor een 20mb abbo.

Op 17 april 2018 14:28:35 schreef mel:
Onderhoud, daar horen nou eenmaal onderbrekingen bij.Of je het leuk vind of niet.

Dat valt te zeggen. Een mooi voorbeeld was Diemen. De uitval was nooit bedoeld, er werd gewerkt met de intentie de klanten niet te storen. Toen ging er wat mis.
Ook op lager, MS niveau dus, word dagelijks onderhoud gedaan, zonder dat, in de meeste gevallen, de klant er iets van merkt. Mijn laatste werkzame jaren zat ik bij een distributie exploitatie team. Als er onderhoud, uitbreiding of vervanging plaatsvond in de laagspanning waarbij het nodig was om levering te onderbreken, dan brachten wij kaartjes bij de mensen. Het is heel lelijk om klanten voor de hele dag "af te zeggen" terwijl de leveringsonderbreking slechts 40 minuten duurt. Dat is ongeveer de tijd die de monteur nodig heeft om een kabel "om te zetten". Er word strak de hand gehouden aan zo'n tijdschema, je schakelt net eerder uit dan op het kaartje aangegeven, het kan hooguit iets uitlopen.
Echt, ik vind 't ronduit kwalijk dat telefoon en internetboeren, (ik noem me zelf stroomboer, dus mag ik ze zo noemen) dit zo doen. Ze gaan er gewoon vanuit dat de klant eerst zelf gaat proberen te resetten, kijken of 't aan jezelf ligt. Energiebedrijven werken echt meer servicegericht. Nog wel.

Ik denk dat ze bij fourstack een foutje maken; zonder pair bonding haal je nooit 102Mb.
(bij mij geeft 'ie 104Mb met pair-bonding, en 55Mb voor single-line. Ik denk ook dat ze daar VDSL bedoelen en niet ADSL)

Het kan nooit exact zijn wat ze daar opgeven, want het hangt niet alleen van de afstand tot de centrale af, maar ook van lengte en toestand van de kabels.
(een kabel loopt nu eenmaal niet in een rechte lijn naar de centrale, en niet allen zijn gelijk van kwaliteit)

Voor vdsl is per 1 juli een snelheidsverhoging aangekondigd, je kunt afwachten of dat voor adsl ook geldt. Snelheid van vdsl ga je bij adsl nooit halen.
Vdsl haalt per 1 juli max. 200Mbit (met pair-bonding), en dit zal binnen enkele jaren tot 800Mbit stijgen. (pair-bonding SVDSL)
(in Engeland halen ze met G.Fast DSL nu al ruim 1Gbit)

Gemiddeld haalbare adsl snelheid per kabellengte:

Voor werkelijk beschikbare snelheid kun je in je Experiabox kijken bij "Attainable Rate"

Op 23 juni 2018 17:59:55 schreef evdweele:
Maar wat was ik blij toen die 28.8 kbps modems er kwamen. Wat een verschil met 300 kbps !

Vertel! Die 300kbps modems heb ik nog nooit van gehoord! :-)
Voor de technische content: Tot 2400baud was het bps = baud. Daarboven is alles 2400baud (ik bedoel dan alles TOT 56kbps). In hoeverre ADSL modems dat nog steeds zijn weet ik eigenlijk niet.

Op 23 juni 2018 12:03:37 schreef Max1966:
Sinds een paar dagen staat na de upgrade nu op Fourstack dat ik 102 Mbit/s zou moeten kunnen halen.

M'n snelheid is / blijft nog steeds hetzelfde. Rond de 15 Mbit/s.

Iemand hier enig idee hoe lang het duurt / kan duren voordat de snelhied daadwerkelijk omhoog gaat?

Overigens is m'n verbinding verder stabiel en constant gebleven.

Niet. Normaliter gaat je snelheid niet magisch omhoog

Als je nu nog 15Mbit hebt zit je nog op ADSL.

Die hogere snelheden betekend dat de straatkast vlakbij geupgraded is naar VDSL, dus eigen apparatuur heeft welke gevoed wordt.

