@ mel

Nog écht zo'n houten model met afneembare ronde borstelkop?

Eigenlijk zou dat in een topic moeten met "Elektronica van goede kwaliteit", al zou dit geen elektronica zijn.

dát was pas kwaliteit.

Ik heb eens deze borstelkop muurvast in een glas gehad, terwijl ik de steel al in een ander glas stak...

Subiet dat glas omzeep, en waar de kop in vast zat heb ok ook omzeep moeten helpen.

Stel je voor... Wat was duurder, die twee HEMA glazen à Hfl 0,50 of één nieuwe kwast?

Neovo.

bij transport steken ze veel uit. hebben ooit een pc terug gekregen die bij de klant niet werkte (zit in een doos met piepschuim en er staat een 'breekbaar' logo op de doos.

bij openen van de pc, zagen we iets wat we nog nooit hadden tegengekomen: cpu + cpu voet + koeler waren van het mainboard getrokken.
dat de koeler losschiet, en eventueel de cpu uit de voet komt doordat de koelpasta goed plakt kan ik geloven, maar een volledige connector van het mainboard? en dat zijn nu niet bepaald een 'paar' solderingen

Ach weet je, met transport gaat er wel vaker iets niet goed. Een aantal jaren geleden een scoop via de post, de beeldbuis zat zeker 4 centimeter dieper achter het frontpanel dan de fabrikant bedoelt had...

Dat het ook anders kan bewijst dit!

Hier en daar een paar minpuntjes.

Voor iedereen toch een stukje goed leesvoer dacht ik, met foto.
Daar zit best veel elektronica in, en compleet met testen op een scoop!

Ok niet geschikt voor hier, maar toch leuk om eens door te bladeren.

http://www.tomshardware.com/picturestory/690-surgex-sa-1810-tear-down.…

Op http://www.olino.org/articles/2015/04/22/stekkerdoos-werkt-niet nog een voorbeeld van een slechte stekkerdoos met slechte contacten met veel speling. Met als gevolg een hoge overgangsweerstand en verkoling tot gevolg!

Heb ook zo een ding van de Ikea, waar ik gewoonlijk goede ervaringen mee heb. Op een bepaald moment deed mijn bench multimeter het niet, en toen bleek het aan het stekerblok te liggen. De draad was niet (goed) aan de contactstrip vastgelast! Nu had ik nooit zo een ding open gemaakt omdat ze hermetisch dicht zitten. Nu heb ik hem maar in stukken gehakt (er is een decoupeerzaak aan te pas gekomen) en heb er een paar foto's van gemaakt.

De draad zat achter de witte pennetjes geklemd. Je ziet nog een klein golfje waar de draad contact maakte met de strip.
https://farm6.staticflickr.com/5621/20328001498_c82078d3c8_m.jpg

Zo ziet de draad er uit.
https://farm1.staticflickr.com/567/20516055175_1e291e1dc0_m.jpg

De fasedraad zat nog wel vast.
https://farm1.staticflickr.com/468/20522401781_be179f4f29_m.jpg

Toch weer matig voor een ding waar (volgens het opschrift) 3500W doorheen zou moeten. Geen brand/smeltwerk bij mij omdat er maar 20W of zo doorheen ging, maar toch. Matig dit. :-(

Groet,
Kruimel

edit: Kleinere plaatjes.

1 van de redenen dat ik hier geen van die vaste kabel puntlas koperdraad dingen in gebruik heb. schroefjes zijn ook niet alles bij de losse stekkerblok bouwmarkt dingen. daar lijkt het weleens dat men M2,5 schroeven heeft gedraaid in UNC draad, niet goed vast te krijgen die meuk. vandaar dat de blokken hier ook doorgaans 2e hands blokken zijn van een merk wat nu nog steeds goed spul heeft.

ook heeft het grootste deel van die goedkope dingen van die kinderbeveiligingen waar je met een hamer nog geen stekker in kunt krijgen..

O jawel hoor. Ik had ook eens zo'n stekkerblok waar ik de stekker niet door de kinderbeveiliging kreeg. Uit frustratie gaf ik er een forse klap op met met een vuistje en toen lukte het wel.

