CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Zelfs de nieuwe TV toestellen enz.. Allemaal geplaagd met hetzelfde euvel, slecht afgewerkt, slecht soldeerwerk.
Vroeger was alles toch beter en dan wil ik niet weer in herhaling vallen (met een knipoogje naar mijn ouder topic over geprogrammeerde end of life).
Tja ik weet het niet welke toekomst we tegemoet gaan. Een ding is zeker, er moet iets veranderen. We kunnen niet langer zo door gaan, eens barst de bom...
Maar de meeste mensen die niks van techniek kennen, trekken zich daar niks van aan.
Straks staan ze weer aan de deuren te vechten voor de nieuwe Apple Iphone, Brrrr de rillingen lopen over mijn rug als ik daar aan denk.
Mensen zijn gewoon blind en willen de waarheid niet weten, zeker jonge meisjes. Mijn ogen zijn open gegaan en ik doe bewust niet mee aan die hype.
Ik heb nu echt een gloeiende hekel aan sociale media, enkel een forum vind ik wel leuk.
Maar om on-topic te blijven, er zit toch ook veel rommel in die smartphones. Zelfs waren er Iphones met een batterij die kon exploderen in je hand of terwijl je belde. Niemand lag daar wakker van, op naar de volgende!!
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (45%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zou trouwens wel handzaam zijn als bedrijven als KEMA een lijst met gekeurde apparaten zou publiceren. Dan kun je zien of een opgedrukt keurmerk echt is of fictief...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is een onmogelijke missie omdat je een apparaat overal ter wereld mag laten keuren. Het keurmerk (althans CE) plaats je als importeur zelf, en kan je in principe ook gewoon plaatsen als je ervan overtuigd bent dat het apparaat niet door de mand zal vallen...
Op Europees niveau heb je minstens iemand nodig van het kaliber Kroes, om ook maar een begin te maken aan de wetgeving die nodig is om weer fatsoenlijke keuringen in te stellen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
CrossFireX
Je kan het allemaal niet beter verwoorden zoals ze op de site zeggen:
a reminder that even top-brand manufacturers have bad days on their assembly lines.
Daar heb ik niks aan toe te voegen.
Maar wij hebben hier ook nog wat oude elektronica toestellen thuis die nog steeds werken.
Binnenkant mag gezien worden, maar vroeger was ook alles meer met de hand gedaan natuurlijk. Nu mag het geen tijd meer kosten, Time Is Money.
Maar ten koste van wat of wie?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nu worden ook vaak TUV, GS, S, of KEMA keurmerken op nooit gekeurde apparaten gedrukt. Een lijst (per keuringsinstantie) kan dat voorkomen...
Is ook in het belang van de instantie zelf. Ze lopen inkomsten mis en/of krijgen een slechte naam...
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
CrossFireX, wat wil je nou in godsnaam!? Het ene moment roep je dat alles te goedkoop in elkaar gezet wordt, en de kwaliteit dus kut is. Vervolgens wil je geen 60 euro uitgeven aan een "surge arrestor stekkerdoos dinges" inclusief verzekering voor de aangesloten apparatuur tot $100.000 .
Vervolgens ga je ageren tegen de trend van elke 2 jaar een nieuwe smartphone, terwijl je nickname impliceert dat je van high-end PCs houdt. Elke twee jaar een nieuwe smartphone kan dus niet door de beugel, maar elk jaar een stapel videokaarten die samen meer energie kunnen slurpen dan een gemiddeld 2-persoons huishouden is wel okee?
Je spreekt jezelf dus keihard tegen.
CrossFireX
Hey manneke, een toontje lager mag wel. Ga vlug je mond eens spoelen.
Ik hou van de techniek erachter ja, maar ik koop altijd de kaart die het meest energiezuinig is en de meeste power heeft voor je geld. Moet wel als je graag een spel wilt spelen, anders geen muziek.
Zo gek ben ik ook nog niet, denkende dat ik 2 zo een slurpende videokaarten heb... haha, je moest eens weten.
Ik ben ook fan van AMD en wil gewoon weten hoe alles werkt.
Vergewis je volgende keer er eerst van of het wel zo is, in plaats van mensen direct uit te kafferen, slecht geslapen?
Als je niks nuttigs hebt toe te voegen, blijf dan liever weg!
We zijn mensen zoals jij hier niet gewend, ga ergens anders spelen.
Ga lekker ergens anders het Boytje uit hangen!
Misschien ben je Apple fan, en voel je je aangevallen.
Ik wil wel 60 euro geven als het goed is, maar open je ogen man. Ik zei net dat je voor 60 euro dan nog geen kwaliteit hebt. Daarom koop ik in duitsland, duurder maar beter.