In jouw geval is je kabel nog altijd net zo lang, jij zit nog steeds op de centrale. In die straatkast zit je gewoon doorgelust.

Om VDSL te kunnen benutten moet je
- Een VDSL geschikt modem hebben
- Je provider moet regelen dat je in de straatkast van 'doorlus' (adsl) omgezet wordt naar VDSL (dus op de daar aanwezige apparatuur)

tenzij dat veranderd is was dat de procedure altijd bij mijn weten

Op 23 juni 2018 20:34:58 schreef DJSmiley:
[...]

Niet. Normaliter gaat je snelheid niet magisch omhoog

Als je nu nog 15Mbit hebt zit je nog op ADSL.

Die hogere snelheden betekend dat de straatkast vlakbij geupgraded is naar VDSL, dus eigen apparatuur heeft welke gevoed wordt.

In jouw geval is je kabel nog altijd net zo lang, jij zit nog steeds op de centrale. In die straatkast zit je gewoon doorgelust.

Om VDSL te kunnen benutten moet je
- Een VDSL geschikt modem hebben
- Je provider moet regelen dat je in de straatkast van 'doorlus' (adsl) omgezet wordt naar VDSL (dus op de daar aanwezige apparatuur)

tenzij dat veranderd is was dat de procedure altijd bij mijn weten

Naar mijn weten heb ik ADSL2.

Het KPN team heeft me verzekerd dat ik zeker een heel gunstig effect zou gaan merken doordat de straatkast een mini-centrale zou gaan worden en de afstand veel korter zou zijn.

Ik gebruik nu de ExperiaBox V9. Ik had (heb 'm nog) de V10 maar toen de problemen ontstonden is me aangeraden om de V9 te gaan gebruiken. O.a. voor de stabiliteit en dat klopte ook.

En Single Line.

Ik begrijp dus dat ik naar KPN moet bellen om te vragen hoe ik aan de hogere snelheid kan komen, dat zij actie moeten ondernemen.

Hopelijk gaat dat wel sneller dat de afgelopen periode van "trail and error". ;-).

Op 23 juni 2018 19:24:21 schreef rew:
[...]Vertel! Die 300kbps modems heb ik nog nooit van gehoord! :-)
Voor de technische content: Tot 2400baud was het bps = baud. Daarboven is alles 2400baud (ik bedoel dan alles TOT 56kbps). In hoeverre ADSL modems dat nog steeds zijn weet ik eigenlijk niet.

2400 Bd (V22-Bis)was toen al supersnel.
Eind jaren 80 werkte ik bij een modemboer.
CCITT V.21 en CCITT V.23 waren toen de standaard.
In Frankrijk werd door de Franse PTT gratis Minitel terminals verstrekt,zeg maar de voorloper van internet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minitel
Het scherm was het zelfde als teletext.Dus vrij grof.
Mensen konden kaartjes bestellen en dingen kopen via die terminal.
Het bedrijf(Micro Technology) waar ik werkte maakte ook van die terminals,videotext en ook wel viditel genoemd.
De snelheid was 75 Bd-300 Bd of vice versa.Of 300 Bd-300 Bd,ook 1200\75 en vice versa.
Een complete videotext server draaide op een 20 MB harde schijf. ;-)
https://pc-en-internet.infonu.nl/geschiedenis/163987-viditel-van-de-pt…
Nooit een echt suc6 geworden in NL.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ITU-T_V-series_recommendations

Op 23 juni 2018 19:24:21 schreef rew:
[...]

ADSL modems bestaan eigenlijk uit enkele honderden virtuele audio-telefoonmodems van ca 33kbit/sec parallel, over de frekwentie verdeelt tot 1.1 MHz (2.2MHz voor adsl 2) op ca 4 kHz afstand van elkaar.

De baudrate van een adsl(2) modem is dus eigenlijk nog steeds ca 2400bd.

06760-nummers willen nog wel eens uitgezonderd zijn van onbeperkte abonnementen... Hoewel het misschien zo zeldzaam is dat ze daar niet aan gedacht hebben.