Ja, één van mijn eeuwige frustraties: slechte kinderbeveiligingen. :-(

Op 12 augustus 2015 17:35:21 schreef KlaasZ:
O jawel hoor. Ik had ook eens zo'n stekkerblok waar ik de stekker niet door de kinderbeveiliging kreeg. Uit frustratie gaf ik er een forse klap op met met een vuistje en toen lukte het wel.

LOL, ik adviseer toch altijd een hamer, want mijn vuistje heeft zich nog wel een keer lelijk bezeerd aan deze methode. ;-)

Een fatsoenlijke puntlas wel te doen zijn toch? Ik zit er altijd mee dat er zo veel potentie zit in een product als dit. Nu lijkt het alleen alsof ze de las hebben gemaakt met een labvoeding of zo. :S

Groet,
Kruimel

met een hamer werkt niet, ik boor ze er gewoon uit tegenwoordig.. eruit halen kan niet altijd, want de strips met de 230v erop worden vaker op hun plek gehouden door die beveiligingen..

Op 12 augustus 2015 18:36:31 schreef Kruimel:
LOL, ik adviseer toch altijd een hamer, want mijn vuistje heeft zich nog wel een keer lelijk bezeerd aan deze methode. ;-)

Daarom gebruik ik mijn ijzeren vuist.:-)

Op 12 augustus 2015 20:01:07 schreef testman:
met een hamer werkt niet, ik boor ze er gewoon uit tegenwoordig.. eruit halen kan niet altijd, want de strips met de 230v erop worden vaker op hun plek gehouden door die beveiligingen..

Bij die Ikea niet, maar dat ding is zo hermetisch afgesloten dat je er nooit of te nimmer bij komt. Ik heb wel even gekeken hoe ze het hadden gemaakt, en dat was op zich nog wel interessant.

Dit is het mechanisme. Als je een steker in het stekerblok stopt dan draait het bruine dingetje dus rechtsom (er zitten gaten onder).
https://farm6.staticflickr.com/5619/20507200052_cea9325693_m.jpg

Hier heb ik dat bruine dingetje losgemaakt en omgekeerd. De onderkant is niet vlak maar een beetje conisch. Als je niet aan beide kanten evenveel kracht uitoefent gaat hij dus scheef zitten.
https://farm6.staticflickr.com/5617/20522391101_21823ccd0c_m.jpg

Als dat gebeurt grijpt hij in het nokje in de roodbruine houder en draait hij dus niet verder. Het is dus zaak dat bruine dingetje te balanceren als je de steker er in stopt. Het rechter nokje is duidelijk te zien door de reflectie van de flits, maar links zit er dus ook één.
https://farm1.staticflickr.com/564/19893377904_30778c8d55_m.jpg

Groet,
Kruimel

NB Deze kinderbeveiliging werkte overigens wel. Jammer dat het stekerblok als geheel niet functioneel was. :-(

Hoort niet helemaal in dit topic thuis maar als we het over dhz hebben dan zie je nogal eens wat.

http://oi64.tinypic.com/348m7ib.jpg

Theove, die is echt leuk inderdaad!!

Die kinderbeveiligingen daarintegen, werkelijk, wat een drama!!!
Je kan zelfs geen bouwhaspel meer krijgen zonder die ellende. een korrel zand en een hamer helpt ook al niet meer om een stekker erin te krijgen.
Boren of uitslopen is de enige optie. Levenslang voor de verantwoordelijke AUB, het cummulatieve leed is gewoon te groot.

Het zijn vaak geen kinderbeveiligingen maar lijken eerder papa beveiligingen :-)
idd gelijkmatig insteken en als de doos open kan sloop ik ze eruit. Er is een voordeel aan die dingen als je ze gebruikt in de nabijheid van een draai of freesbank. Er valt geen metaaltroep in.

Haha papa beveiliging. Ik weet niet hoor maar ik denk dat ze een gezin kunnen ontwrichten. Kind vraagt handige papa om even de stekker erin tedoen. Als papa daar een uur mee bezig is, is het zoon vader respect snel tot een dieptepunt gezonken.. :)

Vervelend is, dat die stekerblokken meestal met rare of gleufloze schroeven zijn vast gezet.

Ik heb er nu een met 3-wing schroefkoppen, maar het gat is zo diep, dat ik er met mijn bitjes niet bijkom. Moet ik dus weer eens een schroevendraaier op de kop zien te tikken, waar dat wèl mee kan. :(

tja, ik ken dit ook bij verschillende verdeeldozen..