Nu jij weer...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Van sommige apparaten die ik van vrienden "ter reparatie of slopen voor onderdelen" aangeboden krijg, sta ik ook wel eens versteld van de ontwerpfouten en brakke assemblage.
Wat me eigenlijk nog wel het meest verbaast, is dat het blijkbaar nog altijd zeer zelden tot ongelukken (brand, elektrocutie, etc.) leidt, terwijl ik toch al meer dan eens apparaten hebt gezien waarbij de kunststof behuizing al is gaan smelten of die aan de binnenkant behoorlijke brandsporen vertonen, waarvan het kunststof vaak niet brandvertragend is maar juist prima bruikbaar als aanmaakblokje.
Op zich zal het best waar zijn dan we het gedeeltelijk zelf veroorzaken door producten te eisen voor onrealistisch lage prijzen, maar heel veel ontwerpfouten die ik heb gezien, hebben het product niet goedkoper gemaakt; als je letterlijk voor hetzelfde geld een beter product had kunnen maken, is voor mij de enige conclusie dat de ontwerper gewoon incompetent was.
Daar komt overigens nog bij dat die Chineesjes er ook helemaal geen moeite mee hebben om je alsnog op te lichten als je wel de hoofdprijs betaald voor een product, en daarmee ook betere kwaliteit verwacht. Zelfs als je als bedrijf dingen laat produceren, moet je continue zelf de kwaliteit blijven controleren, en het moet heel duidelijk zijn dat je ze controleert en verantwoordelijk houdt, anders beginnen ze al te rommelen terwijl je nog in het vliegtuig terug naar huis zit.
Overigens heb ik hier nog een prachtig voorbeeld van gevaarlijke Chineese meuk: een LED zaklamp met een 18650 cel erin. Niet alleen heeft het ding een "barrel" connector die zodanig in de aluminium behuizing kan schuiven dat hij de batterij kan kortsluiten, op de bijgeleverde adaptor staat 4.2V +/- 0.5V. WTF?!?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 14 augustus 2014 00:25:15 schreef evdweele:
[...]Het inwendig reinigen van alles waar koffie doorheen loopt gebeurt met speciale reinigingspillen. In de praktijk blijkt dat die pillen onvoldoende reinigend vermogen hebben om alle aangekoekte koffie ook goed op te lossen. Bijvoorbeeld de pijpjes waaruit de koffie in de kopjes loopt raken regelmatig verstopt. De pillen helpen niet. Mijn oplossing is om het doosje waar de uitloop op zit bevestigd met geweld van een schroevedraaier uit de behuizing te wippen, in een bak met afwasmiddel te leggen en met een pomp er gedurende een uur of 4 afwasmiddel doorheen te pompen. Zelfs na die intensieve schoonmaakbeurt komen er bij het schudden nog klodders koffiedrab uit de pijpjes tevoorschijn.[....]
En dan denken we nog niet eens aan hygiëne! Wat dacht je dat er allemaal in die prut groeit.
Er wordt op plastic bezunigd door zeer inventieve verstevigingsconstructies, die echter allerlei kleine hoekjes en gaatjes impliceren, waarin complete microdierentuinen ontstaan. Schoonmaken is echter onmogelijk 
Op 14 augustus 2014 00:25:15 schreef evdweele:
Een heel verhaal over koffiemachines
Ik ken het probleem. Maar het vastlopen van die dingen, en de hoeveelheid koffie drab die achterblijft, heeft heel veel te maken met de soort bonen die je gebruikt. Dat geloofde ik eerst ook niet, ik drink graag gewone DE roodmerk, maar die bonen laten heel veel troep achter en zorgen voor zwaarder lopen. De kwaliteit van de machines is slecht, die van ons is ook al serieus kapot geweest, als dat geen garantie was geweest had ik hem naar de milieustraat gedaan, maar toch, let ook op welke bonen.
Overigens idem met een pas aangekochte Dell monitor, geen last van koffie bonen
, maar die is ook al weer terug naar Dell, en dat was echt geen goedkoop scherm (>300 euro). Het is gewoon allemaal onder de maat tegenwoordig, of de software zorgt voor ellende.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
koffiemachines huishoudelijk zijn idd rommel, de gewone koffiezetters zijn ook prul. een klixson gebruiken als aan/uitknop ipv echte knop. senseo valt na 2 jaar al uit vanwege de gare mkp enz..
evengoed zijn ook de horeca machines niet meer zo goed. heb jaren koffiezetters onderhouden van bravilor. die dingen zetten 2 liter per keer 5x per dag en dat 25 jaar lang. de opvolgers van die toestellen waren meer plastic als hun voorgangers en gingen ook vaker stuk. de print, knopjes, klepjes oa.
gloeilampen zijn ook echt verbruiksmateriaal geworden net als keukenrol. sinds de led lampen worden de gloeilampen steeds slechter gemaakt zodat mensen sneller overstappen op led.
komt erop neer dat je denkt bij het kopen van een nieuw apparaat, heey deze is 200 euro goedkoper als de oude 10 jaar terug. maar dan weet je nog niet dat je de opvolger na 5 jaar weer gaat kopen.. markteconomie, zorgen dat dingen niet te lang meegaan voor een lage prijs zodat je sneller een nieuwe koopt.
ook hier voordelen voor china. toen philips nog tv's maakte die 10 jaar meegingen hadden ze wel minder productie voor hetzelfde aantal mensen. china maakt het slechter en dus moet je in diezelfde tijd 2,5 toestel kopen waardoor hun werk houden, en de economie draaiend..