Maar wel nostalgie, ik ken het lokale inbelnummer nog uit m'n hoofd van wat toen ooit een kwaliteitsprovider was: 023-5315317.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

Ik ga de 16e over. Van 14-15Mbps naar 60.

@arco hieronder: Nee, is bij tele2. Ik ben wel tevreden met "geen KPN meer". Ik kan subtiel meer betalen en dan 80 krijgen. Ik had de indruk dat dat tegen de technische limiiet zit en dat het dan misschien minder betrouwbaar zou zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op (74%)]

Vandaag was de overzetting.

Ziet er echt een heel stuk beter uit dan wat ik de afgelopen jaren had. ;-)

Testen via http://www.speedtest.nl/ geeft me wisselende waardes aan die gaan van 45 t/m 73Mbps.

Niet echt betrouwbaar meer dus die site lijkt me.

Zoals ik al verwachtte merk ik van de download snelheid (nog) niet heel erg veel verschil met wat ik tot nu heb gedaan.

M'n vriendin merkt wel dat o.a. foto's uploaden naar haar website nu een stuk sneller gaat.

Dus al met al zijn we er heel tevreden mee.

Nu hopen dat alles stabiel en snel blijft.....

Op 13 juli 2018 16:00:00 schreef evdweele:
[...]Ik heb het nog even nagekeken. Met mijn abonnement zou ik ook een uploadsnelheid van maximaal 5 Mbps moeten halen.
Of die 26 Mbps die de test laat zien klopt niet, of er staat bij KPN een instelling verkeerd waardoor ik meer krijg.

Belangrijk vind ik het niet. Of iets uploaden nu 1 minuut duurt of 1 dag maakt me niet uit.

Zolang het werkt is het voor mij ook prima.

Vanochtend deed ik een test via m'n tablet en de download zat daar opeens weer op m'n oude niveau van rond de 15Mbps i.p.v. de 46 die ik de dag daarvoor had. Upload was wel dik 5Mbps.

Op m'n pc meet ik net wel de normale (hogere) snelheden.

Ik probeer er maar niet te veel op te letten en ik ga er vanuit dat de waardes (in sommige gevallen) blijven fluctueren.

Wat wel irritant is is dat gisteren m'n vriendin me mobiel belde op de vaste lijn en dat de verbinding zowel bij mij als bij haar opeens weg was.

Dat was al heel lang niet meer gebeurd, ik heb intussen daar altijd normaal (lange) inkomende gesprekken kunnen ontvangen / hebben.

Ik hoop niet dat de toename van de snelheid van invloed gaat zijn op de betrouwbaarheid van m'n vaste telefoon lijn.

Ik heb beneden m'n 2e Dect set vorige week weer aangesloten, die had ik al maanden geleden eruit getrokken. Geen idee of dat (ook) een oorzaak zou kunnen zijn.

Op 14 juli 2018 11:07:04 schreef Arco:
Ik neem aan dat die tablet via Wifi gaat, dus ongeschikt om snelheidstests mee te doen.
(je krijgt dan de 'doorstroomsnelheid' van je Wifi en niet van je internetverbinding. Altijd gewoon vaste kabel gebruiken)

Ja via de wifi.

Net als de telefoons hier in huis.

En die gaven de afgelopen dagen (bijna) hetzelfde beeld als op de pc.

Maar ik ben met je eens dat meting via de pc het waarschijnlijk het meest duidelijk en betrouwbaar zal zijn.

Op 14 juli 2018 11:13:23 schreef testman:
hangt ervanaf, als je eerst de wifi snelheid even checkt. ik haal hier op vaste bekabeling met pc dezelfde speedtest snelheid als op wifi met de gsm

Had / heb ik ook meestal.

Op 14 juli 2018 11:00:31 schreef Max1966:
Ik heb beneden m'n 2e Dect set vorige week weer aangesloten, die had ik al maanden geleden eruit getrokken. Geen idee of dat (ook) een oorzaak zou kunnen zijn.

Dat is te testen, laat haar mobiel bellen en als er storing is haal dan de spanning van het DECT kastje. Ik wacht ff op de volgende regenbui en zie de resultaten hier wel verschijnen <evil grin>