Hedendaagse elektronica van beschamende kwaliteit

bij die schroeven is het standaard dat ze eruit te krijgen zijn door de blok open te wrikken of in de zijkant langs de bus waar de schroef insteekt een gaatje boren en eruit drukken met een stalen pennetje via dat gaatje. er zit een grove spoed op die dingen..

ook kan een gaatje van 2,5mm boren in de kop helpen, daarna een schroevendraaier in t gat en losdraaien..

stekkerblokken met smeulgaten in de pen gaten gewoon wegmikken, rommel en 112 triggers. had onlangs ook een haspel met een gat van 1,5cm erin op de werkbank. snoer op een andere haspel gezet en weg ermee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo ook heel lang geleden een koffiezetter gehad met van die frustratieschroeven bedacht door een masochist. Sterker nog, dat waren een soort hardstalen pennen waarmee de bodem in elkaar geperst was. Onmogelijk om er ooit uit te halen.

Uitboren ging niet wat het was van hardstaal. Dat was het enige wat ook van kwaliteit was, de rest was allemaal troep. Met een hamer op een gegeven moment letterlijk het ding in stukken geslagen om te kijken waar ze zich nu echt voor schamen, en dat was genoeg ;-(.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 1 november 2015 22:21:40 schreef henri62:
Zo ook heel lang geleden een koffiezetter gehad met van die frustratieschroeven bedacht door een masochist. Sterker nog, dat waren een soort hardstalen pennen waarmee de bodem in elkaar geperst was. Onmogelijk om er ooit uit te halen.

Uitboren ging niet wat het was van hardstaal.

Uitsmelten gaat meestal prima, soldeerbout ertegen en effe de adem inhouden.

joopv

Golden Member

Ik zie dit topic nu eigenlijk pas voor het eerst. Ondertussen is het tot een opsomming gekomen van constateringen zie ik.

Om even terug te keren tot de start posting en de eerste paar vervolg berichtjes.

Op 13 augustus 2014 21:52:51 schreef HenkR:
Niet alles uit China is slecht. Het ligt er aan wat je betaald en wat je afspreekt met de Chinezen. Je krijgt gewoon waar je voor betaald.
En als je dat goed doet kunnen ze zelfs kwaliteit maken.

Deze usenet posting vat het probleem heel aardig samen:

https://groups.google.com/d/msg/alt.nl.radio.zendamateur.gelicentieerd…

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat Chinezen alles doen wat
je ze vraagt. Moet het goedkoper, ze maken het goedkoper. Moet het
anders bedrukt worden, ze bedrukken het anders.

Dit is incompatible met de mentaliteit van westerse inkopers: die denken
dat ze onderhandelen, maar in werkelijkheid wordt er gewoon gedaan wat
ze vragen zonder "tegendruk".

Daardoor zie je de neerwaartse spiraal van prijs, kwaliteit en moraal
waar we nu in zitten. Allerlei producten worden steeds goedkoper en
steeds prulliger, omdat inkopers iedere keer vragen om een lagere prijs
en de chinese producenten dat braaf volgen. Dan snijden ze wel in de
kwaliteit van de materialen, in het nivo van de werknemers, in de
betaling van de werknemers, de arbeidsomstandigheden, doet er niet toe.
De klant vraagt een lagere prijs dus die krijgt hij.

En zo is het ook met specs. Geluidsboxjes voor je PC. Wat moet er
voor vermogen op staan? 2 watt? 20 watt? 200 watt? Maakt niet uit
meneer, zegt u het maar, we zetten het erop. Ok 200 watt wordt het.
Met een adapter van 12v/1A erbij, prima!

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Ooit toen bijvoorbeeld Duitsland (!) dat soort dingen deed, zijn er warenwetten ontstaan in diverse Europese landen. Die wetten en hun handhaving zijn nu net zover uitgekleed dat het weer zo ver heeft kunnen komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Japan had in de jaren '50 en '60 zo'n zelfde reputatie.
Degelijke spullen uit het Westen werden gekopieerd, maar dan in een veel slechtere kwaliteit.
Een ontwikkelingsfase waar opkomende industriële landen doorheen moeten?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

inderdaad ik zie de kwaliteit van leven van de chinese werknemers en hun producten hetzelfde als vroeger ook in oost europa. Oude oost europese spullen waren bagger. werknemers waren goedkoop.