Op 14 augustus 2014 01:16:24 schreef maartenbakker:
Dat is een onmogelijke missie omdat je een apparaat overal ter wereld mag laten keuren. Het keurmerk (althans CE) plaats je als importeur zelf, en kan je in principe ook gewoon plaatsen als je ervan overtuigd bent dat het apparaat niet door de mand zal vallen...
CE is geen keurmerk (ik weet dat je dat weet, typo). Maar overal laten keuren is niet waar. Voor veel CE markeringen is een keuring wel verplicht, maar daar heb je maar een beperkte keuze uit Europese instanties. Uiteindelijk plaats je de markering wel zelf en ben je persoonlijk verantwoordelijk, niet de keuringsinstantie.
Op Europees niveau heb je minstens iemand nodig van het kaliber Kroes, om ook maar een begin te maken aan de wetgeving die nodig is om weer fatsoenlijke keuringen in te stellen.
Keuringen kosten veel geld, daar zit de consument echt op te wachten 
En voor wie bang is voor slechte kwaliteit koffie(machines):
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 14 augustus 2014 11:44:46 schreef GJ_:
[...] Keuringen kosten veel geld, daar zit de consument echt op te wachten![]()
Misschien voor sommige zaken nog niet, maar er zal zeker een omslagpunt zijn.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (54%)]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sommige mensen vinden het teveel gedoe, maar een half-automaat koffiemachine heb je voor weinig meer dan een vol-automaat. Zelfs hier is het net als met een tweedehands weller, een goede merkmachine houd het nog prima vol bij de tweede eigenaar. Koffiemolen ernaast en het enige dat in het apparaat zit is een boiler en een pomp. En over de smaak valt natuurlijk te twisten..
Verder, door ontwerp'fouten' begeven veel apparaten het wanneer dat nog niet nodig was geweest. Behalve dat het apparaat defect is, blijft de rest van de schade veelal beperkt (brand etc).
Tidak Ada
@MAH:
U zei BEPERKT ????
Verdr vermoed ik toch echt, dat het -vaak overbodig- toepassen van elektronica en microcontrollers ook in het rijtje materiaalbesparing thuishoort en dan niet ten goede, zeker als die elektronica direct op het elektriciteitsnet is aangesloten...
@GJ_ Op je edit:
Maar daar moet je bij blijven wachten en die gaat niet automatisch aan, en ... en... en ... en... en ... en... ik heb zo'n haast en ik wil niets missen 
Op 14 augustus 2014 11:55:50 schreef Tidak Ada: en ik wil niets missen
ik wil goede koffie 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat betreft koffiemachines: soms zijn ze het zo zat dat ze de self destruct sequence activeren en met vuurbollen gaan gooien. Als ik me goed herinner was het een DE (en een knullige bouwkundige constructie) waardoor de faculteit Bouwkunde affikte.
[...]
CE is geen keurmerk (ik weet dat je dat weet, typo). Maar overal laten keuren is niet waar. Voor veel CE markeringen is een keuring wel verplicht, maar daar heb je maar een beperkte keuze uit Europese instanties. Uiteindelijk plaats je de markering wel zelf en ben je persoonlijk verantwoordelijk, niet de keuringsinstantie.
Ik leer het maar niet af, maargoed het CE stempeltje dus. Daar waar keuring verplicht is, is makkelijke toegang van de eindgebruiker tot de keuringsgegevens (zoals in de VS het geval is) misschien wel een goed idee. Of dat bestaat al en niemand weet ervan.
[...]Keuringen kosten veel geld, daar zit de consument echt op te wachten
Dat is dus ongeveer het beste argument om ze verplicht te maken; vrijwillig zal niemand het doen 
terug naar Dell
Maar daar kan Dell zelf weinig aan doen. Er zijn nog maar 2 grote monitorfabrikanten en een paar middelgrote en een zooi kleintjes. De 2 grote opereren in het middensegment (wat opzich niet meer zo slecht is als vroeger) en maken noodgedwongen vaak ook de mooiere/betere monitoren die dan een beetje middensegmentachtig blijven. Van een mainstreammerk als Philips zal je geen monitor meer vinden die pas na 20 jaar de eerste problemen geeft (slechte soldering in de HSP-voeding) zoals die, die ik nu voor mijn neus heb staan. Nieuwprijs was bij introductie wel belachelijk hoog, ik had het geluk hem in een partijtje te kopen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een product volledig keuren kosten inderdaad best een boel geld, maar ik vraag me af of dat nodig is om een beetje toezicht te kunnen houden.