Echter ik heb overal in mijn huis Gira schakel materiaal en omdat ik 2 kleine geheel zelfstandig opererende schatjes heb rondlopen heb ik preventies overal kindveilig spul gemonteerd, waar ik echt geen CENTJE pijn heb om een steker erin te stoppen.

Zelfs mijn kinderen lukt het (de steker dus, spijkers gaat niet bij hunpapa heeft daar een goede hamer voor die hij niet aan ze uitleent :))

Maarem HET KAN DUS WEL. Waarom in een verdeeldoos dan niet???

Op 1 november 2015 12:28:08 schreef Tidak Ada:
Vervelend is, dat die stekerblokken meestal met rare of gleufloze schroeven zijn vast gezet.

Ik heb er nu een met 3-wing schroefkoppen, maar het gat is zo diep, dat ik er met mijn bitjes niet bijkom. Moet ik dus weer eens een schroevendraaier op de kop zien te tikken, waar dat wèl mee kan. :(

Heb je speciale bitjes voor, voorbeeld.
Heb precies dat setje in huis, en kwam al meerdere keren van pas. Schijnen nog langere versies van te bestaan voor de pro's/liefhebbers.

Heb hier ook een stekkerblok liggen waar helemaal geen profiel/grip op de schroeven (?) zit. Lijken eerder een soort pinnen die er gewoon ingeponst worden en met 'weerhaak-randen' oid. (?) blijven zitten.

Bij voorkeur vermijd ik als het even kan de aanschaf van apparatuur die niet op een zichtbare cq. nette manier open kan. Torx schroeven, tri-wing of wat ook tot daar aan toe. Maar >10 cm gaten, erin-en-nooit-meer-eruit schroeven: nee dank U. Overigens 't eerste wat ik met een zelf te gebruiken stekkerblok doe, is die kinder beveiliging eruit slopen. Probleem opgelost. :) (kruipen hier toch geen peuters over de vloer)

in het betere schakelmateriaal kan het idd wel goed werken met die beveiligingen. haspels en stekkerblokken zijn doorgaans van zachter plastic wat gaat buigen en zodoende ook die beveiliging gaat klemmen, zeker met bouwzand erin.

met keuren van haspels kom ik ook wel wat tegen, snoeren die egaal bruin van het zand zijn bijv. haspels rol ik helemaal af en door mijn hand weer terug om te voelen of er beschadigingen zijn, dan ligt er een berg zand onder ooit..

deze kwam ik van de week tegen. aarde test op de tester was goed, maar de 500V megger test ging meteen plat. niet gek als je dit ziet..

wel een goede haspel, de oudste ook meteen. gilze blackmaster, de kabel is wel een aantal keren vervangen, nu wago soepel erop, paar draden vastzetten en weer goed..

@RetroTechie:
Ja, die heb ik ook, maar het deel dat in het gat past is te kort *); het hexagonale deel zit in de weg.

*)
Of liever gezegd, het gat is te diep

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]

mbv een bankschroef en/of freesje, mes etc krijg je de meeste wel open. En daarna ducktape er over.

Ahhh, the force is strong in this one I feel, it must be the ducktape, the force that holds the universe.

Over ducttape gesproken, ik moet nog een vervanger halen voor een volkomen gedesintegreerde stekerdoos. Het grootste gat heb ik dichtgetaped maar bruikbaar en veilig is hij eigenlijk niet meer.

Op 1 november 2015 13:22:08 schreef RetroTechie:
[...]

Heb hier ook een stekkerblok liggen waar helemaal geen profiel/grip op de schroeven (?) zit. Lijken eerder een soort pinnen die er gewoon ingeponst worden en met 'weerhaak-randen' oid. (?) blijven zitten.

Dat zouden zelftappers/plasticschroeven kunnen zijn waarvan ze de sleuf hebben weggelaten. Die draai je erin door erop te drukken met bijvoorbeeld een Amerikaanse Schroevendraaier (houten of metalen steel, zware ijzeren kop, ook wel bekend als hamer >:))

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Je hebt er ook, die er ongeveer als een popnagel uitzien. Die worden er met een soort spantang éénmalig ingedraaid. Uitdraaien gaat niet meer of is héél moeilijk.

Goede kans dat die spantang precies doet waar ik een hydraulische pers of hamer bij bedacht had. Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde soort schroeven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]