zou wel meteen een probleem van teveel chinezen oplossen...
maar een verschil zit er wel in kwaliteit tussen ene en andere. Dat is bij de oost europese spullen ook geweest.
Ik rijd een Dnepr (oekraïne, voormalig sovjet) daar heb je soms geen geharde tandwielen, dingen zijn slecht of krom gelast slecht gebogen gezet enz. enz.
Er was ook Ural (russisch, voormalig sovjet) ja, met oude spullen in elkaar gezet destijds. Maar alles was goed gelast en voldeed voor zover mogelijk aan redelijk kwaliteit
in 1995 is de dnepr fabriek nagenoeg gesloten. in 1997 is de Ural fabriek steeds meer gaan moderniseren en was reeds deels in buitenlandse handen gekomen. tegenwoordig zit er bijna geen russich materiaal meer in. Stuur is (domino) Italiaans, remmen zijn brembo (italiaans), binnenwerk versnellingsbak is duits, Elektro is groot deel taiwanees, als je carburateurs hebt zijn dit keihin (japans) anders injectie uit USA.
Okee. een Ural kocht je in 1993 voor 3000 gulden. Nu zijn ze 12000 euro.... Echter kwaliteit is ook flink omhoog gegaan.
die goedkoper poolse werknemer die in zijn fiatje 128 uit polen kwam is nu ook 4x zo duur als 10 jaar terug en rijdt nu in een BMW van 2 jaar oud...
Zo zal het china ook vergaan HOOP IK. Dus ja, het zal wel weer een normale prijs worden, maar de mensen daar krijgen ook een beter leven.. en uiteindelijk zal het milieu daar ook van profiteren. Welkom wereld economie...