De eerste stap lijkt het optreden tegen onterecht geplaatste keurmerken (KEMA, UL, etc.), en dan heb ik het niet over lullige boetes die bedrijven gewoon gaan meenemen in hun kostprijs berekeningen, maar boetes in een zodanige orde van grootte van herhaling het faillissement van het bedrijf zou betekenen, en strafrechtelijke vervolging van het management van dergelijke bedrijven, zeker als er serieuze ongelukken gebeuren met dergelijke producten.
De controle hierop lijkt me heel eenvoudig; als voor een bepaald product een keuring verplicht is, moeten er bij de KEMA een keuringsrapport van zijn. Een simpele database van gekeurde producten lijkt me nou niet echt moeilijk.
Daarbij zijn er heel veel producten waarvan een gekwalificeerd persoon binnen een minuut kan vaststellen of het waarschijnlijk wel of geen deugdelijk product is, als je kijkt naar elektrische veiligheid en zo. Slecht soldeerwerk, te kleine kruipwegen, ondeugdelijke trekontlastingen, het ontbreken van voorzieningen zoals zekeringen waar je ze wel zou verwachten, etc. zijn direct zichtbaar.
Als de boetes maar hoog genoeg zijn, kan een dergelijk systeem naar mijn idee gemakkelijk zelfvoorzienend gemaakt worden.
En voor wie bang is voor slechte kwaliteit koffie(machines):
[afbeelding]
Juist
Ik maak alleen maar koffie met zo'n Bialetti koffie kannetje. Wel te gebruiken met één van de beste espresso koffie merken: Lavazza.
Tidak Ada
Op 14 augustus 2014 12:31:30 schreef GJ_:
[...]ik wil goede koffie
Ik ook
, dus ga ik het nu even maken: Verse, zéér fijn gemalen koffie in een voorverwarmd kopje, een flinke hoeveelheid suiker er in en dan met heet water aanvullen. Roeren en een tijdje laten staan totdat de koffiedrab bezonken is. Nu lekker nippen tot even boven het drab
Koffie tubruk noemen ze dat...
Ook ik was het het te snelle vervangen van koffiemachines beu als koude pap en maak sinds enige jaren terug koffie met mijn allereerste koffiezetje. een Philips Cafe Duo, intussen bijna 30 jaar oud. zalig ding.
groeten
Kris
CrossFireX
Haha, ja wat een verhaal voor een simpel tasje koffie!
Ze maken die dingen nodeloos ingewikkeld, en wel zo dat een mens niet begrijpt wie dat heeft bedacht.
Bij mijn mama staat nog zo een hele oude koffiemachine in de keuken; je weet wel, water erin, koffie in het filterzakje, en het knopje op aan...

Die heeft ze nog van haar moeder! Van Philips met elektronisch klokje.
Nadat er 2 van die nieuwe senseo waren gesneuveld, heeft ze deze van de zolder gehaald.
En warempel het ding werkt goed en zorgt nu elke dag voor een lekker bakje koffie!
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Ter Leering ende Vermaeck een tweetal wellicht bekende sites:
Een zoekbare database van produkten en fabrikanten die CSA certificering hebben:http://www.csagroup.org/us/en/services/testing-and-certification/certi…
Iets vergelijkbaars heeft UL ook.
Een (soms vermakelijk) overzicht van alle in de EU uit de handel genomen spulletjes wegens veiligheids-issues: http://ec.europa.eu/consumers/safety/rapex/alerts/main/index.cfm?event…
Op 14 augustus 2014 16:09:27 schreef FastFolkert:.. wegens veiligheids-issues..
De CE markering lijkt mij helemaal niet over veiligheid te gaan anders. Alle informatieve cursussen gaan vooral over wie er verantwoordelijk is en hoe daar onder uit te komen, verzekeringen enz enz. Een overtreding is ook een economisch delict.
nog even off-topic:
Op 14 augustus 2014 13:39:34 schreef Nightwalker:
JuistIk maak alleen maar koffie met zo'n Bialetti koffie kannetje. Wel te gebruiken met één van de beste espresso koffie merken: Lavazza.
In een moka moet geen expressokoffie. Ik gebruik de moka maling van caffe New York
Op 14 augustus 2014 13:42:08 schreef Tidak Ada:
[...] een flinke hoeveelheid suiker er in
Grrrrrrrr,, zonde van de koffie