Hi Heren,
Nog wat metingen van het koelfront!
Ik ben nog in keer in diverse doosjes, kastjes wezen kijken en ik heb veel meer koelelementen liggen dan dat ik dacht.
Eerst maar even deze koeler, die ik al eerder had laten zien.
Nu met ventilator, de zelfde ventilator als de Alu koeler, vastgemaakt met wat PA tape.
De thermische weerstand is maar iets lager dan de Alu koeler, rond de 0,28C/Watt, ik had het wat beter verwacht.

En dit is de andere zijde van de koeler.

De volgende koeler had ik nog op voorraad liggen, een Samurai Z van Scythe.

Mijn vriendin wou haar nieuwe camera Canon D5 even testen, waarvan acte...

Hier test ik de vlakheid van het processor oppervlak, niet echt super, maar wat moeilijk te zien op deze foto.

Dit is een andere koeler van Scynthe, de Kozuti, niet getest maar wel naar de vlakheid gekeken, ook niet zo best...

Dit is de onderzijde van de weerstand, je kan goed zien dat in het midden weinig pasta zit en aan de buitenzijde duidelijk meer.
De heeft meerdere oorzaken, wat ik hierboven al aangaf, de vlakheid van de koeler, hoe recht is de weerstand en hoe zijn de aandrukkrachten verdeeld...

Dit is de Samurai Z op te testbank, niet zo goed als mijn eerste heatpipe test, maar wel vrij stil en natuurlijk zeer goed bruikbaar, ongeveer 0,15C/Watt.

Als ik zou moeten kiezen, dan waarschijnlijk toch voor het slechtste model 
De Alu koeler, de reden hiervoor is deze, hij koelt voldoende voor deze toepassing, ruimte voldoende aan de onderzijde, ook voor een stukje print.
Zeer stil, en voldoende ruimte voor het aanbrengen van gaten voor de transistoren, weerstanden en de bevestigingsgaten voor in het kastje.
Mijn conclusie is, dat veel oude koelers uit sloopcomputers goed bruikbaar zijn.
Ik heb er hier een tiental uit oude DELL werkstations en de meeste zijn van zeer mooi materiaal.
Niet zo vreemd, veel van deze koelers zijn uit het einde van het Pentium-4 tijdperk, deze processoren waren eerste klas kachels 
De heatpipe modellen met een wat grotere ventilator zijn stiller en hebben een lagere thermische weerstand.
Voor het dissiperen van 50 a 60-Watt hoor je deze bijna niet, dit is dus een aanrader voor de mensen die een rustige werkomgeving willen.
Al mijn testen zijn gedaan met alleen een goede koelpasta en verder geen isolerende materialen.
Ik vind het geen probleem mijn koelelementen ge-isoleerd op te stellen, met als voordeel, veel beter gekoelde componenten.
Het volgende deel wat koeling betreft word de schakeling voor het aansturen van de ventilator.
Dat worden twee typen, een voor PWM en de andere voor een standaard ventilator.
Dat was het weer voor nu, Shoot @ It!
Gegroet,
Blackdog