Echter langzaamaan wordt het allemaal een stuk duurder en beter.

Waar ik me zorgen om maak is dat nu de chinese economie inklapt en wat dat voor sociale gevolgen heeft...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

maar als de vraag om goedkope prulzooi de reden was, waarom is er dan geen goed spul uit china?

ik heb zelden iets in handen wat ik al lang heb of oud is EN made in china erop heeft staan.. wel made in swiss, of made in w. germany enz..

je hebt niet gauw een schroef met metaaldraad in handen zonder in de gaten te hebben dat het uit china komt. ze maken van die half passende metrische maten. steeksleutels op een M8 moer zijn doorgaans 13mm. echter als het uit china komt is het 14mm of 12mm. ook lagers en ander precisiewerk heeft dat. het past net niet, of klemt..

spul uit de eu past beter en is beter op elkaar afgestemd.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 2 november 2015 19:58:01 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

@HmH:
"De geschiedenis herhaalt zichzelf" is een oeroud stramien.
Het schijnt in de menselijke - en misschien wel in de 'algemene' - natuur te zijn ingebakken.
Is het te voorkomen of te genezen? Ik vrees van niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 november 2015 19:51:47 schreef High met Henk:
inderdaad ik zie de kwaliteit van leven van de chinese werknemers en hun producten hetzelfde als vroeger ook in oost europa. Oude oost europese spullen waren bagger. werknemers waren goedkoop.

Echter langzaamaan wordt het allemaal een stuk duurder en beter.

Waar ik me zorgen om maak is dat nu de chinese economie inklapt en wat dat voor sociale gevolgen heeft...

Of zo'n Chinees vliegtuig *). Zou dat ook gebouwd zijn met die fake chips en andere bagger onderdelen....?

*) Zie het nieuws...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

zou wel meteen een probleem van teveel chinezen oplossen...

maar een verschil zit er wel in kwaliteit tussen ene en andere. Dat is bij de oost europese spullen ook geweest.
Ik rijd een Dnepr (oekraïne, voormalig sovjet) daar heb je soms geen geharde tandwielen, dingen zijn slecht of krom gelast slecht gebogen gezet enz. enz.
Er was ook Ural (russisch, voormalig sovjet) ja, met oude spullen in elkaar gezet destijds. Maar alles was goed gelast en voldeed voor zover mogelijk aan redelijk kwaliteit

in 1995 is de dnepr fabriek nagenoeg gesloten. in 1997 is de Ural fabriek steeds meer gaan moderniseren en was reeds deels in buitenlandse handen gekomen. tegenwoordig zit er bijna geen russich materiaal meer in. Stuur is (domino) Italiaans, remmen zijn brembo (italiaans), binnenwerk versnellingsbak is duits, Elektro is groot deel taiwanees, als je carburateurs hebt zijn dit keihin (japans) anders injectie uit USA.

Okee. een Ural kocht je in 1993 voor 3000 gulden. Nu zijn ze 12000 euro.... Echter kwaliteit is ook flink omhoog gegaan.

die goedkoper poolse werknemer die in zijn fiatje 128 uit polen kwam is nu ook 4x zo duur als 10 jaar terug en rijdt nu in een BMW van 2 jaar oud...

Zo zal het china ook vergaan HOOP IK. Dus ja, het zal wel weer een normale prijs worden, maar de mensen daar krijgen ook een beter leven.. en uiteindelijk zal het milieu daar ook van profiteren. Welkom wereld economie...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Dan moeten ze toch eerst van die Chinese spullen afstappen en de componenten in Europa, de VS en Japan gaan halen.... (Italië ben ik ook niet zo voor, gezien Ansoldo-Breda *) >:) ).

*) Naam gecorrigeerd

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 2 november 2015 22:00:52 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Hehe ja, dat was echt met de Franse.. Uhm Italiaanse.. slag. En toch heeft Italië uitstekende technologiebedrijven. Het was ooit een ontzettend industrieel land en vergeleken met Nederland en België is het dat nog steeds wel. ATES is niet zo'n bekende naam, maar samen met nog een Italiaan en een Fransman is dat nu het zwaartepunt binnen ST. IRE is nu samen met Bauknecht en een oud stukje Philips het zwaartepunt binnen Whirlpool Europe en er zijn meer witgoedbedrijven met Italiaanse roots. Het Zweedse Electrolux wordt nu meen ik ook door de Italianen gedomineerd. Ook op gebied van auto's hebben ze nog steeds wel een naam hoog te houden.

