En ik ben een aardige stap verder ![;)](/images/smilies/wink.gif)
Na aardig wat soldeerwerk zijn nu vrijwel alle onderdelen vervangen.
Ik heb nog een paar vraagjes. Er zit een weerstand van 510 kOhm in dit ding. Die waarde kon ik bij Jukebox-revival niet krijgen.
Mede daarom heb ik er al rekening mee gehouden dat ik 1 weerstand van 470k en 1 van 47k in serie schakel.
Normaal zou ik dat zo doen, maar mijn vraag is of dit kwaad kan (dat het in de categorie 'geen porem' valt, kan ik helemaal bevatten, dat heb ik zelf ook)
Vraag nummer 2: alle originele componenten zaten met een soort Bison kit vastgelijmd aan de print. Het verwijderen ervan was daardoor ook bepaald niet makkelijk en ik zit er niet echt op te wachten nu weer iets van lijm tussen de componenten te smeren, ook al snap ik dat het de mechanische stabiliteit ten goede komt.
Mijn vraag is echter meer of het weglaten van lijm andere ongewenste effecten op kan laten treden, als eerste denk ik daarbij aan radiofonie door onderdelen die eventueel gaan trillen.
Vraag nummer 3 gaat over de 2 grote 10 Watt weerstanden. De ene weerstand was zo'n rond keramisch lichaam met 2 van die metalen strips als 'pootjes'. De andere had ook dikke pinnen van ongeveer 1,5 mm dik die ook erg taai waren.
De huidige witte kermaische weerstanden hebben erg dunne pootjes waardoor ze mechanisch absoluut niet stabiel staan. Het enige wat ik kan bedenken is een messing buisjes of zo om het pootje schuiven om de stevigheid iets te verhogen, maar misschien is er iemand die een beter idee heeft
.
Voor de sfeer nog wat foto's: vrijwel alle weerstanden zijn hier al vervangen, alle condensators sowieso (alleen de multicap moet nog)
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk1a.jpg
En tja, deze jongen moet dus nog
Allereerst moet ik het ding eruit zien te krijgen. Ik denk dat dat veel desoldeerlitze en een dikke pook wordt. Punt is dat ik nog uit moet zoeken hoe ik de vervanger aan moet sluiten.
http://www.m-voorloop.nl/CO/ampeg_werk2.jpg
Een tegenvaller met een hoog 'gelukkig... we hebben de foto's nog' gehalte was het feit dat ik het papier met de aantekeningen waar de aansluitingen van de trafo moesten, kwijtgeraakt was. Gelukkig had ik nog foto's van voor het verwijderen van de trafo en met wat bedrading volgen kwam ik gelukkig tot de aansluitgegevens. De enige draad die straks mist is (denk ik) die van een afscherming: uit de originele trafo steken 2 draden die met massa verbonden zijn. 1 Daarvan is duidelijk, namelijk de middenaftakking van de hoogspanningswikkelingen, maar een witte draad die op de foto's ook duidelijk met massa verbonden was, kan ik niet terugvinden in het schema.
Andere tegenvaller zonder positief verhaal: een van de knoppen van de potmeters sneuvelde helaas bij een poging deze te verwijderen. Ik krijg sterk de indruk dat de knoppen die er op zitten niet origineel zijn: ondanks volledig losschroeven zitten ze zo strak op de as dat ik me onmogelijk voor kan stellen dat dit vanuit de fabriek zo geweest is. De schade die aan de assen van de potmeters te zien is, onderstreept dat: een duidelijke spiraalgroef geeft aan dat de knoppen er met geweld opgedraaid zijn.
Gelukkig zijn er redelijk gelijkende pijlknoppen verkrijgbaar, maar het betekent dat ik ze alle vier zal moeten vervangen.
Als laatste: welke halve gare bedacht heeft dat je in 1 gat van een potmeter-soldeerlip wel 5 verschillende onderdelen kwijt kan... (nee, buizenspul was al niet echt mijn ding, en dat is het nu zeker niet geworden)
Fijne avond.