Op 2 november 2015 19:51:47 schreef High met Henk:
inderdaad ik zie de kwaliteit van leven van de chinese werknemers en hun producten hetzelfde als vroeger ook in oost europa. Oude oost europese spullen waren bagger. werknemers waren goedkoop.

Niet helemaal vergelijkbaar. Oude industriële landen als Oost-Duitsland en Tsjechie werden voornamelijk geplaagd door materiaalschaarste en incidenteel arbeiders die er met de pet naar gooiden. De ontwerpen waren vaak juist erg duurzaam dus als je een werkend exemplaar had kon het ook gerust 30 jaar zonder reparatie blijven spelen. In China kan het letterlijk alle kanten op op alle gebieden. Materiaalschaarste is er in principe bijvoorbeeld niet, maar de ontwerpers gooien er vaak wel met de pet naar en ondanks dat er goed materiaal is kan het voorkomen dat er slecht materiaal wordt ingekocht.

Zo zal het china ook vergaan HOOP IK. Dus ja, het zal wel weer een normale prijs worden, maar de mensen daar krijgen ook een beter leven.. en uiteindelijk zal het milieu daar ook van profiteren. Welkom wereld economie...

Dat is onvermijdelijk, en daarom is het zo dom dat bedrijven 100% van hun productie die kant op uitbesteden en dus zelf de kennis en vaardigheden verliezen om die weer terug te halen. Zelfs kan achteraf blijken dat de kosten er nooit uitgehaald zijn omdat het verhuizen en het hele kwaliteitsproces meer heeft gekost dan de besparingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 november 2015 21:47:32 schreef maartenbakker:
[....]
Ook op gebied van auto's hebben ze nog steeds wel een naam hoog te houden.
[...]

Ja, mijn Scudo (wel gebaseerd op een Frans (Peugeot Expert) ontwerp) doet het nog prima :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Niet alleen elektronica vanuit China heeft problemen met de kwaliteit, ook goedkope werkkleding vanuit China kan daar wat van. Werkkleding draagt men uiteraard ook in de elektronica-branche, zodoende dus. Zo is bijv. de donkerblauwe BoordTenue-werkkleding van de Koninklijke Marine ook niet van hoogstaande kwaliteit, deze donkerblauwe werkjassen en werkbroeken worden ook ergens in China gefabriceerd. Deze Marine-werkkleding die ik thuis ook wel draag, wordt namelijk snel vaal bij het wassen (bij de marine wast men die op 60 graden), drukknopen op de jas kunnen snel kapot gaan, het stof die uit 50% katoen en 50% polyester bestaat, is tamelijk dun en het stikwerk van de (armsgat)naden is ook niet al te best.

Pop in BoordTenue-werkkleding:

[Bericht gewijzigd door dawmast op maandag 2 november 2015 22:18:36 (11%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

ik vernam van de vroegere kleermaker van de brandweer in deze regio dat men tegenwoordig voor die dienst ook in china inkoopt. vaak voor veel korpsen tegelijk. veel problemen mee, knopen en naden komen los, stofkeuze verkeerd en ga zo maar door.

waar men voorheen alles in de regio liet maken van kwaliteit materiaal ( die pakken bevatten nog steeds asbest, wil je wel goed afgesloten hebben ) is het ook goedkoop duurkoop. het hoeft geen 20 jaar mee te gaan maar 8 jaar haal je ook niet gouw..

m'n werkbroek heeft een label made in nederland, afkomstig uit breda. echter mogen ze het zakje voor de gsm weleens aanpassen voor een telefoon van deze tijd, veel te klein..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 november 2015 19:55:17 schreef testman:
steeksleutels op een M8 moer zijn doorgaans 13mm. echter als het uit china komt is het 14mm of 12mm..

da's bij m'n BMW ook zo.

pietplof

Golden Member

Koop een auto ( bv een opel insignia D) waar reparatie niet aan de orde is, heb je iook geen probleem met sleutelmaten. Nu zou hier een grijnzende smiley moeten komen maar die truck beheers ik nog niet.

festina lente

De inkopers hier hebben dollartekens in hun ogen als ze zo goedkoop inkopen. Maar ze hebben niet in de gaten wat ze aanrichten en hoeveel die bagger werkelijk kost aan reparaties, vervangen etc. Dat gaat toch in een andere afdeling.

Kun je zaken doen in China? Jawel. Maar wel onder stricte leiding van Nederlanders die ter plaatse zijn.

een opel insignia degelijk? dat moet de tijd leren.. de vivaro's op t werk zijn van de renault fabrieken afkomstig. na de 2 ton komen de dure problemen aangezet met die wagens. zelfs toyota hiace busjes komen al jaren van peugeot fabrieken af, vandaar dat je er niet veel ziet die jonger zijn als 10 jaar. wel de oudere, die brengen ook nog goed op..

zaken doen in china kan idd, op t werk wordt er samen gewerkt met een ledtent die direct inkoopt in china. meeatal niks mis mee maar vaker juist ellende met spul daar direct op de boot geladen. 12v ledspotjes die 4 op de 100 in sluiting vallen of gaan roken enz. je ziet er wel zeldzame lichtbronnen vanaf komen, pl-c lampen in led die hier niet op de markt zijn. of een koffertje met diverse voetjes en kwh meter erin gebouwd om led te vergelijken met halogeen kwa verbruik..

probeer ook maar eens een m8 moer uit china op een m8 bout te steken. je kunt de moer teveel zijwaarts bewegen. omdat chinezen productiemarges niet zo nauw nemen. op m'n scooter zitten ook bouten die je niet kunt vervangen voor een goede merkbout. ze lijken meteen dol te draaien, echter kan de oude bout wel vastgedraaid worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Opel Viagra Ferrari Vivaro uit de Renault fabrieken? Worden die niet meer in de oude Bedford-fabriek gemaakt tegenwoordig? Edit: Opgezocht. Tussen 2001 en 2014 kwamen alle lage versies uit de GM-fabriek in Luton en de hoge versies uit de Nissan-fabriek in Barcelona. Ontwerp was wel van Renault. Vanaf 2014 komen Renault en Nissan en alle versies met hoge daken uit Sandouville en de Opel modellen met lage daken uit Luton.

Pietplofs opmerking is wat dubbelzinnig, het kan ook betekenen dat een Opel Insignificant Insignia een wegwerpmodel is >:)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 3 november 2015 02:24:28 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 2 november 2015 19:55:17 schreef testman:
maar als de vraag om goedkope prulzooi de reden was, waarom is er dan geen goed spul uit china?

Baofeng en Wouxun (oa portofoons) zijn twee degelijke Chinese merken geworden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

laten we het universeler houden: waar denken jullie dat al die mooie CREE led's die iedereen hier zo graag wil hebben vandaan komen? Echt niet uit U-naait-ons-steeds dakota hoor.. Komen uit de fabrieken die Cree in china overgenomen heeft...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Die vallen onder Westerse kwaliteitscontrole, er was al vastgesteld dat het dan meestal wel goed zal gaan. Vraag blijft of het loont.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

leds komen idd vrijwel allemaal uit china. maakt niet uit of het bouwmarkt meuk is of merkspul. van de eerder genoemde ledtent heeft men ook ledbuizen ingekocht in china. dit zijn philips buizen maar kosten de helft minder, tekst op de sticker is ook anders..

met baofeng heb ik geen goede ervaringen, heb zo'n porto net voor de vakantie nog 1 geopereerd gehad. ding was nieuw gekocht 3 maanden eerder, maar toen hij mee op vakantie moest bleef het volume nogal verstoord van 1 porto. na veel meten en zoeken bleek er een combi van weerstand en condensator bij hoger volume de uitgang plat te gaan trekken. ook was het probleem weg na even heetstoken, maar kwam dan toch weer terug..

je kunt ook niet veel verwachten voor een porto die 15 euro inkoop kost..

de 2 onderdelen direct onder de elco helemaal links onderaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer